M
moonlightgarden
Sv: Denna BenstÄllning
Den första bilden, den som inte skulle vara med, var ju bara för sött
Den första bilden, den som inte skulle vara med, var ju bara för sött
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lindaslycka skrev:om trakterna oxå så kan jag tilläga att ....höger hov ser ut att ha betydligt högre trakt än vänster men manlurar ögat eftersom hela hö hoven är mindre än vä,,,hö växer knappt med lutning....utan växer rakt om ni förstår....så då ser det ju ut som att hon har väldigt höga trakter...sen är det aldrig någon som tidigare sagt nått illa om hennes hovar....förutom att jag själv tänkt lite på det sista tiden
moonlightgarden skrev:Knapplånspåpekning tack.
Det är inte min häst på bilden å min står nog inte i det där stallet heller
Tinen skrev:Precis. Tycker med hennes högra framhovs trakt ser ut att vara mycket högre. Den kronranden är mer parallell än vad den vänstra kronranden är.
Min häst blev likadan efter en slarvig hovis och det resulterade i en skum hälta som inget verkade fungera mot.
Låter kanske jättekonstigt att veteirnärerna först inte reagerade på hur ojämna trakterna var, med det gjorde de faktiskt inte. Men efter nya verkningar och ny hovslagare så blev hon plötsligt ohalt. Så förmodligen var det det som orsakade hennes hälta. Har gått i de tankarna men vet inte vad ja ska byta till.
Angående de bilderna 5-6 års..
Tycker hon fortfarande ser riktigt tunn ut över korset här. Har hon svårt för att lägga muskler? eller har hon alltid varit spänd i överlinjen? Hon har väldigt svårt ATT sätta muskler hennes pappa har oxå ett ganska stupande kors kanske genetiskt.. Eftersom hon har spatt så kan hon ju inte sätta under sig ordentligt ...då blir det svårt
Tack men min pålla är mkt lugnare här än hon vart på många andra ställen...Vad var det för häst du hjälpte då?+ Den Vita?? Vad heter du förresten??Efterlyser ev hovishovis skrev:Nu vet jag vart denna häst står då jag tagit mig an en hästr som tidigare stod där. Det lustiga är att den hästen (som är av en helt annan ras) påminner lite om denna i kroppen(inte hovarna) liksom några till jag såg på det stället.
Hmm det var ingen som flyttade ut på FÄLTET i höstas däremot en som flyttade till hässelby
Jag tyckte det va ett jävla liv strax utanför Er stall tidvis vilket enligt mig måste vara otroligt stressande för dessa hästar och jag är helt övertygad om att dom inte kan bli annat än spända och framför allt döva utifrån att behöva leva i en sådan miljö.( Du Lindaslycka förstår vad jag syftar på). Ja klart jag förstår...vintertid är det knappt nått oväsen...de kör knappt alls..nån timme på helgen kanske...skitbra för då kan vi klättra på crossbanan..däremot på sommrarna är det förjävligt...det värsta är ju dammet...men jag ser till att ha henne på sommarbete då....Sen kan jag ju säga som så att hästarna inte verkar bry sig märkbart mkt....ded tycker det är lite obehagligt när de bränner förbi en men annars är det lugnt. Sen så står inte min häst i stallet som har hagarna precis brevid banan.
Nå väl den hästen jag hjälpte där flyttade därifrån i höstas till ett annat stall mitt ute på "fältet" där den entligen fick lugn o ro och bara det gjorde att den blev helt annorlunda i sin kroppshållning samt avsevärt mer harmonisk i sitt psyke.
Hoppas på vill apå landet snart så då blir vi riktiga skogsmullar
Jag tycker uppriktigt sagt synd om Er som måste behöva stå ut med detta jävla oväsen och lider verkligen med hästarna utifrån den miljö dom tvingas leva i där. Går det verkligen inte att få stopp på det där oväsendet??? Personligen kan jag inte drömma om att Djurskyddsmyndigheten skulle acceptera detta utifrån deras syn på naturlig hästhållning fast det är klart,risken är väl då i stället att man helt enkelt stänger hela anläggningen.De har ännu inte påpekat det...förresten så ska de stänga banan
Nu har ju inte detta med att din häst har spatt och strålbenshälta men jag är helt övertygad om att miljön påverkar dom både psykiskt och med fysika kroppsliga spänningar.
Mitt råd är att du gör som min hästägare där gjorde,flytta hästen till en för den mer naturlig miljö. Lycka till. Hovis
_carmenzita_ skrev:Carmenzita hade bockhov på höger framhov som senare opererades 2004, eftersom Lycka och Carmenzita var helsyskon så kanske det är relaterat på något sätt?
Angående det "Hovis" skev om din miljö så kanske du ska fundera på att flytta henne. Vad jag förstått av dina tidigare inlägg samt PM till mig så är Lycka inte stresstålig, precis som carmenzita.
Lycka till med henne! Själv saknar jag min egen skrutta.
bestatjejen skrev:Ser ut som att sadeln ligger och trycker fram vid manken, om man tittar på dina bilder. Hon är omusklad just där till följd av att sadeln inte ligger bra, eller att du ev sadlar för långt fram?
_carmenzita_ skrev:saxat från Hippocampus::
Bockhov är detsamma som en böjsenekontratur.
bestatjejen skrev:Det kan du se utan att sadeln behöver ligga på. Det är lätt att se efter hur hästen är musklad i sadelläget...
Lindaslycka skrev:Vad var det för häst du hjälpte då?+ Den Vita?? Vad heter du förresten??Efterlyser ev hovis