Den värsta mardrömmen...

Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag är för övrigt både imponerad och lättad över att du planerar framtiden utefter de förutsättningar ni har nu. Och har planer som dessutom är realistiska :) :love:
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Håller med sis, jag tror du kommer att vara en enorm inspiration för andra genom den här tråden, TS. Så stark och förnuftig, som också låter dig själv falla ibland. Det gäller bara att ta sig upp en gång mer än man faller...
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag är för övrigt både imponerad och lättad över att du planerar framtiden utefter de förutsättningar ni har nu. Och har planer som dessutom är realistiska :) :love:

Håller med sis, jag tror du kommer att vara en enorm inspiration för andra genom den här tråden, TS. Så stark och förnuftig, som också låter dig själv falla ibland. Det gäller bara att ta sig upp en gång mer än man faller...

Tack vad ni är fina! :love: Att mina drömmar är realistiska vet jag inte om jag håller med om. Eller, det kan gå med hjälp av mina föräldrar men hade jag inte haft dem hade jag varit helkörd med tanke på att jag inte har någon inkomst att tala om. Gång på gång bannar jag sambon över att han inte ville gifta sig. Det gör ju nu att jag står helt skyddslös och dottern ärver allt han har sparat (som är mycket), men pengarna blir ju låsta... Så gång på gång tackar jag för att jag har mina föräldrar i livet och att de är så kapabla! Mamma är ännu mer "doer" än vad jag är så hon hanterar det hela med att ta tag i allt och städa och planera. Underbara mamma! :love:
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jo men nu HAR du ju dina föräldrar och de är som de är, därför är dina planer realistiska. Man får "använda" sina föräldrar när de själva vill det.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jo det får man väl kanske. Sambon sa alltid emot när jag sa nåt sånt så jag har liksom slagit det ur tanken sakta men säkert...

Men en sak vet jag, när jag tittar upp mot den där lägenheten så känns det som att den ska bli vår. Och jag hoppas så innerligt att min känsla inte har fel!
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jo man får faktiskt det.

Helt enkelt för att föräldrarna är vuxna och själva bestämmer om de vill vara med på tåget eller inte.

Och har de sagt att de vill hjälpa så får man faktiskt räkna med att de menade det.

Sen förstår jag ju att man helst vill stå på egna ben, klara sig själv osv. Men som ditt liv är just nu så vore det bara fånigt att tacka nej! Det är ju bättre att de hjälper till att puffa dig och A i rätt riktning så kommer du lösa det där med egen inkomst etc på sikt. Det är inte viktigt just nu. Och A har ju en bra ekonomisk grund sen när hon kanske vill flytta hemifrån, det är ju toppen!
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Det behövs om hon ska köpa lägenhet i Uppsala ;)

Tänk vilken trygghet ändå, att veta att där finns pengar sen.

Tiden fram tills dess klarar ni tillsammans och kniper det någon gång finns det ju ett enormt nätverk som kan skramla.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Mjo, ska hon bo här i stan behövs den grundplåten! Eller om/när hon ska köpa häst :angel:

*kl*
Jag kom på idag att jag inte har en aning om hur det funkar med föräldraledigheten. Tänker på de dagar som sambon inte hunnit ta ut, ramlar dem över på mig automatiskt? Jag lär väl få hela vårdnaden automatiskt också antar jag? Och då får jag underhåll av FK? Känns som att vi får skriva upp kontakt med FK och soc på listan över saker att göra... Men det är så himla mkt som jag inte kan göra innan vi fått en dödsattest och det är så frustrerande! Fick förresten en avi på ett rekommenderat brev till sambon också, undrar om jag kan lyckas få ut det om jag tar med hans leg...
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Vet inte om det gäller sambos men när min pappa dog nyligen fick jag ett dödsintyg. Det gjorde att jag kunde betala räkningar i hans namn från hans konto och avsluta abonnemang tex tidningar och telefon som var i hans namn.

Jag fick det från begravningsbyrån, har du eller familjen pratat med någon sådan?

Sedan kan jag bara varna, begravningar är DYRT. Min fars som jag såg till var mycket ekonomisk gick på nästan 13 000kr. En bekants släktings gick på strax över 10 000kr och då snackar vi också verklig budget.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Begravningsbyråer brukar vara behjälpliga med att kolla upp om det finns försäkringar. T ex via facket eller arbetsgivaren.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jo, fast om det finns tillgångar i dödsboet förväntas de gå till eventuella skulder och begravningskostnaden i första hand. Har försäkringarna ingen förmånstagare (tex Ninnurur eller dottern) går de till dödsboet och räknas till tillgångarna.

Min pappa hade inte angett någon förmånstagare till en försäkring så de pengarna gick in i dödsboet (vilket i detta fall bara var bra).
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Gång på gång bannar jag sambon över att han inte ville gifta sig. Det gör ju nu att jag står helt skyddslös och dottern ärver allt han har sparat (som är mycket), men pengarna blir ju låsta...

Först: jag beklagar verkligen er sorg!

Sen: vad hade din sambo för jobb (inom vilken sektor)? Var han tjänsteman på ett företag med kollektivavtal så finns en livförsäkring och ev andra efterlevandeskydd i tjänstepensionen (som är obligatorisk för företagen att betala). De betalas normalt inte ut till sambo (fast det finns blankett att fylla när man är i livet, men tyvärr inte så vanligt att folk känner till det). Men dessa försäkringar betalar till barn i alla fall! Huruvida det finns liknande avtal för icke tjänstemän känner jag tyvärr inte till.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Han jobbade med data och systemutveckling på ett privat företag så det finns inget skydd där. Men VDn har erbjudit mig att få använda deras jurist om det behövs iaf.

athena + Nebraska - Problemet är alla röda dagar som är nu. Han kom inte in till bårhuset förrän fredag eftermiddag och sen dess har det ju bara varit en enda vanlig arbetsdag, och på den hade de inte ens fått i ordning papper nog för att vi skulle få komma dit. Hoppas att det går på fredag. Vi ska kontakta begravningsbyrå på fredag också. Försäkring hade han och mamma har hittat papper på den. Tyvärr så täcker den inte begravningskostnaden men vi kommer ta av de pengar som löses ut till att betala begravningen. Mina föräldrar har råd att betala för den tills det formella är klart. Men såklart så stod jag inte som förmånstagare där heller... Missförstå mig rätt, det är inte pengar jag är ute efter, det är en tryggad framtid. Just nu får jag in ca 3000:-/månad och mina föräldrar hjälper mig betala för hästen. Nu måste vi skriva stallkontraktet på mamma så att hon får fakturorna, min medryttare får betala till henne. Släpet måste jag också "göra mig av med", tillika de få besparingar och placeringar jag har. Och sen får jag gå till soc. Medans dottern får nästan en halv miljon som vi inte får röra.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Han jobbade med data och systemutveckling på ett privat företag så det finns inget skydd där. Men VDn har erbjudit mig att få använda deras jurist om det behövs iaf.

athena + Nebraska - Problemet är alla röda dagar som är nu. Han kom inte in till bårhuset förrän fredag eftermiddag och sen dess har det ju bara varit en enda vanlig arbetsdag, och på den hade de inte ens fått i ordning papper nog för att vi skulle få komma dit. Hoppas att det går på fredag. Vi ska kontakta begravningsbyrå på fredag också. Försäkring hade han och mamma har hittat papper på den. Tyvärr så täcker den inte begravningskostnaden men vi kommer ta av de pengar som löses ut till att betala begravningen. Mina föräldrar har råd att betala för den tills det formella är klart. Men såklart så stod jag inte som förmånstagare där heller... Missförstå mig rätt, det är inte pengar jag är ute efter, det är en tryggad framtid. Just nu får jag in ca 3000:-/månad och mina föräldrar hjälper mig betala för hästen. Nu måste vi skriva stallkontraktet på mamma så att hon får fakturorna, min medryttare får betala till henne. Släpet måste jag också "göra mig av med", tillika de få besparingar och placeringar jag har. Och sen får jag gå till soc. Medans dottern får nästan en halv miljon som vi inte får röra.

Jaha, det var ju också beklagligt (både att företaget inte hade kollektivavtal där sånt bra skydd hade funnits och att ert liv blir så tufft nu för att ni var sambor utan särskilda papper skrivna).

Förhoppningsvis kanske er olycka kan hjälpa andra sambor att tänka sig för och göra varandra till förmånstagare innan det är försent.

Lycka till, som många skrivit är det härligt att höra hur familjen ställer upp!
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

dottern får barnpension av fk, dessa pengar går till dig för att kunna förse henne med en bra standard. RIng fk och fråga på fredag.
Min systers barn fick sån pension, men den är avsedd för att föräldern som är kvar ska kunna hålla en bra levnadsnivå för barnen, så den får du använda
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Ja jag hoppas verkligen att andra tänker till, för det här är inge kul på nåt sätt. Det enda är väl att hyresföretaget anser att jag utan knussel kan få överta kontraktet, men det vill jag ju inte... Och jag vet inte hur många gånger vi grälat just om det där. Han tyckte att det var en större grej att gifta sig, eller ens registrera partnerskap, än att få barn ihop. Jag hävdade att man alltid kan skiljas och då behöver man aldrig ses igen, men barnet kommer alltid göra att vi måste ha kontakt. Något han struntade i totalt.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jo visst får hon det, men det kan ju inte vara många kronor? Jag kommer ju fortfarande få göra mig av med alla tillgångar jag har för att kunna få vidare stöd. Min a-kassa är snart slut...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! För några veckor sedan gick min - alldeles, alldeles för unga - mamma bort helt oväntat i en massiv hjärnblödning. Jag hade pratat...
2
Svar
20
· Visningar
2 967
Senast: Pipleksak
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp