"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Räkneexempel: Från ett annat slakteri hade man alltså tjänat mellan ca 1300 kr och 3000 kr. Nu gör man jobbet själv och kan kanske sälja köttet för 25 kr/kg, det ger 7500 kr ( Nu tar jag bara siffror som låter rimligt.) Bensinpengar och släp, timmar mm blir max 2000 kr. Då har man en liten vinst på ca 5000-5500 kr. Har man rätt kontakter så kan man sälja köttet svart och kanske få ut ännu mer för det. Jag vet inte. Men tre hästar ger ca 15 000 kr i ren vinst på en månad. Det är ju en hel månads arbete efter skatt. Som man har gjort på några dagars jobb. Ännu mindre jobb är det om man sätter hästarna på slakttransport utomlands för samma pengar och kanske mer. Så ekonomisk vinning går det nog att få.
Kom gärna med mer konkreta siffror, ni som vet.

Jag tycker inte alls att du är ute och cyklar här som många vill påskina. Att det inte skulle finnas lönsamhet i den här branchen tror jag inte ett ögonblick på. Att få köttet sålt, och speciellt om man redan så att säga är i branchen och kan leverera färdigstyckat osv behöver man inte på något sätt vara överintelligent för att räkna ut att här finns det pengar att tjäna. Att tro något annat är mest naivt.
När jag tog bort min häst som jag hade 1987 (via hemslakt förstås) fick man en avräkningsnota av slakteriet med vikt och kgpris. (På den tiden fick man betalt för köttet) Nu kommer jag inte exakt ihåg men jag tror att nettot låg på ca 4000-5000kr. Hemslakten kostade 1000kr då. Och försäkringsbolaget drog av summan från deras utbetalning. men som sagt det här var ju nästan 22 år sedan.
ps jag ska försöka rota i mina gamla papper.. kanske jag hittar nåt..

Ja jag har läst det som finns i detta ämne, men kan fortfarande inte se var man belägger skulden på fd hästägare? Man kan bara konstatera att det är svårt att skydda sig mot dylika charlataner, och det krävs enormt mycket vid dessa tillfällen för att skydda sig.

Hämtat från inlägg 2 som du påstår dig ha sett:
Man ska ALDRIG ge bort en häst!

Sälj den för ett pris som överstiger slaktvärdet md ett par tre tusenlappar (minst!) eller låt avliva den själv, så du vet vad som hänt den.

Att ge bort sin häst till någon man knappt känner - det är väldigt oansvarigt, tycker jag!

Vad tycker du då om ovanstående inlägg? Vem bär skulden till det inträffade enligt skribenten? Det finns fler inlägg i samma anda som du kanske märkt om du läst alla inläggen i både denna tråd och tidigare.....

Nu spelar det ingen roll i sakfrågan/verkligheten vad buekfalister tycker. Polisen håller inte med att "det är väldigt oansvarigt" gjort av mig. Polisen verkar mer tycka att någon annan kan ha gjort fel och utreder saken. Det som behövs sägas om överlåtelse handlingar har sagts av LIA - och det hon skriver är helt korrekt.

Någon garanti har man aldrig som säljare. Det är lite det som man måste lära sig att acceptera, annars kan man ju inte sälja en häst överhuvudtaget.

Oavsett vilka klausuler man skriver in och oavsett priset så kan en häst råka illa ut. Det är ju också som ägare man kan påverka bäst hur hästen har det. Givetvis kan man int epåverka lika mycket när man sålt eller gett bort.

Håller med - det finns inga garantier bara för att priset är högt eller högre än den av många rekommenderade gränsen 10 000 kr. En oärlig gör det de tänkt i vilket fall. Vilket inte i sig leder fram till en "skuld" på säljaren.

Jag känner inte denna VL och har överhuvudtaget ingen aning om vad dte är för slags person.

Det är bara en sida som kommit till tals i denna tråden.

Oavsett om H*n är en skojare elelr inte.

Nej, det är inte alls svårt att hitta skojare i hästbranchen.

Läs samtliga artiklar - min motpart har visst kommit till tals i tidningarna och där gjort sina egna val. Blir allt jag berättat med automatik lögn för att motparten inte vill säga sin åsikt.

Om du inte ids läsa/hinner läsa det som skrivs av andra varför deltar du då i diskussionen?

Jag får väl deltaga i diskussionen under den tid jag har om jag vill, det är väl knappast något tvång för ngn att sitta heltid vid datorn?.

Och LIA´s långa inlägg är omöjligt att bemöta, hon blir aldrig nöjd, alltid är den någon liten oväsenlig mening man missar och då får man ett lika långt svar igen. Min rätt att välja.
Tycker hon att jag är osympatisk för jag menar det är svårt att ge bort gratishästar för att det alltid kommer att finnas idioter som vill tjäna penagar på det, får hon tycka det.

Någon garanti har man aldrig som säljare. Det är lite det som man måste lära sig att acceptera, annars kan man ju inte sälja en häst överhuvudtaget.

Oavsett vilka klausuler man skriver in och oavsett priset så kan en häst råka illa ut. Det är ju också som ägare man kan påverka bäst hur hästen har det. Givetvis kan man int epåverka lika mycket när man sålt eller gett bort.

Några garantier finns ju aldrig precis som du säger här och det är det jag menar att "vissa" här rent ut sagt "hånfullt" påpekat att nu är det minsann kört för du har ju redan gett bort hästen, det skulle aldrig hålla i en rättegång osv osv och med sin juridiska kunskap verkligen försökt bevisa detta, vilket ens inte är sant då vi har fler juridikunniga personer här som säger motsatsen.

Håller med - det finns inga garantier bara för att priset är högt eller högre än den av många rekommenderade gränsen 10 000 kr. En oärlig gör det de tänkt i vilket fall.

Svar även till TomasN.

Men ett vettigt pris blir det inte så lönsamt att vara oärlig för köparen, eller?

Som i det här fallet. Hade misstanken om slakt kommit upp om hästen kostat 10 000 kr? Tror inte det.

Att få köttet sålt, och speciellt om man redan så att säga är i branchen och kan leverera färdigstyckat osv behöver man inte på något sätt vara överintelligent för att räkna ut att här finns det pengar att tjäna. Att tro något annat är mest naivt.

. men som sagt det här var ju nästan 22 år sedan.
ps jag ska försöka rota i mina gamla papper.. kanske jag hittar nåt..

Vad har din slaktade hästs betingande pris för 22 år sedan med slaktpriser idag att göra?

Ginnis; du har skrivit att ett högt pris borgar för...osv. Ska du ta och kolla upp vad orden "borgar för" betyder innan du förnekar vad du har skirivit....

Som jag skrivit i annan tråd,jag kan varken matte eller svenska, tur att LIA förstod ändå.

Jag VAR i den situationen för några år sen, med en frisk häst som skulle funka som promenadkuse/sällskapshäst men inte mer som jag inte kunde ha kvar. Sälja var uteslutet, två personer fanns det som jag kunde ha gett honom till men de hade inte möjlighet, så det slutade med att jag tog bort honom. Detta just för att jag skulle inte kunna leva med att han vandrade vidare till någon annan ägare, slaktades, användes på fel sätt eller något som var högst aktuellt i hans fall; skadade en annan människa.

Så det handlar inte alls om att det är lätt för mig att säga så här i efterhand hur jag skulle ha gjort, utan jag HAR varit i den situationen och agerade precis så som jag tycker att man ska göra.

Va bra du gjorde det som kändes bäst för dig. Var det någon som antydde att det gjort var fel eller varit en bödel?

Jag gjorde det enda jag kunde för Ametist. Det var helt FEL att slakta en frisk häst enligt min åsikt. Att det nu är som det är beror på världens otur (inte sjutton händer det alla eller ens en bråkdel av alla som ger bort häst) det som troligtvis har hänt för Theres, Kristina och mig.

Man ska ALDRIG ge bort en häst!

Sälj den för ett pris som överstiger slaktvärdet md ett par tre tusenlappar (minst!) eller låt avliva den själv, så du vet vad som hänt den.

Att ge bort sin häst till någon man knappt känner - det är väldigt oansvarigt, tycker jag!

Oansvarigt tycker du? ok.
Vad tycker du om om ansvaret i motpartens handlande?
Är det oansvarigt? Eller är det som guinnis tycker "dumdristigt"
Vad tycker du?

Det är inte hela världen om man får sin cykel stulen.. man kan köpa en ny!! Här kan vi inte köpa nån ny , folk får sina liv förstörda istället!!

Menar du att om man ger bort sin häst, den råkar hamna hos en oseriös människa som vill tjäna pengar och slakta den, då har man fått sina liv förstörda?

Som jag skrivit i annan tråd,jag kan varken matte eller svenska, tur att LIA förstod ändå.

Annan tråd, men jag förutsätter att ämnet är detsamma eller?
Vi har haft många trådar här med samma ämne och då spelar det ingen roll i vilken av dom man lagt sina inlägg. Ämnet och åsikterna är ju desamma.

Läs samtliga artiklar - min motpart har visst kommit till tals i tidningarna och där gjort sina egna val. Blir allt jag berättat med automatik lögn för att motparten inte vill säga sin åsikt.

Om du ska citera så se till att läsa också.

Jag skrev kommit till tals i denna TRÅDEN.

Detta skrev jag också i inlägget du citerade. Varför ingen kommentar?:
Och beträffande resten, var hästen är, varför Mottagaren inte svarar, lever upp till gåvoavtalet eller ens till media vill visa upp hästen, vad har du för rimlig förklaring till det? Vad är oddsen för att hästen inte är slaktad?
Det var också en del i inlägg # 14 jag trodde du skulle kommentera.

Man undrar ju lite hur du ska ha det?;)

Ena stunden spottar du åt andras osakliga vinklingar, ja, mina antar jag, och i nästa ställer du en fråga som inte ens förre hästägaren kan svara på?

Men om det nu är så att hästen är så frisk att den kan ridas, men inte i samlad form, så skulle det ju faktiskt även finnas möjlighet att tjäna pengar på den levande, antar jag?

20-25 000 kr för en trevlig promenadhäst är inte svårt att få, det blir isf en högre vinst än slakt.

Annan tråd, men jag förutsätter att ämnet är detsamma eller?
Vi har haft många trådar här med samma ämne och då spelar det ingen roll i vilken av dom man lagt sina inlägg. Ämnet och åsikterna är ju desamma.

Men herregud människa, jag skrev att jag hade problem med ma o sv, det har väl inget med ämmnet för övrigt att göra?

Menar du att om man ger bort sin häst, den råkar hamna hos en oseriös människa som vill tjäna pengar och slakta den, då har man fått sina liv förstörda?

I varje fall har man fått ett STORT SÅR i själen som det kan ta olika lång tid att läka beroende på hur stark man är. Själv hade jag nog tagit lång tid på mig svag och blödig som jag är. Förutom detta svek kontraktbrottet, blåsningen och vetskapen om detta, är ändå inte lika stor påfrestning som att verkligen inte veta vad som hänt hästen, ens käraste, självklart brottas man med dåligt samvete mot HÄSTEN!! Åh tänk om man ändå kunde spola tillbaks tiden!
Så självklart har det en väldigt stor negativ inverkan i hennes liv. Dessutom måste hon nu kämpa sig igenom rättsväsendet och driva en process. Men som sagt tillsammans blir vi starka!:)
Du kanske tycker att "det är väl ingenting" Jag ser annorlunda på saken uppenbarlingen.

En 20 000 kronorshäst tjänar man inget på att slakta.Därför är det inte av underordnad betydelse.

Tycker resenomanget haltar....betalar jag mer så vill köparen ha valuta för pengarna och kommer att ställa krav på användningen. Att köpa sig en sällskapshäst för 20 000 kr eller ens 10 000 kr vem gör det? Shettisar är ju bra o kostar inte så mycket men har å andra sidan ofta fång och det kräver gränser för bla bete.

Fortfarande - Therese, Kristina och jag har råkat väldigt illa ut (om våra misstankar nu är sanna) det gör definitivt inte alla.

Slaktar jag så gör jag det av djurskyddsskäl. Jag slaktar inte beroende på att det finns några enstaka oärliga människor.

Tycker resenomanget haltar....betalar jag mer så vill köparen ha valuta för pengarna och kommer att ställa krav på användningen. Att köpa sig en sällskapshäst för 20 000 kr eller ens 10 000 kr vem gör det?

Fast hur ofräsch/fräsch var din häst egentligen?

Ena stunden får man uppfattningen att den inte ska ridas, den andra att den går att ridas bra, docK ej samlat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka