Allmän fråga:
Vad har ni fått med er hemifrån i fråga om värderingar i er uppfostran?
Har det format er eller har ni själva läst på och ändrat åsikt?
Mina föräldrar träffades på Socialhögskolan på 70-talet och var väldigt engagerade i vänsterrörelsen och Chilekommittén osv på den tiden. Det har definitivt format mig, även om de på senare år dragit sig mer åt mitten politiskt har de alltid haft ett stort engagemang i politiska frågor och det har alltid varit diskussioner runt middagsbordet kring värderingar och allas lika värde. Jag är uppvuxen med att båda mina föräldrar självklart kallat sig för feminister och därför har jag nog alltid tagit förgivet att alla är feminister om de inte säger något annat, det blev ett chockartat uppvaknande när jag upptäckte att så inte var fallet.
Däremot var mina föräldrar inte lika öppna mot hbtq-frågor när jag var tonåring, jag minns diskussioner om att de förstod hur jobbigt det var för min bästa väns föräldrar när hon kom ut som lesbisk bland annat. Där har jag nog format mina tankar och kunskaper mer på egen hand och i vänskapssammanhang. Mina föräldrar har dock bättrat sig betydligt på den fronten idag, jag vill gärna tro att det till viss del beror på diskussionerna jag och mina systrar har haft med dem. Idag upplever jag inte några sådana tankar från dem.