Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"
Ginnies, ber om ursäkt men jag var inte medveten om dina lässvårigheter. Ska därför försöka svara så enkelt och kort som möjligt. Fast många punkter blir det här, eftersom du riktat flera inlägg till mig.
1/ #137
Precis som Terese skriver, så innebär ditt "borgar" detsamma som "garanti" i det här fallet. Trots allt måste du inse att man läser och utgår från dom ord du använder. Hur ska vi annars kunna kommunicera??
Försäljningspriset innebär ingen garanti för hästens väl i framtiden, vilket var mitt budskap till dig. Se även TomasN:s inlägg.
2/ #147 och 152
Det råkar i det här fallet, eftersom Mottagaren har kopplingar dit, finnas misstankar om slakt. Men det finns många andra otrevligheter man vill skydda sin häst från vid försäljning/gåva, och då spelar summorna mindre roll. Om man alltså inte begär högre pris för hästen än dess marknadsvärde, men då lär å andra sidan hästen aldrig bli såld.
3/ #156
Jag "spottar inte åt andras osakliga vinklingar" däremot kritiserar jag
alla (dvs inte bara dina) sådana liksom dom som är ensidiga och i mitt tycke orättvisa.
Jag undrar alltså över det faktum att du, liksom några andra, inte ifrågasätter agerande, eller snarare mest uteblivna agerande, från Mottagarens sida. Givaren har redan sin misstanke om vad som har hänt hästen, något du och några till inte håller med om. Det är det jag undrar över. Så svara gärna på frågorna(!) du citerade.
Resten i ditt inlägg förstår jag inte vart du vill komma med.
4/ #177
Där är vi överens.Och många med mig antar jag, ja, utom LIA då förståss.
Innan du ger dig till att hoppa på mig borde du, med tanke på dina lässvårigheter, ta och lite mer noggrannt läsa dom inlägg du kritiserar. Se ur mitt inägg #136:
Dom sätt man har för att vara så säker som möjligt på att hästen hamnar på ett bra ställe, är att undersöka köparens nuvarande hästhållning samt lyssna med folk i dennas omgivning. Jag förutsätter att man i allmänhet inte är personligt bekanta. Skriver man dessutom ett korrekt avtal med ingående förbehåll så har man gjort vad man kan.
Jag vidhåller att det är av underordnad betydelse om man säljer hästen för säg 20000:- eller ger bort den. Fel människa kommer ändå att kunna handla mot överenskommelser etc. Däremot, om man struntar i att anstränga sig att kolla köparen, så håller jag med om att risken är större ju billigare man säljer.
Jag begär inte mer än att man låter bli att pådyvla mig uttalanden jag inte gjort och att man inte förvränger det jag säger. Elementär respekt för vad andra skriver här alltså. Har man svårt med min svenska, som enligt uppgift ska vara någorlunda logisk och korrekt, så är det på sin plats att man först frågar mig om det man inte förstår. Helst via PM.
Nu ska jag försöka hitta tid till att delta i trådens sakdiskussion!
LIA