Det är för jäkligt när historien kommer ifatt en

Enligt GP
"Civilminister Ardalan Shekarabis (S) idéer om ett tiggeriförbud blottar en tydlig spricka inom Socialdemokraterna och väcker både förvåning och protester från regeringskollegan Miljöpartiet. Men statsminister Stefan Löfven säger att han vill bli av med tiggeriet."

"Civilminister Ardalan Shekarabis (S) idéer om ett tiggeriförbud..."

...och hans idéer under sin tid som SSUs förbundsordförande: "– Carl-Axel Roslund (m) får priset som Malmös mest ”verklighetsfrånvända” eftersom han förra året motionerade i Riksdagen om att tiggeri ska förbjudas, förklarar SSUs förbundsordförande Ardalan Shekarabi."

"– I Malmö var det ingen tvekan om att Roslund skulle få priset, den människosynen och attityden är ett solklart fall för den mest ”verklighetsfrånvända”, avslutar Ardalan Shekarabi."

Det handlar nog inte bara om problemet med tiggeri, ty det i sig utgör nog inget större problem. Men när man ser hur handfallna myndigheterna står inför nedskräpning av både skräp o mänskliga fekalier utan att markägarna kan göra ngt åt det då inser man vidden av problemen.
Ngr bilvrak dumpas av på en parkeringsplats, folk flyttar in och inom kort måste platsen saneras.

Stoppar man tiggeriet så hoppas man väl att problemen med markockupationer minskar, så man slipper börja lagstifta där, för det skulle kunna få vittgående följder.

Stoppar man tiggeriet så hoppas man väl att problemen med markockupationer minskar, så man slipper börja lagstifta där, för det skulle kunna få vittgående följder.

För övrigt behöver man inte "börja lagstifta där", för det är redan alldeles förbjudet.

Problemet som ofta uppstår handlar om hur proceduren är idag för att applicera lagen. Helt osannolikt krångligt, dyrt och mödosamt för markägaren att få sin lagliga rätt på plats. Det är där ändringar krävs.

Jag tycker heller inte att vi ska normalisera tiggeri, som en accepterad del av vår , och andra människors, vardag. Men - om tiggarna försvinner från våra gator och butiker, försvinner de också ur vårt medvetande. NU först vet gemene man hur Romerna har det i sina hemländer. Ja, jag tycker också att detta är ett problem som ffa Rumänien och Bulgarien MÅSTE ta tag i, så även EU, men den dagen vi inte längre ser dem, försvinner också motivationen att angripa problemet.

Jag tycker heller inte att vi ska normalisera tiggeri, som en accepterad del av vår , och andra människors, vardag. Men - om tiggarna försvinner från våra gator och butiker, försvinner de också ur vårt medvetande. NU först vet gemene man hur Romerna har det i sina hemländer. Ja, jag tycker också att detta är ett problem som ffa Rumänien och Bulgarien MÅSTE ta tag i, så även EU, men den dagen vi inte längre ser dem, försvinner också motivationen att angripa problemet.
Att vi anser att Rumänien, Bulgarien med flera måste ta tag i problemen, hjälper inte till med att avhjälpa problemen.

Hur ska samhället ställa sig när en enskild människa/enskilt företag drabbas?
Idag påför man ju markägaren tvång att städa men samtidigt får han inte avhysa....

För övrigt behöver man inte "börja lagstifta där", för det är redan alldeles förbjudet.

Problemet som ofta uppstår handlar om hur proceduren är idag för att applicera lagen. Helt osannolikt krångligt, dyrt och mödosamt för markägaren att få sin lagliga rätt på plats. Det är där ändringar krävs.
Visst, men regelverket kring avhysning är i praktiken ett moment 22.
Det skulle naturligtvis vara så, att om du upptäcker en inbrottstjuv, markockupant så ringer du polisen så kommer de och tar hand om problemet.
Men det vet både du och jag att så är det inte så.
Det är i praktiken omöjligt att utan långa och för markägaren dyra förfarande att avhysa en grupp.

Problemet som ofta uppstår handlar om hur proceduren är idag för att applicera lagen. Helt osannolikt krångligt, dyrt och mödosamt för markägaren att få sin lagliga rätt på plats. Det är där ändringar krävs
Jovisst det är korrekt det du skriver. De här människorna är ju inte här för att bli laglydiga. Tänk i nästa steg. Markägare får hjälp och stöd i lagen, tror du problemet med eu-migranter kommer att bli bättre och på sikt att upphöra?

Jovisst det är korrekt det du skriver. De här människorna är ju inte här för att bli laglydiga. Tänk i nästa steg. Markägare får hjälp och stöd i lagen, tror du problemet med eu-migranter kommer att bli bättre och på sikt att upphöra?

Nej det är ju knappast det enda som behöver göras. Tex. skulle det ju inte göra någon skillnad alls om vi inte faktiskt har poliser som kan åka ut. Vilket vi i nuläget knappast har. Så det måste ju också lösas.
Och självklart mer press på migranternas hemländer samt att vi faktiskt ser till att EUreglerna följs.
Många bäckar små.

Fast själv tror jag inget av detta kommer hända.

EU-migration, dvs fri rörlighet för människor inom EU är något i grunden mycket positivt. Skapar tillväxt, individuell frihet, fred, gemenskap, jobb, effektivitet, enkelhet och ger människor större chanser att förändra sina liv.

Jag inläggade endast om att lagarna redan finns och att det är hur vi genomdriver dem som måste ändras, för att markägare inte ska drabbas på orimliga sätt.

Problemet är inte att EU-migranter är här och är fattiga, diskriminerade och utsatta.

Problemet är att medborgare i vår union är fattiga, diskriminerade och utsatta.

Det löses definitivt INTE genom att inte låtsas om det genom att osynliggöra problemet lokalt i Sverige. Snacka om strutsbeteende.

Så du måste ha svältande afrikanska barn i din närhet för att veta att de dör barn av undernäring i Afrika ?
Tycker det räcker med den nyhetsrapportering som sker löpande därifrån för att jag ska veta att det är katastrofläge i afrika... Behöver inte alls ha dem sittande utanför varje mataffär för de...

Så jag behöver inte andra fattiga eller utstötta från andra länder för att fatta att det finns såna i andra länder...

...och hans idéer under sin tid som SSUs förbundsordförande: "– Carl-Axel Roslund (m) får priset som Malmös mest ”verklighetsfrånvända” eftersom han förra året motionerade i Riksdagen om att tiggeri ska förbjudas, förklarar SSUs förbundsordförande Ardalan Shekarabi."

"– I Malmö var det ingen tvekan om att Roslund skulle få priset, den människosynen och attityden är ett solklart fall för den mest ”verklighetsfrånvända”, avslutar Ardalan Shekarabi."

Den typen av politiker ökar politikerföraktet. Efter att under ett par år suttit med och hört hur resonemangen går bakom stängda dörrar börjar jag också känna ett politikerförakt, helt klart är att politiken med dess möjlighet till egen berikning drar till sig en viss typ av människor.

EU-migration, dvs fri rörlighet för människor inom EU är något i grunden mycket positivt. Skapar tillväxt, individuell frihet, fred, gemenskap, jobb, effektivitet, enkelhet och ger människor större chanser att förändra sina liv.

Jag inläggade endast om att lagarna redan finns och att det är hur vi genomdriver dem som måste ändras, för att markägare inte ska drabbas på orimliga sätt.

Problemet är inte att EU-migranter är här och är fattiga, diskriminerade och utsatta.

Problemet är att medborgare i vår union är fattiga, diskriminerade och utsatta.

Det löses definitivt INTE genom att inte låtsas om det genom att osynliggöra problemet lokalt i Sverige. Snacka om strutsbeteende.
"EU-migration, dvs fri rörlighet för människor inom EU är något i grunden mycket positivt. Skapar tillväxt, individuell frihet, fred, gemenskap, jobb, effektivitet, enkelhet och ger människor större chanser att förändra sina liv."
Där håller jag med till 100%
Problemen uppstår när folk inte klarar 3 månader, dvs man har inget arbete, ingen bostad, inga försäkringar som täcker sjukvård. Ingen som står för skola etc etc.

Då uppkommer frågan, ska en kommun ha rätt att säga: - nej vår budget rymmer inte att stå upp för ex Rumäniens sociala kostnader.
Jag anser att man har den rätten.
Jag anser att den Svenska staten bör tillhandahålla de verkyg kommunerna behöver för att genomdriva sin vilja.
Ett tiggeriförbud är ett alltför trubbigt och kostsamt verktyg.
Bättre vore att verkligen följa 3 månaders-regelns intentioner. Dvs att man under tre månader har rätt att söka jobb, under förutsättningen att man ordnat med eget boende och egen försörjning.
Kan man inte redovisa något sådant ska man förpassas ut.
Kan efter tre månader fortfarande redovisa att man har både inkomst o bostad så ska det stå en fritt att stanna.

Sjukvård ska tillhandahållas enligt samma vilkor som för övriga försäkringar. dvs har man försäkring så betalar den, har man inte så betalar man själv. För individer utan resurser o utan försäkring ska landstingen endast tillhandahålla akut vård vid olyckor etc

"EU-migration, dvs fri rörlighet för människor inom EU är något i grunden mycket positivt. Skapar tillväxt, individuell frihet, fred, gemenskap, jobb, effektivitet, enkelhet och ger människor större chanser att förändra sina liv."
Där håller jag med till 100%
Tillväxt av kriminell verksamhet - vi har under den senaste tioårsperioden haft ungefär tio gånger så många stölder och inbrott som under hela 1900-talet.

Så du måste ha svältande afrikanska barn i din närhet för att veta att de dör barn av undernäring i Afrika ?
Tycker det räcker med den nyhetsrapportering som sker löpande därifrån för att jag ska veta att det är katastrofläge i afrika... Behöver inte alls ha dem sittande utanför varje mataffär för de...

Så jag behöver inte andra fattiga eller utstötta från andra länder för att fatta att det finns såna i andra länder...
Nej, absolut inte, men just vad gäller Romerna tror jag det är först nu gemene man (i Sverige) insett hur illa det är. Och det är givetvis inte ett problem som Sverige kan lösa genom att "uppmuntra" tiggandet men inte minst EU (som vi ju är medlemmar i) kan sätta större press på länderna ifråga. Och hjälpa till att hitta lösningar, även om det är svårt.

Man kan inte direkt jämföra svältkatastrofer i Afrika med Romernas sociala situation i t.ex. Rumänien.

Nej, absolut inte, men just vad gäller Romerna tror jag det är först nu gemene man (i Sverige) insett hur illa det är. Och det är givetvis inte ett problem som Sverige kan lösa genom att "uppmuntra" tiggandet men inte minst EU (som vi ju är medlemmar i) kan sätta större press på länderna ifråga. Och hjälpa till att hitta lösningar, även om det är svårt.

Man kan inte direkt jämföra svältkatastrofer i Afrika med Romernas sociala situation i t.ex. Rumänien.
http://www.globalis.se/Statistik/BNP-per-invaanare/(country)/317/
Rumäniens BNP/capita ca 10 000 dollar/ år. Sveriges närmare 60 000 dollar/år
En rom kanske kan tjäna 3000 dollar/år och istället tigga ihop 6000 dollar/år i Sverige.
Så valet torde vara enkelt för dem.

Problemet blir att att fler kommer, som ska dela på samma kaka.
Till slut räcker inte kakan och de tvingas då in i kriminalitet för att klara sig här.
Därför måste vi agera för att i första hand skydda våra intressen. Därefter kan vi se vad vi kan göra för andra..

Och jag inläggade endast om att om markägare får stöd av lagar att avyttra objudna gäster, så kommer i alla fall nya problem att uppstå....bara någon annanstans.

Var så vänlig och citera mig där jag uttrycker mig så som du påstår ovan!!Tack på förhand:grin:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 446
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Äldre http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/136924 Vilket hemskt beteende jag förstår att på grund av killens ålder att polisen inte kan...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 689
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar