Denna BenstÄllning

Sv: Denna BenstÄllning

_carmenzita_ skrev:
saxat från Hippocampus::

Bockhov är detsamma som en böjsenekontratur.
- Medfödd böjsenekontraktur ses, som namnet indikerar, hos nyfödda föl. Här är carpus/tarsus och/eller falanglederna flexade till följd av
kontraktur i ytliga och djupa böjsenorna. Vanligtvis är det carpus(knäet) och/eller kotan som är böjda. Är bara djupa böjsenan kontraherad ses ibland endast en böjning i hovleden (bockhov). Man har rapporterat ökad incidens (sjukdomsförekomst) efter vissa hingstar samt efter nutritionella och infektiösa problem hos märrar. De senkontrakturer som uppstått på grund av att fölet har haft ett ofördelaktigt läge i
livmodern har ansetts vara de som spontant rättar till sig inom någon vecka. Förutsatt att fölet fått lätt skrittmotion på fast underlag.
Dessa föl hör till gruppen med lindriga symtom.

Vidare...den lindriga sorten kan behöva gipsas..

MEN:
Inte är väl senkontraktur OCH bockhov samma sak?? :confused:

Senkontrakturen gör ju att hästen/fölet inte trampar ner trakten.
Men gymnastik och diverse annat så töjs senan rätt.

Bockhov är ju i ett senare skede när hoven har i stort sett samma höjd runt om. (kan ju oftast ses på björnfotade hästar)

AM

Nu var det så att hästen hade stått. titta på de gamla bilcerna när hästen var igång.

hovis skrev:
Det va heller inte din häst utan trådskaparens häst jag menade. Varför det ser ut som att det är dig jag svarat får du fråga ansvariga på buke om, läser man texten så tror jag det står rätt klart vem det va jag svarade.

Jo om man läser, men alla kanske inte fattar. Du kanske råkade trycka på fel knapp när du skulle svara på inlägg. För jag har då aldrig varit med om att mitt svar har blivit till fel person om inte jag själv gjort fel.

Måste säga att det verkar dumt att kommentera sadelläget nu ...jag har haft sadelutprovare som sagt att den ligger helt ok...

+ att hela hon är omusklad ..så jag förstår inte resonemanget:crazy:

hovis skrev:
Tack för din förfrågan med jag kan tyvärr omöjligt åta mig några nya kunder hur gärna jag än skulle vilja. För övrigt så tycker jag du ska ha fullt förtroende för din nuvarande hovis, som det flera gånger poängterats, han gör ett utmärkt jobb och
dom skador din häst har går omöjligt att "trolla bort" med varesig skoning eller verkning även om vissa i sin övertygelse verkligen på fullt allvar påstår det. Detta går dock väldigt lätt att motbevisa genom framtida röntgenbilder när den av dom blivit friskförklarad.

På dina övriga frågor har jag tyvärr inte ngn kommentar. Lycka till.

Jag har fullt förtroende för min hovslagare..men känner att det kan vara bra att byta och prova en på mälarkliniken när jag ändå ska dit...tänkte att det blir skoning i samråd med vetr då...kanske kan man få lite proffisionel hjälp därifrån som jag kan ta med mig hem...och tillsammans med min nuv hovslagare kanske uppdatera oss lite. Jag tror nog det vart ett litet missförstånd här,,,des trodde jag att du försökte lura mig,,,trodde det var du som skor henne nu...förstår du

Kan ju säga som så att hon endast är riden 1 år ung på de mer tränade bilderna...

började rida henne strax inna nhon fyllde 5

Fast jag tycker att hennes fötter är fina:o tycker bara det är hö fram hon är hög i

Lindaslycka skrev:
Jag har fullt förtroende för min hovslagare..men känner att det kan vara bra att byta och prova en på mälarkliniken när jag ändå ska dit...tänkte att det blir skoning i samråd med vetr då...kanske kan man få lite proffisionel hjälp därifrån som jag kan ta med mig hem...och tillsammans med min nuv hovslagare kanske uppdatera oss lite. Jag tror nog det vart ett litet missförstånd här,,,des trodde jag att du försökte lura mig,,,trodde det var du som skor henne nu...förstår du

Jag tror inte din hovis har ngt emot att den skos på kliniken. Jag tycker du tänker helt rätt där då fyra ögon (samt Vet),ser mer än vad hovis i stallet gör och kanske kan det i slutändan hjälpa din ord. hovis med lite goda råd då hovisarna är jätteduktiga på
den kliniken.

Visst förstår jag men kan inte förstå hur du kunde tro att det va jag som va din nuvarande hovis.

Lycka till*tjejer*

Äh jag vet inte jag fick för mej det bara....på ditt sätt att skriva och så...
jaja iallafall så hade min nuv hovslagare läst detta och helt förståligt missuppfattat vad jag menat ....och trodde väl ja ja vet inte ...men iallafall att jag bara skulle byta ut han sådär...pinsamt:crazy:

jag skulle oxå blitt sur om jag läst det där,,där jag inte talar om vad jag tänkt att byta till..äh ja vet inte det vart fel bara...

Ja tack ska du ha...hade tänkt ta ut hovis en gång innan bara men han kanske inte vill det nu:cry:

Felet som kanske blev va nog inte ditt utifrån din första fråga utifrån vad du ville ha svar på utan att vissa andra mindre kunniga här utifrån sin okunskap snabbt kastade sig över hästenbs hovar i tro om att det är där problemet i grunden sitter. Herre gud så jävla okunnigt men tror din hovis har full förståelse för den sortens kunskap.

:crazy: hmm ja säg det till min hovslagare :crazy: Jag tycker heller inte att hon ser särskilt jätte spänd ut...men hon e ju vädigt *slimmad* benig...

Men inte har hon väl bockhov:o CARMEZITA har du ingen bild på Zitas hov???

Jag säger inte att Lycka har bockhov utan att Carmenzita hade det och blev även opererad för det i samband med sin senskada, MEN det kan vara värt att kolla upp det.
Carmenzita hade en liten lös benbit i i kotleden på höger fram, ett s.k Birkelandfragment, detta kan ha varit orsaken till hennes bockhov. Bockhoven hölls dock i "schack" av en duktig hovslagare som verkade henne ofta.
Enligt klinikveterinären jag hade vid tillfället så var hennes böjsena förkortad och förstummad samt förtjockad. Vid operationen (29/7-04)släppte de på trycket vid de nedre ligamenten på ytliga böjsenan(det var där hon skadat sig) men även på förstärkningsbanden under knät. De släppte även på trycket på senan så att den skulle sas "töjas" utoch därmed ge henne ett bättre genomtramp i kotleden. Alllt gick kanonbra, redan i februari 2005 kunde jag vara med på hoppträning, började ställa krav i dressyren och allt flöt på perfekt. Veterinären tyckte att hon hade en otrolig läkningsförmåga, MEN oturligt nog vrickade hon samma hov i mitten på maj 2005 och sedan gick aldrig hältan över. Utdömd i augusti och avlivad i september.

Tyvärr hittar jag inget foto på datorn som visar hur hon såg ut innan operationen, men kan säga att höger hov var trång i trakterna och hög medans den vänstar var större och mer utflyten, samt nästan platt.
Återigen, jag säger inte att Lycka har bockhov bara för att Carmenzita hade det och detta pga att de var helsyskon, MEN värt att kolla upp.

Kort på henne 1 ½ månader efter operationen, här syns tydligt att hon är lika hög på båda fram.
zi_040910.jpg

Lycka till Linda!
Kram

Hej! Om hästen står ofta under sig med frambenen som på första bilden skulle jag fara och kolla upp hästen hos veterinären. Min häst stod så där när hon hade inflammation i bakknäna..

Mvh Stina

Ser en tydlig tendens till att du försvarar hovslagares arbete på detta forum oavsett hur illa det än ser ut. Trådskaparens häst har ju höga trakter och mkt trånga hovar. Syns tydligt i albumet på en bild som visar framhovarna bakifrån. Ballarna är klart sammanpressade och det är inte konstigt att denna häst står som den gör. Håller med Migo till fullo..

Denna häst är långt från frisk i sina hovar och så länge man inte får dessa friska eller kan bedöva dom med ännu värre skoning så kommer inte denna häst bli bättre. Har den blivit det hittils?

Det är inte alls konstigt eller svårt att se vad problemet är och hur man ska hjälpa denna häst. Att fortsätta lita på en hovslagaren när hästen inte blir bättre bara för att du håller alla hovslagare om ryggen tycker jag inte att trådskaparen ska göra. Så illa som dessa hovar ser ut skulle jag byta hovslagare direkt. Massage och liknande efter att hovarna återställts till en korrekt form kan hjälpa hästen, men innan hovarna åtgärdats kommer detta också bara bli symtombehandling och spänningarna komma tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 185
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat