Den unga hästens första distanssäsong...

S

Stopek

hur tänker du? Nu tänker jag mig en 6-7 åring och inte en CR häst. Hur många tävlingar, vilka distanser och vilka farter tycker du är idealiskt?
Hälsning Maja

Jag skulle välja att starta upp i 12 km/h på första ritten, låta det gå minsta 4 veckor mellan varje ritt och välja tempo på de nästföljande utifrån hur hästen svarade på den första ritten. Jag är ju vän av att låta saker ta lite tid, så jag skulle nog rida i max 15 km/h första säsongens 8-milare. Rid lungt, men inte så lungt att hästen ledsnar och tycker att det är tröttsamt. I det läget kanske det är roligare för hästen att gå en lite snabbare 5-mil mitt i säsongen.

12 km/h, då får du räkna med att trava i normalt till lugnt tempo mer eller mindre hela tiden. Skritta kortare sträckor hinner du nog med osså.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 625
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka