Den unga hästens första distanssäsong...

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 098
S

Stopek

hur tänker du? Nu tänker jag mig en 6-7 åring och inte en CR häst. Hur många tävlingar, vilka distanser och vilka farter tycker du är idealiskt?
Hälsning Maja

Jag skulle välja att starta upp i 12 km/h på första ritten, låta det gå minsta 4 veckor mellan varje ritt och välja tempo på de nästföljande utifrån hur hästen svarade på den första ritten. Jag är ju vän av att låta saker ta lite tid, så jag skulle nog rida i max 15 km/h första säsongens 8-milare. Rid lungt, men inte så lungt att hästen ledsnar och tycker att det är tröttsamt. I det läget kanske det är roligare för hästen att gå en lite snabbare 5-mil mitt i säsongen.

12 km/h, då får du räkna med att trava i normalt till lugnt tempo mer eller mindre hela tiden. Skritta kortare sträckor hinner du nog med osså.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 087
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 408
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31