"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Sålt hästen med restrektionen "du får inte träna dressyr". Det går inte att göra. Lika dumt som att sälja ett hus och säga du får inte tapetsera om. (Juridik igen oskäliga villkor i avtal).

Jag hade uttömt min bekantskaps krets och ingen kunde i nuläget ta emot hästen. Till skillnad mot dig ser jag slakt för att undvika någon enstaka oärlig som grotesk tanke - slakt inget alternativ mer än för sjuk häst.

Ja jag vet inte, men det känns rimligare att sälja hästen med villkor än GE bort hästen med villkor. Säljer man hästen till ett skäligt pris så undviker man ju dessutom slaktrisken.

Jag har en rätt krass syn på liv och död gällande djur, ett dött djur lider inte. Kan jag inte garantera djurets välfärd så lägger jag hellre djuret i marken.

Du kunde ha sålt hästen. Eller lämnat hästen till någon du känner. Där har du två val till.

Jag tycker att du gjorde fel och det står mig fritt att tycka, precis som att det står folk fritt att tycka att jag gjorde fel med min häst.

men återigen... det finns inga garantier!! Att du verkligen vill undertryka att vem som gjort som du säger "fel" här är anmärkningsvärt.. det visar verkligen på en ensidig kritik från din sida.

men återigen... det finns inga garantier!! Att du verkligen vill undertryka att vem som gjort som du säger "fel" här är anmärkningsvärt.. det visar verkligen på en ensidig kritik från din sida.

Håller med Lillfi det låter bara bittert det hon skriver - fick jag skit så skall andra också ha det......

Ingen annanstans tror jag man blir så hårt och kategoriskt dömd som i hästkretsar......

Ja jag vet inte, men det känns rimligare att sälja hästen med villkor än GE bort hästen med villkor. Säljer man hästen till ett skäligt pris så undviker man ju dessutom slaktrisken.

Jag har en rätt krass syn på liv och död gällande djur, ett dött djur lider inte. Kan jag inte garantera djurets välfärd så lägger jag hellre djuret i marken.

Men att inte tro att hästen inte skulle kunna få det bra hos någon annan människa i hela världen är befängt! Att på så sätt slakta en fullt frisk häst är i mina ögon groteskt. Visst döda djur lider inte, men visst hade de säkert levt några år till om de fått välja. Inga varelser vare sig det är människor eller djur lider när de väl är döda.. det tror jag inte på något sätt någon har svårt att förstå, men att säga så är mer ett försvar för att man själv inte ska få dåligt samvete när man skickar sin kära trotjänare till slakt.

Håller med Lillfi det låter bara bittert det hon skriver - fick jag skit så skall andra också ha det......

Ingen annanstans tror jag man blir så hårt och kategoriskt dömd som i hästkretsar......

Precis.. ett skydd mot det dåliga samvetet som ligger o gror tro?

Men att inte tro att hästen inte skulle kunna få det bra hos någon annan människa i hela världen är befängt! Att på så sätt slakta en fullt frisk häst är i mina ögon groteskt. Visst döda djur lider inte, men visst hade de säkert levt några år till om de fått välja. Inga varelser vare sig det är människor eller djur lider när de väl är döda.. det tror jag inte på något sätt någon har svårt att förstå, men att säga så är mer ett försvar för att man själv inte ska få dåligt samvete när man skickar sin kära trotjänare till slakt.

I fallet med min förra kuse så vettefan om han hade kunnat bo någon annanstans, men han var inte frisk mellan öronen heller. Så något försvar för att döva mitt dåliga samvete för att jag lät honom somna istället för att traska vidare till en tionde (eller elfte eller vad det nu var) ägare på sina relativt få levnadsår behövdes inte. Han fick stanna på gården livet ut, han ligger begravd nere vid sjön. Det är mitt sätt att hedra honom, inte döva mitt icke-existerande dåliga samvete. Vad folk hakade upp sig på var att han var fysiskt frisk, men spela roll om han är i tipptoppform om han inte ens kan ta en galoppfattning utan att få panik.

Vad gäller friska hästar är det ganska enkelt att garantera att de får det bra i sitt nya hem. Ett bra pris sorterar bort ganska många puckon, många och goda referenser sorterar bort ännu fler och enligt er så kan man ju skriva in juridiskt hållbara klausuler gällande användande och vidareförsäljning så då borde ju saken vara biff.

Förlåt, men jag begriper verkligen inte hur ni resonerar!

Senast ändrad:

Att säja/ge bort med villkor som är orimliga är meninslöst - det betyder inget om det kommer till sin spets. Det anses vara oskäligt vid en tvist - äganderätten är en stark rätt. Säja en prommenadhäst för 20 000 kr - 40 000 kr vem vill köpa detta och därtill med restriktioner. Låter inte verklighetsförankrat.

Jag har samma syn på liv o död för människa som djur, så långt det är möjligt. Liv skall respekteras.

När det gäller djur gör en stor skillnad på djur som vi föder upp för slakt och djur som vi människor håller som sällskaps djur. Det enda dessa två olika kategorier har gemensamt som jag ser det är, att så länge de lever skall de ha ett så bra liv som möjligt - slaktdjur som sällskapsdjur.

Annat val??? Foderhäst avtal då - antar jag. Vad hjälper/skyddar detta om min motpart uppger falsk adress och är helt oanträffbar. Att inbilla sig att ett kontrakt skyddar mot en sådan här person är löjligt.

Naturligtvis skyddar det inte dig mer, i de fall mottagare/köpare/fodervärd uppger en oriktig adress. MEN du hade haft det juridiska mer på din sida, om personen tagit emot hästen på livstidsfoder hade hästen fortfarande varit din egendom. Det hade gjort att du haft en större möjlighet juridiskt att ställa krav på denna person. Förutom den anmälan som nu utreds, hade det även handlat om stöld eller i minsta fall egenmäktigt förfarande eftersom egendomen är DIN.

För den normala personen som inte tänker i banorna för vad en lurendrejare tänker, så är ju naturligtvis detta förfarande otänkbart i de flesta människors ögon. Men allt vi gör utgår ifrån säkerhet, som någon tidigare skrev så låser vi våra dörrar för att inte få in tjuvar i bostaden. Vi stänger, låser och tar med nyckeln från bilen för att ingen ska tillskansa sig den. Vi försöker skydda oss så långt det är möjligt mot dessa element, men det är omöjligt att skydda sig fullt ut vilket står helt klart.

Tittar man på bukefalos så är din situation ingalunda unik, många har sålt sina hästar billigt för att sen kunna konstatera att dessa mött ett varierande öde. Slakttransporter till Italien, fast det är endast några enstaka som kanske vet bestämt. Hästar som är oridbara, annonseras ut ca 2 veckor efter ägarbytet som potentiell hopphäst. Eller familjehäst, eller trevlig allroundhäst.
Vad som gemensamt framkommit i dessa trådar är, ge inte bort din häst eller sälj den inte för billigt pga riskerna för att detta ska kunna ske. Det man kan se är att billiga hästar är ett mer tacksamma objekt för lurendrejeri, enda chansen att undvika det är att ordna så att hästen INTE kan användas för det ändamålet. Det är budskapet de flesta försöker framföra.

I fallet med min förra kuse så vettefan om han hade kunnat bo någon annanstans, men han var inte frisk mellan öronen heller. Så något försvar för att döva mitt dåliga samvete för att jag lät honom somna istället för att traska vidare till en tionde (eller elfte eller vad det nu var) ägare på sina relativt få levnadsår behövdes inte. Han fick stanna på gården livet ut, han ligger begravd nere vid sjön. Det är mitt sätt att hedra honom, inte döva mitt icke-existerande dåliga samvete. Vad folk hakade upp sig på var att han var fysiskt frisk, men spela roll om han är i tipptoppform om han inte ens kan ta en galoppfattning utan att få panik.

Vad gäller friska hästar är det ganska enkelt att garantera att de får det bra i sitt nya hem. Ett bra pris sorterar bort ganska många puckon, många och goda referenser sorterar bort ännu fler och enligt er så kan man ju skriva in juridiskt hållbara klausuler gällande användande och vidareförsäljning så då borde ju saken vara biff.

Nä men nu var ju inte Ametist bäng i skallen heller...och läs mitt tidigare resonemang i tidigare inlägg då om att hästar är olika, vill inte upprepa mig, och jag har verkligen inte kritiserat dig för ditt handlande... har jag inga synpunker på... men ha respekt för att man kan välja olika alternativ än döden för sitt djur. Och som vi har konstaterat här att trots klausuler osv i kontrakt är det ändå svårt att skydda sig då vederbörande helt enkelt verkar helt ha "glömt bort" vilka åtagande hon skrivit på, giltiga juridiskt eller ej. Då är saken är allt annat än "biff"

Naturligtvis skyddar det inte dig mer, i de fall mottagare/köpare/fodervärd uppger en oriktig adress. MEN du hade haft det juridiska mer på din sida, om personen tagit emot hästen på livstidsfoder hade hästen fortfarande varit din egendom. Det hade gjort att du haft en större möjlighet juridiskt att ställa krav på denna person. Förutom den anmälan som nu utreds, hade det även handlat om stöld eller i minsta fall egenmäktigt förfarande eftersom egendomen är DIN.

För den normala personen som inte tänker i banorna för vad en lurendrejare tänker, så är ju naturligtvis detta förfarande otänkbart i de flesta människors ögon. Men allt vi gör utgår ifrån säkerhet, som någon tidigare skrev så låser vi våra dörrar för att inte få in tjuvar i bostaden. Vi stänger, låser och tar med nyckeln från bilen för att ingen ska tillskansa sig den. Vi försöker skydda oss så långt det är möjligt mot dessa element, men det är omöjligt att skydda sig fullt ut vilket står helt klart.

Det är budskapet de flesta försöker framföra.

Jag har förstått budskapet Boj - förstår du orimligheten i detsamma också mot bakgrund av hur försäljnings marknaden ser ut i verkligheten. Det är jätteenkelt att låsa en dörr..

För övrigt så har många också framfört nedanstående budskap om ansvarsfrågan vilket är det mest orimliga av allt. (Sedan inget ont om den som skrev detta hoppas det får stå kvar)

Sälj den för ett pris som överstiger slaktvärdet md ett par tre tusenlappar (minst!) eller låt avliva den själv, så du vet vad som hänt den.

Att ge bort sin häst till någon man
knappt känner - det är väldigt oansvarigt, tycker jag!

Låsa dörren eller inte - är det inte stöld om någon går in och tar dina grejor för du inte låst???? Eller är jag att skylla mig själv.

Med utgångsläge från hur det ser ut för dagen, vi lever med en massa människor omkring oss som inte har något annat i huvudet än att räkna ut hur de ska kunna lura ändan av dig om chansen ges. Visst är det orimligt, men dessvärre är det verkligheten. För oss som är normalt tänkande är det orimligt, men det är bara att inse, ALLA är inte normalt tänkande.

Javisst är jag en misstänksam person, men så har jag fog för det också och lever utefter det.

Med utgångsläge från hur det ser ut för dagen, vi lever med en massa människor omkring oss som inte har något annat i huvudet än att räkna ut hur de ska kunna lura ändan av dig om chansen ges. Visst är det orimligt, men dessvärre är det verkligheten. För oss som är normalt tänkande är det orimligt, men det är bara att inse, ALLA är inte normalt tänkande.

Javisst är jag en misstänksam person, men så har jag fog för det också och lever utefter det.
Jag är oxå en misstänksam person men det behöver inte betyda att man är HELT skyddad mot alla bedrägerier eller brott, det finns internetbedrägerier som är oerhört svårt att skydda sig emot tex...
Och i det här fallet har man ju tom tagit med villkor i gåvobrevet, vilket betyder att man inte gett bort hästen så att säga "vind för våg".. därmed menar jag att man på intet sätt handlat oansvarigt eller oaktsamt.

:D jag medande så här...vem vill betala överhuvudtaget för en häst med en massa förbehåll...du får inte göra det och inte det....men betala gärna 10 000 - 20 000 kr för hästen.

:D jag medande så här...vem vill betala överhuvudtaget för en häst med en massa förbehåll...du får inte göra det och inte det....men betala gärna 10 000 - 20 000 kr för hästen.

Jag tänker inte skriva vad du borde eller vad du bör göra, eftersom detta verkar uppröra flera. MEN, du kan alltid både nu och i framtiden fundera hur du kan minimera riskerna för att bli utsatt för lurendrejer. Du minskar alltid riskerna, men det utesluter dem ändå inte. Alltså vad jag säger är, vi måste se om vårat hus själva för det är ingen annan som gör det åt oss.

Nej jag hade inte betalat 20000 kr för en sällskapshäst, jag hade kanske kunnat ta emot en sådan på foder men inte betalat för den. Men å andra sidan är jag inte ute för att lura folk, så hade du velat skänka en häst till mig så hade du fått se den idag. Men räkna ALLTID med att någon vill åt din egendom, bara du ger dem minsta chans. Är det dessutom så att man ger bort den, och de ser att allt detta kan göras på laglig väg så är det bättre för dom. Det är ruskigt, men verkligheten är tyvärr sådan.

Jag har ALDRIG och kommer ALDRIG att påstå att man kan skydda sig helt, men man ALLTID minimera riskerna så långt det är möjligt.

. Ett bra pris sorterar bort ganska många puckon, många och goda referenser sorterar bort ännu fler och enligt er så kan man ju skriva in juridiskt hållbara klausuler gällande användande och vidareförsäljning så då borde ju saken vara biff.

Jag förstår hur du resonerar.

Tittar man på bukefalos så är din situation ingalunda unik, många har sålt sina hästar billigt för att sen kunna konstatera att dessa mött ett varierande öde.

Det man kan se är att billiga hästar är ett mer tacksamma objekt för lurendrejeri, enda chansen att undvika det är att ordna så att hästen INTE kan användas för det ändamålet. Det är budskapet de flesta försöker framföra.

:bow::bow:

Låsa dörren eller inte - är det inte stöld om någon går in och tar dina grejor för du inte låst???? Eller är jag att skylla mig själv.

Det är klart det är stöld, men du får nada från f-bolaget om du missat låsa, undrar varför..

Jag har ALDRIG och kommer ALDRIG att påstå att man kan skydda sig helt, men man ALLTID minimera riskerna så långt det är möjligt.

Där är vi helt överrens men i det här fallet menar jag också att man även gjort det, men trots det råkat illa ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka