Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

HannaZ skrev:
Men då ska man kunna motivera varför man inte vill analycera, man ska ha kunskap att inte göra det, inte bara säga att "det har vi aldrig gjort, och för 100 år sedan fanns minsann inga analyser och då orkade hästarna dra timmer i skogen".

Kan man inte det så är man just precis okunnig.
motivera?? jag behöver inte ta någon försvarsställning och motivera om huruvida jag analyserar eller ej, jag skulle kanske använda mig av en analys om det fanns en, men bara för att jag inte har en eller kräver en analys är jag väl inte okunnig för det.....
så länge hästarna ser fina och mår bra tycker jag inte det är så nödvändigt.

det där med att hästarna orkade dra timmer i skogen utan analys...
Har JAG skrivit det??????

Sv: Det här med analyser!

*lånar*

När man har flera olika gärden så får man göra flera analyser. Har själv gjort det och vet att det kan skilja en hel del på ängar som bara ligger 100 meter från varandra.

Nu köper jag från en bonde som håller på med just häst hösilage. Det är det bästa som jag har gjort. Han har flera olika gärden och har tagit analys på många olika partiter. Tror att der är runt 10 - 15 olika partier. Detta har gjort att jag har kunnat välja de värden som jag har velat ha till olika hästar.

Jag håller med att det är okunskap. För jag var likandan innan jag lärde mig om analyser och foderstater. Nu när jag kan (inte längre okunning) så förstår jag inte vad jag hade emot foderstater som bygger på analys.

Tror att det som vanlig mest handlar om rädsla för det nya och okända.

Sen verkar det som om de flesta ej insatta blandar ihop foderstat och analys. En foderstat räknar man ut med analysen som grund. Analysen i sig är inte en foderstat utan bara ett hjälpmedel för att kunna göra en välbalanserad foderstat.

Att göra en foderstat utan att ha något så när hum om hur grovfodret är är som att måla mönster på en vägg i totalt mörker. Resultaten kan bli bra men i så fall är det mest tur.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama