"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Så du menar att du aldrig har läst i något inlägg "skylla sig själv" ,
"oansvarigt"?? Ordet "Skylla" hör ihop med ordet "SKULD"...

Det ena utesluter väl inte det andra? I mina ögon verkar alla inblandade vara nötter på olika sätt. Vad gäller hon som gett bort hästen så är hon att skylla för att hon ger bort en häst till okända människor, vad gäller personen som fått hästen så är denne att skylla om denne håller på att lura folk.

Och åter igen är vi i avsaknad av läskunnighet och läsförståelse. :confused: Och jag som är lärare.....:angel:

citat från Gunnar:"Personligen anser jag som en del andra skrivit här, om man själv vill ha full koll på vad som händer hästen, behåll den. Om detta inte är möjligt och man vill ha full koll. Avliva hästen på ett bra sätt och så att du själv vet att den faktiskt är död."

Inte någonstnas i denna tråd har antytts att P ville ha "full koll" på hästen. Detta är ett uttryck ,myntat endast av er som anser att P får skylla sig själv, det är era egna vilda spekulationer att det skulle förhållt sig på det sättet. Som moderator tycker jag att man ska föregå med gott expemel och försöka som vi andra uppmanas till för att inte tråden ska låsas, hålla sig till just tråden.

Det ena utesluter väl inte det andra? I mina ögon verkar alla inblandade vara nötter på olika sätt. Vad gäller hon som gett bort hästen så är hon att skylla för att hon ger bort en häst till okända människor, vad gäller personen som fått hästen så är denne att skylla om denne håller på att lura folk.
Även om du säljer en häst så vill du väl att den ska få ett gott hem inte sant? Och du säljer väl normalt till en okänd människa? Att avlurad sin häst på detta sätt menar jag är extremt ovanligt, för det finns gott om folk som vill ha promenadhästar spec nu om förbehållet var att han endast ej kunde gå i samlad form. Dessutom fanns villkor i gåvobrevet. Så att kalla det att vara en nöt är mkt okunnigt och okänsligt av dig!:mad:

Säljer jag en häst så gör jag det till ett pris som på intet sätt skulle göra det lönsamt för personen att sälja hästen vidare till slakt. Vidare, säljer jag en häst så gör jag det utan att förvänta mig någon som helst rätt att veta något om hur det går för hästen. Märk väl; jag säger inget om "full koll".

Om det är en häst som jag inte vill ska användas på ett visst sätt eller som absolut inte får säljas vidare så lämnar jag ut denne på foder alt. avlivar. Skulle aldrig luta mig mot villkor i gåvobrev i en sådan fråga, speciellt inte då det är både tidsödande och dyrt att driva ett sånt kontraktbrott till rätten.

Ge bort en häst skulle jag endast göra till en person som jag känner enormt väl, aldrig till en främling.

I mina ögon är det naivt och rent ut sagt korkat att lämna iväg sin häst till en okänd människa utan att ta en spänn för det. Om det gör mig okänslig så är jag väl okänslig då. Jag tycker det är FEL att ge bort hästar till främlingar, precis som att jag tycker det är FEL att luras när man säger sig ska ge någons ögonsten ett gott hem. Ingen har gjort rätt här, helt enkelt.

"Om det gör mig okänslig så är jag väl okänslig då. "

Ja det verkar inte mkt bättre tyvärr...

man behöver inte vara okänslig.
Man kan vara realist...

Ja det är lustigt med vissa folk, det är så lätt att säga i efterhand hur man skulle agerat i olika situationer....och realist javisst men sannolikheten att man träffar på en person som VL måste ändå vara minimal...

Jag känner inte denna VL och har överhuvudtaget ingen aning om vad dte är för slags person.

Det är bara en sida som kommit till tals i denna tråden.

Oavsett om H*n är en skojare elelr inte.

Nej, det är inte alls svårt att hitta skojare i hästbranchen.

Jag känner inte denna VL och har överhuvudtaget ingen aning om vad dte är för slags person.

Det är bara en sida som kommit till tals i denna tråden.

Oavsett om H*n är en skojare elelr inte.

Nej, det är inte alls svårt att hitta skojare i hästbranchen.

Det finns olika typer av skojeri i hästbranchen.. medveten om det.. men nu talar vi om slaktscenariot...

Återigen....

Det har inte framkommit bevis på att hästen överhuvudtaget ÄR slaktad.

Ja det är lustigt med vissa folk, det är så lätt att säga i efterhand hur man skulle agerat i olika situationer....och realist javisst men sannolikheten att man träffar på en person som VL måste ändå vara minimal...

Jag VAR i den situationen för några år sen, med en frisk häst som skulle funka som promenadkuse/sällskapshäst men inte mer som jag inte kunde ha kvar. Sälja var uteslutet, två personer fanns det som jag kunde ha gett honom till men de hade inte möjlighet, så det slutade med att jag tog bort honom. Detta just för att jag skulle inte kunna leva med att han vandrade vidare till någon annan ägare, slaktades, användes på fel sätt eller något som var högst aktuellt i hans fall; skadade en annan människa.

Så det handlar inte alls om att det är lätt för mig att säga så här i efterhand hur jag skulle ha gjort, utan jag HAR varit i den situationen och agerade precis så som jag tycker att man ska göra.

Jag VAR i den situationen för några år sen, med en frisk häst som skulle funka som promenadkuse/sällskapshäst men inte mer som jag inte kunde ha kvar. Sälja var uteslutet, två personer fanns det som jag kunde ha gett honom till men de hade inte möjlighet, så det slutade med att jag tog bort honom. Detta just för att jag skulle inte kunna leva med att han vandrade vidare till någon annan ägare, slaktades, användes på fel sätt eller något som var högst aktuellt i hans fall; skadade en annan människa.

Så det handlar inte alls om att det är lätt för mig att säga så här i efterhand hur jag skulle ha gjort, utan jag HAR varit i den situationen och agerade precis så som jag tycker att man ska göra.

Svaret var inte riktat till dig utan till Älgen men, men ..jag kan meddela att jag OXÅ HAR varit i samma situtation 2ggr. Den ena, ett sto, "skänkte" jag bort som sällskaps/promenadhäst. Hon fick det hur bra som helst. Ångrar inte att gjorde det.
Den andra, en valack ca 12 år senare funderade jag länge på vad jag skulle göra med. Han var 22 år med en senskada sen flera år tillbaks. Men efter mkt funderande fram och tillbaks tog vi bort honom ändå. Han hade troligtvis kunnat leva några år till , han njöt bara av att finnas till. Och speciellt efter händelserna med Ametist mfl är jag glad idag att jag inte letade vidare. Även om chansen är mkt liten att just råka i händerna på personer som VL . Sen är ju alla hästar olika, i ditt fall nån som kan råka skada en människa, då finns det ju bara ett alternativ, men en som Amestist pigg o glad förövrigt snäll antar jag oxå att han var, då förstår jag att man ser över andra alternativ.

Jag förstår också att man vill söka andra alternativ, men jag kan ändå inte tycka att Ametists fd ägare gjorde rätt. Att jag tycker att hon gjorde fel innebär inte att jag är okänslig och oförstående. Jag kan tycka att min bästa vän är stenkorkad och gjort dunderfel i en given situation, men det innebär inte att jag tycker att hon är en hemsk människa som förtjänar att lida. Det är hemskt att den här situationen blivit som den blivit, men jag tycker ändå att pjok verkligen gjorde något korkat och oansvarigt genom att ge bort sin häst till en främmande människa.

Ja det är enklare att konstatera i eferhand att det blev fel. Därför tycker jag inte att man måste skuldbelägga säljarna egentligen. man kan dock säga att med facit i hand så gjorde de fel som sålde till fel köpare helt enkelt.

jag ser inte att det nödvändigtvis innebär att skuldbelägga säljarna om man nu i efterhand konstaterar att de faktiskt gjort fel.

Sen kanske köparen gjort ännu mer fel men det är ytterliggare en dskussion.

Än en gång,man behöver faktiskt inte vara så försiktig och noggrann om hästen är dyr, då borgar priset för bra omhändertagande, det är med de billiga och gratishästarna som de största riskerna finns, förstår du inte problemet med just detta?.
Jag har läst och förstått, men jag anser du drar fel slutsats. Ett högt pris är ingalunda någon garanti för bra omhändertagande. Det är heller ingen garanti för att man säljer till en seriös person. Du har kanske läst om en del hästaffärer i miljonklassen där man kan ifrågasätta de inblandades agerande. Jag har på relativt nära håll följt ett par "affärer" med hästar i 60-80.000:- klassen där man hänsynslöst ridit sönder dom, väl medvetna om att dom skulle få tillbaka pengarna från försäkringsbolaget. Dvs, från dina och mina premiepengar. :( (En parantes).

Dom sätt man har för att vara så säker som möjligt på att hästen hamnar på ett bra ställe, är att undersöka köparens nuvarande hästhållning samt lyssna med folk i dennas omgivning. Jag förutsätter att man i allmänhet inte är personligt bekanta. Skriver man dessutom ett korrekt avtal med ingående förbehåll så har man gjort vad man kan.
Jag vidhåller att det är av underordnad betydelse om man säljer hästen för säg 20000:- eller ger bort den. Fel människa kommer ändå att kunna handla mot överenskommelser etc. Däremot, om man struntar i att anstränga sig att kolla köparen, så håller jag med om att risken är större ju billigare man säljer.

Jag har skrivit ett otalt ggr hur fult det är att som tagare inte hålla sitt löfte.
Vad vill du ha mer? Ska man inte få se en historia med andra ögon än givaren och påvisa svårigheten med att ge bort hästar?
Dessutom var det i första tråden rätt osammanhängande beskyllningar , samt rejäla personangrepp på en viss person som du antagligen missat, Älgen och TomasN vet också, de hann och läsa, kanske PL, det togs bort.
Jag har som sagt läst igenom hela den här tråden och faktiskt även de tidigare, med reservation för dom sista inläggen innan dom togs bort. Min uppfattning att du plus några till tagit parti mot Pjok står kvar. Att du för sakens skull och efter kritik från andra deltagare närmast symboliskt sagt att Mottagaren burit sig illa åt, förändrar inte den uppfattningen. Ni återkommer i inlägg efter inlägg med ensidig kritik, misstänkligörande och värre.
Givaren har gjort ett misstag genom att ge bort hästen till en person som antagligen är en av dom sista hon skulle gjort det till. Hon har själv insett detta för länge sedan och därefter på olika sätt försökt bringa klarhet i vad som hänt hästen. Se f ö vad jag tidigare skrivit om detta.
Faktum är, att jag skulle trott innan första tråden drog iväg, att man skulle kommenterat något, vilket många förvisso gjort, i stil med:
Stackars du, hoppas hästen lever och har det bra, nu vet du att man måste vara mer försiktig med vem man gör hästaffärer, hemskt att du inte får se hästen, hur kan folk vara så hänsynslösa, anmäl så du får reda på vad som hänt osv, osv...
Istället letar några efter i upprört tillstånd skrivna felaktigheter, fel juridiska termer och (förståeliga) överdrifter och så ältas dessa om och om igen, gärna kryddade med egna överdrifter och osakliga vinklingar.

Detta skrev jag också i inlägget du citerade. Varför ingen kommentar?:
Och beträffande resten, var hästen är, varför Mottagaren inte svarar, lever upp till gåvoavtalet eller ens till media vill visa upp hästen, vad har du för rimlig förklaring till det? Vad är oddsen för att hästen inte är slaktad?
Det var också en del i inlägg # 14 jag trodde du skulle kommentera.

För säkerhets skull ska sägas att jag inte har minsta kännedom om någon av dom inblandade parterna, utan orsaken till mitt skrivande i dom här trådarna är framför allt att jag dels anser Givaren illa behandlad och dels velat påpeka felaktigheter som förekommit i en del inlägg.

LIA

Jag har läst och förstått, men jag anser du drar fel slutsats. Ett högt pris är ingalunda någon garanti för bra omhändertagande.

För det första,jag har inte skrivit GARANTI.

Och det är allmännt att billigare och gratishästar lättare råkar ut för missöden och faktiskt generellt sämre ägare( både kunskaps o ekonomiskt), som här, det är ingen ide du försöker dra upp en massa andra fall med dyra hästar som rids sönder för att man ska få ut det åtråvärda försäkringsbeloppet, den biten är sällan så enkel så att man kan tjäna på det.

Och LIA, jag gillar korta inlägg, ids inte läsa för långt eller som nu hinner inte, har därför bara läst det jag svarar på. Så du vet.

Ginnis; du har skrivit att ett högt pris borgar för...osv. Ska du ta och kolla upp vad orden "borgar för" betyder innan du förnekar vad du har skirivit....

Och det är allmännt att billigare och gratishästar lättare råkar ut för missöden och faktiskt generellt sämre ägare( både kunskaps o ekonomiskt), som här, det är ingen ide du försöker dra upp en massa andra fall med dyra hästar som rids sönder för att man ska få ut det åtråvärda försäkringsbeloppet, den biten är sällan så enkel så att man kan tjäna på det.

Och LIA, jag gillar korta inlägg, ids inte läsa för långt eller som nu hinner inte, har därför bara läst det jag svarar på. Så du vet.

Om du inte ids läsa/hinner läsa det som skrivs av andra varför deltar du då i diskussionen?

Och det är allmännt att billigare och gratishästar lättare råkar ut för missöden och faktiskt generellt sämre ägare( både kunskaps o ekonomiskt), som här, det är ingen ide du försöker dra upp en massa andra fall med dyra hästar som rids sönder för att man ska få ut det åtråvärda försäkringsbeloppet, den biten är sällan så enkel så att man kan tjäna på det.vet.

Någon garanti har man aldrig som säljare. Det är lite det som man måste lära sig att acceptera, annars kan man ju inte sälja en häst överhuvudtaget.

Oavsett vilka klausuler man skriver in och oavsett priset så kan en häst råka illa ut. Det är ju också som ägare man kan påverka bäst hur hästen har det. Givetvis kan man int epåverka lika mycket när man sålt eller gett bort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka