Sv: Det fattas 400 hovslagare
De utbildade hovslagare jag haft som lagt av har uteslutande gjord det pga att de slitit ut ryggen. Och jag är inte förvånad, det är ett tufft yrke för kroppen att vara hovslagare!
Dock har jag haft turen att inte uppleva det som många andra upplever, dvs att det inte finns utbildad hovslagare att anlita.
Dessutom ifrågasätter jag skälet att det skulle vara för dyrt att anlita utbildad hovslagare?! Eller är det kanske i storstadsregionerna det är så?
Det var många år sedan jag betalade skoning svart, får på faktura eller har betalt kontant inkl moms.
För fyra år sedan slutade min dåvarande hovis, honom betalade jag 550:-/skoning till, på faktura.
Hovisen efter det tog 750:- inkl moms.
Nuvarande tar 800:- på faktura. Slå ut det på 6-8 veckor, har man inte råd med det, då lägger man inte ner många kronor på sin häst när det gäller hovvård!
Intressant det där med att försäkringsbolag i allafall inte vägrar betala ut ersättning om outbildad hovis skott och hästen blir skadad. Gissar att det att försäkringsbolagen inte betalat ersättning i det läget väl är en skröna, finns ju många sådana när det gäller försäkringar och ersättning!
Däremot så kan man ju om man är fullkomligt okunnig och själv verkar och/eller skor eller anlitar en klåpare åka dit för brott mot djurskyddslagen om hästen blir rejält skadad. Precis som man som hästägare kan åka dit för djurplågeri om man alternativbehandlat hästen och den blir rejält dålig.