Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

*lånar*

Jag är en av dem som brukade tycka att analys är onödigt. Såg ingen mening med sånna konstiga moderna påfund. Det hela verkade bara jobbigt och krångligt. Att man måste ta prover och räkna på kvoter och sådant.

För några år sedan så träffade jag min nuvarande sambo. Han kunde inget om hästar då men han tycket mycket om djur. Nu har han två egna hästar. Men det var faktiskt han som "lurade" in mig i höanalysens värld. Vetgirig som han var läste han alla slags hästböcker som han kom över. Sen frågade han bara "Varför använder vi oss inte av höanalys?"
"Därför att det är onödigt" svarade jag "Men gör du en analys om du vill". Och på den vägen har det fortsatt. Efter att min sambo gjorde analysen och tvingade mig att läsa en bok om foderlära och en hel del inlägg här på Buke (se man kan lära gammla hundar sitta) så förstod jag vad en analys var och hur man tolkade den och hur man tog en analys. I dag förstår jag att jag var rädd för det okända. Att man fick tänka om från det gammla man lärt sig. Men nu när jag KAN analys så tycker jag att jag bara var löjlig och envist insnöad i gammla spår.
Och efter att ha läst alla dessa återkommande "Jag analyserar minsan inte därför att........." så känner jag så väl igen mig själv och alla de argument man hade då innan man igentligen FÖRSTOD vad en analys är och hur man använder den. Så de flesta kommentarer från "anti-analysfolket" beror på ren okunskap och tom rädsla för nya saker.

Den "tråkigaste" kommentaren är att "så har man minsan gjort i alla tider och hästarna har mått bra ändå", och mycket riktigt så stämmer det. Men man kunde segla på haven även när man trodde att jorden var platt fast jag kan tänka mig att det blev bra mycket lättare och bättre när man förstod att jorden var rund. Fast det är klart man kanske skulle fortsatt att hävda "att så gjorde man minsan för och det har minsan fungerat". Så bara för "att man alltid har gjort så" så skall vi fortsätta att envist hävda att jorden är platt fast det bara försvårar saker och ting :D.

Mvh

Tora

Madick skrev:
Du har precis visat att du inte kan ett skit om foder. Stackars din häst... :cry:

:confused: :confused: :confused:
Även om nu många inte håller med trådskaparen, så behöver väl inte hästen må dåligt utav vad hon ger den. Visst skulle man säkert kunna ändra hästens foderstat lite. Men hon kanske inte ser nån anledning att göra det, för att hon tycker hennes häst verkar må bra ändå.

Men man vet ju inte hur hästens mage mår... riskerar att få magsår till exempel. (om den inte redan har det)
ALLT kan man inte sepå hullet!

Jag tycker också synd om hästar vars ägare p g a okunskap låter dem fara illa.

Och den åsikten både står jag för och anser mig ha rätt att ha!

milly skrev:
Hoppas att den visar att ditt hö är OKEJ då! :smirk:

Men tänk om den visar t ex att det är alldeles på tok för lite protein i det? Ska du inte lägga till proteinfoder då?

Du har precis visat att du inte kan ett skit om foder. Stackars din häst...
Där har vi mig i ett nötskal:smirk:
För jag har inte en aning vad som ett foder ska innehålla:smirk:

Du skrev ang. proteiner, vad ska man med dom till??? Jag säger inte emot, men jag har ingen aning:crazy:

dramatik_87 skrev:
Jag undrar vem det är som har fel egentligen,ni vet ju ingenting om hur min häst är att fodra.
Hon väger knappt 450 kg och då är hon ändå lite rúnt, hon är väldigt ädel i typen...
Och väldigt lättfödd, och hon behöver inte mer grovfoder för hon funkar bra som det är nu och hon behöver inte bli piggare för hon är redan jättepigg, tycker att vi glider ifrån ämnet nu...
Ok? Varför skriver du det till mig??? Jag svarade bara på ditt första inlägg ang. foderanalys... Jag vet inget om foder så jag tänker inte börja skälla på dig!! Du skriver att din häst mår bra, då tror jag dig och anser att du ger din häst vad den behöver:D

Lovisaleonora_ skrev:
Jag tycker också synd om hästar vars ägare p g a okunskap låter dem fara illa.

Och den åsikten både står jag för och anser mig ha rätt att ha!

Det är vi nog många som gör. Men av att bara läsa inläggen här så vet vi ju inte om hennes häst verkligen mår så dåligt som alla påstår att den borde göra. För att vi ska kunna säga att den verkligen mår dåligt bör vi nog åka dit och se den för att kanske mer kunna säga att den mår dåligt. Den kanske gör det, det vet inte jag. För jag kan varken säga att den mår dåligt eller inte gör det.

Det finns hur mycket forskning som helst i just ämnet "hur mycket grovfoder behöver hästen". Du kan inte öppna en hästtidning utan att det på något sätt tar upp just den VIKTIGA frågan.

Oavsett hur hästen ser ut på UTSIDAN mår en häst inte bra på INSIDAN av att äta så lite grovfoder. När det sedan börjar synas på den, då har det gått långt.

En häst på 500-550 kg som får grovfoder som en 250-300 kg häst... tja, då får ägaren tycka att hästen mår hur bra som helst, men tyvärr så säger inte hästar ifrån. Som tur var har vi forskning som visar vad som händer med hästarna när de får för lite strå.

Det ÄR okunskap, och jag tycker synd om hennes häst.

Mount Never Rest skrev:

Du skrev ang. proteiner, vad ska man med dom till??? Jag säger inte emot, men jag har ingen aning:crazy:

Att det var synd om hästen handlade inte om dig, utan om den som gav sin häst 6 kg ensilage om dan.

Proteiner är kroppens byggstenar. Utan proteiner - inga muskler. Det går åt ca 6g smältbart råprotein per MJ (megajoule, alltså "kalorier", energi).

Att säga att det måste ha ts under 45% för att det kallas ensilage visar att även du har en lucka i kunnandet,Ensilage kan man kalla allt grovfoder som är konserverat genom syrajäsning el lufttät lagringring. Hösilage kallar man ofta ensilage med hög ts-halt (ngn fastställd gräns finns inte).
Till trådskaparen, vet du vilken ts-halt ditt grovfoder har så att du vet att din häst får i sig tillräckligt för att må bra fysiskt o psykiskt?
PL

Eftersom hon i et tidigare svar skrev "hö/hösilage/ensilage" så antog jag att hon hade samma referenser på torrheten som de flesta här på forumet.

Jag undrar vad du menar med förr i tiden? Jag fick lära mig om höanalys o lät analysera eget hö långt innan du föddes!
Alla som verkligen kan något om grovfoder vet att hur kraftigt man kan missta sig på proteinhalten o att det är omöjligt att bedömma mineralinnehållet.
PL

Mount Never Rest skrev:

Du vill ju iaf lära dig! :smirk: :bow:

Iaf, protein värdet (smältbart råprotein står det i analysen) i höet ska vara minst 6ggr så högt som energin (MJ står det i analysen).

Det vill säga:
Om energin ligger t ex på 7.0 så ska proteinet ligga på minst 42 (6x7).
(Har du en lättfödd häst så är det jättebra om energin inte ligger på högre än 7.0. Då kan du ge mer hö! Till en svårfödd är det bättre om energin ligger högre.)

Om nu proteinet visar sig ligga lägre än 6ggr energin så ska du kompensera med proteintillskott t ex lusern, soja, Krafft protein beroende på hur mkt protein som fattas i höet.

När du har fått analysen kan du ju ange analysvärdena här så kan vi hjälpa dig att tyda dom och räkna på det. :smirk:

dramatik_87 skrev:
Som jag sa innan, jag klagar ionte på er som gör det, det får ni göra som ni vill och jag är säker på att era hästar mår lika bra som mina...
Jag tycker det lät i tonen i ditt inlägg som att du tyckte det var både "hysteriskt" och onödigt.
dramatik_87 skrev:
Men hur gör ni när de går på bete då?
Ni analyserar ju inte gräset väl?:confused:
Nej, det är ju en period då man är mer osäker på exakt vad hästen får i sig. Dock är proteinbrist knappast ett problem under den säsongen. Gräs lider sällan brist på detta. Det finns dock tabeller med ungefärliga värden för vad vissa sorters beten (beroende på hur långt gräset växt och vilka växter som är dominerande) ger på ett ungefär. Jag skulle nog kolla upp en sådan tabell om jag hade ett fölsto eller digivande sto, eftersom proteinmängden är viktigast då. Till en islandsridhäst är nog snarare problemet det motsatta: det kan bli för kraftigt för dem att beta mer än 4-8 timmar per dygn.

jag analyserar alltså främst för proteinvärdet. Hade detta varierat bara 10-15 gr /kg hö så hade inte jag heller analyserat.

dramatik_87 skrev:
ger jag henne inte havre får hon inte tillräckligt mycket energi, jag har provat, hon tappar bara muskler då och blir allmänt grinig och vill inte jobba som hon ska...
Kanske är det dåligt med protein i ditt grovfoder alltså?? :angel:

mul skrev:
Har aldrig analyserat grovfodret och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det heller, bättre att fodra med ögat och händerna som en sa här.. Som grund att alltid ge så mycket grovfoder som möjligt och sedan komplettera om hästen växer eller tränas hårt(vilket ytterst få hästar gör)

En analys är ett yrval av strån från partiet hö/hösilage/ensilage, vilket gör att det iaf inte blir exakt eftersom ena balen kan vara från ett ställe och en annan från ett annat ställe på en åker eller olika åkrar, där förutsättningarna är olika. En analys är iaf ett medelvärde av det du skickat in. Har man egen havre osv så måste det också analyseras för att det ska bli exakt, totalt ohållbart..

Olika hästar kräver olika saker vilket gör att räknar man ut en foderstat så är det för en ideal häst och den finns ytterst sällan, dom är som vi människor olika individer.. som kräver olika saker och olika mängd. Enda gemensamt är att grovfodret är basen och ju mer grovfoder ju bättre mår magen.. Och hästens psyke, dom är gjorda för att tugga så gott som jämt.
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
:bow: :bow:

milly skrev:
Du vill ju iaf lära dig! :smirk: :bow:

Iaf, protein värdet (smältbart råprotein står det i analysen) i höet ska vara minst 6ggr så högt som energin (MJ står det i analysen).

Det vill säga:
Om energin ligger t ex på 7.0 så ska proteinet ligga på minst 42 (6x7).
(Har du en lättfödd häst så är det jättebra om energin inte ligger på högre än 7.0. Då kan du ge mer hö! Till en svårfödd är det bättre om energin ligger högre.)

Om nu proteinet visar sig ligga lägre än 6ggr energin så ska du kompensera med proteintillskott t ex lusern, soja, Krafft protein beroende på hur mkt protein som fattas i höet.

När du har fått analysen kan du ju ange analysvärdena här så kan vi hjälpa dig att tyda dom och räkna på det. :smirk:
Ok, detta ska jag spara:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.