Denna BenstÄllning

Sv: Denna BenstÄllning

Jag tycker att det ser ut som hon trampar ner väldigt mkt i knäna, bäda fram. så hade min foderhäst och han kommer få stora problem med kotorna...

/Krizz

Jag såg inte ens den bilden innan! :)
Men tycker fortfarande första bilden var värst. Och jag kan ha fel, jag behöver inte veta bättre än du! ;)

Lindaslycka skrev:

Bara en liten fråga här, hur skall man kunna bedömma det då hästen inte på ngn bild i hela albumet är i närheten av korrekt uppstäld.

Kan du inte ställa upp den korrekt på en plan yta så man kanske kan se ngt vettigt???

Lindaslycka skrev:
Vad kan den medföra.????????????????

Tacksam för svar
1545958.jpg

Det här är den enda bilden jag kan hitta som går att komentera.

Mount Never Rest skrev:
Ok, då vet jag:p
Blev bara lite tveksam då hon på denna Bild, påminnde mig om min förre häst som fick problem med bakknäna när han blev gammal, vilket gjorde att han avlastade dom och utvecklade karprygg:(

På den bilden är hon ju precis på väg att knalla iväg

pic1545971

här står hon väl ok??

De e iallafall så hon brukar stå...

Oftast så står hon inte still alls iof...

Men jag kan försöka ta en där hon står mer jämt med benen...Lägger in den imorgon

Lindaslycka skrev:
Så vad bör jag göra???

Hon ska vara kort i tån så att hon lättare rullar över...vetrinären btukar tycka att hon e bra skodd ,,,men sist ille hon att hon skulle ha ringskor....

hö fram är hon väldigt hög i trakten antagligen för att det är den hon har strålbenshälta i....

Jag vet inte vad jag ska göra åt saken....

Jag kan ju ta en närbild på hovarna så får ni se...kan ni hjälpa mig då??

Bara för att hästen skall ha kort tå, innebär det inte att man inte skall verka den i trakten! Om du röntgade hennes fötter skulle du se ett hovben som står på tå...

Varför skulle hon ha ringskor? De låser hoven till max och ger ingen möjlighet till hovmekanism... det de möjligen skulle göra är att ta bort akut smärta...för att i längden bara göra orsaken värre!

Om man vänder lite på resonemanget så att det istället blir:
I höger fram har hon strålbenshälta för att hon har så höga trakter...

Har sett hästar med diagnosen strålbenshälta som gått från akut hälta till ohalt på en eller två verkningar.

Närbilderna är väldigt mörka, men det jag kan utröna är samma sak som förut...på tok för höga trakter!

Senast ändrad:

RedPassion skrev:
Jag var med min arab till en hästklinik i veckan för att göra en hältutredning på bakdelen (lång historia, tar det vid något senare tillfälle). De sade att hon var något som kallas "sabelbent", vilket jag tycker att din häst oxå verkar vara. i såna lägen är det viktigt att hästen blir skodd ofta så denna ställning inte förändras till det sämre. nu vet jag iofs inte hur allvarlig denna ställning är och hur den påverkar hästens rörelser. men hästens hovar måste vara korta i tån, det är viktigt...

Hon är kohasig....

Hon skos med korta tår..därför står hon så upprätt....det är på vets begäran .men sen om hon är för upprätt vet inte jag....

Tinen skrev:
Jag håller helt med vad du säger! :bow: Trakterna ser jättehöga ut och hästen försöker undkomma den smärtan och då blir det spänningar i hela överlinjen. :crazy:

Lindaslycka Hon kan också stå sådär "under sig" med frambenen på grund av att hon har ryggsmärtor. Jag tycker det ser ut som att hästen har ont i ryggen. Vi ser också ett ordentligt omusklat kors.:(
Sedan om det är ryggen eller något annat (t.ex. hovarna) som är grundproblemet, det vågar inte jag svara på.:cool:
/K.A

Hon har inte ont i ryggen....kan vara lite spänd framför korset...men hon får massage när det behövs.. Omusklad är inte så konstigt då hon knappt är riden..blir endast skrittad

Mia_R skrev:
Vad sa de på Mälarkliniken när ni var inne?

Att hon blivit bättre i hullet och att hon såg fin ut.:) ..förutom att hon är lite stel i bakbenen...drar ena benet lite...men att hon såg väldigt fin ut i övrigt.

Röntgenplåtarna såg oxå jättebra ut...såret hade läkt jättefint...
Hon fick en broddspark höger bak:cry:

Migo skrev:
Bara för att hästen skall ha kort tå, innebär det inte att man inte skall verka den i trakten! Om du röntgade hennes fötter skulle du se ett hovben som står på tå...

Varför skulle hon ha ringskor? De låser hoven till max och ger ingen möjlighet till hovmekanism... det de möjligen skulle göra är att ta bort akut smärta...för att i längden bara göra orsaken värre!

Om man vänder lite på resonemanget så att det istället blir:

Har sett hästar med diagnosen strålbenshälta som gått från akut hälta till ohalt på en eller två verkningar.

Närbilderna är väldigt mörka, men det jag kan utröna är samma sak som förut...på tok för höga trakter!

Först måste jag fråga var du får din info om om det är ren fakta lr ..bara gissningar...

Det var vetr som ville att hon ska ha ringskor för att belasta hoven med ett så jämt tryck som möjligt ..så det blir jämt fördelat över hoven.
Hovslagaren ville dock inte sätta på sådana..Kommer inte ihåg varför..

Intressant..
Har tänkt på de senaste gångerna att hon blitt hög i trakten när hon e klar..måste fråga och lägga in en önskan om att han ska sänka dem lite då.

Det tror jag direkt inte på,,,hon har haft strålbenshälta i allafall 4 år....och då var hon jättelåg i trakterna lite travar skodd....

Hon har känsliga strålar får lätt strålröta ..möjligt kanske att hon har lite ont av det fåran börjar bli djup nu....blir så när det är blöt lr lerigt ute...

Lindaslycka skrev:
Hon har inte ont i ryggen....kan vara lite spänd framför korset...men hon får massage när det behövs.. Omusklad är inte så konstigt då hon knappt är riden..blir endast skrittad

okej.. skickar ut varning istället då.. hon har goda möjligheter att få ont i ryggen om hon inte redan har det!
Hon ser enormt spänd ut i hela överlinjen och hovarna ser ju inte jätteroliga ut heller.
Hur länge har hon "bara blivit skrittad"?
/K.A

Ok ska försöka göra nått åt detta...tycke rdet är konstigt bara att inte min vetr varnar mig...

Kan hon inte se spänd ut oxå för att hon e så pass tunn??

Till och från i flera år..

Började rida igen för 1 år och typ 3 månader sedan...galoppade lite i sommras och i höstas ..men så vart hon dålig igen i början på nov....så sedan dess har hon bara skrittat

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 185
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat