Det fattas 400 hovslagare

Sv: Det fattas 400 hovslagare

... så hälsa du ditt ombud att detta inte alls är en skröna.

Inte att hästägare blir utan ersättning för att hovvården brustit, utan för att det inte var en utbildad hovslagare som gjort den bristande hovvården.

Hästägaren fick ingen ersättning för hästen eftersom att hovvården var undermålig.
Vem som gjort den fel hade inte spelat någon roll.

Skrön-delen i historien är att hästägaren skulle fått ersättning om vården varit utförd av en utbildad hovslagare.

Sanningen är att hästägaren hade fått ersättning från försäkringsbolaget om hästen hade haft en korrekt utförd hovvård oavsett vem som hade utfört den.
Dock hade ju hästen med en korrekt utförd hovvård antagligen varit frisk i stället och inte ett fall för försäkringsbolaget.
En utbildad hovslagare är inte någon garanti för en korrekt hovvård.
Eller för ersättning från försäkringsbolaget.

slutligen så vill jag påpeka hur viktigt det är att hästens hovvinklar, ben och tåaxlar, att det inte bakåtbrutna eller framåtbrutna,det vill säga lång tå med låga trakter eller kort tå med höga trakter.

:idea:Med en utbildad hovslagare har ni garanti på att han/hon kan sin sak och ser till att hästen inte får dessa avvikelser som kan resultera i senskador eller kotledsinflammationer och tråkiga förslitningsskador som resulterar i dyra veterinärräkningar. INGA HOVAR INGEN HÄST! Fundering,anlitas outbildade veterinärer? Svar:Nej! Tack för ordet.:bow:

Tyvärr har jag ett skräck exempel som står ute i stallet. Alla hovarna har bakåtbrutna vinklar, mycket högre på insidorna, hela bärranden är bortraspad, spikad i sulan och allt detta är gjort av en utbildad hovslagare, medlem i Svenska Hovslagarföreningen. Det är absolut ingen garanti för att det blir en bra skoning. Som hästägare måste man kunna se vad som är en bra eller en dålig skoning.

Håller med om att man bara ska anlita folk som gör rätt för sig. Och det samma gäller för hovlsagare, hade jag själv varit hovlsagare hade jag bara haft och göra med folk som betalar och gör rätt.

Hästen ska nu skos av min duktiga hovslagare som ska få rätt på hovarna.

Har tagit bilder, kan man skicka dem till SHF så att de kan kolla sina egna hovslagare innan de förstör fler hästar?

Senast ändrad av en moderator:

En utbildad hovslagare är inte någon garanti för en korrekt hovvård.
Eller för ersättning från försäkringsbolaget.

Alldeles sant, men då finns en annan försäkring som kan träda in och det är den som coari skrev om lite högre upp.

Tyvärr har jag ett skräck exempel som står ute i stallet. Alla hovarna har bakåtbrutna vinklar, mycket högre på insidorna, hela bärranden är bortraspad, spikad i sulan och allt detta är gjort av en utbildad hovslagare, medlem i Svenska Hovslagarföreningen. Det är absolut ingen garanti för att det blir en bra skoning. Som hästägare måste man kunna se vad som är en bra eller en dålig skoning.

Håller med om att man bara ska anlita folk som gör rätt för sig. Och det samma gäller för hovlsagare, hade jag själv varit hovlsagare hade jag bara haft och göra med folk som betalar och gör rätt.

Har tagit bilder, kan man skicka dem till SHF så att de kan kolla sina egna hovslagare innan de förstör fler hästar?

Det är sorgligt att höra din historia och alla andras med! Det är väldigt bra att du har bilder och det är dessutom bra att denna utbildade hovslagare är med i SHF för då kanske du kan se till att denna person inte ska fortsätta sko och belysa problemet för SHF! Tycker verkligen att du ska skicka dessa bilder direkt och det är klart att du kan göra det.

Du skriver:"Som hästägare måste man kunna se vad som är en bra eller en dålig skoning". Tycker det är skitbra skrivet! Jag frågade om det fanns intresse av en sådan kurs till just hästägare i ett tidigare inlägg här. Men det är ingen som har kommenterat det?!:confused: Är lite intresserad av var ni inhämtar er kunskap ifrån? Litteratur som skrivits av kunnigt folk? Svara gärna jag är jätteintresserad!

Hur som helst så har jag läst lite inlägg här och kommit fram till att de flesta tycker tydligen att det inte är så viktigt med en utbildad hovslagare?! Kanske därför de inte blir kvar mer än 5 år i yrket då?! Det är inget påståeende utan bara en fundering jag har.

Jag hoppas att vi alla här som har skrivit ner sina åsikter har ett gemensamt och det är att vi alla tänker på hästens bästa och välmående. Det är det jag prioriterar mest, därför lyssnar jag och försöker lära mig av människor med erfarenhet som har dokumenterad kunskap som är beprövad och godkänd för våra älskade hästars välbefinnande!

Jag skrev här i ett enda syfte och det var för att få reda på människors åsikt om hur viktigt det är att anlita en utbildad hovslagare och som jag skrev förut så skulle jag själv aldrig drömma om att anlita en outbildad veterinär och det finns bättre och sämre veterinärer också, men det är väl alltid en trygghet att anlita någon som har dokumenterad utbildning och kunskap? För mig är de det:)

Att få bemöta människors erfarenhet av livet med hästar krävs ödmjukhet. Vi har olika erfarenheter och tycker olika. Det är fantastiskt att få dela med sig och att få ta emot och lära sig av andras erfarenheter, det är ett sätt att lära mer!:bow:

Alldeles sant, men då finns en annan försäkring som kan träda in och det är den som coari skrev om lite högre upp.

Om den finns då.

Jag undrar om inte just jag är försäkrad för ungefär allt dumt som jag kan tänkas råka hitta på.
I en annan del av mina försäkringar då.

Jag har ansvar-, klant- och kanske även tönt-försäkring i min Verksamhetsförsäkring.
Den gäller t.ex. om jag råkar pajja en träningshäst.

Jag frågade om det fanns intresse av en sådan kurs till just hästägare i ett tidigare inlägg här.
Tappskokurser är ju något sådant.
Och det finns det ju ofta ett stort intresse för.

Är lite intresserad av var ni inhämtar er kunskap ifrån? Litteratur som skrivits av kunnigt folk? Svara gärna jag är jätteintresserad!
Litteraturen som används vid Hovslagarskolan. (Den är kanske litet gammal nu men när jag skaffade den så var den fortfarande modern.)
Mina utbildade och erfarna hovslagare har visat mig och givit mig instruktioner genom åren så att jag har lärt mig mer och mer.

Kanske därför de inte blir kvar mer än 5 år i yrket då?!
Den som jag har haft längst har skott åt mig i över 20 år.
Så vissa hänger i.

Tappskokurser är ju något sådant.
Och det finns det ju ofta ett stort intresse för.

Litteraturen som används vid Hovslagarskolan. (Den är kanske litet gammal nu men när jag skaffade den så var den fortfarande modern.)
Mina utbildade och erfarna hovslagare har visat mig och givit mig instruktioner genom åren så att jag har lärt mig mer och mer.

Den som jag har haft längst har skott åt mig i över 20 år.
Så vissa hänger i.

Jag blev glad när jag läste detta om din hovslagare och ditt stora intresse att inhämta kunskap på det vis du gjort/gör. Litteraturen används än idag och är jättebra! Fler hästägare borde tänka lite mer som du:)!

De utbildade hovslagare jag haft som lagt av har uteslutande gjord det pga att de slitit ut ryggen. Och jag är inte förvånad, det är ett tufft yrke för kroppen att vara hovslagare! :crazy:

Dock har jag haft turen att inte uppleva det som många andra upplever, dvs att det inte finns utbildad hovslagare att anlita.
Dessutom ifrågasätter jag skälet att det skulle vara för dyrt att anlita utbildad hovslagare?! Eller är det kanske i storstadsregionerna det är så?
Det var många år sedan jag betalade skoning svart, får på faktura eller har betalt kontant inkl moms.
För fyra år sedan slutade min dåvarande hovis, honom betalade jag 550:-/skoning till, på faktura.
Hovisen efter det tog 750:- inkl moms.
Nuvarande tar 800:- på faktura. Slå ut det på 6-8 veckor, har man inte råd med det, då lägger man inte ner många kronor på sin häst när det gäller hovvård!

Intressant det där med att försäkringsbolag i allafall inte vägrar betala ut ersättning om outbildad hovis skott och hästen blir skadad. Gissar att det att försäkringsbolagen inte betalat ersättning i det läget väl är en skröna, finns ju många sådana när det gäller försäkringar och ersättning!

Däremot så kan man ju om man är fullkomligt okunnig och själv verkar och/eller skor eller anlitar en klåpare åka dit för brott mot djurskyddslagen om hästen blir rejält skadad. Precis som man som hästägare kan åka dit för djurplågeri om man alternativbehandlat hästen och den blir rejält dålig.

det var det jag fick göra sen :grin:
Problemet var inte en häast, utan att verka 7 hästar själv (med öm rygg är faktiskt inte så bara, speciellt inte om kallblodet väger runt 800 kg.)
Men jag blev så irriterad att han fick åka hem och jag fick slita ite extra på ryggen endå.

därför att han var rädd för bakbenen på hästen just pga att det var en stor hingst, det sa han också öppet. Hästen i fråga står lugnt och stilla vid all hantering så det var han det var fel på, inte hästen.

Nu är jag kanske lite för hård, självklart finns det ju mer vettigt folk där ute än sådanna som den jag råkat på. Men endå:grin:

Den infon kunde du ju skrivit direkt.;)
Varför ringde du inte till någon annan och hörde dig för?
Och en hovis som inte vågar verka en hingst verkar ha valt fel yrke....:crazy:

Intressant det där med att försäkringsbolag i allafall inte vägrar betala ut ersättning om outbildad hovis skott och hästen blir skadad. Gissar att det att försäkringsbolagen inte betalat ersättning i det läget väl är en skröna, finns ju många sådana när det gäller försäkringar och ersättning!

Om det vore så att de inte betalar ut ersättning om jag verkar och skor själv.
Så skulle jag säga upp försäkringarna.

Jag betalar över 16 000:-/år i hästförsäkringar.
Om jag lägger dess pengar på ett eget konto i stället så kan jag betala mina skador själv.
Och även bestämma själv hur och när jag vill behandla respektive avliva.

Ja uppenbarligen är det ju så att utebliven ersättning kan bli verklighet, eftersom det har skett tidigare. När det gäller ansvarsförsäkring så har även den begränsningar, för du liksom jag får väl ange omfattningen av din verksamhet. I mitt fall fick jag dessutom uppvisa intyg på utbildning gällande den behandlingsform jag tillämpar på häst, så det skulle inte förvåna mig om de tog fram en sådan klausul om olyckan är framme ingen utbildning ingen ersättning.

Ja uppenbarligen är det ju så att utebliven ersättning kan bli verklighet, eftersom det har skett tidigare. När det gäller ansvarsförsäkring så har även den begränsningar, för du liksom jag får väl ange omfattningen av din verksamhet. I mitt fall fick jag dessutom uppvisa intyg på utbildning gällande den behandlingsform jag tillämpar på häst, så det skulle inte förvåna mig om de tog fram en sådan klausul om olyckan är framme ingen utbildning ingen ersättning.

Sen tycker jag det är viktigt att komma ihåg en sak, allt cirkulerar inte kring dig. Det finns också en massa privata hästägare som endast har sin försäkring att tillämpa och det är väl här som man bör se om sitt hus kan jag tänka.

... så det skulle inte förvåna mig om de tog fram en sådan klausul om olyckan är framme ingen utbildning ingen ersättning.

Det kan de nog göra om man petar på andras djur på fel sätt.
Men det finns ingen "legitimation" som man måste ha för att verka fötter.
Och vad räknas som utbildning?

Det är inte så lätt att definiera.

Att definiera utbildning, ja följande finns om man slår på detta.

Utbildning är en beteckning på den, ofta målinriktade, process där någon genom systematisk undervisning och träning skaffar sig kunskap för att sedan genomgå en examination som ett bevis på kompetensen inom målområdet.

Nej det är sant, ännu finns inte det även om målet tydligen kommer att bli det. Alltså samma som i England, där krävs en legitimation för att ens få köpa prylar som har med hovar att göra.

Jag tror att det blir svårt att få att fungera när det saknas 400 hovslagare.
Det är ju bättre att hästarna får hovvård än att de inte får det.

Ett behörighetssytem i steg kanske?
Som med el-behörighet.
Jag kan inte se att det är nödvändigt att kunna smida hästskor ur plattjärn för att få köpa en verktång.

Nej iofs, men smidet i sig har ju andra bakomliggande orsaker och det för att man ska lära sig hur metallen beter sig i olika lägen. Även om det nu finns färdiga skor att köpa så kräver det ändå en riktningsprocess, jag har provat att rikta olika typer av skor och trots att jag riktade på samma sätt så inte fan betedde sig skon på samma sätt.:rofl:

Min snälla hovslagare gav mig ett antal olika skor att prova på från olika märken, medan han själv tog sig an mina hästar. Vissa skulle riktas på ytterkant, andra från inner mot ytter och jag vet inte allt.

Det är nog bara så, vissa är inte skapta för att bli krukmakare, skomakare, glasblåsare eller hovslagare. Sen finns det säkert gott om människor som skulle bli utmärkta hovisar, men de skräms iväg för det faktum att folk inte vill betala för tjänsten och utgifter har de ju fått genom sin utbildning som ska betalas tillbaka och flera blir det ju genom de fortbildningar som de också ska göra.

Jag håller på denna legitimering, det bidrar ju också till en vitare tillvaro som jag vet att du vurmar starkt för.

Så här ska du göra innan du gör ngt annat:

Dokumentera allt, både med bilder och med papper (läs kvitton ex.)

Ring ut djurskyddsinpektören i komunen och be dom göra en opartisk bedömning, be dom även gärna ta med sig en veterinär ut för individens status. Alt.2 är att hästen snarast tas in till klinik för hältutredning för halt måste den väl endå vara utifrån det du beskriver. Be klinken dokumentera allt och sedan skickar du in all dokumentation till SHF:s styrelse så dom kan ta upp detta ärende på nästa möte.

Därefter kommer dom höra motparten utifrån dina uppgifter och sedan är tunnan i rullning.

Är det så illa som du säger så ska du självklart delge föreningens styrelse detta för att en utredning ska kunna starta.

Till Er alla som av en eller annan orsak är missnöjda med en medlem i SHF:s utförda arbete. Delge styrelsen Ert missnöje med grundlig information och fakta så styrelsen kan få kännedom om ev. problem. Föreningen kan på inga grunder få kännedom om dom problem som ev. förekommer om inte NI HÄSTÄGARE delger detta till föreningens styrelse.

Jag tycker det är bra med opartisk granskning.

Jag vill bara poängtera att mitt resonemang bygger på att den enskilda individen är fullförsäkrad (vilket även tecker förslitnings skador) för i annat fall så spelar det ingen roll vem som verkar eller skor hästen eftersom inget försäkringsbolag betalar ut ersättning för förslitnings skador eller felaktig hovvård vid en lägre försäkringsform (som är mkt billigare)

Drulleförsäkring kan man teckna i alla bolag men ersättning för dumhet utbetalas ingen ersättning.

Svensk lagstiftning har tack å lov hitils inte lagstdgat dumhet som straffbart.

Jag håller på denna legitimering, det bidrar ju också till en vitare tillvaro som jag vet att du vurmar starkt för.

Men om man kör en flerstegsmodell så borde det ju fungera.

1. Verkningskompetens.
2. Tappskokompetens.
3. Påslagarkompeten
4. Sjukbeslagskompetens.

Eller något sådant.

Att varmsmida kräver kurs i heta arbeten.
Och då så börjar det dra iväg för en hobbyspikare.

Ett teoriprov, ett verkprov och ett skoprov för begränsad behörighet skulle nog många kunna tänka sig att göra.

Ja jag gillar vitt.
Det är bra både för samhället och individen.
Att leva på svarta inkomster ger ingen sjukpenning eller pension.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev ett dagboksinlägg för ett år sedan som jag aldrig publicerade. Det handlade om sorgen efter min älskade katt jag precis fått...
Svar
11
· Visningar
1 121
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama