Det finns inte bara två kön

Fast allvarligt talat. Detta är så barnsligt att jag knappt ids svara. Min dator vill ej fungera just nu, svar kommer.

Det enda jag motsätter mig är att man påstår att det går att födas som annat än kvinna eller man, det går tyvärr inte att ändra naturen.

Sen om du vill gå från manligt till kvinnligt eller så är en annan sak, helt okej och du får gärna kalla dig något annat, men man kan inte ändra naturen och födas som enhörning oavsett hur gärna man vill.

Och ang mitt jobb så säger vi inte hen men vi respekterar givetvis patientens önskan om att bli kallad kvinna istället för man under pågående könsbyte tex.

Det går att födas som något annat. Kvinna och man är inte de enda könen. Det borde vara något som är självklart för alla idag. En KAN födas som kvinna eller man, men en behöver inte göra det.

Det är dock lite korkat att du jämför ickebinära och transpersoner med enhörningar. Enhörningar är ett fantasidjur. Ickebinära och transpersoner är människor, precis som du och jag. Fruktansvärt respektlöst sagt.

Så ni respekterar enbart människor som vill byta mellan kvinna och man? Inget annat?:mad:
 
Ja vi använder ju namnen eller rumsnamnen så hen finns ingen anledning att använda. Och i rapporten används könet man är inskriven i. Tex kvinna, 49 år osv...

Vill patienten prata om sexualitet för att det är något den behöver prata om så anpassar man ju språket efter vad patienten är bekväm med såklart.
Har dock aldrig råkat ut för något som säger hen ännu.

"Finns ingen anledning att använda hen"? Ursäkta, men är du på riktigt? Det låter förjävligt och jag hoppas av hela mitt hjärta att de som är ickebinära eller trans inte behöver komma till dig/er. Att bli så djupt kränkt av vårdpersonal är så vidrigt att det inte finns ord.
Det här handlar inte om sexualitet. Det handlar om en människas mående.
 
Nej, jag bestämde inte själv.
Men det var heller ingen annan än genetiken som bestämde.
Min genotyp är 46,XX och min fenotyp stämmer överens med genotypen.
Det innebär att den som först undersökte, kunde konstatera - inte tilldela - vilken genotyp jag tycktes ha.

Det handlar inte om genetik. Jag vet att du jobbar inom vården och det märks verkligen. Du verkar enbart se till det som står skrivet, inte hur personen i fråga mår. Och det är så typiskt folk som jobbar inom vården. Inte alla, men väldigt många, bryr sig bara om det som står "i boken" och sen kvittar det vad vi andra säger.
 
Vi behöver acceptera ganska mycket som vi kanske inte är fullt nöjda med.

Många människor i slutstadiet av cancer lider. Och de är så illa tvungna att acceptera det - eller om de inte accepterar det så blir lidandet dubbelt. Det går att få hjälp att acceptera, för de allra flesta faktiskt.

Man kan inte styra allt i tillvaron till sina egna önskemål.
De som försöker, stångar sig många gånger blodiga och får ett utökat lidande i sina försök att ändra omvärlden, i stället för att försöka påverka det man faktiskt kan påverka: sig själv och sina attityder.

Nej, jag förstår verkligen inte den oförmåga som en del människor har att acceptera den friska kropp man är född med.
Jag förstår verkligen inte.

Och trots att jag jobbar i sjukvården, tycker jag att det är fel av dem som försöker tvinga mig att förstå.

Jag tycker att man får tycka vad man vill. Sedan får man inte agera utifrån allt tyckande, det är jag också införstådd med.
Vissa åsikter är det politiskt inkorrekt att uttrycka; man får väldigt mycket skäll av sådana som du i den här typen av diskussioner.

Och jag tänker så här: för min del får man välja hur man vill leva. Det är OK att en man klär sig i "typiska kvinnokläder". Visst hajar jag antagligen till om jag ser det, men det är ett helt OK val. (det omvända behöver inte ens kommenteras eftersom det är väldigt få kläder jag skulle kalla "typiska herrkläder", kan faktiskt inte komma på något för stunden men du är säkert mer kreativ än jag).
Det är bra när människor hittar den partner de vill leva med och jag har inga åsikter om vilket kön parterna har. Samkönat, olikkönat. Däremot är jag "förstockad" nog att tycka att man inte ska ha mång-gifte.
Det är bra att man hittar den kärlekspartner man vill ha, det har ingen betydelse för mig vilket kön den person har, som resten av omvärlden vill ha sex med.

Men att försöka ändra biologin är i mitt tycke ganska konstigt. Ungefär som jag tycker med gen-modifiering i största allmänhet.
Det är ganska konstigt.

Jag tycker över huvud taget att vi människor är dåliga på att se det som är bra: vi i Sverige är duktiga på att klaga, men dåliga på att se att vi - generellt sett - har det väldigt bra.
Våra krav på vår tillvaro och våra medmänniskor är oändliga. Och det kan knappast vara bra.

Men det handlar inte om något som en bara är lite missnöjd över. Det handlar om en persons liv. Folk tar livet av sig för att de inte blir accepterade eller får vara sig själva. Folk blir trakasserade, misshandlade, mördade pga det här. Och du påstår att det "bara är att acceptera att en är lite missnöjd"?
 
Men nu har jag inte tryckt upp det i ansiktet på folk utan deltar i en diskussion, du däremot trycker upp i ansiktet på mig att jag driver med folk , skrattar åt dem mm. Det är mitt inlägg du svarar på. Om du inte menar att jag gör så varför insinuera att jag gör det?

Det var du som svarade på mitt inlägg att man inte kan ändra på genuppsättning. Eftersom du tog upp det trodde jag konstigt nog att du tyckte att det var viktigt. Sen tyckte jag allmänt att om NÅGON trycker upp i ansiktet på någon som genomgår en könskorrigering så tycker jag att det är fult. Skulle du inte ta upp det så är det ju jättebra. Jag pratade allmänt, för det finns människor som tar upp det.

Tror du på riktigt att @Lobelia skulle bete sig så?

Det här handlar om en högst teoretisk diskussion.
Lobelia har rätt till sin åsikt utan att bli påhoppad på det sätt du gör här.

I en teoretisk diskussion är det "bara" att konstatera att vi föds med en kromosomuppsättning, genotyp. Oftast får man en fenotyp (kroppsattribut) som stämmer med genotypen.

Därefter har vi människor lärt oss att förändra fenotypen på konstgjord väg så att man får en fenotyp som inte längre matchar genotypen.

Du - och jag tror att det är korrekt term - kallar det för en korrektion.
I verkligheten är det en modifiering och förändring, inte korrektion.

En del individer har väldigt svårt att känna sig hemma i den fenotyp som stämmer med deras genotyp.

Det visar ju att upplevd könstillhörighet handlar om helt andra saker än biologin, i vissa individuella fall.

Men påhopp på någon som i en teoretisk diskussion påpekar att vi inte kan förändra genotypen, är riktigt oförskämt.

Jag känner inte användarna, så jag kan inte svara på om den skulle göra något sånt. Ja, det här är en diskussion, alla har rätt till sin egen åsikt. Jag tycker då inte att jag hoppar på någon, jag spinner vidare på ett scenario som någon tog upp som ett svar på det jag skrev. Jag skrev om könskorrigering, någon annan svarar med genuppsättning. Är det så konstigt att jag svarar på det då.

Jag håller fast vid min sak. Det ÄR fult att ta upp genuppsättning med en som genomgår en korrigering för att trycka ner den. Jag säger INTE att någon här skulle göra det, MEN skulle någon här göra det skulle jag tycka att det var fult, okej?
 
och @Anders
Mja, det tror jag visst att kvinnor och män kan delta i samma klasser i fler idrotter än vad som görs nu. I skytte osv, har för mig det finns fler sporter där det föreligger ganska lika villkor mellan könen. Kanske till och med i triathlon, eller i alla fall om det är ännu större distanser. Rejäl långdistanslöpning utjämnar tydligen mellan könen.

Skeet (skytte) har haft samma klass för kvinnor och män, det upphörde när en kvinna vann. De får inte heller nu skjuta på ett sätt som gör att det går att jämföra resultat mellan kvinnor och män.

Men i den klassiska friidrotten är det väl omöjligt däremot, och sannolikt i många lagsporter och det är ok tycker jag. Bortsett från att jag nog tycker att de borde kunna vänta till barnen är 11 el dyl innan de delar upp i flickor och pojkar i lagsporter?
Så länge det är som i ridsport att det är bra spridning på män och kvinnor i resultatlistan så är det rimligt att tävla tillsammans men om det är förmodligen få sporter, även lagsporter där det verkligen är så. Det gäller även om kvinnor skulle vara i topp.
 
Jag har hittills inte diskuterat någons genuppsättning som ett viktigt faktum i den bemärkelsen och om det skulle hända beror givetvis på vilka samtalsämnen som dyker upp men jag har svårt att föreställa mig det om inte det är en genetisk man som tänker försöka ställa upp i SM i friidrott, man diskuterar färgblindhet eller andra ämnen där genuppsättningen är relevant.

Om en prompt ska diskutera genuppsättning så går det att göra det utan att blanda in man och kvinna. Jag tror inte att någon ickebinär/trans skulle ta illa upp av en diskussion angående hens genuppsättning. Det jag däremot tror skulle såra enormt, är när folk blandar in kvinna och man.
 
En företeelse som många inte tänker på är en så "enkel" sak som att det fortfarande anges könskodade klädkoder på fester och tillställningar. Jag har aldrig kunnat delta på någon formell tillställning i hela mitt liv, undantaget syrrans bröllop, på grund av det. Men jääääklar vilket liv det blir när klädkoder ifrågasätts!
 
Det handlar inte om genetik. Jag vet att du jobbar inom vården och det märks verkligen. Du verkar enbart se till det som står skrivet, inte hur personen i fråga mår. Och det är så typiskt folk som jobbar inom vården. Inte alla, men väldigt många, bryr sig bara om det som står "i boken" och sen kvittar det vad vi andra säger.
Men för den som jobbar inom vården finns ett regelverk. "boken" om du vill.
Detta är nödvändigt eftersom man jobbar med stora resurser som ställts till vårdens förfogande av skattebetalarna.
Detta regelverk beskriver vilken vård som ska finansieras och vilka som ska ha rätt till den.
Homeopati och andra alternativa behandlingar ingår oftast inte.
Naturligtvis efterfrågas hur personerna mår, men behandlingen sker och ska så ske "efter boken"
 
Om en prompt ska diskutera genuppsättning så går det att göra det utan att blanda in man och kvinna. Jag tror inte att någon ickebinär/trans skulle ta illa upp av en diskussion angående hens genuppsättning. Det jag däremot tror skulle såra enormt, är när folk blandar in kvinna och man.
Sen är det ju inte så enkelt som att alla har ett genpar som styr vilket kön man är, och att det alltid är xx eller xy. Många fler variationer förekommer
 
En företeelse som många inte tänker på är en så "enkel" sak som att det fortfarande anges könskodade klädkoder på fester och tillställningar. Jag har aldrig kunnat delta på någon formell tillställning i hela mitt liv, undantaget syrrans bröllop, på grund av det. Men jääääklar vilket liv det blir när klädkoder ifrågasätts!
Kan det bero på det faktum att du även kommunicerar med de kläder du bär.
Att komma till en offentlig tillstälning där en viss klädkod angetts så betyder det 2 saker om du avviker från den klädkoden.
1 Att du visar att du är fri och har en egen vilja.
2 Att du inte respekterar arrangören och dennes önskan.
Vilket får mig(som arrangör) att ställa frågan vad du har där att göra?
 
Det var du som svarade på mitt inlägg att man inte kan ändra på genuppsättning. Eftersom du tog upp det trodde jag konstigt nog att du tyckte att det var viktigt. Sen tyckte jag allmänt att om NÅGON trycker upp i ansiktet på någon som genomgår en könskorrigering så tycker jag att det är fult. Skulle du inte ta upp det så är det ju jättebra. Jag pratade allmänt, för det finns människor som tar upp det.



Jag känner inte användarna, så jag kan inte svara på om den skulle göra något sånt. Ja, det här är en diskussion, alla har rätt till sin egen åsikt. Jag tycker då inte att jag hoppar på någon, jag spinner vidare på ett scenario som någon tog upp som ett svar på det jag skrev. Jag skrev om könskorrigering, någon annan svarar med genuppsättning. Är det så konstigt att jag svarar på det då.

Jag håller fast vid min sak. Det ÄR fult att ta upp genuppsättning med en som genomgår en korrigering för att trycka ner den. Jag säger INTE att någon här skulle göra det, MEN skulle någon här göra det skulle jag tycka att det var fult, okej?

Finns det någon situation när det är okej att försöka trycka ner någon i skorna? Det är i mina ögon fel oavsett varför man trakasserar och mobbar.

Och nog hoppade du på mig ordentligt. Och kommer med en massa bortförklaringar och verkar vilja ge mig ansvaret för påhoppet istället för en ursäkt och ta ansvar för det du skrivit.
 
Men för den som jobbar inom vården finns ett regelverk. "boken" om du vill.
Detta är nödvändigt eftersom man jobbar med stora resurser som ställts till vårdens förfogande av skattebetalarna.
Detta regelverk beskriver vilken vård som ska finansieras och vilka som ska ha rätt till den.
Homeopati och andra alternativa behandlingar ingår oftast inte.
Naturligtvis efterfrågas hur personerna mår, men behandlingen sker och ska så ske "efter boken"

Nej, det är inte ofta jag har blivit tillfrågad om hur jag mår. Min(a) läkare brukar berätta ÅT mig hur jag mår. Det är stor skillnad på vad proverna visar och på hur jag mår. Visst ska en följa riktlinjer och det som står i boken, men det skadar inte att vara en empatisk och förstående människa också.
 
Finns det någon situation när det är okej att försöka trycka ner någon i skorna? Det är i mina ögon fel oavsett varför man trakasserar och mobbar.

Och nog hoppade du på mig ordentligt. Och kommer med en massa bortförklaringar istället fö en ursäkt.

Nej det är aldrig någonsin okej att trycka ner någon. Aldrig. Självklart inte. Men det finns SÅ många som trycker ner folk som är transgender för att dem inte tycker att det är något som finns på riktigt, och av andra, konstiga orsaker.

Jag tycker inte att jag hoppade på dig. Jag pratade allmänt. Men visst kan jag be om ursäkt om det är det du vill ha. Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag hoppade på dig, det var inte min mening.
 
Finns det någon situation när det är okej att försöka trycka ner någon i skorna? Det är i mina ögon fel oavsett varför man trakasserar och mobbar.

Och nog hoppade du på mig ordentligt. Och kommer med en massa bortförklaringar istället fö en ursäkt.

Jag kan inte heller se att @Mumfie hoppade på dig. Hen fortsatte att spinna vidare på det du tog upp, och hen har ju till och med skrivit att det inte var riktigt till dig personligen.

Det är väldigt många som struntar i vad som är okej eller inte. Många bryr sig inte om dom sårar andra. Huvudsaken är att dom får rätt, sen kvittar det vad den andra personen känner. Det är sååå vanligt.
 
En företeelse som många inte tänker på är en så "enkel" sak som att det fortfarande anges könskodade klädkoder på fester och tillställningar. Jag har aldrig kunnat delta på någon formell tillställning i hela mitt liv, undantaget syrrans bröllop, på grund av det. Men jääääklar vilket liv det blir när klädkoder ifrågasätts!

Hur tycker du det blir liv när klädkoder ifrågasätts?:) Jag funderar lite och ser att visst kan det tas mindre bra om någon "klär ner sig" i förhållande till angiven klädkod, men att byta och blanda kläer mellan de två inom koden definierade könen ser jag inget spontant problem med (vilket kan bero på de miljöer jag vistats i när jag varit på fester med klädkod).

Vissa byten har ju skett under lång tid. Till exempel var det inte ovanligt att se kvinnor i frack när jag en gång i tiden (läs: på 80-talet) gick på baler.
 
och @Anders
Mja, det tror jag visst att kvinnor och män kan delta i samma klasser i fler idrotter än vad som görs nu. I skytte osv, har för mig det finns fler sporter där det föreligger ganska lika villkor mellan könen. Kanske till och med i triathlon, eller i alla fall om det är ännu större distanser. Rejäl långdistanslöpning utjämnar tydligen mellan könen.

Skeet (skytte) har haft samma klass för kvinnor och män, det upphörde när en kvinna vann. De får inte heller nu skjuta på ett sätt som gör att det går att jämföra resultat mellan kvinnor och män.

Men i den klassiska friidrotten är det väl omöjligt däremot, och sannolikt i många lagsporter och det är ok tycker jag. Bortsett från att jag nog tycker att de borde kunna vänta till barnen är 11 el dyl innan de delar upp i flickor och pojkar i lagsporter?
Ja, många idrotter fungerar jättebra så - tänk bara ridsporten! Där finns idrotter där könsindelningen definitivt borde slopas.

Inom triathlon fungerar det inte. Jag stod iofs vid mållinjen av simdelen i Kalmar Ironman 2014 och såg fantastiska Jodi Swallow klå samtliga (ett par tusen) män på 3,8 km i havet. Den enda man som var i närheten var en, som låg bakom hennes fötter och fick draghjälp loppet igenom (inte tillåtet i cykeldelen men i simningen är drafting ok). Men sedan tappade hon i både cykling och löpning till männen. (Å andra sidan är det enbart proffsen inom triathlon som startar i skilda grupper män (först) och kvinnor. Amatörerna (dvs huvuddelen) startar blandat. I resultatlistan är det däremot även där könsuppdelat.)

Annars är det en lönlös kamp mellan kvinnor och män i de flesta fysiska sporter, och det är bara att acceptera. Vuxna alltså, barn upp till 11 i vart fall är jämbördiga!
 
Med den här tråden i bakhuvudet gick jag faktiskt in idag och ändrade en av mina jobbtexter, som jag använder en del i offentliga sammanhang, från "of both genders" till "of all genders". Det kändes rätt bra faktiskt. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för Mineur, typ.

Ville bara meddela det, att tråden uppmanat till eftertanke och handling i alla fall hos mig. Tack @Saeta!
 
Hur tycker du det blir liv när klädkoder ifrågasätts?:) Jag funderar lite och ser att visst kan det tas mindre bra om någon "klär ner sig" i förhållande till angiven klädkod, men att byta och blanda kläer mellan de två inom koden definierade könen ser jag inget spontant problem med (vilket kan bero på de miljöer jag vistats i när jag varit på fester med klädkod).

Vissa byten har ju skett under lång tid. Till exempel var det inte ovanligt att se kvinnor i frack när jag en gång i tiden (läs: på 80-talet) gick på baler.
Jag har blivit öppet ifrågasatt och fult baktalad över mitt val att ha kostym vid tillställningar med outtalad dress code, som julbord och dylikt
 
Med den här tråden i bakhuvudet gick jag faktiskt in idag och ändrade en av mina jobbtexter, som jag använder en del i offentliga sammanhang, från "of both genders" till "of all genders". Det kändes rätt bra faktiskt. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för Mineur, typ.

Ville bara meddela det, att tråden uppmanat till eftertanke och handling i alla fall hos mig. Tack @Saeta!
:bow: :bow:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 689
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp