Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"
Hur gör ni, ni som säljer häst till okänd person? Från Ni som bedriver avel i stor skala till Ni som endast sålt häst en enda gång.
Jag ställer givetvis dessa frågor i ljuset av dom krav som påläggs Givaren i denna tråd. Men även i ett vidare perspektiv vore det intressant att få veta vilken nivå man ligger på och vilka krav som ställs.
LIA
Har klippt å klistrat lite och kan svara på detta för min egen del,tror iof. inte så många andra kommer att svara.
1 Tar ni, via formulär eller med annat underlag, reda på
alla tänkbara fakta om köparen?
Nej,inte mer än de svar på frågorna man själv ställer vid en ev. träff,men har sålt och även köpt häst osett
2 Tar ni upplysning om köparen (ekonomi, anmärkningar, bostadsförhållanden osv)?
Nej,betalning sker vid hämtning av häst
3 I så fall, via UC eller annan?
-
4 Kollar ni i dom register som finns att tillgå?
-
5 Kollar ni med arbetsgivare/skola?
Nej,varför då?
6 Kollar ni med grannar etc?
Nej,däremot om jag känner ngn på samma ort eller liknande dit jag vet att hästen skall hamna så kan jag höra med bekantingen,dock så har jag sålt mina hästar på kontakter och rekomendationer
7 Åker ni till det stall/ridskola köparen frekventerar (om så är fallet) och intervjuar personal och andra på plats?
Nej
8 Tar ni hjälp av psykolog el dyl för personanalys?
Nej
9 Tar ni kontakt med hästpratare eller annan "skådare"?
Nej
10 Kontrollerar ni, med hjälp av sakkunniga, reda på köparens kunskaper och kvalitéer vad gäller ...
Nej,inte mer än att jag ser hur de beter sig runt mina egna vuxna hästar osv.
a/ hästhållning i stort?
Frågar om deras tankegångar ang. framtiden osv. och beroende på svar så tar jag också beslut alt. diskuterar om saken
b/ hästhantering och hästförståelse?
Frågar om deras tankegångar ang. framtiden osv. och beroende på svar så tar jag också beslut alt. diskuterar om saken
c/ ridning?
Nej
De hästar jag har sålt till "okända" är föl,och de som köpt är sådana som tillkommit på rekomendationer eller så har jag mött på de själva och gått på min egna magkänsla.
Jag tror i min enfald att om man köper ett föl för fullt normalpris (riktlinjer) så hamnar de inte hos oseriösa,men å andra sidan så har de som köpt utav mig också varit intresserade för vidare avel osv.
Och ja,jag skulle köpt en triangelmärkt läromästare för 15-20 000 kr och jag vet fler med mig som söker/sökt den typen av hästar,men så är vi inte heller några tävlingsryttare,vi är rena fritidsryttare som tycker att det är kul att träna då och då och lära oss mera.