Den värsta mardrömmen...

Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag vet att min dotters fd pojkvän fick barnpension och då var det ca 3500 kr/månad. Nu är det ju några år sedan, han är 24 i år så det är ju fem år sedan det slutade betalas ut men jag vet att det iallafall tidigare var högre än underhållsbidraget som är på 1273 kr och det tror jag att det fortfarande är. Du kan ju också söka bostadsbidrag så får du in några kronor. Självklart kommer ju inte detta att göra att du får tillräckligt med pengar för att klara er men det är en bit på vägen iallafall.

Det är bra att du skriver om det här för det är så vanligt att man vill att ens barn ska ärva en men man tänker inte på att barnet blir ju också drabbat om den föräldern som finns kvar inte kan få ut några pengar för att kunna upprätthålla levnadsstandarden.

Jag hoppas att det ordnar sig för er på något sätt och ge din mamma en kram ifrån mig för att hon hjälper dig med alla papper och för att hon ställer upp och betalar för hästen. Jag önskar att jag hade kunnat göra en hundradel iallafall för att stötta dig/er.

Kramar till både dig och din dotter.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Medans dottern får nästan en halv miljon som vi inte får röra.
Vilka är vi? För jo, du och dottern får visst spendera pengarna, men ni måste få lov från överförmyndaren i kommunen innan. Så vill ni köpa någonting för dotterns pengar så ansöker man till överförmyndaren som kontrollerar att barnets tillgångar ses efter. Ett barn behöver tex alltid en bostad och det är väldigt vanligt att barnen äger hela eller halva bostaden som familjen bor i, när det kommer till barn som mist en förälder.

Det är sällan överförmyndaren nekar till köp som är vettiga.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Kl
Ja jag vet ju inte vad syrrans barn har fått i pension, vill inte fråga ju.
Men hoppas allt löser sig för dig
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Vilka är vi? För jo, du och dottern får visst spendera pengarna, men ni måste få lov från överförmyndaren i kommunen innan. Så vill ni köpa någonting för dotterns pengar så ansöker man till överförmyndaren som kontrollerar att barnets tillgångar ses efter. Ett barn behöver tex alltid en bostad och det är väldigt vanligt att barnen äger hela eller halva bostaden som familjen bor i, när det kommer till barn som mist en förälder.

Det är sällan överförmyndaren nekar till köp som är vettiga.


Jag tankte precis saga att Overformyndarna brukade i allafall forr vara bra om man behovde barnens pengar till saker som bostad, studier, eller till och med en hast.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jo jag vet att vi får pengar så, men jag vet också hur jag fungerar med min ADHD-hjärna, det kommer bli för krångligt för att jag ska orka hålla på. Allt annat jag kommer behöva ansöka om och hålla reda på kommer vara tillräckligt. Och att äga bostaden kommer ju inte på fråga innan jag har fått jobb och klarar vardagen utan försörjningsstöd...
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag vet inte helt hundra, så jag kanske har fel, men blir inte den andra föräldern förvaltare av pengarna (dvs du) om inte den avlidne skrivit annat?
Vår jurist sa att det var viktigt att vi skrev testamente om vi ville att någon annan än den andre föräldern skulle förvalta arvet.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag vet inte helt hundra, så jag kanske har fel, men blir inte den andra föräldern förvaltare av pengarna (dvs du) om inte den avlidne skrivit annat?
Vår jurist sa att det var viktigt att vi skrev testamente om vi ville att någon annan än den andre föräldern skulle förvalta arvet.

Nej.
sambor ärver itne varann och barnet som ärver får ansöka hos överförmyndaren för att röra pengarna.

Dotter fick försäkringspengar när hon fick diabetes. De pengarna sattes på bank och när hon behövde (häst tex :) ) fick vi ansöka om att ta ut pengar och noga argumentera för en mycket sur och bister tant som ifrågasatte det mesta.
Vi tog ut en slant när hon skulle åka med bästisen till Thailand i tre veckor också.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag vet inte helt hundra, så jag kanske har fel, men blir inte den andra föräldern förvaltare av pengarna (dvs du) om inte den avlidne skrivit annat?
Vår jurist sa att det var viktigt att vi skrev testamente om vi ville att någon annan än den andre föräldern skulle förvalta arvet.

Det gäller för mindre summor men inte ett arv i den storleksklassen som Ts skriver om. Då utses alltid en överförmyndare. För tyvärr är det inte alla föräldrar som vill sitt barns bästa eller ens bryr sig överhuvudtaget utan de tar pengarna som sina och barnet ser aldrig röken av dem. Såhär står det angående överförmyndare på Länsförsäkringarnas sida:
"Om ett omyndigt barn tagit emot tillgångar genom arv, testamente eller genom försäkring till ett värde överstigande 1 prisbasbelopp (44 000 kronor år 2012) ska tillgångarna sättas in på ett spärrat konto, så kallad överförmyndarspärr. Uttag måste godkännas av överförmyndaren.
Det går också att förordna om särskild överförmyndarkontroll oavsett värde, genom att skriva in det i ett gåvobrev, testamente eller genom förmånstagarförordnande. Det innebär att det krävs överförmyndarens samtycke vid uttag.

Vissa placeringar kräver alltid godkännande av överförmyndaren:

Barnet får gåva i form av fastighet, tomträtt eller bostadsrätt.
Barnet ska låna ut pengar.
Barnet ska köpa, sälja eller inteckna en fastighet, tomträtt eller bostadsrätt.
Barnet ska driva en rörelse.
Om barnets tillgångar ska placeras i aktier.
Vid uttag från ett spärrat bankkonto."

http://www.lansforsakringar.se/priv...oraldrar/om-foraldrabalken/Sidor/default.aspx

Det eran jurist pratade om var kanske att ni kunde skriva i era testamente att även mindre summor skulle kontrolleras av överförmyndare?
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Hm.....nej, det var inga mindre summor.
Nej, vi skrev bort annan överförmyndare.
Så var det! Vi valde alltså själva förmyndare!
 
Senast ändrad:
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag menade inte att sambor ärver varandra, utan att ett barn som ärver kan ha sin andra förälder som förvaltare.
 
Senast ändrad:
Sv: Den värsta mardrömmen...

Nej alltid en utomstående som ska förvalta pengarna.
Vet inte om det får att skriva bort i ett testamente
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Och det tror du skulle funka :(? I många fall skulle de pengarna vara slut snabbt.

Varför skulle de på något sätt vara slut snabbare än de hade varit redan innan? Varför skulle en förälder vara helt oduglig som förvaltare åt sitt eget barn?

Ska alla barn därmed få förvaltare, eftersom man kan räkna med att deras föräldrar inte kan ta hand om deras intressen?

Skum människosyn.... tycker jag.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag vet bara att vår jurist sa att vi skulle skriva vem vi ville skulle förvalta barnens arv för att undvika att den andre föräldern blir förvaltare.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag vet bara att vår jurist sa att vi skulle skriva vem vi ville skulle förvalta barnens arv för att undvika att den andre föräldern blir förvaltare.

Det jag undrar över är mer var motivet att undvika kommer från. Jag kan inte tänka mig en bättre förvaltare än mina barns mamma när det gäller att ta hand om mina barns intressen på bästa sätt.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Du kanske redan har svarat på detta och då ber jag om ursäkt: Han var möjligtvis inte med i facket?
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

*kl*

Ta kontakt med företaget igen (kanske via juristen du blev given kontakt till`?) och be dem förklara om det finns några försäkringar för anställda som företaget betalar för? Ofta kan det finnas TGL eller någon enklare olycksfallsförsäkring som har låga livbelopp (runt 40-50 TSEK).

Och det har INTE automatiskt med kollektivavtal att göra eller inte. Undertecknad har bara arbetat hos arbetsgivare utan kollektivavtal, men med förmånspaket (försäkringar och annat) som varit betydligt bättre än kollektivavtalens. Så det kan vara värt att reda ut!

Om det inte redan är gjort; är det värt att kolla upp allt med namnet "pension" på. Beroende på hur man fyllt i och kryssat blanketter genom åren kan det finnas olika typer av änkepension, återbetalningsskydd, livbelopp och annat som förmånstagare kan ta del av. Inget av det händer automatiskt utan bolagen väntar gärna med att betala ut tills de får behålla pengarna...
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Det vet jag faktiskt inte.

*kl*
Angående förvaltare så hoppas jag verkligen att det går att få någon i familjen som förvaltare. Då finns det många kandidater som kan göra ett oerhört bra jobb, bla sambons morbror som är revisor. Mamma har en bra finansiär rådgivare också så det funkar att hon är förvaltare. Jag ska däremot inte vara det, ekonomi är inte min grej. :angel:

Idag har vi varit med en vän och hennes dotter på Leos lekland. Sambon var som en extra storebror för vännen under tonåren och sen blev också jag vän med henne, och dottern hennes är 9 månader yngre än Alice. Tjejerna lekte jättefint ihop och vi fick både prata och leka och bara må bra ihop :) Snart ska vi till farmor och farfar igen, men jag är redan toktrött så det blir nog inte för länge ikväll...
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Facket brukar alltid ha försäkringar på sina medlemmar. Kan vara värt att kolla upp. Inte ovanligt att man måste ansöka om utbetalning, dvs de betalas inte ut automatiskt vid dödsfall utan först när alla papper har skickats in av efterlevande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! För några veckor sedan gick min - alldeles, alldeles för unga - mamma bort helt oväntat i en massiv hjärnblödning. Jag hade pratat...
2
Svar
20
· Visningar
2 967
Senast: Pipleksak
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp