Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

Madick skrev:
OK, då är man ju långt ifrån maxtoleransgränsen, skönt! Men det visar ändå hur viktigt det är med kunskap om det man ger tycker jag.

jo jag kokar 1,5 dl alger i 2 liter vatten..Tibra får 4-5 dl alger om dagen men inte alltid..

När man läser bak på foderpåsen och ser innehållet.. räknas det per kg då?
te.x kalcium o,5 %..hmm och det är?

dessutom ger vi pållan sport kraft röd påse och kraft mineraler blå hink.. men när jag kollade på innehållet så var det väldigt likt.. kanske inte i mängderna men.. är det inte lite onödigt att ge mineralerna då? åh jag suger på foder..:crazy:
hade även tänkt kolla torrsubstansen på hösilaget.. men har ingen bra våg.. kunde bara väga ett halvt kg och sedan vågar man ju inte pula in allt hö i i nyugnen som mamma är så förtjust och nöjd i:crazy:
haha ska ja använda hårfönen kanske:rofl:

mul skrev:
Har aldrig analyserat grovfodret och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det heller, bättre att fodra med ögat och händerna som en sa här.. Som grund att alltid ge så mycket grovfoder som möjligt och sedan komplettera om hästen växer eller tränas hårt(vilket ytterst få hästar gör)

En analys är ett yrval av strån från partiet hö/hösilage/ensilage, vilket gör att det iaf inte blir exakt eftersom ena balen kan vara från ett ställe och en annan från ett annat ställe på en åker eller olika åkrar, där förutsättningarna är olika. En analys är iaf ett medelvärde av det du skickat in. Har man egen havre osv så måste det också analyseras för att det ska bli exakt, totalt ohållbart..

Olika hästar kräver olika saker vilket gör att räknar man ut en foderstat så är det för en ideal häst och den finns ytterst sällan, dom är som vi människor olika individer.. som kräver olika saker och olika mängd. Enda gemensamt är att grovfodret är basen och ju mer grovfoder ju bättre mår magen.. Och hästens psyke, dom är gjorda för att tugga så gott som jämt.

Håller med om vad du säger om att hästar behöver mycket grovfoder, men det i sig är väl inget argument mot analys? Vad det gäller havren, så visst kan man analysera den oxå, men anledningarna till att man inte lika ofta gör det är att havrens näringsinnehåll inte på långa när skiftar lika mycket som grovfodrets (havren är ETT sädesslag, i grovfoder ingår många olika grässorter o ev baljbäxter, och spannmål, som havre, påverkas inte lika mkt som gräs av tidig/sen skörd etc), samt att man, som vi ju är överens om, inte heller speciellt ofta ger hästen tillnärmelsevis lika mkt havre som hö/silage.

Fodra med ögat har funkat i alla tider, precis som Du säger, MEN även om saker funkar kan de ju alltid bli bättre, eller hur? Och äben om man med sina sinnen (syn, lukt etc) kan avgöra höets hygieniska kvalité är det svårt att avgöra hur näringsrikt det är och skvatt omöjligt att se/lukta sig till mineralinnehåll.

Ett exempel: Jag vill precis som du ge grovfoder i första hand. Har analyserat hö o har räknat på det. Mitt hö är fosforrikt och för att få till vettig kvot mellan ca och p behöver jag ge både mineraler o foderkalk, vilket jag aldrig hade kommit på själv. Då jag dessutom har en växande unghäst, är mineralbalansen av mkt stor vikt.

Tibra skrev:
När man läser bak på foderpåsen och ser innehållet.. räknas det per kg då?
te.x kalcium o,5 %..hmm och det är?

dessutom ger vi pållan sport kraft röd påse och kraft mineraler blå hink.. men när jag kollade på innehållet så var det väldigt likt.. kanske inte i mängderna men.. är det inte lite onödigt att ge mineralerna då? åh jag suger på foder..:crazy:
hade även tänkt kolla torrsubstansen på hösilaget.. men har ingen bra våg.. kunde bara väga ett halvt kg och sedan vågar man ju inte pula in allt hö i i nyugnen som mamma är så förtjust och nöjd i:crazy:
haha ska ja använda hårfönen kanske:rofl:

Procent är alltid procent, d v s hundradelar.

Rent spontant tror jag definitivt inte hästen behöver mineraler om den äter ett mineraliserat färdigfoder som Krafft Röd (som är avpassat för HÅRT tränande och tävlande hästar).

Vad det gäller TS- halten förstod jag inte om Du skojade om ugnen?

Det enda sättet att få reda på grovfodrets såväl näringsvärden som TS- halt är ju att skika in prov till analys. När du sedan får resultatet kan Du räkna ut ebn foderstat antingen med hjälp av någon Du känner som kan hjhälpa dig, eller med Hippocampus gratisprogram på Internet.

Visst alla analyserar inte... Men varför ger du kalk om du inte ens vet om hästen behöver det?!?!?!?!?!

ako skrev:
Procent är alltid procent, d v s hundradelar.

Rent spontant tror jag definitivt inte hästen behöver mineraler om den äter ett mineraliserat färdigfoder som Krafft Röd (som är avpassat för HÅRT tränande och tävlande hästar).

Vad det gäller TS- halten förstod jag inte om Du skojade om ugnen?

Det enda sättet att få reda på grovfodrets såväl näringsvärden som TS- halt är ju att skika in prov till analys. När du sedan får resultatet kan Du räkna ut ebn foderstat antingen med hjälp av någon Du känner som kan hjhälpa dig, eller med Hippocampus gratisprogram på Internet.

Nej nej jag skojjade inte om ugnen.. jag får ju inte proppa i hö i den:mad: ! å hårfönen tar väl 100 år:d
jo ja har kikat de här med analys.. tänkte skicka in.. MEN,..typiskt att man ska komma på sånt då julen är här.. fickan är tom! NO money!:eek: så ja måste vänta ett tag till..men fan vad dyrt det är..med analys..någon som vet ett billigt ställe?

För att jag tycker det är viktigt att ge hästen den bästa förutsättningen att kunna göra det jag kräver av den och må bra!
Dessutom har jag upplevt ett skrämmande exempel på vad felaktig utfodring kaqn göra mot en häst. Jag köpte en fd galoppör, 7 år gammal då. Han hade gått löp och varit rätt duktig. Men efter ca 2 månader, så började han visa tecken på att något var fel. In med honom till veterinär. Röntgen och en massa annat. Det visade sig att hästen saknade en bit skelettben i sitt ena framben, vilket berodde på kalkbrist. + att det fanns en massa andra förändringar i skelettet som även de berodde på felaktig utfodring. Hästen fick avlivas på stört! Och då hade han haft samma ägare i alla år, som dessutom var uppfödare av honom oxå. Det sorgliga var att han hade varit en duktig galoppör, som vunnit en del, men plötsligt slutade att vinna, och det kan man ju förstå varför. Han hade dessutom gått löp med dessa skador! Stackars häst!
Därför analyserar jag mitt grovfoder! Jag vill absolut inte behöva avliva en häst för att jag utfodrat den fel.

Mynta2 skrev:
Sedan kan man ju fråga de som inte analyserar sitt grovfoder: Varför ger ni kraftfoder ? Räcker det inte med hö ? Vad TROR ni fattas i eran foderstat eftersom ni oftast proppar i era hästar tillskott ? Och varför har ni i 99% en uträknad foderstat ?? Uträknad efter vadå ?
Jag skulle gärna analysera mitt stråfoder, men mina hästar har fri tillgång i stort sett och mår bra. De får lite havrekross mest för att de ska vilja äta mineralerna, och dom mår bra, glans i pälsen, glitter i blicken, bra hull, och fin bajs. Den enda jag är noga med är fölet, men hon ska ha fri tillgång på ensilage oavsett värdet, och hon får även krafft pluss, ett kilo om dagen, och samma där, fina hovar, bra benställning, glansig, pigg, och fin bajs. Lite blick får man med åren även om jag inte vill påstå att jag är en expert, men man känner sina hästar. Att jag sen vill analysera är inte för hysterin, utan för att det faktiskt kan vara bra att veta, men för oss som har fyra olika sorters gräs tagna på olika tider, ett fält med grässorter anpassat till just hästar, så blir det helt enkelt för dyrt för oss.

vi har också olika gärden (5st) det går inte att skicka in 10 analyser eftersom höet är taget i 2 omgångar....

våra härtar ser jättefina ut och mår bra, så ingen i vårat stall tycker det är nödvändigt med analys...

Det verkar som om dom flesta inte vill ge så mycket grovfoder. Det var någon som tyckte att det var för dyrt, hästen blir tjock,bukig osv. Om man har den inställningen,kan jag förstå denna hysterin om att man MÅSTE analysera. Eftersom det är lätt att något går över styr annars.

Mineralinnehållet är ju svårt att lukta sig till, men eftersom höet kommer från en bonde som brukat jorden sedan -54, så har han skaplig koll på vad som finns och inte. Mineral innehållet förändras inte såå drastiskt heller, från år till år. Det mesta av vårt hö är taget på gärden för mjölkkor (sedan-54), välgödslade.. Medan lite av det är taget på gärden, som har lägre p-halt. Alltså en liten, liten skvätt med foderkalk behövs. Likaså är våra marker fattiga på selen, så dräktiga ston kan vara bra att ge lite extra. (selen, verkar vara lite brist på i större delen av sverige, likaså kalken.. Finns mest på Öland och Gotland, där kalkstenen är vanlig. Våran granit utsöndrar inte så mycket matnyttigt..;) )

*svammel, tidigt på morgonen*

*lånar*

jag fick hjälp här på buke med min foderstat.. Tack!!!
stallägaren lovade att säga till när han bytte hösilage (dom skördar från många olka ställen och minst två ggr/per år)
Men det gjorde han inte.. han sa ingentig... nu har hon alltså bytt en gång för iallfall två- tre månader sen...
så det känns helt onödigt att man gjorde en foderstat när den nu ändå inte stämmer.. blir så arg :devil: men nu har han lovat.. igen :smirk: ... att jag ska få alla analyser och att han sak säga till när dom byter...

Ni kan inte gissa vad jag gjorde igår..

eftersom vår hövåg bara visar lägst till ett halvt kg fick jag ta med mig ett halvt kg hö hem i en påse för att torka och se torrsubstansen..i ugnen skulle det bli för fullt och jag vågade inte på grund av två saker..brand och MAMMA..hon var inte hemma då men jag kunde ju torka höet på ett annat sätt.. fönen..
la ut all hö på stora svarta soppåsar..sedan vare bara att torka hösilaget..
å ja satt där..föna, föna och föna.. föna lite mer och föna lite mer.. det vart torrare men det var inte så torrt att jag kunde räkna ut torrsubstansen..så jag tänkte fortsätta torka det nästa dag..

så var det bara att dammsuga upp all skit på golvet..men så kände jag en stark stank.. av hösilage!!! shit om mamma kom hem!
så var det bara att skura golven.. det hjälpte inte.. vädra med dörren.. hjälpte fortfarande inte.. spraya med parfym..nej usch.. luktade fortfarande.. dammade runt på garderob bänk, tavlor allt som fanns där inne med varmvatten och något rengörandemedel som luktade gott..fick vädra igen.. skura golvet igen..vädra, skura, damma.. nu började ja bli lite orolig... mamma är en sån människa som ska ha REEENNT och snyggt.. inget skit eller något alls!! skulle hon ens få reda på att jag tagit in höet i huset så..ja..ajaj..hehe..det tog över 3 h att få bort lukten.. och som tur var hade mamma varit hos frissan.. hon märkte inget då hon kom hem.. i badrummet luktade det äntligen friskt och gott!
PUH!

Kanske svarar på nåt nu som redan har avhandlats men jag gör det ändå.

Om du har ett mycket torrt silage, typ som hö, så bör inte din häst väga mer än högst 400 kg på den strågiva du ger idag. Väger den mer så får den alldeles för lite stråfoder!!!

Är det ett blött silage, med ts på 60 %, så får den strå som räcker till en ponny på 300 kg.

Minsta strågiva är 1 kg ts/100 kg häst, rek giva är 1,2 kg/100 kg häst.

Och en dl kalk!!! Är det ren foder-kalk? En häst behöver 0,4 g / MJ. Kolla vad 1 dl kalk väger... För stora överskott är aldrig bra, ger hög belastning på de organ som måste ta hand om överskottet, t ex njurar och lever.

mvh Jessica

dramatik_87 skrev:
Som jag sa innan, jag klankar INTE ner på dem som analyserar grovfodret!
MEN, däremot tycker jag att man inte behöver, som jag sa innan, hur gjorde de förr i tiden?Tror ni att de analyserade grovfodret då?
Nej, just precis, och konstigt nog mådde de hästarna bra ändå!

Ta som ett exempel min häst(som jag inte har analyserat grovfodret till)
Så här ser hennes foderstat ut:

Morgon:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
2kg ensilage

EM:
2 kg ensilage

Kväll:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
1 dl kalk
50 ml chevinal plus
2 kg ensilage

Hon mår jättebra på den foderstaten och då har jag ingen analys alls, utan jag går efter hur hon mår!
Sen fattar jag inte hur ni kan säga att ni kan räkna ut allt så himla bra bara för att ni har analyserat grovfodret, om ni nu ska kunna veta exakt hur mycket ni ska ge er häst av allt, ska ni då inte analysera kraftfodret också?
Och som jag sa innan, jag vet jättemånga som inte analyserar grovfodret alls som har tävlingshästar i grand prix hoppning!
Och om man nu inte kan få en häst som mår bra utan analyserat grovfoder, hur kan man då tävla på så hög nivå och inta ha grovfodret analyserat?
Men jag har som sagt ingenting emot folk som analyserar.:smirk:

*lån*
Jag måste bara skratta när jag läser den här tråden:rofl:
När jag skrev mitt första inlägg den 2005-11-17, 11:56 så skrev jag att jag inte skulle räkna ut någon foderstat fast vi skickat höet på analys. Och då svarar Milly genast så här:
Hoppas att den visar att ditt hö är OKEJ då!

Men tänk om den visar t ex att det är alldeles på tok för lite protein i det? Ska du inte lägga till proteinfoder då?
Och vad är då det komiska?? Jo, mitt hö innehöll för lite protein:rofl:

Så nu har jag verkligen börjat lägga manken till och försökt lära mig lite om foderstater:D Harrys är avklarad och nu kämpar jag på med kallblodens.
Och även om det inte beror på proteinet (vilket ni kloka menar att det inte gör, men jag tror nästan det ändå:angel: ) så har Harry fått en mycket vackrare kroppsform sedan jag börjat med mitt protein foder, så från och med nu kommer jag alltid att analysera mitt hö och jag kommer alltid att räkna ut foderstater (eller be er om hjälp;) )

Så det jag ville säga var: TACK! (spec. Milly) för att ni fick mig att inse vikten av en ordentlig foderstat inkl. höanalys:bow: :bow: :bow:

Fast, jag tror inte man kan få fram TS- halten genom att torka hösilaget!? Det enda Du får är ett torrare foder, men hur hög halten TS är får Du ju ändå inte veta? Hö, t ex som ju SER torrt ut har ju en TS halt på 84% o innehåller alltså 16 % vatten.

Vad det gäller procent¨: Procent är alltid hundradeler. 1% = 1 hundradel. Ett exempel: Du har en foderpåse som väger 100 kg. Fodret innehåller 1 % av ett specifikt ämne. Alltså innehåller hundrakilospåsen 1 kg av det specifika ämnet. Procent är alltid hundradelar, och en hel är alltid hundra procent (alltså hundra hundradelar).

Lycka till o hoppas jag lyckades förklara?

Grejen är att man får torka och torka LÄNGE och provväga flera ggr tills det inte ändrar sig mer. Om det slår fel på nån % spelar ju ingen större roll.

Är ändå skeptisk! Är det verkligen ett vedertaget sätt att få fram ett hösilages TS- halt?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama