Det finns inte bara två kön

Hypotyreos. Jag har fått bättre bemötande på vuxenpsyk än på ungdomspsyk, och då främst för min ADD. Men den är under kontroll så jag behöver inte springa runt på psyk så ofta nu för tiden. Hypotyreosen däremot är inte under kontroll och det har den aldrig varit. Men det är ju också en svår sjukdom för många läkare. Inte på så sätt att sjukdomen är svår, men den är svårbehandlad så att patienten mår bra och det är många läkare som bara fnyser åt en och säger att sjukdomen är psykisk.
Det beklagar jag. men det passade ju in i den beskrivning jag fått, då den kan vara svår att diagnostisera och behandla.
 
Varför vara så strikt att det måste heta kvinna och man? Ja, jag förstår att det sitter djupt rotat i typ 99,9% av oss alla. Ja, jag vet att det ena könsorganet kallas kvinnligt och det andra manligt. Det jag menar är att det liksom inte behöver heta så. Det går att prata om de två olika könsorganen/genuppsättningarna på ett sätt utan att blanda in just kvinna och man.

Eller så hittar vi på nya termer för de "nya könen" i stället för att ändra innebörd i gamla ord och behöva hitta nya termer för de gamla företeelserna.
Det jag menar är att det du åsyftar med man och kvinna, kan få andra ord. Medan vi kan acceptera att "man" kan få fortsätta att beteckna en människa med genotyp 46,XY.

Men du har rätt, vi behöver inte behålla den gamla betydelsen av "man" och "kvinna".
Vi kan välja att använda de termerna för känslomässiga och identitetsmässiga fack där var och en väljer vad den känner passar bäst.

och så övergår vi från de ganska enkla, okomplicerade gamla termerna till något nytt, konstruerat för att beteckna 46,XX respektive 46,XY.

Kan du utveckla vad du har emot att man har gamla termer som definierar biologiskt kön?
 
Antagligen finns det tillräckligt med svängrum där man kan parera brist på styrka med teknik i sporten helt enkelt. Dvs självklart är det väl bäst att vara starkast, lättast och skickligast, men få är ju allt och många tävlar. Och så har man väl också möjlighet genom att olika hästar föredrar olika ryttare så en individ, man eller kvinna, kan dra fördel av en viss häst.

Men det borde ju finnas fler liknande sporter tycker man. Det är ju himla mycket styrka och kraft inblandat ändå. Gissar på hm segling kanske tex, undrans hur kvinnor är i motorcross egentligen? Det är nog så få att de bästa inte visat sig, annan motorsport.
Då det går åt både styrka och snabbhet vid slagen (byta segel, skota hem och så vidare)är seglingen egentligen inte lämpad.
Man kan ju där exempelvis maximera vikten på besättningen så att 5 tjejer seglar mot 4 killar för att kompensera.
 
Nej det är aldrig någonsin okej att trycka ner någon. Aldrig. Självklart inte. Men det finns SÅ många som trycker ner folk som är transgender för att dem inte tycker att det är något som finns på riktigt, och av andra, konstiga orsaker.

Jag tycker inte att jag hoppade på dig. Jag pratade allmänt. Men visst kan jag be om ursäkt om det är det du vill ha. Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag hoppade på dig, det var inte min mening.
Om du talar allmänt och inte riktar dig till någon speciell så låt då bli att citera, att citera någon innebär i forum att man riktar sig särskilt till den personen man citerar. Du kan skriva knapplån eller något liknade om du vill markera att du inte riktar dig till den du citerar.

Nej jag vill inte har en ursäkt som kombineras med att du tycker att de gjort rätt. Det ganska värdelöst. jag släpper den biten.
 
Jag har blivit öppet ifrågasatt och fult baktalad över mitt val att ha kostym vid tillställningar med outtalad dress code, som julbord och dylikt
Fullständigt galet!!!!:banghead: Speciellt om det ens finns någon klädkod. Julbord, liksom! Att någon som inte identifierar sig som man bär kostym i sådana sammanhang skulle inte någon ens rycka på ögonbrynen för i de sammanhang jag är van vid. Personerna som kommenterat måste bott under en sten sen 1918 eller något.
 
Om du talar allmänt och inte riktar dig till någon speciell så låt då bli att citera, att citera någon innebär i forum att man riktar sig särskilt till den personen man citerar. Du kan skriva knapplån eller något liknade om du vill markera att du inte riktar dig till den du citerar.

Nej jag vill inte har en ursäkt som kombineras med att du tycker att de gjort rätt. Det ganska värdelöst. jag släpper den biten.

Du svarade på mitt inlägg. Jag svarade på ditt. End of story.

Jag är ledsen om du tog illa upp, på riktigt.
 
Annars är det en lönlös kamp mellan kvinnor och män i de flesta fysiska sporter, och det är bara att acceptera. Vuxna alltså, barn upp till 11 i vart fall är jämbördiga!
Är de, 11 åringarna?

Jag vill minnas att under hela mellanstadiet (10-12 år) så var killarna jämnt i topp på prestationerna. Inte för att skillnaderna är så dramatiska och alla killar är bättre än alla tjejer men det räcker med ganska små skillnader för att tjejerna ska jobba i uppförsbacke.
 
Är de, 11 åringarna?

Jag vill minnas att under hela mellanstadiet (10-12 år) så var killarna jämnt i topp på prestationerna. Inte för att skillnaderna är så dramatiska och alla killar är bättre än alla tjejer men det räcker med ganska små skillnader för att tjejerna ska jobba i uppförsbacke.
Det är vad jag läst, i bl.a. undersökningarna kring idrott och genetik bl.a. Att man har samma fysiska förutsättningar fram till ungefär 11 års ålder. Sedan kickstartas pojkarnas testosteron och de drar ifrån obönhörligt. På flera olika sätt.

Sen har killar och tjejer tyvärr fortfarande olika förutsättningar på andra plan. Killarna kanske håller på mer med olika sporter som barn och är därför mer vana och mer vältränade? De kanske är framfusigare, rent generellt?
 
Då det går åt både styrka och snabbhet vid slagen (byta segel, skota hem och så vidare)är seglingen egentligen inte lämpad.
Man kan ju där exempelvis maximera vikten på besättningen så att 5 tjejer seglar mot 4 killar för att kompensera.
Fast fälttävlan borde ju då verkligen inte heller vara lämpad? Antagligen så märks väl iofs vilka sporter som fungerar med tiden om man låter kvinnor och män tävla på ungefär samma sträckor och med samma typer av redskap. Sedan gäller det att tillräckligt många tjejer håller på med sporten för att de ska kunna bli jämförbara också.
 
Vill bara klargöra att de flesta Esporter inte är uppdelade i sig, men att de flesta sporter ha speciella tjejligor för att öka mängden spelande tjejer - men de vanliga proligorna är inte delade. Det ser tyvärr ut så dock pga den minimala mängd tjejer på proffsnivå.
Det var ett par större tävlingar som var uppdelade nu senaste året hörde jag. De var kanske iofs upplagda från Japan el dyl.
 
Det är vad jag läst, i bl.a. undersökningarna kring idrott och genetik bl.a. Att man har samma fysiska förutsättningar fram till ungefär 11 års ålder. Sedan kickstartas pojkarnas testosteron och de drar ifrån obönhörligt. På flera olika sätt.

Sen har killar och tjejer tyvärr fortfarande olika förutsättningar på andra plan. Killarna kanske håller på mer med olika sporter som barn och är därför mer vana och mer vältränade? De kanske är framfusigare, rent generellt?
Läst artiklar om fotbollstjejer som hävdar att tränarna tränar flickor och pojkar så olika att de var tvungna att gå i pojklag för att kunna bli riktigt bra. Samtidigt har jag hört att tränare för tjejer måste vara mer noga med knästyrka eftersom knäskador härjar bland fotbollstjejer. Om det sedan berodde på att de var mer otränade när de började (föräldrarna hindrar dem att springa mycket som små) eller på att de är byggda genetiskt svagare i knäna tror jag inte man visste.
 
Läst artiklar om fotbollstjejer som hävdar att tränarna tränar flickor och pojkar så olika att de var tvungna att gå i pojklag för att kunna bli riktigt bra. Samtidigt har jag hört att tränare för tjejer måste vara mer noga med knästyrka eftersom knäskador härjar bland fotbollstjejer. Om det sedan berodde på att de var mer otränade när de började (föräldrarna hindrar dem att springa mycket som små) eller på att de är byggda genetiskt svagare i knäna tror jag inte man visste.
Att pojklagens tränare tränar bättre, alltså? Så ledsamt! Men inte otroligt.....

Killar har grövre leder än tjejer, men jag trodde det också märktes mer sedan puberteten satt igång. Men så är det kanske inte.
 
Det är vad jag läst, i bl.a. undersökningarna kring idrott och genetik bl.a. Att man har samma fysiska förutsättningar fram till ungefär 11 års ålder. Sedan kickstartas pojkarnas testosteron och de drar ifrån obönhörligt. På flera olika sätt.

Sen har killar och tjejer tyvärr fortfarande olika förutsättningar på andra plan. Killarna kanske håller på mer med olika sporter som barn och är därför mer vana och mer vältränade? De kanske är framfusigare, rent generellt?
Kollade upp och såg att testosteronproduktionen kommer igång vid 10-14 års ålder. Det lär innebära att med början från 10-11 års ålder så kommer det i stort sett bara vara killar i topp när det gäller fysiska prestationer. Bland de yngsta till typ 10 år har jag inte märkt någon större skillnad, men där håller man sällan på att mäta prestationer på det viset heller utan det är mer lek.
 
Du har inte sagt det, nej.
Men du drar in irrelevanta saker i dina svar, som yrkesbakgrund/arbete.
Det är en ganska ful argumentationsteknik som har till syfte att misskreditera meningsmotståndaren.

du väljer också i ditt svar att bortse från att jag förtydligade att jag med "man" syftade på 46,XY.

Nej, jag har inte bortsett från något.
 
Eller så hittar vi på nya termer för de "nya könen" i stället för att ändra innebörd i gamla ord och behöva hitta nya termer för de gamla företeelserna.
Det jag menar är att det du åsyftar med man och kvinna, kan få andra ord. Medan vi kan acceptera att "man" kan få fortsätta att beteckna en människa med genotyp 46,XY.

Men du har rätt, vi behöver inte behålla den gamla betydelsen av "man" och "kvinna".
Vi kan välja att använda de termerna för känslomässiga och identitetsmässiga fack där var och en väljer vad den känner passar bäst.

och så övergår vi från de ganska enkla, okomplicerade gamla termerna till något nytt, konstruerat för att beteckna 46,XX respektive 46,XY.

Kan du utveckla vad du har emot att man har gamla termer som definierar biologiskt kön?

Det får gärna heta 46,XX och 46,XY - men eftersom kvinna och man är så laddat med hur en ska vara, så tycker inte jag att det är speciellt bra att. Alltså, jag är ju själv cis, precis som du. Och jag personligen har inget problem med att det heter kvinna och man. Det som blir tokigt är ju att det heter just kvinna och man. Är du född som kvinna så ska du förväntas vara på det sättet och är du född som man så ska du vara på det sättet. Oavsett vad vi själva tänker om detta, så är det ju ett stort problem för många. Därför tycker jag att de två könsorganen borde heta något annat. Eller ja, jag menar väl 46,XX och 46,XY. Att det kanske bara kan heta XX och XY eller något. Jag vet inte för jag är som sagt inte alls kunnig inom just det.
Men jag tror som sagt att det skulle bli åtminstone lite lättare om folk föddes könsneutrala. Sen att en XX och en XY är olika kroppsmässigt osv, så är det ju. Men att köna någon utefter hens kropp känns fel.

Sen är det ju fortfarande ingen som tar ifrån en cisperson (som för övrigt inte skulle finnas om en inte könades vid födsel/i magen) hens kön. Så alla cispersoner behöver ju inte vara rädda att bli av med sitt kön.
 
Är de, 11 åringarna?

Jag vill minnas att under hela mellanstadiet (10-12 år) så var killarna jämnt i topp på prestationerna. Inte för att skillnaderna är så dramatiska och alla killar är bättre än alla tjejer men det räcker med ganska små skillnader för att tjejerna ska jobba i uppförsbacke.
Fast det kan ju också bero på att killarna uppmuntras mer och tidigare till fysisk aktivitet och tävlande.
 
HAHA! Jag såg ett inlägg som jag tyckte var klockrent skrivet och skulle trycka på gilla, men ser att det inte finns någon gillaknapp. Förbannad börjar jag fundera på varför, när jag inser att det är jag själv som skrivit inlägget. Bra minne och korkad Saeta, absolut :banghead::o:rofl:
 
Att pojklagens tränare tränar bättre, alltså? Så ledsamt! Men inte otroligt.....

Killar har grövre leder än tjejer, men jag trodde det också märktes mer sedan puberteten satt igång. Men så är det kanske inte.
Nej jag tror inte tränarna är bättre eller sämre. Jag fick känslan av (från artikeln, i ngn tidning) att oavsett om det var samma tränare så tränade tränaren barnen könsstereotypt så att oavsett hur bra tränaren var tränade hen flickor och pojkar inte fotbollsbarn. (rent bortsett från sämre tider och annat som man ju hört om)

Så när superduperkilltränaren tränade tjejer tränade han dem utan att pusha dem till det bästa de kunde bli, för det var ju ändå bara flickor. Så den här flickan som var en intervjuad i tidningen var tvungen att träna med pojkar för att bli pushad till det bästa hon kunde bli. (Sedan kan ju iofs det också vara sällskapet som spelar in, om några av tjejerna i ett barnlag har odlat upp en kultur om att inte kämpa helt så påverkar det nog hela laget.)

(Varvid någon läser och inser att jag motsäger mig själv lite här ;) eftersom jag i andra trådar har skrivit att jag avskyr den utslagning och toppning och elitism och vikten vid att vinna i unga år (och behandlingen av unga domare i tonåren) och mängden matcher osv som verkar försiggå i fotbollen. Men jag ser det lite som två olika saker att låta någon kämpa till att bli så bra hen kan bli och att slå ut dem som visade sig inte kunna bli bra än i sin ålder och storlek trots att de kämpar och har roligt så att säga. Dvs elitism, utslagning och toppning är inte nödvändigtvis samma sak som att öva till max potential. :D)
 
Senast ändrad:
Att pojklagens tränare tränar bättre, alltså? Så ledsamt! Men inte otroligt.....

Killar har grövre leder än tjejer, men jag trodde det också märktes mer sedan puberteten satt igång. Men så är det kanske inte.
http://svenskfotboll.se/arkiv/svens...ram-minskar-risken-for-knaskador-hos-flickor/

Jo det är hos tonårsflickor, men jag antog att man började träna knäna tidigare. Men det kanske man inte gör och då är det ju helt egalt med skilda lag i 11 årsåldern. Sedan vet man ju iofs inte hur mycket pojkarna skulle ta skada av att också träna knäna i 15 minuter om de var i samma lag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 688
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp