Saeta
Trådstartare
Njae klart att det inte är önskvärt att folk lider men att tala om lidande som onödigt känns fel, vissa saker måste man bara ta sig igenom att uppleva olika former av lidande är en del av livet och ibland gör man bara ont värre genom att försöka ta bort det, och då tänker jag främst på psykiskt lidande. Det går inte att trolla bort smärtan när någon nära vän avlidit eller det lidande man utstår om man förlorar ett ben till exempel. Antingen tar man sig igenom eller så går man under, att döva det med droger kanske är vettigt initialt men inte i längden.
Ja man kan kan korrigera kön och utseende, ja det kan ta bort lidande om det är de små brösten, den sneda näsan, de smala läpparna, den obefintliga penisen eller den befintliga livmodern som verkligen är grund problemet. Ibland är det säkert det, men det finns ingen garanti att livet blir bra bara man får korrigera det man anser är fel. Ibland blir det värre efteråt, ibland oförändrat.
Fast oavsett om det går att ta sig igenom lidandet så är det ju fortfarande onödigt att en ska behöva lida. Att det ska behöva gå så långt att en person lider, det är ju väldigt onödigt och något jag hoppas att alla ska slippa. Oavsett vilken grad och orsak av lidande det gäller.
Att förlora ett ben kan ju innebära psykiskt lidande också. Sen är det ju både ett psykiskt och fysiskt lidande för en ickebinär/transperson. Ska hen alltså bara ta sig igenom sitt lidande? Jag skulle dock aldrig säga att det är vettigt att döva ett lidande med droger. Jag bryr mig inte om vad andra väljer att göra. Vill någon droga, varsågod. Men det är inget som jag någonsin kommer tycka är vettigt.
Nu är ju jag varken ickebinär eller trans, eller båda, men efter att ha pratat med en del som är det så vet jag att det inte alltid handlar om utseende. En människa med bröst och livmoder kan vara jättenöjd med hela sin kropp och sitt utseende men inte med sitt kön (könad som kvinna vid födseln). Hen vill inte att folk ska tro att hen är kvinna bara för att hen ser ut som en stereotyp kvinna. Ska hen alltså bara finns sig i att det är som det är och att hens tankar går att bearbeta? Varför ska hen ändra på sig när det är samhället som vill ändra på hen? Det skadar ju inte någon annan. Ellerhur? Eller tycker du att det är skadligt för någon annan?