Det finns inte bara två kön

Fast fälttävlan borde ju då verkligen inte heller vara lämpad? Antagligen så märks väl iofs vilka sporter som fungerar med tiden om man låter kvinnor och män tävla på ungefär samma sträckor och med samma typer av redskap. Sedan gäller det att tillräckligt många tjejer håller på med sporten för att de ska kunna bli jämförbara också.
Nu kanske många blir sura...men det sitter också bakom pannbenet. Tjejer vill kanske inte nörda ner sig i en verksamhet på samma sätt som många pojkar gör.

Man ser det i hästsporten. Där är tjejerna i majoritet. men de få killar som överlever över körkortsåldern inom hästsporten, tenderar att bli bättre än genomsnittet.
 
HAHA! Jag såg ett inlägg som jag tyckte var klockrent skrivet och skulle trycka på gilla, men ser att det inte finns någon gillaknapp. Förbannad börjar jag fundera på varför, när jag inser att det är jag själv som skrivit inlägget. Bra minne och korkad Saeta, absolut :banghead::o:rofl:

Jag hoppas att jag inte missat att gilla något av alla dina fantastiska inlägg i denna tråden! Du har verkligen tillfört mig en massa nya information och synvinklar, TACK :love:
 
HAHA! Jag såg ett inlägg som jag tyckte var klockrent skrivet och skulle trycka på gilla, men ser att det inte finns någon gillaknapp. Förbannad börjar jag fundera på varför, när jag inser att det är jag själv som skrivit inlägget. Bra minne och korkad Saeta, absolut :banghead::o:rofl:
Var ju tur att du inte skulle rapportera inlägget då ;)
 
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att bredda synen på vad som är kön(gender). Att säga att det bara finns två, baserat på synliga könsorgan, är ju som att säga att det bara finns två färger och att alla andra bara är nyanser av dem. Förut har vetenskapen varit av den uppfattningen att yttre könsorgan har varit en bra måttstock för att bedömma könstillhörighet. Numera vet vi att så inte är fallet. Vad är det som är så svårt att förstå?
 
Nu kanske många blir sura...men det sitter också bakom pannbenet. Tjejer vill kanske inte nörda ner sig i en verksamhet på samma sätt som många pojkar gör.

Man ser det i hästsporten. Där är tjejerna i majoritet. men de få killar som överlever över körkortsåldern inom hästsporten, tenderar att bli bättre än genomsnittet.
Nej jag blir inte sur, jag håller med. En större procent killar verkar få ett galet fokus i sin hobby, som rimligen gynnar tävlande. Samtidigt måste vi nog vänta tills föräldrarna uppfostrar barn lika innan vi vet om detta är uppfostran eller inte. Och alltid finns även tjejer med galet fokus.

Eller som Rosseau sa om Sophie (till skillnad från om Emile). på ett ungefär: Man ska alltid avbryta flickans verksamhet så att hon inte fokuserar helt i sin lek. Det är bra för henne att lära sig att hennes uppmärksamhet alltid ska även vara på omgivningen så att hon kan bli en bra hustru och se till sin man. Det verkar faktiskt leva vidare att vi alltid tycker det är ok att avbryta flickor.
 
Det får gärna heta 46,XX och 46,XY - men eftersom kvinna och man är så laddat med hur en ska vara, så tycker inte jag att det är speciellt bra att. Alltså, jag är ju själv cis, precis som du. Och jag personligen har inget problem med att det heter kvinna och man. Det som blir tokigt är ju att det heter just kvinna och man. Är du född som kvinna så ska du förväntas vara på det sättet och är du född som man så ska du vara på det sättet. Oavsett vad vi själva tänker om detta, så är det ju ett stort problem för många. Därför tycker jag att de två könsorganen borde heta något annat. Eller ja, jag menar väl 46,XX och 46,XY. Att det kanske bara kan heta XX och XY eller något. Jag vet inte för jag är som sagt inte alls kunnig inom just det.
Men jag tror som sagt att det skulle bli åtminstone lite lättare om folk föddes könsneutrala. Sen att en XX och en XY är olika kroppsmässigt osv, så är det ju. Men att köna någon utefter hens kropp känns fel.

Sen är det ju fortfarande ingen som tar ifrån en cisperson (som för övrigt inte skulle finnas om en inte könades vid födsel/i magen) hens kön. Så alla cispersoner behöver ju inte vara rädda att bli av med sitt kön.

Fast du håller på och tjatar om att man "könar" personer.
Jag tycker att det verkar som om många "icke cis-personer" ägnar sig åt det med betydligt större frenesi än "cis-personer" gör.
Det verkar ju finnas en veritabel jakt på "könande" termer i all denna energi att kritisera de gängse termerna "man" och "kvinna".

Ju mer man sitter och säger att barnmorskorna "könar" barn, desto större blir ju problemen.
Man söker efter sätt att kritisera och klaga. Det blir sällan bra.

Ja, det svenska språket har länge använt "pojke" respektive "man" för 46,XY och flicka/kvinna för 46,XX.
Vad är problemet???
 
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att bredda synen på vad som är kön(gender). Att säga att det bara finns två, baserat på synliga könsorgan, är ju som att säga att det bara finns två färger och att alla andra bara är nyanser av dem. Förut har vetenskapen varit av den uppfattningen att yttre könsorgan har varit en bra måttstock för att bedömma könstillhörighet. Numera vet vi att så inte är fallet. Vad är det som är så svårt att förstå?

och jag förstår verkligen inte varför man måste använda termen "kön" för att beteckna något som inte har med genetiken att göra.
Man kan väl helt högaktningsfullt strunta i den diskussionen och leva sitt liv efter önskemål ändå!

Jo: jag vet att människor blir trakasserade och retade för att avvika från normen.
Och det är helt fel, där är vi eniga.

Jag tror bara inte att trakasserier och elakheter slutar för att man krånglar med ord och ändrar benämningar.
Det blir bara mer komplicerat att man ändrar innehållet i begreppet "könstillhörighet" från genetik/biologi till socialpsykologisk innebörd.

Jag tror faktiskt att det bästa vore att förbehålla könsbenämningarna till sjukvård och idrott och (möjligen om det finns) andra fält där det faktiskt har reell betydelse med kön.
 
Förut har vetenskapen varit av den uppfattningen att yttre könsorgan har varit en bra måttstock för att bedömma könstillhörighet. Numera vet vi att så inte är fallet. Vad är det som är så svårt att förstå?
Fattar inte heller. Och som sagt: detta pratar Bill Nye jättebra om ur just ett vetenskapligt perspektiv. Förut trodde vi en sak, nu vet vi mer.
 
och jag förstår verkligen inte varför man måste använda termen "kön" för att beteckna något som inte har med genetiken att göra.
Man kan väl helt högaktningsfullt strunta i den diskussionen och leva sitt liv efter önskemål ändå!

Jo: jag vet att människor blir trakasserade och retade för att avvika från normen.
Och det är helt fel, där är vi eniga.

Jag tror bara inte att trakasserier och elakheter slutar för att man krånglar med ord och ändrar benämningar.
Det blir bara mer komplicerat att man ändrar innehållet i begreppet "könstillhörighet" från genetik/biologi till socialpsykologisk innebörd.

Jag tror faktiskt att det bästa vore att förbehålla könsbenämningarna till sjukvård och idrott och (möjligen om det finns) andra fält där det faktiskt har reell betydelse med kön.
Det vore lättare att diskutera med dig om du argumenterade utifrån verkligheten och inte din personliga övertygelse. Genetiskt finns det mycket fler än två "kön".
 
Det vore lättare att diskutera med dig om du argumenterade utifrån verkligheten och inte din personliga övertygelse. Genetiskt finns det mycket fler än två "kön".
Vilka då?
Könskromosomerna, eller Allosomer (jfr. autosomer) är en av de kromosomer som bestämmer könet hos individen. Det finns fyra sådana kromosomer. Det system som omfattar bl.a. människor och andra däggdjur bygger X-kromosomen och Y-kromosomen. En hona har där två X-kromosomer, medan en hanne har en X-kromosom och en Y-kromosom. Det finns dock vissa undantag från denna regel, till exempel kvinnor med total Androgenokänslighet.

Androgenokänslighet är ett medicinskt tillstånd som innebär att personer med manlig kromosomuppsättning inte kan ta upp manligt könshormon, androgener. Detta innebär att barn som föds med detta tillstånd utvecklar yttre kvinnliga könsattribut, trots normal produktion av manligt könshormon.[1][2][3][4]

Okänsligheten kan vara antingen total eller partiell. Vid total androgenokänslighet utveckar personen normala kvinnliga attribut, men vid partiell androgenokänslighet kan den yttre könsorganens femininitet variera beroende på graden av androgenokänslighet. Detta kan exempelvis leda till att urinrören mynnar felaktigt, så kallad hypospadi. Vid total androgenokänslighet är individen steril, då inga manliga könsorgan utvecklats, och någon livmoder inte heller återfinns i kroppen[1]

Men detta är då att betrakta som en missbildning. Är dock bestyckade med de manliga kromosonerna XY

Vilka fler finns det?

Att fysiskt fullgågna kroppar kan ha ett huvud som inte känner sig hemma i sin egen kropp är en annan sak och ligger inte i generna.-
 
Anmälningarna har ökat. Precis som med anmälningar om våldtäkter och sexuella trakasserier. De utsatta vågar anmäla. Så naturligtvis ökar antalet då.
Och ju fler som blir öppna ju fler kan bli angripna. Och internet ökar risken för att man kan angripa. Så det vore konstigt om anmälningarna INTE ökat.

Precis. I de länder där allmänheten(och polisen) har en negativ inställning till HBTQ-personer så kommer få eller inga hatbrott mot dessa att registreras.
 
Det vore lättare att diskutera med dig om du argumenterade utifrån verkligheten och inte din personliga övertygelse. Genetiskt finns det mycket fler än två "kön".
Självklart finns det mycket mer än könsmarkörerna X Och Y att ärva. Om det är att definiera som kön är jag däremot tveksam till att det finns en enighet inom forskarvärlden.
 
Det vore lättare att diskutera med dig om du argumenterade utifrån verkligheten och inte din personliga övertygelse. Genetiskt finns det mycket fler än två "kön".

Ett problem är väl att vi belyser olika delar av "verkligheten".
Det är väl snarast så att jag resonerar utifrån biologi och vetenskap medan du resonerar utifrån din personliga övertygelse.
Ingen sarkasm avsedd.
Däremot är jag väldigt medveten om att den biologiska och genetiska aspekten är ovälkommen i den här typen av trådar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi behöver acceptera ganska mycket som vi kanske inte är fullt nöjda med.

Många människor i slutstadiet av cancer lider. Och de är så illa tvungna att acceptera det - eller om de inte accepterar det så blir lidandet dubbelt. Det går att få hjälp att acceptera, för de allra flesta faktiskt.

Man kan inte styra allt i tillvaron till sina egna önskemål.
De som försöker, stångar sig många gånger blodiga och får ett utökat lidande i sina försök att ändra omvärlden, i stället för att försöka påverka det man faktiskt kan påverka: sig själv och sina attityder.

Nej, jag förstår verkligen inte den oförmåga som en del människor har att acceptera den friska kropp man är född med.
Jag förstår verkligen inte.

Och trots att jag jobbar i sjukvården, tycker jag att det är fel av dem som försöker tvinga mig att förstå.

Jag tycker att man får tycka vad man vill. Sedan får man inte agera utifrån allt tyckande, det är jag också införstådd med.
Vissa åsikter är det politiskt inkorrekt att uttrycka; man får väldigt mycket skäll av sådana som du i den här typen av diskussioner.

Och jag tänker så här: för min del får man välja hur man vill leva. Det är OK att en man klär sig i "typiska kvinnokläder". Visst hajar jag antagligen till om jag ser det, men det är ett helt OK val. (det omvända behöver inte ens kommenteras eftersom det är väldigt få kläder jag skulle kalla "typiska herrkläder", kan faktiskt inte komma på något för stunden men du är säkert mer kreativ än jag).
Det är bra när människor hittar den partner de vill leva med och jag har inga åsikter om vilket kön parterna har. Samkönat, olikkönat. Däremot är jag "förstockad" nog att tycka att man inte ska ha mång-gifte.
Det är bra att man hittar den kärlekspartner man vill ha, det har ingen betydelse för mig vilket kön den person har, som resten av omvärlden vill ha sex med.

Men att försöka ändra biologin är i mitt tycke ganska konstigt. Ungefär som jag tycker med gen-modifiering i största allmänhet.
Det är ganska konstigt.

Jag tycker över huvud taget att vi människor är dåliga på att se det som är bra: vi i Sverige är duktiga på att klaga, men dåliga på att se att vi - generellt sett - har det väldigt bra.
Våra krav på vår tillvaro och våra medmänniskor är oändliga. Och det kan knappast vara bra.
Så en ska bita ihop och bara ta det. Jag tycker att en som cancerpatient i slutstadiet ska få välja att dö om en vill det. Men nä en ska acceptera att lida.
Och om en person som vill korrigera sitt kön vill det så ska en få det, speciellt som också det kan ta bort psykiskt lidande.
Allt behöver inte vara det ena eller det andra.
 
Så en ska bita ihop och bara ta det. Jag tycker att en som cancerpatient i slutstadiet ska få välja att dö om en vill det. Men nä en ska acceptera att lida.
Och om en person som vill korrigera sitt kön vill det så ska en få det, speciellt som också det kan ta bort psykiskt lidande.
Allt behöver inte vara det ena eller det andra.

Jag tänker att man kan förändra sina tankar framför allt när det gäller psykiskt lidande, så att lidandekomponenten minskar.Buddhismen, som exempel, har ju sin centrala tanke i att genom att acceptera saker så försvinner lidandet.
Genom att acceptera att man exempelvis är ledsen, så kan man fortfarande känna sorg eller ledsnad men den delen som handlar om lidande, krymper.
Mycket intressant sätt att tänka, även om de flesta av oss inte lyckas lika bra som Gautama.

Att hålla på och bekräfta lidandet, gör inte lidandet mindre.
Att försöka förändra tankesätt kan göra lidandet mycket mindre.
Och nej, jag menar inte att alla kan få allt lidande att försvinna för att lämna plats för mindre plågsamma reaktioner men jag tycker mig se ett enormt - och i viss mån onödigt - lidande i många livsaspekter för många människor.
Medan andra människor, som till det yttre har en betydligt svårare situation, accepterar situationen och inte lider på långa vägar lika stort.

Jag tänker att vårt psyke är fascinerande och att om vi bara kunde begripa hur vi kunde ta makten över det, så skulle vi nog må mycket bättre.
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 688
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp