"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

om du säljer köttet "svart" tex men samtidigt ändå inte har "köpt" nån häst utan endast haft bensinutgift för detta som du kan dra "vitt"...

Men förklara då för mig vad det blir för skillnad i vinning på att köpa en slakthäst till ett slakteri för ca 2000 kr, än att lägga pengar på bil, bensin, tid, på att hämta en gratishäst, där det som här var rätt lång resväg?

Man kan inte ta in en vara i ett bolag som plötsligt "försvinner"...
Välkommer själv till "matteklubben":rofl::rofl:

Men förklara då för mig vad det blir för skillnad i vinning på att köpa en slakthäst till ett slakteri för ca 2000 kr, än att lägga pengar på bil, bensin, tid, på att hämta en gratishäst, där det som här var rätt lång resväg?

Du verkar ha suttit hela kvällen och funderat på problemet, av dina inlägg att döma.:grin:

Varför bemöda sig med att åka så långt med allt det besvär det innebär när man kan få liknande vara på hemmaplan till samma pris?

Är det så svårt att förstå för dig att kostnaden för Tagaren blir ungefär det samma och att vinningen inte blir särskilt stor?

Kommentaren "man kan inte ta in en vara i ett bolag som plötsligt försvinner" , du har inte tänkt tanken på att isf kan man likaväl köpa en "svart" häst på hemmaplan, eftersom folk är så dumma att de skänker bort sina hästar,så finns det säkert en hel del som gladeligen skulle ta emot en tusing för att bli av med sin häst, ehh?

Senast ändrad:

Det är inte hela världen om man får sin cykel stulen.. man kan köpa en ny!! Här kan vi inte köpa nån ny , folk får sina liv förstörda istället!!

Du är rätt överdriven i dina inlägg. Först menar du på att de som drabbats får sina liv förstörda......

Jo men förstå mig rätt nu. Liv förstört för ett tag! Alla har vi överlevnadsinstinkter även våra djur vill leva och självklart repar man sig så småningom. Om någon i din familj dör eller förvinner spårlöst..tänk efter själv hur dina tankar dag som natt skulle handla om.. självklart får vi våra liv omkullkastade.

.... när jag påpekar så ändrar du dig, då är livet förstört bara ett tag.... men du kommer med en ännu besynnerligare vinkling... du jämför en "försvunnen" häst som man frivilligt gett bort med om en familjemedlem dör eller försvinner?:confused:

Men oavsett om slakteriet måste betala 1800 kr i slaktavräkning till kund eller de lägger 1800 kr på resa och timmar så är det väl självklart att köttet har ett högre pris när slakteriet i sin tur säljer det. Det är väl självklart att ett företag måste ha vinst i det de gör. Annars hade de gått i konkurs för länge sen. Kan man då ta de pengarna svart istället är det ju rätt fina pengar. Om hästen inte finns redovisat någonstans så är den ju inte slaktad på den vita vägen.
En sån enkel företagsekonomi tror jag att alla förstår men sen kan man säkert vända och vrida så att 1+1 blir 3......men det är alltid lika spännande med folk som i diskussioner utgår från att alla andra är dumma i huvudet och endast dom har rätt.

Att svarta pengar är "lönsamma" är självklart men vad jag diskuterar är lönsamheten i att köra 56 mil för att lura till sig en slakthäst i jämförelse med att betala normalt för en i närområdet.
Vinsten i nästa steg har väl knappast med den här affären att göra.
PL

Det är väl självklart att vinsten i nästa steg har med det här att göra. Om hon har möjlighet att sälja köttet svart så blir det ju en betydlig högre summa som går ner i den egna fickan. Vilket gör att det är intressant för henne att lura till sig hästar. OM det nu är så.

Men oavsett om slakteriet måste betala 1800 kr i slaktavräkning till kund eller de lägger 1800 kr på resa och timmar så är det väl självklart att köttet har ett högre pris när slakteriet i sin tur säljer det. Det är väl självklart att ett företag måste ha vinst i det de gör. Annars hade de gått i konkurs för länge sen. Kan man då ta de pengarna svart istället är det ju rätt fina pengar. Om hästen inte finns redovisat någonstans så är den ju inte slaktad på den vita vägen.
En sån enkel företagsekonomi tror jag att alla förstår men sen kan man säkert vända och vrida så att 1+1 blir 3......men det är alltid lika spännande med folk som i diskussioner utgår från att alla andra är dumma i huvudet och endast dom har rätt.

Du har ju helt rätt Therese. Om slaktavräkning skrivs så måste det tas med i redovisningen. Klart att det är mer lönsamt att lägga 1800 kr på resa och inte behöva ta med i företagets redovisning.

Jag kollade Knorrevångens redovisning (denna infromation är offentlig för AB). Det som finns registerat hos PRV är taxår 07. Då omsatte företaget 11 milj kr och hade 2 anställda. Knepigt tycker jag. I milj per anställd eller där runt brukar vara normalt. Man kan tänka sig att de eventuellt hyrt in arbetskraft via uthyrningsföretag, men i så fall borde revisorn lämnat kommentar om detta och det har han inte gjort. Reagerade på att även revisorn heter Larsson. Finns nog anledning att kolla detta mer ingående.

Fsg pris till resturanger är enligt källa jag varit i kontakt med (obs ingen anknytning till Knorrevången), säger att "rött kött" kostar mellama 23,45 kr/kg till hög kvalitet 33,68 kr/kg när resturangen köper. Hästkött är väl rött?? Nere i Europa är hästkkött ansett som fint och gott. Där borde priset ligga ännu högre, antar jag.

.... när jag påpekar så ändrar du dig, då är livet förstört bara ett tag.... men du kommer med en ännu besynnerligare vinkling... du jämför en "försvunnen" häst som man frivilligt gett bort med om en familjemedlem dör eller försvinner?:confused:

Men snälla rara människa - är det SÅ svårt att förstå hur jag känner det eller VILL du inte förstå.

Jag vet inte hur du förhåller dig till dina djur - men jag har dem som familjemedlemmar och jag har en relation till mina djur och jag bryr mig.

Att jag däremot inte tar illa vid mig att diskutera här på buke är en helt annan sak.

En möjlig skillnad är att köper man in en häst "vitt" där ägaren skall ha en avräkning så är det säkert mer riskabelt att sälja köttet svart. Att få en häst och sedan göra samma sak där tidigare ägare antas inget veta (eftersom man vägrar lämna besked) borde vara mycket enklare att "mörka". Kostand för häst är den samma - vinsten ligger i hur köttet kan säljas - svart eller vitt.

Knepigt att vi hästägare skall ha så strikta regler om hästpass - och bönder så hårda euregler för djurhållning, krav och rättevise märkt osv....sedan kan man fortfarande enkelt fuska med alltihop med slakten.

Vet du hur slakterierna skall redovisa sin omsättning till kontrollerande myndighet? (om det nu finns någon)

Tack Pjok! Då var ju inte siffrorna i mitt första räkne exempel så himla överdrivna/idiotiska! :banana::banana:

Tack Pjok! Då var ju inte siffrorna i mitt första räkne exempel så himla överdrivna/idiotiska! :banana::banana:

Nää det är inte alls så himla överdrivna/idiotiska - verkligen inte. :)

36 kr/kg x ca 200 kr hästkött är 7 200 kr svart rakt ned i fickan.

(Ametist var 163 mkh jag utgår ifårn att han väger 400 kr och att hälften är kött).

Kostnad:
7 200 kr - benisn 43,6 mil t.o.r för att vara exakt (källa eniro kartor) x 13 kr/mil x 1 liter mil - skulle i så fall ge en nätt liten kolsvart vinst på 6 633 kr. Besväret för resan ej medtaget och ingen uppskattning för själva slaktarbetet är medtagen - men å andra sidan så dras dessa kostnader i den vita verksamheten dvs minskar beskattningsbar vinst.

En tanke.....

om det visar sig att du har helt fel ang denna människa. Hoppas du har vett att skämmas över dina vilda spekulationer då.

En tanke.....

om det visar sig att du har helt fel ang denna människa. Hoppas du har vett att skämmas över dina vilda spekulationer då.

Utebilivet svar sedan den 19 maj - idag är det 22 juli är lika med fritt fram för spekulation i media och polisanmälan. Saken kunde för länge sedan enkelt avhjälpts - genom att VL svarade i telefon exempelvis.

Du kan skämmas själv - lägg ned Älgen - jag kommer inte vara att bli tyst förrän jag har svaret. :devil:

Det kan jag hålla med om. Lås dörren allihop....

Men just med en häst som inte kan säljas med förbehåll till ett tillräckligt högt pris så det inte lönar sig att slakta. Inte kan lämnas på foder för det hade varit lika lätt att luras även då, gör saken inte lätt, Boj, det är lättare att låsa en dörr. När man då försöker lösa "problemet" på ett bra sätt och blir lurad - och får av andra hästägare i halsen "du är oansvarig".
Har läst alla de här trådarna och hållit mig tyst för det känns som en infekterad diskussion och jag tycker det är fruktansvärt och Ametist är slaktad eller såld som tävlingshäst eller vad som nu kan ha hänt. Jag tycker absolut inte det är TS fel på något vis och jag känner verkligen med dig Pjok.

Men OM ni skrivit ett fodervärdsavtal och hästen försvunnit så hade det varit ett helt annat brott då hästen fortfarande varit din egendom. Då hade det kunnat rubriceras som stöld eller egenmäktigt förfarande med annans egendom eller något annat (är inte helhaj på det här med rubriceringar så häng mig inte om det är fel).

Det hade funnit ett helt annat brottsmål som nog gjort att hon tänkt sig för mer än en gång för nu är det ju i praktiken så att hästen är hennes egendom och hon har gjort något fruktansvärt men inte olagligt annat än brott mot livsmedelslagen och brutit ert gåvobrev om jag förstått det rätt.

Men 20/20 hindsight...lätt att vara efterklok. Tycker det är fruktansvärt synd att man ska behöva förutsätta att alla vill luras/förstöra för en...

Jag hoppas verkligen vi snart får se en bild på Ametist när han går och betar med rund sommarmage och ser nöjd ut! :)

Hej där - jag tror inte egentligen diskutionen är SÅ infekterad - bara mycket ovidkommande tjafs - en del tror knappt att det finns en häst som heter/hette Ametist :crazy:

Tyvärr tror jag inte att foderkontrakt och det upplägg du skissat på hade hjälpt i just detta fall - inte ett dugg. Nu vet jag inte exakt vad "speciallagstiftning" egentligen står för - men brott mot det allmänna är nog generellt enklare att driva och få polisen att ta upp än brott mot enskilda och enskildas egendom. Jag är ju inte själv att ha anmält detta företag Knorrevången - det är fler som gjort både före och efter min anmälan - som det stått i tidningarna om.

Ja jag håller med dig - obotlig optimist - jag vill ha kvar min syn på människor, den sitter djupt i mig.

Ja jag vill också se den bilden eller ännu hellre se honom i verkligheten :)

Varför skulle jag skämmas?

Jag har INTE kastat ur mig anklagelser om en person på internet.

I dagsläget har du inte svaret. bara vilda antaganden.

Lägg ner själv och ta istället reda på hur det verkligen ligger till.

Sedan kan du anklaga bäst du vill.

Att svarta pengar är "lönsamma" är självklart men vad jag diskuterar är lönsamheten i att köra 56 mil för att lura till sig en slakthäst i jämförelse med att betala normalt för en i närområdet.
Vinsten i nästa steg har väl knappast med den här affären att göra.
PL
kan du se längre än så tycker jag INTE du ska uttala dig om företagsekonomi!!

Det är väl självklart att vinsten i nästa steg har med det här att göra.

En gång till.:grin:

Vinsten i nästa steg har inget med införskaffandepriset att göra i detta fall då en bortgedd häst med den resan och den tiden får ungefär samma kostnad som om man köper en häst på plats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka