Denna BenstÄllning

Sv: Denna BenstÄllning

Den första bilden, den som inte skulle vara med, var ju bara för sött :love:

Lindaslycka skrev:
om trakterna oxå så kan jag tilläga att ....höger hov ser ut att ha betydligt högre trakt än vänster men manlurar ögat eftersom hela hö hoven är mindre än vä,,,hö växer knappt med lutning....utan växer rakt om ni förstår....så då ser det ju ut som att hon har väldigt höga trakter...sen är det aldrig någon som tidigare sagt nått illa om hennes hovar....förutom att jag själv tänkt lite på det sista tiden

Precis. Tycker med hennes högra framhovs trakt ser ut att vara mycket högre. Den kronranden är mer parallell än vad den vänstra kronranden är.
Min häst blev likadan efter en slarvig hovis och det resulterade i en skum hälta som inget verkade fungera mot.
Låter kanske jättekonstigt att veteirnärerna först inte reagerade på hur ojämna trakterna var, med det gjorde de faktiskt inte. Men efter nya verkningar och ny hovslagare så blev hon plötsligt ohalt. Så förmodligen var det det som orsakade hennes hälta.

Angående de bilderna 5-6 års..
Tycker hon fortfarande ser riktigt tunn ut över korset här. Har hon svårt för att lägga muskler? eller har hon alltid varit spänd i överlinjen?

Nu vet jag vart denna häst står då jag tagit mig an en hästr som tidigare stod där. Det lustiga är att den hästen (som är av en helt annan ras) påminner lite om denna i kroppen(inte hovarna) liksom några till jag såg på det stället.

Jag tyckte det va ett jävla liv strax utanför Er stall tidvis vilket enligt mig måste vara otroligt stressande för dessa hästar och jag är helt övertygad om att dom inte kan bli annat än spända och framför allt döva utifrån att behöva leva i en sådan miljö.( Du Lindaslycka förstår vad jag syftar på).

Nå väl den hästen jag hjälpte där flyttade därifrån i höstas till ett annat stall mitt ute på "fältet" där den entligen fick lugn o ro och bara det gjorde att den blev helt annorlunda i sin kroppshållning samt avsevärt mer harmonisk i sitt psyke.

Jag tycker uppriktigt sagt synd om Er som måste behöva stå ut med detta jävla oväsen och lider verkligen med hästarna utifrån den miljö dom tvingas leva i där. Går det verkligen inte att få stopp på det där oväsendet??? Personligen kan jag inte drömma om att Djurskyddsmyndigheten skulle acceptera detta utifrån deras syn på naturlig hästhållning fast det är klart,risken är väl då i stället att man helt enkelt stänger hela anläggningen.

Nu har ju inte detta med att din häst har spatt och strålbenshälta men jag är helt övertygad om att miljön påverkar dom både psykiskt och med fysika kroppsliga spänningar.

Mitt råd är att du gör som min hästägare där gjorde,flytta hästen till en för den mer naturlig miljö. Lycka till. Hovis

Knapplånspåpekning tack.

Det är inte min häst på bilden å min står nog inte i det där stallet heller :p

moonlightgarden skrev:
Knapplånspåpekning tack.

Det är inte min häst på bilden å min står nog inte i det där stallet heller :p

Det va heller inte din häst utan trådskaparens häst jag menade. Varför det ser ut som att det är dig jag svarat får du fråga ansvariga på buke om, läser man texten så tror jag det står rätt klart vem det va jag svarade.

Tinen skrev:
Precis. Tycker med hennes högra framhovs trakt ser ut att vara mycket högre. Den kronranden är mer parallell än vad den vänstra kronranden är.
Min häst blev likadan efter en slarvig hovis och det resulterade i en skum hälta som inget verkade fungera mot.
Låter kanske jättekonstigt att veteirnärerna först inte reagerade på hur ojämna trakterna var, med det gjorde de faktiskt inte. Men efter nya verkningar och ny hovslagare så blev hon plötsligt ohalt. Så förmodligen var det det som orsakade hennes hälta. Har gått i de tankarna men vet inte vad ja ska byta till.

Angående de bilderna 5-6 års..
Tycker hon fortfarande ser riktigt tunn ut över korset här. Har hon svårt för att lägga muskler? eller har hon alltid varit spänd i överlinjen? Hon har väldigt svårt ATT sätta muskler hennes pappa har oxå ett ganska stupande kors kanske genetiskt.. Eftersom hon har spatt så kan hon ju inte sätta under sig ordentligt ...då blir det svårt

hhhhhhhhhhhhhhhhhhh

intressant......Jag har ju själv reagerat på fötterna och har frågat varför men han har jämt så bra svar..däremot så har jag sista tiden tyckt att det blitt värre ....Har tyckt att gör fötterna så små *trånga* sista tiden

:idea:
hovis skrev:
Nu vet jag vart denna häst står då jag tagit mig an en hästr som tidigare stod där. Det lustiga är att den hästen (som är av en helt annan ras) påminner lite om denna i kroppen(inte hovarna) liksom några till jag såg på det stället.
Hmm det var ingen som flyttade ut på FÄLTET i höstas däremot en som flyttade till hässelby

Jag tyckte det va ett jävla liv strax utanför Er stall tidvis vilket enligt mig måste vara otroligt stressande för dessa hästar och jag är helt övertygad om att dom inte kan bli annat än spända och framför allt döva utifrån att behöva leva i en sådan miljö.( Du Lindaslycka förstår vad jag syftar på). Ja klart jag förstår...vintertid är det knappt nått oväsen...de kör knappt alls..nån timme på helgen kanske...skitbra för då kan vi klättra på crossbanan..däremot på sommrarna är det förjävligt...det värsta är ju dammet...men jag ser till att ha henne på sommarbete då....Sen kan jag ju säga som så att hästarna inte verkar bry sig märkbart mkt....ded tycker det är lite obehagligt när de bränner förbi en men annars är det lugnt. Sen så står inte min häst i stallet som har hagarna precis brevid banan.

Nå väl den hästen jag hjälpte där flyttade därifrån i höstas till ett annat stall mitt ute på "fältet" där den entligen fick lugn o ro och bara det gjorde att den blev helt annorlunda i sin kroppshållning samt avsevärt mer harmonisk i sitt psyke.
Hoppas på vill apå landet snart så då blir vi riktiga skogsmullar
Jag tycker uppriktigt sagt synd om Er som måste behöva stå ut med detta jävla oväsen och lider verkligen med hästarna utifrån den miljö dom tvingas leva i där. Går det verkligen inte att få stopp på det där oväsendet??? Personligen kan jag inte drömma om att Djurskyddsmyndigheten skulle acceptera detta utifrån deras syn på naturlig hästhållning fast det är klart,risken är väl då i stället att man helt enkelt stänger hela anläggningen.De har ännu inte påpekat det...förresten så ska de stänga banan

Nu har ju inte detta med att din häst har spatt och strålbenshälta men jag är helt övertygad om att miljön påverkar dom både psykiskt och med fysika kroppsliga spänningar.

Mitt råd är att du gör som min hästägare där gjorde,flytta hästen till en för den mer naturlig miljö. Lycka till. Hovis
Tack men min pålla är mkt lugnare här än hon vart på många andra ställen...Vad var det för häst du hjälpte då?+ Den Vita?? Vad heter du förresten??Efterlyser ev hovis

Carmenzita hade bockhov på höger framhov som senare opererades 2004, eftersom Lycka och Carmenzita var helsyskon så kanske det är relaterat på något sätt?
Angående det "Hovis" skev om din miljö så kanske du ska fundera på att flytta henne. Vad jag förstått av dina tidigare inlägg samt PM till mig så är Lycka inte stresstålig, precis som carmenzita.
Lycka till med henne! Själv saknar jag min egen skrutta.

Ok nu tror jag att min hovis tagit illa upp::

Jag vill poängtera att jag alltid vart nöjd och att äv vetr tycker att det sett bra ut.....Innan han började sko såg hennes fötter inte bra ut ..hon var des oskodd bak och hade sne slitit fötterna mkt.

Det är på sista tiden som hö fot blitt så liten och som jag skrev så har hovis alltid så bra svar på mina frågor och anledningar till varför det är som det är..men jag kommer inte ihåg vad han har sagt om dessa saker....höger fot har hon ju ont i till och från så den växer ju inte som den ska. Jag har däremot tänkt på om jag ska sko henn epå mälarkliniken nästa gång...för att få tipps och så om man kanske skA FÖRBÄTTRA NÅTT... Jag har aldrig menat nått illa om Dig ...knäppis. Så att du i första hand kan hjälpa till....för det är på sista tiden hon har börjat stå så där knassigt och hoven blitt sådär pytteliten.

_carmenzita_ skrev:
Carmenzita hade bockhov på höger framhov som senare opererades 2004, eftersom Lycka och Carmenzita var helsyskon så kanske det är relaterat på något sätt?
Angående det "Hovis" skev om din miljö så kanske du ska fundera på att flytta henne. Vad jag förstått av dina tidigare inlägg samt PM till mig så är Lycka inte stresstålig, precis som carmenzita.
Lycka till med henne! Själv saknar jag min egen skrutta.

Vad är Bockhov??

Hon är absolut inte stresstålig...men att flytta henne igen Nu är inte att tänka på..Hon trivs faktiskt bättre här än hon gjort på andra ställen.. Jättetråkigt med zita....hoppas det går bättre med nye stjärnan

saxat från Hippocampus::

Bockhov är detsamma som en böjsenekontratur.
- Medfödd böjsenekontraktur ses, som namnet indikerar, hos nyfödda föl. Här är carpus/tarsus och/eller falanglederna flexade till följd av
kontraktur i ytliga och djupa böjsenorna. Vanligtvis är det carpus(knäet) och/eller kotan som är böjda. Är bara djupa böjsenan kontraherad ses ibland endast en böjning i hovleden (bockhov). Man har rapporterat ökad incidens (sjukdomsförekomst) efter vissa hingstar samt efter nutritionella och infektiösa problem hos märrar. De senkontrakturer som uppstått på grund av att fölet har haft ett ofördelaktigt läge i
livmodern har ansetts vara de som spontant rättar till sig inom någon vecka. Förutsatt att fölet fått lätt skrittmotion på fast underlag.
Dessa föl hör till gruppen med lindriga symtom.

bestatjejen skrev:
Ser ut som att sadeln ligger och trycker fram vid manken, om man tittar på dina bilder. Hon är omusklad just där till följd av att sadeln inte ligger bra, eller att du ev sadlar för långt fram?

Och var hittade du bilderna när hon har sadel på sig???? Kan du visa var för jag hittar dom då inte ngn stans.:confused:

Det kan du se utan att sadeln behöver ligga på. Det är lätt att se efter hur hästen är musklad i sadelläget...

_carmenzita_ skrev:
saxat från Hippocampus::

Bockhov är detsamma som en böjsenekontratur.

Det räcker med att läsa denna mening för att svara att det är långt ifrån HELA sanningen utifrån varför och hur en bockhov uppkommer.

Sorry, helt off topik.

bestatjejen skrev:
Det kan du se utan att sadeln behöver ligga på. Det är lätt att se efter hur hästen är musklad i sadelläget...

Lugna dig lite nu. Det finns otroligt nog massor av andra orsaker till denna typ av mukelatur än en felaktig sadel. Själv har jag sett det på mer än en häst som p.g.a. sin låga ålder ALDRIG haft en sadel på sig utan drabbats av helt annan typ av trauma.

Helt otroligt men så är det faktiskt.

Ja det finns det säkert, gick bara på vad trådskaparen har skrivit i övrigt att hästen har stått och att den sadeln hon red med var ok men inget mer. Att hon inte ville köpa ny nu för att hästen var omusklad.. Jag utgick även från min egen erfarenhet inget annat.

Lindaslycka skrev:
Vad var det för häst du hjälpte då?+ Den Vita?? Vad heter du förresten??Efterlyser ev hovis

Tack för din förfrågan med jag kan tyvärr omöjligt åta mig några nya kunder hur gärna jag än skulle vilja. För övrigt så tycker jag du ska ha fullt förtroende för din nuvarande hovis, som det flera gånger poängterats, han gör ett utmärkt jobb och
dom skador din häst har går omöjligt att "trolla bort" med varesig skoning eller verkning även om vissa i sin övertygelse verkligen på fullt allvar påstår det. Detta går dock väldigt lätt att motbevisa genom framtida röntgenbilder när den av dom blivit friskförklarad.

På dina övriga frågor har jag tyvärr inte ngn kommentar. Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 185
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat