Denna BenstÄllning

L

Lindaslycka

Vad kan den medföra.????????????????

Tacksam för svar
1545958.jpg

Sv: Denna BenstÄllning

Står hästen alltid så? Eller är det en ögonblicksbild?

I övrigt ser den ut att ha korta raka kotor, vilket kan ge ökat slitage då stöten i backen blir hård.

Är det där en naturligt ofta återkommande ställning som hästen står i?
Även när den står lös ensam i hage/box?

Lindaslycka skrev:
Ähh fel bild ju

denna e det
1545940.jpg

Anledningen till denna felställningen är kanske att hästen försöker minska smärtan som kommer ifrån hovarna....kan vara strålbenshälta eller felverkning....

Denna ställningen leder till att musklerna dra ihop sig mer o mer tills de får kramp och stelhet som resultat...Inflammation i musklerna....... lår,kors och manke och även muskelkramper i bogpartiet....:crazy:

Svarar alla Njäe inte alltid men jag har tänkt på det mer och mer nu på sista tiden...Hon har strålbensförändringar och spatt.

Vet säger att hon e bra skodd...här är hon gammalskodd hon ska eg ha vända skor....men snön klampar sej i dem så..så hon kunde inte ha det nu...

Rocki::

Är det så som du beskriver det så måste vi ju tusan räta upp henne...nä men nått måste göras.

116547.jpg

LR SÅ HÄR

87127.jpg

HÄR ÄR NYTAGNASTE BILDERNA FRÅN I VECKAN
1545971.jpg

Gå in och kolla sida 3 så får ni se fler från i veckan...hon stod iof still där ja ställde henne så det kanske e oviktigt att titta på fler

HÄR ÄR IALLAFALL ALBUMET

MASSOR AV TACK

Oftast så står hon som hon gör ovan

Första fotot var hemskt tycker jag, men de övriga ser betydligt trevligare ut. Har inget att anmärka på än tråkiga bogskav och tunt kors. På första bilden ser hon ut att må allt annat än bra, men det kan ju vara kameravinkeln som luras?

Allra första kortet skulle jag påstå att största risken med benvinklarna är att den fryser fast. :rofl:

:crazy: mm trist bogskav ..hon har aldrig fått så förut vet inte vad det beror på....har bytt täcke *kan tillägas*

Jo hon e ju väldigt tunn i hela överlinjen....hoppas på att vi hinner bygga på lite innan hon ev blir knacklig igen ledsjukdomar går ju i perioder.....Både hos mig och henne..

Fryser fast:o haha nä men de e inge kul faktsikt jag måste börja titta noga nu o se hur ofta denna ställning pågår..

TYCKER NI FÖRRESTEN INTE ATT HON HAR HÄNGTUTTAR vid bogen alltså??? STICKER UT SÅ

jo, hon ser ut att ha spänningar i hela kroppen, antagligen pga av att hon har ont i fötterna och försöker avlasta.

Tycker att trakterna ser fruktansvärt höga ut, hela hoven ser ut att vara ställd på högkant(markparalell hårlinje, hög trakt och kort "stubbad" tå.). Detta gör i sin tur att hästen ställer under sig för att komma undan traktsmärtan.
När hästen ställer in frambenen under sig blir det statisk spänning i musklerna, vilket leder till ömmhet, kort styltgt steg, överutvecklade bogmuskler(det du kallade "hängtuttar"). Spänningen vandrar sedan och kan leda till problem i stort sett hela kroppen.

/Migo

Så vad bör jag göra???

Hon ska vara kort i tån så att hon lättare rullar över...vetrinären btukar tycka att hon e bra skodd ,,,men sist ille hon att hon skulle ha ringskor....

hö fram är hon väldigt hög i trakten antagligen för att det är den hon har strålbenshälta i....

Jag vet inte vad jag ska göra åt saken....

Jag kan ju ta en närbild på hovarna så får ni se...kan ni hjälpa mig då??

Jag var med min arab till en hästklinik i veckan för att göra en hältutredning på bakdelen (lång historia, tar det vid något senare tillfälle). De sade att hon var något som kallas "sabelbent", vilket jag tycker att din häst oxå verkar vara. i såna lägen är det viktigt att hästen blir skodd ofta så denna ställning inte förändras till det sämre. nu vet jag iofs inte hur allvarlig denna ställning är och hur den påverkar hästens rörelser. men hästens hovar måste vara korta i tån, det är viktigt...

Migo skrev:
jo, hon ser ut att ha spänningar i hela kroppen, antagligen pga av att hon har ont i fötterna och försöker avlasta.

Tycker att trakterna ser fruktansvärt höga ut, hela hoven ser ut att vara ställd på högkant(markparalell hårlinje, hög trakt och kort "stubbad" tå.). Detta gör i sin tur att hästen ställer under sig för att komma undan traktsmärtan.
När hästen ställer in frambenen under sig blir det statisk spänning i musklerna, vilket leder till ömmhet, kort styltgt steg, överutvecklade bogmuskler(det du kallade "hängtuttar"). Spänningen vandrar sedan och kan leda till problem i stort sett hela kroppen.

/Migo

Jag håller helt med vad du säger! :bow: Trakterna ser jättehöga ut och hästen försöker undkomma den smärtan och då blir det spänningar i hela överlinjen. :crazy:

Lindaslycka Hon kan också stå sådär "under sig" med frambenen på grund av att hon har ryggsmärtor. Jag tycker det ser ut som att hästen har ont i ryggen. Vi ser också ett ordentligt omusklat kors.:(
Sedan om det är ryggen eller något annat (t.ex. hovarna) som är grundproblemet, det vågar inte jag svara på.:cool:
/K.A

Lindaslycka skrev:
Svarar alla Njäe inte alltid men jag har tänkt på det mer och mer nu på sista tiden...Hon har strålbensförändringar och spatt.

Vet säger att hon e bra skodd...här är hon gammalskodd hon ska eg ha vända skor....men snön klampar sej i dem så..så hon kunde inte ha det nu...

Rocki::

Är det så som du beskriver det så måste vi ju tusan räta upp henne...nä men nått måste göras.
Jag är inte så duktig på sånt där,men jag var nyligen på en föreläsning, handlade bla om felställningar pga fel verkning, men jag vet faktiskt inte, men jag tro att hästen pga sin ställning har väldigt spända och ömma muskler.....:crazy:

Hoppas det ordna sig för er!:smirk:

Ni som vet bättre:
Inbillar jag mig eller står hon oftast under sig även med bakbenen?

På första bilden tycker jag oxå hon gör lite det.. Men på sista ser det inte så ut. Det ser inte normalt ut på sista, men inte så jag kan påstå att de är "under". däremot ser det väldigt spänd och stelt ut.

Ok, då vet jag:p
Blev bara lite tveksam då hon på denna Bild, påminnde mig om min förre häst som fick problem med bakknäna när han blev gammal, vilket gjorde att han avlastade dom och utvecklade karprygg:(

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 185
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat