Det finns inte bara två kön

Men det handlar inte om något som en bara är lite missnöjd över. Det handlar om en persons liv. Folk tar livet av sig för att de inte blir accepterade eller får vara sig själva. Folk blir trakasserade, misshandlade, mördade pga det här. Och du påstår att det "bara är att acceptera att en är lite missnöjd"?

Vi diskuterar olika saker.

1. Jag tycker att man ska få välja hur man lever, med vem man lever, med vem man har sex. Jag tycker att man ska få välja hur man är klädd, i viss utsträckning vad man jobbar med, hur och var man bor. I viss utsträckning eftersom det kan finnas individuella faktorer som innebär vissa begränsningar. Man ska få välja själv - inom ramen för sina förutsättningar.

2. Vissa saker kan man inte egentligen välja, som sin genuppsättning eller vilka sjukdomar man drabbas av. Olika val i livet kan öka och minska sannolikheten för att råka ut för vissa saker, men ändå.

3. Det finns en del biologiska hinder för vissa saker.
Det är svårt för en man (för förtydligande, 46,XY) att bli gravid för att välja ett exempel.
De biologiska hindren tycker jag är rätt OK och sådant vi nog bör acceptera.

4. Eller 1, för det är viktigast i det här svaret.
Jag svarar utifrån mina åsikter. Inte i roll som yrke.
Mina åsikter som privatperson.
Du bör respektera detta utan att dra in yrke i diskussionen, för yrke har inte med dessa privata åsikter att göra.
 
Med den här tråden i bakhuvudet gick jag faktiskt in idag och ändrade en av mina jobbtexter, som jag använder en del i offentliga sammanhang, från "of both genders" till "of all genders". Det kändes rätt bra faktiskt. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för Mineur, typ.

Ville bara meddela det, att tråden uppmanat till eftertanke och handling i alla fall hos mig. Tack @Saeta!

:bow::bump::banana::love:
 
Om en prompt ska diskutera genuppsättning så går det att göra det utan att blanda in man och kvinna. Jag tror inte att någon ickebinär/trans skulle ta illa upp av en diskussion angående hens genuppsättning. Det jag däremot tror skulle såra enormt, är när folk blandar in kvinna och man.

Ja men det är ju för att en del människor väljer att lägga in en ny betydelse i begrepp som funnits mycket länge och som beskrivit fenotyp som oftast stämmer överens med genotyp.

Varför inte förenkla läget: vi skiljer mellan biologin och genetiken som är som den är.
Och sedan får man väl välja hur man vill leva.

Men man kanske kan avstå från att köns-klassa allting?

Och i stället tillåta könsklassningen att vara biologisk?

Fast nej visst nej, det är ju det som är fel.
Att en del anser att kön har med biologi att göra.
 
Nej, det är inte ofta jag har blivit tillfrågad om hur jag mår. Min(a) läkare brukar berätta ÅT mig hur jag mår. Det är stor skillnad på vad proverna visar och på hur jag mår. Visst ska en följa riktlinjer och det som står i boken, men det skadar inte att vara en empatisk och förstående människa också.
Den kontakt jag har haft med vården har bara varit positiv. Professionell och tillmötesgående.
Naturligtvis kan samma bemötande uppfattas olika. En person i ett ömtåligt skede kan tyda en blick från läkare/sjuksköterska som kritik eller betvivlande och ta det hela personligt.
Psykvården är väl de som får mest kritik av sina vårdsökande. jag skulle tro att just detta är en av orsakerna till det.
 
Vi diskuterar olika saker.

1. Jag tycker att man ska få välja hur man lever, med vem man lever, med vem man har sex. Jag tycker att man ska få välja hur man är klädd, i viss utsträckning vad man jobbar med, hur och var man bor. I viss utsträckning eftersom det kan finnas individuella faktorer som innebär vissa begränsningar. Man ska få välja själv - inom ramen för sina förutsättningar.

2. Vissa saker kan man inte egentligen välja, som sin genuppsättning eller vilka sjukdomar man drabbas av. Olika val i livet kan öka och minska sannolikheten för att råka ut för vissa saker, men ändå.

3. Det finns en del biologiska hinder för vissa saker.
Det är svårt för en man (för förtydligande, 46,XY) att bli gravid för att välja ett exempel.
De biologiska hindren tycker jag är rätt OK och sådant vi nog bör acceptera.

4. Eller 1, för det är viktigast i det här svaret.
Jag svarar utifrån mina åsikter. Inte i roll som yrke.
Mina åsikter som privatperson.
Du bör respektera detta utan att dra in yrke i diskussionen, för yrke har inte med dessa privata åsikter att göra.

Det handlar inte om att välja bort ens genuppsättning. Det handlar om begreppen kvinna och man. Jag tror ingen är så korkad att den inte förstår att den är född med den genuppsättning den är född med.

Det finns män som kan bli gravida. De med livmoder kan bli gravida och det finns män som har livmoder. Det finns även ickebinära som har livmoder. Det som du pratar om är ju genuppsättningar och det är inte det viktiga. Det viktiga är att förstå att en kvinna inte behöver vara en stereotypisk kvinna, och en kvinna behöver inte alltid ha livmoder. En kvinna kan ha en snopp också.

Jag har dock inte sagt något om att jag inte respekterar dina åsikter. Alla har rätt till sin åsikt, men om en börjar diskutera sina åsikter på ett öppet forum så får en också acceptera att bli ifrågasatt. Precis som jag blir också.
 
Kan det bero på det faktum att du även kommunicerar med de kläder du bär.
Att komma till en offentlig tillstälning där en viss klädkod angetts så betyder det 2 saker om du avviker från den klädkoden.
1 Att du visar att du är fri och har en egen vilja.
2 Att du inte respekterar arrangören och dennes önskan.
Vilket får mig(som arrangör) att ställa frågan vad du har där att göra?

Fast då kan man ju likagärna säga att arrangören inte respekterar gästernas önskan om att få ha finkläder de känner sig bekväma och *fina* i, vilket får mig (som gäst) att ställa frågan varför du som arrangör bjuder in gäster när du ska styra över deras bekvämlighet och välmående? Det är precis lika respektlöst isåfall.
 
[
Du tycker att det är en korrigering men det handlar ju faktiskt om en modifiering.
För en som är språkligt och semantiskt petig.
Frågan är hur det skulle fungera om man vid alla diskussioner tar hänsyn till om motparten blir sårad över att ha fel?
Fakta är ju en realitet. Det tillhör vuxenlivet att acceptera realiteter. Gillar man dem inte arbetar man för att ändra dem. Men att blunda inför dem...det nyttar varken ens intresse eller välmåga i det långa loppet.
 
Ja, många idrotter fungerar jättebra så - tänk bara ridsporten! Där finns idrotter där könsindelningen definitivt borde slopas.

Inom triathlon fungerar det inte. Jag stod iofs vid mållinjen av simdelen i Kalmar Ironman 2014 och såg fantastiska Jodi Swallow klå samtliga (ett par tusen) män på 3,8 km i havet. Den enda man som var i närheten var en, som låg bakom hennes fötter och fick draghjälp loppet igenom (inte tillåtet i cykeldelen men i simningen är drafting ok). Men sedan tappade hon i både cykling och löpning till männen. (Å andra sidan är det enbart proffsen inom triathlon som startar i skilda grupper män (först) och kvinnor. Amatörerna (dvs huvuddelen) startar blandat. I resultatlistan är det däremot även där könsuppdelat.)

Annars är det en lönlös kamp mellan kvinnor och män i de flesta fysiska sporter, och det är bara att acceptera. Vuxna alltså, barn upp till 11 i vart fall är jämbördiga!
Jo det kanske måste till ännu längre distanser innan det jämnar ut sig.

Hade dock för mig att måna triathlon tävlade i lag, eller var det en annan extremsport, två män och en kvinna eller tvärtom.

Nej i de sporter där det inte går är det ju helt meningslöst att blanda, men jag tycker man ska göra det i alla sporter där man är närapå jämbördiga i alla fall.

Man (jag) är ju lite förvånad tex hur relativt bra det ändå går för kvinnliga jockeys tex, det måste ju vara ett extremt styrkeprov. Samtidigt så är ju de helt rätt och slätt anställda ryttare så det är inte så viktigt om en man eller kvinna går över mållinjen, utan om det är den eller den hästen, så länge den som jobbar får lön efter prestation så får de jobb efter prestation (utom i de länder där de diskriminerar mot kvinnor antar jag).

Andra indelningar är ju obeskrivligt fåniga, som tex kvinnor och män i dataspel.
 
Ja men det är ju för att en del människor väljer att lägga in en ny betydelse i begrepp som funnits mycket länge och som beskrivit fenotyp som oftast stämmer överens med genotyp.

Varför inte förenkla läget: vi skiljer mellan biologin och genetiken som är som den är.
Och sedan får man väl välja hur man vill leva.

Men man kanske kan avstå från att köns-klassa allting?

Och i stället tillåta könsklassningen att vara biologisk?

Fast nej visst nej, det är ju det som är fel.
Att en del anser att kön har med biologi att göra.

Varför vara så strikt att det måste heta kvinna och man? Ja, jag förstår att det sitter djupt rotat i typ 99,9% av oss alla. Ja, jag vet att det ena könsorganet kallas kvinnligt och det andra manligt. Det jag menar är att det liksom inte behöver heta så. Det går att prata om de två olika könsorganen/genuppsättningarna på ett sätt utan att blanda in just kvinna och man.
 
Så länge det är som i ridsport att det är bra spridning på män och kvinnor i resultatlistan så är det rimligt att tävla tillsammans men om det är förmodligen få sporter, även lagsporter där det verkligen är så. Det gäller även om kvinnor skulle vara i topp.
Ja absolut, båda sorterna måste ha en chans att hamna i resultatlistan i alla fall, även om man säkert kan acceptera att det ena könet kanske är lite vanligare rent procentuellt sett osv.
 
Den kontakt jag har haft med vården har bara varit positiv. Professionell och tillmötesgående.
Naturligtvis kan samma bemötande uppfattas olika. En person i ett ömtåligt skede kan tyda en blick från läkare/sjuksköterska som kritik eller betvivlande och ta det hela personligt.
Psykvården är väl de som får mest kritik av sina vårdsökande. jag skulle tro att just detta är en av orsakerna till det.

Det är ju superbra att du alltid har blivit positivt bemött från vården. Det har inte jag. Självklart har jag blivit bra bemött vissa gånger. Men majoriteten av alla gånger jag besöker vården (det är flera gånger om året, både primärvård och psykvård) så blir jag illa bemött. Och det handlar inte om att jag är i ett ömtåligt skede, även om det varit så också. Men det är en helt annan diskussion som jag inte orkar ta här. Det finns bra vårdpersonal, det finns dålig. Jag har tyvärr mött den dåliga allt för många gånger.
 
Fast då kan man ju likagärna säga att arrangören inte respekterar gästernas önskan om att få ha finkläder de känner sig bekväma och *fina* i, vilket får mig (som gäst) att ställa frågan varför du som arrangör bjuder in gäster när du ska styra över deras bekvämlighet och välmående? Det är precis lika respektlöst isåfall.
En sak står väl ändå fast. Det är och ska vara värden/värdinnan som sätter villkoren. Passar inte villkoren så tackar man nej.
Så är det i min värld.
Har jag en fest och en vegitarian har som fått inbjudan ställer krav på maten för att komma.så får han/hon bara fyra ord till svar
-take it or leave it
Naturligtvis kan han hon komma, ta för sig av det som passar honom/henne men det är jag som fastställer menyn.
Nu bryr jag mig inte om klädseln, med ngr undantag (vid begravningar ex.)
 
Det är ju superbra att du alltid har blivit positivt bemött från vården. Det har inte jag. Självklart har jag blivit bra bemött vissa gånger. Men majoriteten av alla gånger jag besöker vården (det är flera gånger om året, både primärvård och psykvård) så blir jag illa bemött. Och det handlar inte om att jag är i ett ömtåligt skede, även om det varit så också. Men det är en helt annan diskussion som jag inte orkar ta här. Det finns bra vårdpersonal, det finns dålig. Jag har tyvärr mött den dåliga allt för många gånger.
Nu vet jag ju inte vad du sökt för. Men jag har kontakter inom vården(släkt o vänner jobbar där) Men de flesta klagomålen kommer från psykosomatiska fall och andra mer svårdefinierbara saker där patienten inte är nöjd med läkarens bedömning och ser att den inte stämmer med den självdiagnos han/hon gjort på sig själv.
 
Nu vet jag ju inte vad du sökt för. Men jag har kontakter inom vården(släkt o vänner jobbar där) Men de flesta klagomålen kommer från psykosomatiska fall och andra mer svårdefinierbara saker där patienten inte är nöjd med läkarens bedömning och ser att den inte stämmer med den självdiagnos han/hon gjort på sig själv.

Hypotyreos. Jag har fått bättre bemötande på vuxenpsyk än på ungdomspsyk, och då främst för min ADD. Men den är under kontroll så jag behöver inte springa runt på psyk så ofta nu för tiden. Hypotyreosen däremot är inte under kontroll och det har den aldrig varit. Men det är ju också en svår sjukdom för många läkare. Inte på så sätt att sjukdomen är svår, men den är svårbehandlad så att patienten mår bra och det är många läkare som bara fnyser åt en och säger att sjukdomen är psykisk.
 
Du tycker att det är en korrigering men det handlar ju faktiskt om en modifiering.
För en som är språkligt och semantiskt petig.

Kalla det modifiering du, om det känns bättre. Jag hoppas dock att du, om du träffar en transgender person någon gång, tänker på dens känslor och kallar det könskorrigering, som det heter. Jag struntar i om det inte är språkligt korrekt, faktiskt.
 
Jo det kanske måste till ännu längre distanser innan det jämnar ut sig.

Hade dock för mig att måna triathlon tävlade i lag, eller var det en annan extremsport, två män och en kvinna eller tvärtom.

Nej i de sporter där det inte går är det ju helt meningslöst att blanda, men jag tycker man ska göra det i alla sporter där man är närapå jämbördiga i alla fall.

Man (jag) är ju lite förvånad tex hur relativt bra det ändå går för kvinnliga jockeys tex, det måste ju vara ett extremt styrkeprov. Samtidigt så är ju de helt rätt och slätt anställda ryttare så det är inte så viktigt om en man eller kvinna går över mållinjen, utan om det är den eller den hästen, så länge den som jobbar får lön efter prestation så får de jobb efter prestation (utom i de länder där de diskriminerar mot kvinnor antar jag).

Andra indelningar är ju obeskrivligt fåniga, som tex kvinnor och män i dataspel.
Jo, i vissa triathlonlopp tävlar man i blandade lag! Fast de är inte så jättevanliga.

Jag tänker också på Fälttävlan där ju kvinnor konkurrerar med män utan problem. Jag inbillar mig att terrängdelen där måste vara fysiskt tuff!
 
Jag har dock inte sagt något om att jag inte respekterar dina åsikter. Alla har rätt till sin åsikt, men om en börjar diskutera sina åsikter på ett öppet forum så får en också acceptera att bli ifrågasatt. Precis som jag blir också.

Du har inte sagt det, nej.
Men du drar in irrelevanta saker i dina svar, som yrkesbakgrund/arbete.
Det är en ganska ful argumentationsteknik som har till syfte att misskreditera meningsmotståndaren.

du väljer också i ditt svar att bortse från att jag förtydligade att jag med "man" syftade på 46,XY.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jo, i vissa triathlonlopp tävlar man i blandade lag! Fast de är inte så jättevanliga.

Jag tänker också på Fälttävlan där ju kvinnor konkurrerar med män utan problem. Jag inbillar mig att terrängdelen där måste vara fysiskt tuff!
Antagligen finns det tillräckligt med svängrum där man kan parera brist på styrka med teknik i sporten helt enkelt. Dvs självklart är det väl bäst att vara starkast, lättast och skickligast, men få är ju allt och många tävlar. Och så har man väl också möjlighet genom att olika hästar föredrar olika ryttare så en individ, man eller kvinna, kan dra fördel av en viss häst.

Men det borde ju finnas fler liknande sporter tycker man. Det är ju himla mycket styrka och kraft inblandat ändå. Gissar på hm segling kanske tex, undrans hur kvinnor är i motorcross egentligen? Det är nog så få att de bästa inte visat sig, annan motorsport.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 689
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp