Sv: Det fattas 400 hovslagare
Vet inte hur gammal du är, men för flera år sedan regnade det konstant hela hösten och långt in i december. Väldigt många hästmänniskor fick massor med hö förstört pga luftfuktigheten den vintern. Det spelade alltså ingen roll hur man lagrade höet, luftfuktigheten förstörde höet ändå.
Bönder täckte över med halm, en annan bonde jag känner täckte över sitt hö med presenning osv.
Som tur är så har jag under alla mina hästår inte upplevt något liknade varken före eller efter!
I den hemförsäkringen så hade jag extraförsäkringen som täckte sådant jag inte hade i hemmet, den gick upp till 20.000:- på den tiden. Det var den delen av försäkringen som täckte mitt förstörda hö.
Försäkringsbolaget insåg jag hittat ett kryphål, de kunde inte neka mig!
Dock kan de ju det numera, jag fick ju en extrarad i min försäkring!
De kollade upp och återkom, de fick ju samma svar av alla de frågade, hö förstördes på löpande band trots korrekt lagring det året.
Minns att fler här på Buke (eller var det Stallet.com tiden?) också fick sitt hö förstört, men ingen mer än jag lyckades få ut på försäkringen tyvärr!
Det gäller att ha sitt försäkringsbolag väl trimmat och genomarbetat!
Mitt senaste samtal till mitt försäkringsbolag var för att upplysa dem om att en konkurrent hade en fördelaktigare försäkring. Jag berömde försäkringsbolaget för kanonbra behandling vid en skada de reglerat till mig för något halvår sedan. Och det samtalet slutade med att hon jag pratade med flyttade om lite försäkringar som gav mig en högre bonus = plötsligt så var årspremien jag skulle betala på mitt hästsläp inte längre drygt 600 spänn, den var 191 kr!
Så jag vet, det lönar sig att veta vad ens försäkring täcker och att vara påläst på sina försäkringar!
Du nämnde Folksam, för tillfället har vi den hemförsäkringen genom sambons fackförening, och där ingick denna extra egendomsförsäkring du nämner.
Men deras ersättningsnivåer för personskador är låg, så jag behöll enbart olycksfallsförsäkringen när jag sa upp min hemförsäkring i If när vi flyttade ihop.
När det gäller det sistnämnda så kan man bara få ut läkarkostnader från en försäkring, däremot kan man få ut för handikapp från hur många försäkringar som helst.