Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Madick skrev:Du har precis visat att du inte kan ett skit om foder. Stackars din häst...
milly skrev:Hoppas att den visar att ditt hö är OKEJ då! :smirk:
Men tänk om den visar t ex att det är alldeles på tok för lite protein i det? Ska du inte lägga till proteinfoder då?
Där har vi mig i ett nötskal:smirk:Du har precis visat att du inte kan ett skit om foder. Stackars din häst...
Ok? Varför skriver du det till mig??? Jag svarade bara på ditt första inlägg ang. foderanalys... Jag vet inget om foder så jag tänker inte börja skälla på dig!! Du skriver att din häst mår bra, då tror jag dig och anser att du ger din häst vad den behöverdramatik_87 skrev:Jag undrar vem det är som har fel egentligen,ni vet ju ingenting om hur min häst är att fodra.
Hon väger knappt 450 kg och då är hon ändå lite rúnt, hon är väldigt ädel i typen...
Och väldigt lättfödd, och hon behöver inte mer grovfoder för hon funkar bra som det är nu och hon behöver inte bli piggare för hon är redan jättepigg, tycker att vi glider ifrån ämnet nu...
Lovisaleonora_ skrev:Jag tycker också synd om hästar vars ägare p g a okunskap låter dem fara illa.
Och den åsikten både står jag för och anser mig ha rätt att ha!
Mount Never Rest skrev:Där har vi mig i ett nötskal:smirk:
För jag har inte en aning vad som ett foder ska innehålla:smirk:
Du skrev ang. proteiner, vad ska man med dom till??? Jag säger inte emot, men jag har ingen aning
Mount Never Rest skrev:Där har vi mig i ett nötskal:smirk:
För jag har inte en aning vad som ett foder ska innehålla:smirk:
Du skrev ang. proteiner, vad ska man med dom till??? Jag säger inte emot, men jag har ingen aning
Jag tycker det lät i tonen i ditt inlägg som att du tyckte det var både "hysteriskt" och onödigt.dramatik_87 skrev:Som jag sa innan, jag klagar ionte på er som gör det, det får ni göra som ni vill och jag är säker på att era hästar mår lika bra som mina...
Nej, det är ju en period då man är mer osäker på exakt vad hästen får i sig. Dock är proteinbrist knappast ett problem under den säsongen. Gräs lider sällan brist på detta. Det finns dock tabeller med ungefärliga värden för vad vissa sorters beten (beroende på hur långt gräset växt och vilka växter som är dominerande) ger på ett ungefär. Jag skulle nog kolla upp en sådan tabell om jag hade ett fölsto eller digivande sto, eftersom proteinmängden är viktigast då. Till en islandsridhäst är nog snarare problemet det motsatta: det kan bli för kraftigt för dem att beta mer än 4-8 timmar per dygn.dramatik_87 skrev:Men hur gör ni när de går på bete då?
Ni analyserar ju inte gräset väl?
Kanske är det dåligt med protein i ditt grovfoder alltså??dramatik_87 skrev:ger jag henne inte havre får hon inte tillräckligt mycket energi, jag har provat, hon tappar bara muskler då och blir allmänt grinig och vill inte jobba som hon ska...
mul skrev:Har aldrig analyserat grovfodret och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det heller, bättre att fodra med ögat och händerna som en sa här.. Som grund att alltid ge så mycket grovfoder som möjligt och sedan komplettera om hästen växer eller tränas hårt(vilket ytterst få hästar gör)
En analys är ett yrval av strån från partiet hö/hösilage/ensilage, vilket gör att det iaf inte blir exakt eftersom ena balen kan vara från ett ställe och en annan från ett annat ställe på en åker eller olika åkrar, där förutsättningarna är olika. En analys är iaf ett medelvärde av det du skickat in. Har man egen havre osv så måste det också analyseras för att det ska bli exakt, totalt ohållbart..
Olika hästar kräver olika saker vilket gör att räknar man ut en foderstat så är det för en ideal häst och den finns ytterst sällan, dom är som vi människor olika individer.. som kräver olika saker och olika mängd. Enda gemensamt är att grovfodret är basen och ju mer grovfoder ju bättre mår magen.. Och hästens psyke, dom är gjorda för att tugga så gott som jämt.
Ok, detta ska jag sparamilly skrev:Du vill ju iaf lära dig! :smirk:
Iaf, protein värdet (smältbart råprotein står det i analysen) i höet ska vara minst 6ggr så högt som energin (MJ står det i analysen).
Det vill säga:
Om energin ligger t ex på 7.0 så ska proteinet ligga på minst 42 (6x7).
(Har du en lättfödd häst så är det jättebra om energin inte ligger på högre än 7.0. Då kan du ge mer hö! Till en svårfödd är det bättre om energin ligger högre.)
Om nu proteinet visar sig ligga lägre än 6ggr energin så ska du kompensera med proteintillskott t ex lusern, soja, Krafft protein beroende på hur mkt protein som fattas i höet.
När du har fått analysen kan du ju ange analysvärdena här så kan vi hjälpa dig att tyda dom och räkna på det. :smirk: