"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Det du totalt missar är att även om jag anser att du har en del skuld att bära i det här så tycker jag att VL - om nu denne visar sig ha gjort något fel - har precis lika stor skuld!

För att ta inbrottsexemplet: Om man inte låser och någon går och tar grejer av en så får man skylla sig själv, men det gör inte personen som tagit grejerna mindre kriminell.

Fattar du vad jag menar? Det ena utesluter liksom inte det andra.

Men att du övertaget kan JÄMSTÄLLA detta med LIKA skuld?!?!
Att det ska var så svårt att skilja på vad som är RÄTT och FEL handlande....Visst P har gjort ett MISSTAG.. absolut, men LIKA SKULD??? Nu får du ge dig!!!!!!!!!!

Men att du övertaget kan JÄMSTÄLLA detta med LIKA skuld?!?!
Att det ska var så svårt att skilja på vad som är RÄTT och FEL handlande....Visst P har gjort ett MISSTAG.. absolut, men LIKA SKULD??? Nu får du ge dig!!!!!!!!!!

Ja, jag ger mig. Nu.

Jag tror att alla har förstått att det är svårt att skänka bort en häst. Och jag tror att pjok är den som har mest ångest över det just nu. Däremot är det väl jättebra att hon orkar driva ärendet vidare och kan förhoppningsvis sätta stopp för VL OM det nu är så att hon har satt det här i system att lura till sig hästar med osanna uppgifter för egen vinning skull. Det är beklämmande att Pjok får så mycket "skit" för att hon vill ha reda på sanningen och sätta stopp för ev. bedrägeri. Om sen Pjok har varit dum godtrogen osv har ju inte med saken och göra. Sen tror jag att vi allihop drar lite på smilbanden när vi ser läser om hur folk har gått på den ena bluffen efter den andra. Vi tänker nog gärna att folk är dumma som gick på det där och det skulla jag aldrig göra!! Men glöm inte att de flesta som begår bedrägeri är oerhört skickliga på det de gör. De är makalösa på att dupera folk så kan nog hända gemene man.

Faktum är att jag har inte ångest över att jag gav bort Ametist - då skulle jag aldrig orkat vara med här på buketråden. Det hade säkert blivit samma sak om VL fått betala eller fått honom med foderavtal.

Jag kollade upp VL - innan jag gav bort Ametist - faktum är att vi var två som kollade upp och interjuvade. Hos den myndighet jag borde kollat får jag inte kolla - de är sekretess belagda.

Kan bero på en miljon olika saker.

Personen känner sig inte skyldig och anser att du har fel
Personen har viktigare saker för sig
Personen vill inte figurera i media

listan kan göras lång.

vad då korttänkt???
Inskränkt?
Mothugg?

Tror inte du riktigt förstår vad som skrivs om jag ska vara ärlig.

Men det måste väl du oxå begripa att det aldrig hade gått så lång som till media, om VL endst hade svarat i telefonen och hållit sig till det avtal hon skrivit på....konstigare än så är det inte...men de klart hon kan ju förtås ha åkt på en riktigt LÅNG semester och glömt ta med sig telefonen....:angel:

Men det måste väl du oxå begripa att det aldrig hade gått så lång som till media, om VL endst hade svarat i telefonen och hållit sig till det avtal hon skrivit på....konstigare än så är det inte...men de klart hon kan ju förtås ha åkt på en riktigt LÅNG semester och glömt ta med sig telefonen....:angel:

:D nääää inte ens hypotesen om lång semester håller - hon kan svara ibland när reportar ringer, så telefonen är i så fall med. När frågan komer "Var är Ametist" slänger hon på luren...står att läsa i flera artiklar. :)

Däremot kan jag förstå de "kängor" du fått. Det är korkat att ge bort en häst. Anledningen till att du verkar ta dessa påstående personligt är väl att du känner det lite så själv inners inne.
Anledningen till att dessa kängor hamnat på ditt bord är att det är DU som fört debatten.

Hade motparten varit med i diskutionen så kan du vara säker på att även denna fått läsa både det ena och det andra.

Tänk om Tagaren startat en egen tråd om vad som vore mest lönsamt för hennes del vid ev.tilltänkt avyttring av hästen, slakt eller försäljning? Den tråden hade inte blivit särskilt lång eftersom alla skulle stå på samma sida, mot Tagaren.

Senast ändrad:

Det vore intressant vad du anser Pjoks misstag i denna historien är, du har ju inte ens antydd förut att Pjok gjort något misstag alls?:confused:

Tar mig friheten att svara :)

Jag har gjort misstaget att tro en medmänniska om gott. Trodde på hennes detaljerade berättelse - tyckte hon var trevlig och lugn. Det är mitt misstag men ansvaraet för vad som nu antagligen hänt med Ametist, Ida och Magic är inte mitt det är V:s.

Vare sig Therese, Kristina eller jag kan lastas för vad Veronica gör/gjort. Det får hon stå för själv - och - det kanske hon verkligen kommer att få stå för i dess full bemärkelse - vilket återstår att se.

Skilj på misstag och ansvars/skuld fördelning.

Jag har gjort misstaget att tro en medmänniska om gott. Trodde på hennes detaljerade berättelse - tyckte hon var trevlig och lugn. Det är mitt misstag men ansvaraet för vad som nu antagligen hänt med Ametist, Ida och Magic är inte mitt det är V:s.

Vare sig Therese, Kristina eller jag kan lastas för vad Veronica gör/gjort. Det får hon stå för själv - och - det kanske hon verkligen kommer att få stå för i dess full bemärkelse - vilket återstår att se.

Skilj på misstag och ansvars/skuld fördelning.

Tackar för det, då slapp jag svara!:)

Nu blandar du ihop äpplen med päron, att tappa något kan gå på en drulleförsäkring i händelse av att något sådant är tecknat. Men att inte låsa en dörr te x, hur bolagen hanterar detta kan vara olika. I bästa fall med en rejält höjd självrisk, pga man har ansetts oaktsam och i sämsta fall helt utebliven ersättning pga detsamma.

Men nu är ju så här oxå att även om de flesta låser sin dörr i 99,99% av gångerna, så händer det ju att man faktiskt glömmer att låsa, och det skulle väl vara minst sagt typiskt om inte tjuven skulle slå till just då! Har man då varit oansvarig? Vi är inte mer än MÄNSKLIGA!! och det är det vi har försäkingsbolag till,(även om försäkringsbolagen själva i bland inte verkar ha fattat det), för gjorde vi aldrig några misstag, då behövde vi ju inte vara försäkrade överhuvudtaget... eller??
Själv låser jag ALDRIG min bil, jag lämnar dock inte kvar något av värde tex plånbok. Har heller aldrig fått min bil stulen förutom en gång, men då var den låst och stod även på en privat tomt. OBS att detta är naturligvis inget jag rekommenderar!!! Men jag gör en riskbedömning att risken är lika med en promille...obs att om jag åker till någon okänd ort som jag inte känner till så låser jag självklart!
Vart vill jag då komma med detta inlägg? jo att även om vi är om och kring oss i de flesta fall så är det oerhört svårt att skydda sig om vi råkar ut för oärliga personer, vars handlingar vi ej kan ta ansvar för.

Vart vill jag då komma med detta inlägg? jo att även om vi är om och kring oss i de flesta fall så är det oerhört svårt att skydda sig om vi råkar ut för oärliga personer, vars handlingar vi ej kan ta ansvar för.

Ja, och nu upprepar du bara vad jag redan har skrivit.

Det kan jag hålla med om. Lås dörren allihop....

Men just med en häst som inte kan säljas med förbehåll till ett tillräckligt högt pris så det inte lönar sig att slakta. Inte kan lämnas på foder för det hade varit lika lätt att luras även då, gör saken inte lätt, Boj, det är lättare att låsa en dörr. När man då försöker lösa "problemet" på ett bra sätt och blir lurad - och får av andra hästägare i halsen "du är oansvarig".
Har läst alla de här trådarna och hållit mig tyst för det känns som en infekterad diskussion och jag tycker det är fruktansvärt och Ametist är slaktad eller såld som tävlingshäst eller vad som nu kan ha hänt. Jag tycker absolut inte det är TS fel på något vis och jag känner verkligen med dig Pjok.

Men OM ni skrivit ett fodervärdsavtal och hästen försvunnit så hade det varit ett helt annat brott då hästen fortfarande varit din egendom. Då hade det kunnat rubriceras som stöld eller egenmäktigt förfarande med annans egendom eller något annat (är inte helhaj på det här med rubriceringar så häng mig inte om det är fel).

Det hade funnit ett helt annat brottsmål som nog gjort att hon tänkt sig för mer än en gång för nu är det ju i praktiken så att hästen är hennes egendom och hon har gjort något fruktansvärt men inte olagligt annat än brott mot livsmedelslagen och brutit ert gåvobrev om jag förstått det rätt.

Men 20/20 hindsight...lätt att vara efterklok. Tycker det är fruktansvärt synd att man ska behöva förutsätta att alla vill luras/förstöra för en...

Jag hoppas verkligen vi snart får se en bild på Ametist när han går och betar med rund sommarmage och ser nöjd ut! :)

Ja, och nu upprepar du bara vad jag redan har skrivit.

nej men det gör jag väl inte..Du skrev så här:

"Och jag menar att det kan finnas ett eller flera hål i avtalet som ger hänsynslösa människor möjlighet till laglig lurendrejeri, medan ett kontrakt på livstidsfoder hade kunnat minimerat riskerna ytterligare.
Men det är ju fullt möjligt att riktigt slipade personer hade kunnat ta sig förbi det med, fast jag ser det som långt mycket svårare när egendomen INTE är någon annans."

Det tolkar jag som om du menar på att P visst hade kunnat skydda sig mot det här bara hon hade haft ett livstidsfoderkontrakt. Visst om VL hade varit en normalärlig person med respekt för det kontrakt som hon själv underteckant, men i det här fallet har vi antagligen att göra med en raffinerad skojare som antaligen inte hade brytt sig om ett livstidsfodervärdsavtal heller. Det var det mitt resonemang gick ut på. Även om vederbörande då hade blivit anklagad för stöld, så kanske det iallafall skulle lönat sig att slakta hästen. Jag vet inte vad straffet idag skulle bli för en häststöld. Antagligen inte fängelse iallafall om ens böter?? Är man tillräckligt hänsynslös bryr man sig nog inte så mkt om lagligheten i det hela...Speciellt inte chanserna att "åka dit!" är minimala.

Men tolka inte så mycket utan läs istället vad folk skriver.

Inlägg 194

Jag tänker inte skriva vad du borde eller vad du bör göra, eftersom detta verkar uppröra flera. MEN, du kan alltid både nu och i framtiden fundera hur du kan minimera riskerna för att bli utsatt för lurendrejer. Du minskar alltid riskerna, men det utesluter dem ändå inte. Alltså vad jag säger är, vi måste se om vårat hus själva för det är ingen annan som gör det åt oss.

Inlägg 195

Jag har ALDRIG och kommer ALDRIG att påstå att man kan skydda sig helt, men man ALLTID minimera riskerna så långt det är möjligt.

Det är skillnad på att anse en handling vara korkad och att säga att en person helt igenom är dum i huvudet.

VL kanske anser dig som jobbig och inte VILL tala med dig?

Det är dte ingen mer än VL som kan svara på...

Visst om VL hade varit en normalärlig person med respekt för det kontrakt som hon själv underteckant, men i det här fallet har vi antagligen att göra med en raffinerad skojare som antaligen inte hade brytt sig om ett livstidsfodervärdsavtal heller.

Utan att använda pekpinnar, vid ett kontrakt på livstidsfoder hade förmodligen inte denna person blivit intresserad av hästen överhuvudtaget.

Jag har gjort misstaget att tro en medmänniska om gott. [/B]

Du får gärna svara.
Men inte det enda misstaget. Att ge bort gratis är ett annat, alla de här hästarna som ska gå som sällskaps eller lättare promenadridning av ålders eller hälsoskäl har ett visst värde även om det för en del är lågt.
Ju billigare häst från värdet destu fler nötter poppar upp vid avyttringen, chansen att tjäna snabba pengar är lockande, och ju större skillnad avyttringspris/ värde destu mer pengar finns att tjäna.

Du får gärna svara på vad en hästavräkning för 22 år sedan har för betydelse för slaktpriserna, häst, idag också, då slipper Lillfi det med.

Jag efterlyste siffror till mitt räkne exempel. Det fanns uppgift i en tidigare tråd att slaktavräkningen låg mellan 4,75 och 9,75 kr/kg och jag använde mig av dessa. Jag efterlyste också lite mer siffror och en svarade ochn hade siffror som visserligen var 22 år gamla. Men hon utgick från att priset borde inte vara lägre i a f eftersom allt annat har stigit i pris. Därav det 22 år gamla priset......men om DU har nyare siffror så kan vi räkna med de istället.

Jag efterlyste siffror till mitt räkne exempel. Det fanns uppgift i en tidigare tråd att slaktavräkningen låg mellan 4,75 och 9,75 kr/kg och jag använde mig av dessa. Jag efterlyste också lite mer siffror och en svarade ochn hade siffror som visserligen var 22 år gamla. Men hon utgick från att priset borde inte vara lägre i a f eftersom allt annat har stigit i pris. Därav det 22 år gamla priset......men om DU har nyare siffror så kan vi räkna med de istället.

Priset idag (beroende på klassificering) ligger mellan 4,75 och 9,75:- enligt den senaste slaktnoteringen från SM.
Finns troligen inget slakteri som lär ligga så värst mycket högre i kilopris.
Alltså långt under de siffror som användes i räkneexemplet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka