Saeta
Trådstartare
Finns det någonsin något ska i hur personer ska klä sig? (med undantag av arbetsuniform och liknade)
Nej, såklart det inte gör. Men vi alla vet väl hur en stereotyp kvinna vs en stereotyp man ser ut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det någonsin något ska i hur personer ska klä sig? (med undantag av arbetsuniform och liknade)
Nej du kan vara född som hermafrodit också men oftast opereras man då som liten till det man ”har mest utav” för barnets skull.
Vad det gäller en ickebinär person finns det ju inga "specifika" kläder och mycket av de kläder som används av folk i allmänhet är ju också ganska så unisex. Dock ser man på utseendet och ev stilen och namnet (om det är känt) på de allra flesta vilket kön de har. Att en mycket liten minoritet skulle tolkas fel genom detta och ta illa upp för att man benämner hen som "tjejen i kassan" fast hen önskar vara "killen i kassan" är självklart tråkigt MEN inte skäl nog till att aldrig kunna använda genusbundna pronomen om människor man inte känner.Varför svarar du aldrig på frågan om hur en icke-binär person bör klä sig? Vi är tre personer som frågat nu.
En fundering - här diskuteras lite kring kön vs könsidentitet. Kan man också fundera lite kring könsidentitet vs identitet?
Med en tänkande tonåring i familjen kommer intressanta och viktiga frågeställningar ofta upp. Tonåringarna idag lever stora delar av sina liv i sociala media/på nätet. "Listorna" på pronomen är ofta långa. Jag tror Tumbler har en "lista" på 312 "gender pronouns". Några av dem är, i mina ögon, inte könsrelaterade pronomen alls utan handlar om helt annat.
Dryagender– A form of agender that is best represented by an empty, tranquil forest.
Gendersea– Like gendervoid, but related to the ocean. A gender that is a vast sea of caverns and depths yet to be discovered. Made with otherkin related to the ocean or sea creatures in mind.
Iragender– A gender which is angry or raging.
Lovegender– A gender defined by love for other gendered people who are treated badly, and a love for your own gender as well.
Spesgender– A gender defined by hope. Could be a gender you hope to become/find inside of you. Alternately, it could be a gender that encapsulates all that you want to be or represent.
Orbgender– A gender which feels round, without any edges.
Listan är lång. Riskerar sådana här "listor" att få motsatt effekt, dvs att de möts med disrespekt istället för respekt? Är listorna allvar eller trams? Är vårt samhälle så sexualiserat att allt handlar om kön/sex?
PS. Ska tillägga att hela listan är inte lika märklig utan många pronomen är absolut "tänkbara" eller hur jag nu ska uttrycka mig, jag hittar inte ett bra ord i skrivande ögonblick... DS.
Menar du att könssterotypisk klädsel är svaret på hur en ickebinär person ska klä sig? Det var det det rörde sig om här.Nej, såklart det inte gör. Men vi alla vet väl hur en stereotyp kvinna vs en stereotyp man ser ut?
Jag är en pragmatisk sort.
Som tycker att det verkar som om det krånglas till helt i onödan genom att skapa olika fack att stoppa in oss människor i.
Det bästa är väl att försöka undvika kategoriseringar och definitioner som inte behövs?
Eller så är jag väldigt avvikande som tycker att även om jag inte är en "typisk kvinna" mer än till biologi, så duger det utmärkt. Jag behöver inte hitta någon kategori som stämmer in på mig och mina livsval.
Ju fler kategorier vi har att stoppa in människor i, desto oftare misslyckas vi i vårt kategoriserande.
Låter som high fantasy.En fundering - här diskuteras lite kring kön vs könsidentitet. Kan man också fundera lite kring könsidentitet vs identitet?
Med en tänkande tonåring i familjen kommer intressanta och viktiga frågeställningar ofta upp. Tonåringarna idag lever stora delar av sina liv i sociala media/på nätet. "Listorna" på pronomen är ofta långa. Jag tror Tumbler har en "lista" på 312 "gender pronouns". Några av dem är, i mina ögon, inte könsrelaterade pronomen alls utan handlar om helt annat.
Dryagender– A form of agender that is best represented by an empty, tranquil forest.
Gendersea– Like gendervoid, but related to the ocean. A gender that is a vast sea of caverns and depths yet to be discovered. Made with otherkin related to the ocean or sea creatures in mind.
Lovegender– A gender defined by love for other gendered people who are treated badly, and a love for your own gender as well.
Spesgender– A gender defined by hope. Could be a gender you hope to become/find inside of you. Alternately, it could be a gender that encapsulates all that you want to be or represent.
Listan är lång. Riskerar sådana här "listor" att få motsatt effekt, dvs att de möts med disrespekt istället för respekt? Är listorna allvar eller trams? Är vårt samhälle så sexualiserat att allt handlar om kön/sex?
PS. Ska tillägga att hela listan är inte lika märklig utan många pronomen är absolut "tänkbara" eller hur jag nu ska uttrycka mig, jag hittar inte ett bra ord i skrivande ögonblick... DS.
Jag tycker också att onödiga fack gör det besvärligt, och skulle därför gärna slippa facket "kvinna" som utanför medicinska sammanhang säger mycket mindre om mig än många andra attribut man hade kunnat välja. Varför i hela världen är vilken typ av fortplantningsorgan jag har så avgörande att resten av världen måste veta just det? Varför finner folk det så upprörande om någon skulle låta bli att fundera på vad de har mellan benen och betrakta dem som människor istället?
Det du skriver är ju helt enkelt att de kategorier du erkänner - en viss betydelse av termerna man respektive kvinna - är oproblematiska. Allt annat ställer till det.Fast jag tänker så här i stället:
det går utmärkt att betrakta alla som människor.
Det är rätt ointressant för mig vilken sexualitet och upplevd könsidentitet människor har.
Det är först när det blir den här formen av diskussioner som det plötsligt blir "intressant" eller relevant.
Varför är det störande att blir uppfattad som tillhörande ett (biologiskt) kön utifrån visuella och/eller auditoriska intryck?
I vardagen, alltså.
Inser att det går att missuppfatta ovanstående som något slags förakt men det är inte så det är avsett utan snarare en ärlig fundering på vad det är som gör att "vi" tycker att det är så viktigt hur vilt främmande människor uppfattar oss.
När det gäller vänner och bekanta, torde det ha löst sig av sig självt.
Det du skriver är ju helt enkelt att de kategorier du erkänner - en viss betydelse av termerna man respektive kvinna - är oproblematiska. Allt annat ställer till det.
Och detta gör du i jag vet inte hur många inlägg. Frågan tycks viktig för dig.
Det känns som att det är svårt att passa in i den härEn fundering - här diskuteras lite kring kön vs könsidentitet. Kan man också fundera lite kring könsidentitet vs identitet?
Attributes which are often associated with femininity include:
- Grace, delicacy and gentleness.
- Sensitivity, empathy and emotional openness.
- Deference, passivity and a desire for social interaction.
- Nurturing instincts and a desire to care for others.
- A gender expression which includes dresses or skirts, long hair and/or make-up.
A demigirl (also called a demiwoman or a demifemale person) is a gender identity describing someone who partially, but not wholly, identifies as a woman, girl or otherwise feminine, whatever their assigned gender at birth. They may or may not identify as another gender in addition to feeling partially a girl or woman.
A demiguy (also called a demiboy, demiman or demimale person) is a gender identity describing someone who partially, but not wholly, identifies as a man, boy or otherwise masculine, whatever their assigned gender at birth. They may or may not identify as another gender in addition to feeling partially a boy or man.
http://gender.wikia.com/wiki/MasculineAttributes which are often associated with masculinity include:
- Physical strength, power and confidence.
- Bravery, stoicism, and determination.
- Assertiveness, aggression, and social independence.
- Mechanical instincts and a desire to solve problems.
- A gender expression which includes trousers, short hair and/or visible musculature.
Det är här jag undrar om det inte alltid handlar om kön vs könsidentitet utan könsidentitet vs identitet. Och att "kön" inte alltid behöver blandas in i en människas identitet och identiteten behöver inte alltid ha en könsmarkering.Det känns som att det är svårt att passa in i den här
http://gender.wikia.com/wiki/Femininity
Vilket ger en förklaring till den härs popularitet om man tänker på kommentarerna nedan.
http://gender.wikia.com/wiki/Demigirl
För att inte tala om den här. Som rimligen är
Oändligt mycket mer aptitlig än den här.
http://gender.wikia.com/wiki/Masculine
Så det känns som att jag har en känsla av att om man skapar de totala karikatyrerna av man/kvinna som grundförutsättningen.
Förbjuder en manlig man att vara vara ömsint, graciös, empatisk, tycka om att umgås och ha en önskan om att ta hand om andra.
Så de som faktiskt då identifierar sig som "män" vet jag inte om jag vill möta jag har nog aldrig träffat en riktig man som tur är! Maktfullkomlig, stoisk, agressiv, mekanisk. Värsta idealpappan
Det är här jag undrar om det inte alltid handlar om kön vs könsidentitet utan könsidentitet vs identitet. Och att "kön" inte alltid behöver blandas in i en människas identitet och identiteten behöver inte alltid ha en könsmarkering.
Jo precis, det känns som att feminismen och viljan att en man ska kunna vara mjuk och omhändertagande och gråta och en kvinna ska kunna meka med bilar har lagts i en byrålåda och nu kör vi på att om du ska vara kvinna så ska du sjutton vara graciös också.Det är här jag undrar om det inte alltid handlar om kön vs könsidentitet utan könsidentitet vs identitet. Och att "kön" inte alltid behöver blandas in i en människas identitet och identiteten behöver inte alltid ha en könsmarkering.
För att det kommer en könsroll på köpet som man inte bett om? För att andra placerar en i fack man inte bett om att bli placerad iVarför är det störande att blir uppfattad som tillhörande ett (biologiskt) kön utifrån visuella och/eller auditoriska intryck?
I vardagen, alltså.
Inser att det går att missuppfatta ovanstående som något slags förakt men det är inte så det är avsett utan snarare en ärlig fundering på vad det är som gör att "vi" tycker att det är så viktigt hur vilt främmande människor uppfattar oss.
När det gäller vänner och bekanta, torde det ha löst sig av sig självt.
Ja, det är väl bl.a. här det blir riktigt ledsamt. Om de "nya" pronomen ska grundas på gamla, förlegade och obehagliga köns"egenskaper". Jag tycker det är besvärligt när en så viktig fråga trasslas till med liknande uttryck. Ämnet är för stort och för viktigt för att tramsas bort - och ja, till VISS del tycker jag det tramsas bort, när dessa nya pronomen får liknande beskrivningar och man förväntas respektera dem.Det känns som att det är svårt att passa in i den här
http://gender.wikia.com/wiki/Femininity
Vilket ger en förklaring till den härs popularitet om man tänker på kommentarerna nedan.
http://gender.wikia.com/wiki/Demigirl
För att inte tala om den här. Som rimligen är
Oändligt mycket mer aptitlig än den här.
http://gender.wikia.com/wiki/Masculine
Så det känns som att jag har en känsla av att om man skapar de totala karikatyrerna av man/kvinna som grundförutsättningen.
En maktfullkomlig, stoisk, agressiv, mekanisk pappa och en graciös, empatisk, passiv, men ändå liksom social, närande mamma.
I High fantasygenrens litteratur tycker jag de har sin givna plats, men inte i verkligheten.Ja, det är väl bl.a. här det blir riktigt ledsamt. Om de "nya" pronomen ska grundas på gamla, förlegade och obehagliga köns"egenskaper". Jag tycker det är besvärligt när en så viktig fråga trasslas till med liknande uttryck. Ämnet är för stort och för viktigt för att tramsas bort - och ja, till VISS del tycker jag det tramsas bort, när dessa nya pronomen får liknande beskrivningar och man förväntas respektera dem.
Till exempel:
Blizzgender– A gender that feels cold, snowy, and harsh. When it’s paired to another gender, it’s known as wintegender.
Eller
Boggender– A gender that feels like a bog, swamp, marsh or similar ecosystem. Also known as swampgender.
Eller
Canisgender– A small, doglike gender.
Visst är frågan för viktig för sånt här??? Är inte detta ett sätt att få människor att tappa respekt för hela frågan, i värsta fall?
Det där är ju litterärt. Inte genderpolitik.Ja, det är väl bl.a. här det blir riktigt ledsamt. Om de "nya" pronomen ska grundas på gamla, förlegade och obehagliga köns"egenskaper". Jag tycker det är besvärligt när en så viktig fråga trasslas till med liknande uttryck. Ämnet är för stort och för viktigt för att tramsas bort - och ja, till VISS del tycker jag det tramsas bort, när dessa nya pronomen får liknande beskrivningar och man förväntas respektera dem.
Till exempel:
Blizzgender– A gender that feels cold, snowy, and harsh. When it’s paired to another gender, it’s known as wintegender.
Eller
Boggender– A gender that feels like a bog, swamp, marsh or similar ecosystem. Also known as swampgender.
Eller
Canisgender– A small, doglike gender.
Visst är frågan för viktig för sånt här??? Är inte detta ett sätt att få människor att tappa respekt för hela frågan, i värsta fall?
Ja, precis. Men för den stora allmänheten tror - och upplever! - jag att de två blandas ihop, och hela frågan tappar i respekt och förståelse.Det där är ju litterärt. Inte genderpolitik.