"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Det kan knappast vara ngn svårighet att köpa upp slakthästar för någon tusenlapp eller två, eftersom så många ges bort, inom trav ex, inga svårigheter där att få tag på en gratishäst. Förstår du nu hur jag tänker?

Det görs säkerligen oxå.... deras öde avgörs troligtvis neråt Italien. Men själklart går inte alla dessa billiga hästar detta öde tillmötes då det förhoppningsvis finns fler som vill ha hästen som just häst och inte som kött...

Utseende mässigt då - ser hästkött annorlunda ut i styckat skick än vad nöt kött gör????

Kropp och anatomiskt syns skillnad, men det går säkert att stycka upp i mindre bitar så det blir svårt att se skillnad. veterinär kommer.

Kropp och anatomiskt syns skillnad, men det går säkert att stycka upp i mindre bitar så det blir svårt att se skillnad. veterinär kommer.

Vet du om det normalt är styckat i mindre bitar vid leverans till kund i detaljlistledet - att det inte är det till en grossist antar jag?

Det är väl förfaan lika lönsamt att köpa en häst svart i närområdet som att lägga nästan en heldag samt bensin på att åka och hämta en gratishäst?

Om det är lika lönsamt men inte finns tillräckligt så varför inte hämta gratis häst OCKSÅ.

Slakteriet måste räkna med att gå för fullt eller nästan full kapacitet för att vara lönsamt. Finns det inte tilräckligt material (häst) i närområdet - så varför avstå en gratis häst hämtning i "tjotaheiti". Merkostanden bärs av den vita delen av företaget och drar ned beskattningsbar vinst - medans inkomsten kan vara kol svart (ingen avräkning till "givare" eftersom givaren räknar med att hästen är i livet).

Ytterligare aspekt är att det är svårare att slakta häst än andra djur. Vad det gäller att flå osv...

Det finns ingen lönsamhet i att slakta häst helt enkelt.
Vill man tjäna pengar på slakt varken det nu skulle vara svrt elelr vitt så är den bästa lösningen att köpa några billiga tjurkalvar. Slänga ut dem på bete och skicka dem till hösten.

Ytterligare aspekt är att det är svårare att slakta häst än andra djur. Vad det gäller att flå osv...

Ok - hur vet du det? Har du nu eller tidigare arbetat med detta? Är det därför som bara vissa slakterier finns för häst!

Vi här i "tjotaheit" kan bara slakta våra hästar på måndagar om man vill ha en trotjänaravlivning hemma. Är det så överallt?

Det finns ingen lönsamhet i att slakta häst helt enkelt.
Vill man tjäna pengar på slakt varken det nu skulle vara svrt elelr vitt så är den bästa lösningen att köpa några billiga tjurkalvar. Slänga ut dem på bete och skicka dem till hösten.

Hmmm...efter att ha sett Knorrevångens inlämnade bokslut så håller jag definitivt inte med dig. Det är i allra högsta grad lönsamt - mycket lönsamt att vara slaktare i all fall. Sen om det beror på häst slakt eller slakt av annat djur kan man inte utläsa.

Nej, men för att motverka Italien transporterna och öka slakten av häst i Sverige så har jag tagit reda på en del saker.

Så gott som alla slakterier har en "hästdag". Detta för att hästen inte ska behöva stallas upp eller komma i kontakt med exempelvis grisar som många hästar är rädda för.
Man tidsbokar och då är ingen annan verksamhet igång på slakteriet. Hästen lastas av och leds rakt in för att bultas.

Vilken dag det är beror givetvis på slakteriet. Några kanske har måndagar andra fredagar.

De vill dock att slakteriet skall vara så tomt som möjligt och då är väl måndagmorgon ett ypperligt tillfälle.

Klart de tjänar mer på att slakta nöt och gris, än häst.

fÖR DET FÖRSTA ÄR DET KÖTTET MER EFTERTRAKTAT. sVENSKT HÄSTKÖTT ANVÄNDS TILL STÖRSTA DELEN TILL KORV ELLER DJURFODER.

Förlåt, lyckades trycka på caps lock. Var inte meningen.

Vad har det för betydelse vad man gör med kroppen sedan om införskaffandepriset ligger på samma, vare sig man får den, som här, långt bort, eller köper den billigt i närområdet?

Jag har läst, men era svar förklarar inte detta.

jag gör ett sista försök ... om du köper en häst i närområdet måste du ju använda dig antingen av svarta pengar vilket inte är smart, då får du istället köpa hästen vitt i bolaget och sälja vitt till kund. Antagligen går även detta "runt" med viss vinst annars skulle den här verksamheten upphöra. Du kan allstå inte ta in en vara i ett bolag och sälja svart dvs att den sen ska "försvinna"... då skulle revisorerna antagligen rynka på näsan över detta. Det måste se bra ut i bokföringen..
Om du istället kan hämta en häst gratis och sälja köttet svart och kvitta drivmedelskostnaderna mot annan vinst i bolaget är det mkt fördelaktigt därför bolaget slipper den extra skatten som det i annat fall hade blivit...
Om du trots detta inte förstår så kan jag tyvärr inte förklara mig på något mer sätt...

fÖR DET FÖRSTA ÄR DET KÖTTET MER EFTERTRAKTAT. sVENSKT HÄSTKÖTT ANVÄNDS TILL STÖRSTA DELEN TILL KORV ELLER DJURFODER.

Ja det är uppenbart att man tjänar mer på det... det betyder inte att man inte tjänar något alls på det andra...

Nej, men för att motverka Italien transporterna och öka slakten av häst i Sverige så har jag tagit reda på en del saker.

Så gott som alla slakterier har en "hästdag". Detta för att hästen inte ska behöva stallas upp eller komma i kontakt med exempelvis grisar som många hästar är rädda för.
Man tidsbokar och då är ingen annan verksamhet igång på slakteriet. Hästen lastas av och leds rakt in för att bultas.

Vilken dag det är beror givetvis på slakteriet. Några kanske har måndagar andra fredagar.

De vill dock att slakteriet skall vara så tomt som möjligt och då är väl måndagmorgon ett ypperligt tillfälle.

Ok - betvivlar inte dina uppgifter. Men stod det inte i artikeln om Knorrevången att hästar blivit ståendes i slaketeriets stall i flera dagar samt att den person som tagit bilder på detta också polisanmält slakteriet. I samma stall med hästaran stod en skock kvigor också - om jag inte minns fel.

Min uppgifter stämmer med dina - vi slaktar själva i sverige och fraktar köttet söderut i kylbilar. Det har blivit så efter all media uppmärksamhet som dessa djurtransporter fick.

Hur var det nu med smakskillnaden på nöt och hästkött? Jag tor inte jag som vanlig människa kan se skillnad eller känna smakskillnad.

Rent hypotetiskt så skulle man i så fall alltså kunna sälja hästkött som nötkött........varför använda hästkött som djurfoder i Sverige när marknaden är lukrativ i europa?????

Hur var det nu med smakskillnaden på nöt och hästkött? Jag tor inte jag som vanlig människa kan se skillnad eller känna smakskillnad.

Visst är där en smakskillnad, som märks. Även utseendet och konsistensen på köttet är det skillnad på.

Visst är där en smakskillnad, som märks. Även utseendet och konsistensen på köttet är det skillnad på.

Berätta mer....hur smakar hästkött om man exempelvis gör en stek av det? Är det mört/segt? Lammkött vet jag kan få en bi smak av "ull". Hur gris, nöt och fågel smakar vet jag också.

Rökt hamburgerkött är ju hästkött eller?

Jag har för mig att det för några år sen avslöjades att flera restauranger i Stockholm serverade hästkött som oxfilé. Det var mycket skriverier om det då. Så jättestor skillnad kan det ju inte vara.

Jag har för mig att det för några år sen avslöjades att flera restauranger i Stockholm serverade hästkött som oxfilé. Det var mycket skriverier om det då. Så jättestor skillnad kan det ju inte vara.

Precis vad jag också har i minnet.

Snokat lite....

Sydslakt AB och Knorrevången AB ägs av Inge Larsson. Sydslakt AB försattes i konkurs aug-03 på ägarens begäran. Företaget hade då skulder, enligt konkursförvaltaren, fanns vare sig egendom eller pengar i bolaget. De transportbilar för djur som fanns såldes våren 03

Kvar i Sydslakt AB är en skuld på 1 000 000 kr till bank, varav 300 000 kr borgas för av Inge Larsson privat. Skatteskulden var 40 000 kr och leverantörsskulden 110 000 kr.

Knorrevågen AB berörs inte av Sydslakt AB:s konkurs.

urkk - vilka fula tankar Pjok fick nu

Så jättestor skillnad kan det ju inte vara.

Jo, det är en markant skillnad, men för de som enbart köper köttbitar i butik och aldrig ätit det "färskt" så kanske det inte märks, eftersom de inte vet hur de olika köttsorterna smakar.

Jo, det är en markant skillnad, men för de som enbart köper köttbitar i butik och aldrig ätit det "färskt" så kanske det inte märks, eftersom de inte vet hur de olika köttsorterna smakar.
Ibland undrar man ju verkligen vad det är man får på tallriken när man äter ute på restauranger... Många gånger är köttbiten "utbankad" till max...och med rätt sorta kryddning och allt annat tillbehör tror jag det är i princip omöjligt att känna nån skillnad om man inte är expert... tom lamm smakar ju väldigt olika, inte alls allt smakar "ull"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka