Denna BenstÄllning

Sv: Denna BenstÄllning

Lindaslycka skrev:
Ok ska försöka göra nått åt detta...tycke rdet är konstigt bara att inte min vetr varnar mig...

Kan hon inte se spänd ut oxå för att hon e så pass tunn??

Till och från i flera år..

Började rida igen för 1 år och typ 3 månader sedan...galoppade lite i sommras och i höstas ..men så vart hon dålig igen i början på nov....så sedan dess har hon bara skrittat

Jag säger hela tiden vad jag tycker mig se.. Än är jag inte veterinär! ;)
Men vad har du för sadel? Hoppas du har en bra som inte ökar problemen för henne.
Anledningen till jag ville veta hur länge hon har varit i gång är ju att jag kan jämföra hennes rygg med min hästs rygg..

Min häst har väldigt lång rygg och vilade i nästan ett halvår. Hon fick aldrig i närheten av en så omusklad rygg/kors som din häst har..
Hon började ridas i november och nu är hon välmusklad igen och det har inte gått så många månader. Så mycket skritt bygger upp det med. Rids hon i rätt form?

Några till nytagna bilder

SNETT FRAMIFRÅN

SNETT BAKIFRÅN

BAKIFRÅN

NÄRMRE FRÅN SIDAN

Här är några äldre bilder ....lite mer tränad i i 5-6 års åldern

foto_l_2.jpg

i_boxen_llycka.jpg

Migo skrev:
Bara för att hästen skall ha kort tå, innebär det inte att man inte skall verka den i trakten! Om du röntgade hennes fötter skulle du se ett hovben som står på tå...

Ännu en nödvändig kommentar, denna gång av Migo.

Fullständigt obegriplig utifrån att hästen varit på klinik.

Tinen skrev:
Jag säger hela tiden vad jag tycker mig se.. Än är jag inte veterinär! ;)
Men vad har du för sadel? Hoppas du har en bra som inte ökar problemen för henne.
Anledningen till jag ville veta hur länge hon har varit i gång är ju att jag kan jämföra hennes rygg med min hästs rygg..

Min häst har väldigt lång rygg och vilade i nästan ett halvår. Hon fick aldrig i närheten av en så omusklad rygg/kors som din häst har..
Hon började ridas i november och nu är hon välmusklad igen och det har inte gått så många månader. Så mycket skritt bygger upp det med. Rids hon i rätt form?

NEJ FÖRLÅT BÖRJADE SKRITTA IGEN EFTER 1,5 års avställning i MARS FÖRRA ÅRET...

Eftersom hon har spatt och inte alls orkar bära sej särskilt bra med baken så rids hon endast i unghästform..och då bara korta bitar....tar lite itaget ju mer hon kommer igång...

sen beror det ju på hur pass mkt muskler som hästen hade när den ställdes av...hon hade iof hyffsat mkt ...första året hon var avställd syndes det knappt nån skillnad det var det sista halvåret som gjorde det.. allt bara rasade av..:smirk:

GLÖMDE FÖRRESTEN SÄGA ATT ...jag har en asgammal sadel och rider i säkert 35 år gammal.. har en ny oxå men den ligger inte bra...

hade en sadelprovare ute förra året som sa att det inte är någon exeptionel sadel men att den absolut går att använda på henne...han stoppade den lite och sa att det inte är så att den skadar henne på nått vis...Känns himöa onödigt att köpa en ny sadel när hon e så omusklad. Hon har gelepad under oxå..

Och massören säger att hon inte tror att hon har ont i ryggen pga sadeln...hon blir ju som sahr lite stel precis vid virveln framför korset ibland

Hmm har jag uppfattat det rätt att hästen har haft strålbenshälta från och till i 4år??

Migo skrev:
Varför skulle hon ha ringskor? De låser hoven till max och ger ingen möjlighet till hovmekanism... det de möjligen skulle göra är att ta bort akut smärta...för att i längden bara göra orsaken värre!

Om du inte har sidokappor låser inte en ringsko hoven ett dugg mer än en vanlig sko, antalet söm och dess placeringar är ju liksom inte direkt annorlunda :smirk: Skillnaden är ju att du får ett bättre traktstöd om det behövs.

Mia_R skrev:
:confused: Ångrade du dig?

Nä då.

Var bara att medans jag också undrade vad som sagts på Mälarkliniken så skrevs det svar på just den frågan..

Inget annat..

Fast hästen är onekligen kohasig..
Bilderna gör däremot orättvisa eftersom ingen av dom har hästen uppställd rätt..

Så..tja..inte vågar man säga nåt..

AM

Mmmm, tycker som dig att det inte går att säga ngt utifrån bilderna, men hon står inte bra på de äldre korten heller, där hon är i 5 - 6-åldern.

Lindaslycka: Har du provat att tömköra henne istället för att rida? Om hon har problem av sadeln, är dåligt musklad och besvär av bakbenen så tycker jag att det sliter minst. Då menar jag inte att du ska nöta på volten utan ut och gå med henne längst mindre vägar, stigar och ev. fält om hon funkar.

Jadå fast jag kan ju säga att jag slarvar med det.. jag vågar inte tömköra henne åt förorts hållet mkt bilar och så ..om hon skulle bli rädd och åt andra hållet vågar jag inte gå på kvällarna eftersom det är kolsvart....

Jag rider bara varanan dag.. ibland blir det 2 dar i rad. Så vi rider 1 dag promenerar 1 dag osv.

Om hon nu inte står bra på nått av korten så måste det ju betyda att Hon helt enkelt inte gör det.
Om jag ställer upp henne ordentligt så blir det ju konstlat och inte på hennes vis...Lr ??

Men om ni vill att jag tar uppställningsbilder så gör jag absolut det...allt för att få hjälp...jätte tacksam:)

BusenPento skrev:
Hmm har jag uppfattat det rätt att hästen har haft strålbenshälta från och till i 4år??

Korrekt uppfattat sedan sep 2002

Tänk bara på att aldrig backa henne rätt på korten.
Ta hellre några steg framåt.

Den öppna sidan mot kameran.

AM

Bästa fotot på henne i den här tråden är där hon står lös i inlägg nr 8. :idea: Det blir konstiga vinklar om du fotar snett från sidan, alla foton bör vara rakt från sidan eller rakt framifrån - bakifrån.

Du kan köra henne på volten med bara du undviker att fastna på volterna. Skritt över bommar, serpentiner, olika vägar mm. Sen tar du rundan "bortåt" på helgerna när det är ljust. Finns det någon skogsrunda ni kan ta så är det roligare för er båda. :)

Jag är för övrigt väldigt imponerad :angel: av alla som så tvärsäkert kan uttala sig om hovarna när de aldrig träffat hästen utan bara utgår från dina foton. :smirk:

Kanske borde jag inte svara här då jag inte har en aning om varför hon står så... :angel:

Men jag tänkte bara säga att min häst har stått PRECIS sådär förut. Tänkte som inte på det så mycket. Hade ut en equinterapeut och han var spänd och hade låsning i ryggen. Efter att de fixats till så började han stå "normalt" igen.
Tänkte bara berätta det!

Lycka till! :)

Helt OK att hästen ser ut så efter konval.
Hästen måste röra sina bakben för att få ryggmuskler.
Den var ju bra musklad tidigare o det är lätt att få tillbaka, om du kan börja träna henne igen.
Tycker inte att den ser hög ut i trakten, titta på kronranden från sidan.
Ringskor kan vara bra. Den bedömningen görs av vet. o hovis.

Senast ändrad:

Flummflicka skrev:
Kanske borde jag inte svara här då jag inte har en aning om varför hon står så... :angel:

Men jag tänkte bara säga att min häst har stått PRECIS sådär förut. Tänkte som inte på det så mycket. Hade ut en equinterapeut och han var spänd och hade låsning i ryggen. Efter att de fixats till så började han stå "normalt" igen.
Tänkte bara berätta det!

Lycka till! :)

Låter intressant....volken equinterapeut hade du????

axel skrev:
Helt OK att hästen ser ut så efter konval.
Hästen måste röra sina bakben för att få ryggmuskler.
Den var ju bra musklad tidigare o det är lätt att få tillbaka, om du kan börja träna henne igen.
Tycker inte att den ser hög ut i trakten, titta på kronranden från sidan.
Ringskor kan vara bra. Den bedömningen görs av vet. o hovis.

om trakterna oxå så kan jag tilläga att ....höger hov ser ut att ha betydligt högre trakt än vänster men manlurar ögat eftersom hela hö hoven är mindre än vä,,,hö växer knappt med lutning....utan växer rakt om ni förstår....så då ser det ju ut som att hon har väldigt höga trakter...sen är det aldrig någon som tidigare sagt nått illa om hennes hovar....förutom att jag själv tänkt lite på det sista tiden

Exakt sådär som på första fotot då hästen står mycket under sig med frambenen stod min gamla häst när han var skodd.
Han hade höga trakter och understuckna trakter som följd av det. När trakterna togs ner och traktstöden togs bort till en bra höjd ställde han sig längre fram med benen. Det är en stor skillnad.
Han hade ont i traktdelen av hoven pga de höga trakterna och traktstöden.
Han är än inte helt bra då hovarna fortfarande är trånga och det tar tid att läka ut.
Om du kollar här så ser du första bilden med sko från sidan och längre ner ser du honom från sidan nu.
http://photobucket.com/albums/d117/jynituz/

Jag trodde oxå att jag hade en bra hovslagare, jag hade en utbildad som ansågs som stans bästa, men det spelade tydligen ingen roll.
Då jag förstod att detta inte var bra, men inte fick nån hjälp av hovslagaren som bara sa att vissa hästar står så, började jag läsa på om hovar och ifrågasätta.

Du kanske skulle läsa på lite om hovar så du får kött på benen och sen fråga din hovslagare varför han han skor med så höga trakter.
Jag skriver inte detta för att racka ner på dig utan för att hjälpa dig och din häst, då jag har varit i samma sits som du.
Min häst har varit halt både i fram och bak, men är nu ohalt i alla benen sen han har blivit verkad bättre.
Lyft blicken lite, det finns massor av bra information om hovar tex på nätet eller i böcker. Ställ krav på dig själv att lära dig så mycket du kan för att hjälpa din häst, det är du skyldig hästen.

:eek: hästen står ju på tårna å spänner sig. Vad det kan bli för resultat om man fiksar till det är ju svårt att säga eftersom att vi inte har en bild på hur den står då.

Men fortsätter det så här så skulle jag nog räckna med inte så lång hållbarhetstid för ridning.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 185
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat