Det finns inte bara två kön

Ställ frågan "Var tusan har jag jämfört hptq-folk med en produkt?"
Sedan kan du gilla.
Men att marknadsföra ideén och att få samhället att ändra sig, det är som att sälja in en ny produkt. Då krävs rätt marknadsföring
Nej, det är det inte. Vet jag med stor säkerhet. Sälja saker och ändra normer är inte samma sak, och av den anledningen så behöver man gå till väga på olika sätt.

Öppna en bok i marknadsföring, och en om sociala normer, så ser du skillnaden. Helt olika saker. All förändring är inte försäljning. Att ändra en norm är inte att sälja en produkt.

En skillnad är t ex att du kan ändra folks normer utan att de ens märker det. Men du kan inte sälja en produkt utan att den som köper produkten är medveten om det.

En annan skillnad är att normer bestäms kollektivt, medan ett köpbeslut är individuellt.

En tredje skillnad är att ett köp är ett medvetet beslut, medan en normförändring kan vara en omedveten.

En fjärde skillnad är att folk i regel vet om vilka produkter de äger, men inte alltid är medvetna om vilka normer de följer.

En femte skillnad är att man enkelt kan besluta sig för att köpa en annan produkt, men det är betydligt svårare att ändra levnadssätt och värderingar.

En sjätte skillnad är att vi ofta är lite nyfikna på nya produkter, medan nya normer inte har samma lockelse.

En sjunde skillnad är att en produkt behöver ha en avsändare och en producent, som säljer in den, medan en norm kan förändras utan att någon grupp, organisation eller specifik individ står som avsändare för förändringen.

Osv osv. Man kan göra listan hur lång som helst. Produkter och normer är verkligen inte ens äpplen och päron, det är äpplen och spindlar. Är helt olika, fungerar helt olika.
 
Senast ändrad:
Så du menar att antalet hatbrott per capita inte säger ngt om samhällsklimatet? Ja då har vi väl samma samhällets klimat som i Vitryssland och Ukraina eftersom antalet brott inte spelar ngn roll då :confused:?
Anmälningarna har ökat. Precis som med anmälningar om våldtäkter och sexuella trakasserier. De utsatta vågar anmäla. Så naturligtvis ökar antalet då.
Och ju fler som blir öppna ju fler kan bli angripna. Och internet ökar risken för att man kan angripa. Så det vore konstigt om anmälningarna INTE ökat.
 
Allmän fråga:

Vad har ni fått med er hemifrån i fråga om värderingar i er uppfostran?

Har det format er eller har ni själva läst på och ändrat åsikt?

Helt skeva värderingar :(
Det har format mig på så vis att jag helt tar avstånd från deras sjuka värderingar. Jag insåg att allt de står för bara är så fel, bakvänt och vridet. Jag läste på och bildade mig min egen uppfattning.
 
Helt skeva värderingar :(
Det har format mig på så vis att jag helt tar avstånd från deras sjuka värderingar. Jag insåg att allt de står för bara är så fel, bakvänt och vridet. Jag läste på och bildade mig min egen uppfattning.

Bra ändå att du insåg att det var skevt och valde att stå för annat!
 
Det är tråkigt att Prideparaden får skit av människor som låtsas stå för demokratiska värderingar

Det är vår rätt och vår skyldighet att festa

Så länge Pride parader stoppas och slås ner med hot och våld världen över är det vår förbannade plikt att festa på flak och försvara dom fri och rättigheter vi har!
 
Allmän fråga:

Vad har ni fått med er hemifrån i fråga om värderingar i er uppfostran?

Har det format er eller har ni själva läst på och ändrat åsikt?

Ingen speciell. Jag har aldrig reflekterat något nämnvärt, 99 % häst i mitt liv. Buke har varit och är helt fantastiskt att vidga vyerna på, så tacksam :love: Tror mest jag läst här och tyckt allt varit sunt. Lyssnade på en podd en gayvän varnade var lite radikal och tyckte allt var helt jävla självklart. Så då är jag väl en sådan där radikal feminist som jag från början trodde var en skrikig vänterkant jag inte gillade (eftersom jag hade samma feluppfattning som en alldeles för stor del också verkar ha) :o
 
Du har vid flera tillfällen påstått att du jobbar inom psykiatrin, är det såhär du bemöter dina brukare/patienter? Är det okej på din arbetsplats att inte tycka att alla är lika mycket värda och har rätt till samma behandling? Jag tippar på att det inte är så, för om så vore så skulle er verksamhet sannerligen vara i behov av granskning.

Så därför undrar jag hur du i tråd efter annan kan sitta och skriva nedsättande om personer som inte har samma förutsättningar som du själv? Kanske kan det vara läge att se över hur du uttrycker dig kring andra människor, om det nu är så att du tycker att dessa är lika mycket värda. För jag hoppas innerligt att det inte är det här uttryckssättet du har när du bemöter patienter inom psykiatrin.

(ja, det här är kanske rätt OT men det är chockerande och inte så lite hemskt att läsa sådana här fördömande från någon som jobbar med att stötta individer)


Fast allvarligt talat. Detta är så barnsligt att jag knappt ids svara. Min dator vill ej fungera just nu, svar kommer.
 
Fast allvarligt talat. Detta är så barnsligt att jag knappt ids svara. Min dator vill ej fungera just nu, svar kommer.

Fast allvarligt talat. Detta är så barnsligt att jag knappt ids svara. Min dator vill ej fungera just nu, svar kommer.

Det enda jag motsätter mig är att man påstår att det går att födas som annat än kvinna eller man, det går tyvärr inte att ändra naturen.

Sen om du vill gå från manligt till kvinnligt eller så är en annan sak, helt okej och du får gärna kalla dig något annat, men man kan inte ändra naturen och födas som enhörning oavsett hur gärna man vill.

Och ang mitt jobb så säger vi inte hen men vi respekterar givetvis patientens önskan om att bli kallad kvinna istället för man under pågående könsbyte tex.
 
Ja, fast du förstår ju idag att det var fel. Det är nog svårt att inte bli påverkad i den grad när man omges av sånt tänk som ung.

Ja visst, bättre än att inte fatta alls men det gnager fortfarande i mig hur jag ens kunde tänka så. Det är inte likt mig, inte ens som så ung, att döma på det viset.
 
Fast allvarligt talat. Detta är så barnsligt att jag knappt ids svara. Min dator vill ej fungera just nu, svar kommer.

Det enda jag motsätter mig är att man påstår att det går att födas som annat än kvinna eller man, det går tyvärr inte att ändra naturen.

Sen om du vill gå från manligt till kvinnligt eller så är en annan sak, helt okej och du får gärna kalla dig något annat, men man kan inte ändra naturen och födas som enhörning oavsett hur gärna man vill.

Och ang mitt jobb så säger vi inte hen men vi respekterar givetvis patientens önskan om att bli kallad kvinna istället för man under pågående könsbyte tex.

Vi? Är det något som är bestämt av någon annan? Om någon inte refererar till sig själv som kvinna eller man utan som hen så struntar ni i det då?
 
Vi? Är det något som är bestämt av någon annan? Om någon inte refererar till sig själv som kvinna eller man utan som hen så struntar ni i det då?

Ja vi använder ju namnen eller rumsnamnen så hen finns ingen anledning att använda. Och i rapporten används könet man är inskriven i. Tex kvinna, 49 år osv...

Vill patienten prata om sexualitet för att det är något den behöver prata om så anpassar man ju språket efter vad patienten är bekväm med såklart.
Har dock aldrig råkat ut för något som säger hen ännu.
 
Senast ändrad:
Fast ett tilldelat kön har vi ju alla. Jag tror inte att någon här, faktiskt, har fått bestämma sitt kön helt själv vid födsel eller innan födsel. Den stämpeln sätter väl folk redan på BB åt en. Och mig veterligen kan en inte bestämma det själv då... Eller kunde du det?
Nej, jag bestämde inte själv.
Men det var heller ingen annan än genetiken som bestämde.
Min genotyp är 46,XX och min fenotyp stämmer överens med genotypen.
Det innebär att den som först undersökte, kunde konstatera - inte tilldela - vilken genotyp jag tycktes ha.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 691
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp