Den ultimata fälttävlanshästen?

R

rozie

Som en allround ryttare och inspirerad av tävlingsgrenen fälttävlan, har jag en fråga till er där ute som redan varit ute en del på banorna runt om.

Vad bör man tänka på när man väljer häst för grenen?
För att ha möjligheten att komma framåt i rankingen om man får chans att vara med att slåss om den?
Styrkor?
Ex. på raser som ni anser ni har upplevt som sämre/bättre?

Sv: Den ultimata fälttävlanshästen?

Det jag har tänkt på när jag köpt häst till fälttävlan är först och främst att det ska vara en ÄRLIG och MODIG häst, en positiv häst som inte blir nervös eller orolig om den t ex slår i en bom eller om man som ryttare hamnar i obalans.
Vad gäller hoppning och gångarter så beror det ju på vilken nivå man vill nå upp till...
Hästen behöver ju iaf ha relativt bra gångarter och hellre en mycket bra galopp än en mycket bra trav.
Hoppmässigt tycker jag hästen ska ha lätt för att trampa om och även ha lätt för att hoppa lååångt om det skulle behövas. Och även om hästen ska vara modig så tycker jag att det är viktigt att den absolut inte är dumdristig, utan att den känner sina begränsningar och inte hoppar om den ligger helt galet. (det är väll iofs ryttaren som ska se till att den inte ligger helt galet...)

Jag har bara haft lättare halvblod, men skulle även kunna tänka mej att ha ett rent fullblod.. Men i toppen finns de ju även några halvblod av den lite grövre typen som klarar sig bra...

Den skall röra sig bra, ha ett bra hopp och vara rädd om sig , vara försiktig och modig.

Men dom är inte så många...

Angående rasen så tycker jag ett halvblod med mkt fullblod i sig är det bästa.

Jag håller med om allt som sagts men vill även tillägga att för de högre klasserna vill man även ha en relativt smärttålig häst.

Man vill alltså inte ha en häst som säger "AJ! Stackars lilla mej" och lägger av att kämpa om de slår i ett ben eller två.
En tuff häst som soppan inte tar slut på bara för att mjölksyran brinner i kroppen.

Antar att detsamma gäller för en duktig fälttävlans ryttare... :p

dressyren kan man alltid jobba med.
den MÅSTE hoppa bra. annars blir de ju farligt...
ska du rida * fälttävlan så ska den gå 120 lekande lätt ju.
stor fördel med lite fullblod i dom, för dom har en helt annan uthållighet än halvbloden... inte alltid men ofta...

letar du efter häst så satsa på en som hoppar bra och som du klickar med. ska man rida fälttävlan så måste kemin vara 100 %.

dressyren kan man alltid jobba med.
den MÅSTE hoppa bra. annars blir de ju farligt...
ska du rida * fälttävlan så ska den gå 120 lekande lätt ju.
stor fördel med lite fullblod i dom, för dom har en helt annan uthållighet än halvbloden... inte alltid men ofta...

letar du efter häst så satsa på en som hoppar bra och som du klickar med. ska man rida fälttävlan så måste kemin vara 100 %.

Problemet med Fullbloden är bara de att många hoppar för dåligt, utan rygg och släpper ben. Sen finns de dom som e för försiktiga och ta ut sig för dom hoppar för högt och då blir det farligt för dom inte räcker över en stor oxer, men de e klart sånna finns det ju i alla raser.
Men jag håller med, fullbloden är uthålliga och med stor lungkapacitet bör dom klara mer än ett halvblod som måste tempotränas mycket oftare

Det finns många fullblod som hoppar mkt bra men det ställer större krav på ryttaren då dom ofta inte tål några misstag från det hållet.

Därför är det ju bättre att blanda in halvblod så dom blir lite mer "okänsliga" för det eller hur jag skall uttrycka det :crazy:

Det finns många fullblod som hoppar mkt bra men det ställer större krav på ryttaren då dom ofta inte tål några misstag från det hållet.

Därför är det ju bättre att blanda in halvblod så dom blir lite mer "okänsliga" för det eller hur jag skall uttrycka det :crazy:

Jag haller med 100%-igt!:bow::bow::bow:
Typisk "ridskole-ridning" gor de flesta fullblod antingen sura/forbannade/irriterade, eller oroliga/nervosa/tappar sjalvfortroendet.

Amerikanska hopplandslaget red i stort sett bara fullblod fran 50-talet tills nutid, det ar bara pa de senaste 10 aren de har borjat rida mer halvblod.
Att de varit sa framgangsrika med fullblod beror nog mycket pa den typiskt amerikanska stilen - latt hand, framat och sjalvbarande hast.
George Morris har skrivit massor med bocker & artiklar om detta.

KL

Men ett fullblod som gått häcklöp borde väl vara rätt bra? Det ultimata med fullblod är ju deras uthållighet och deras galopp, nackdelen är ju som någon redan nämnt att de hoppar med hängande ben och svankrygg men häcklöpare borde väl vara duktiga hoppare?

Fullblod är vanligtvis exellenta hoppare !!! De som inte hoppar väl har vanligtvis vi människor skrämt eller försrört. En vanlig föreställning är att man kan ta ett fullblod från galoppbanan och sitta upp och hoppa.... :( De behöver givetvis hitta sig själva i hoppet genom löshoppning, som alla unghästar !
Men som fullblod är intelligenta djur, kräver de intelligenta ryttare.

Statistiken talar sitt klara språk: Fullblod är utmärkta fälttävlanshästar !
Men om du är nybörjare och inte så långt kommen i ridningen ska du välja en mer förlåtande häst.

Många häckhästar är ju bra hoppare, men oftast bäst om de har häckstam men inte startat. De lär sig hoppa lite långt, och det är ganska mycket jobb att få bort det, få rätt språngkurva alltså.

Okej, tack för informationen. Är nämligen på jakt efter en fälttävlanshäst och helst ett fullblod då jag föredrar den typ av häst (har alltid haft araber/fullblod i min "ridhistoria" så jag är van vid den typ av temperament). Så en häcklöpare kan alltså vara värt att satsa på, om man orkar jobba med den?

Jag skulle nog inte satsa på en häcklöpare, kanske en med häckstam men inte som har gått löp. Det är inte bara att man ska orka jobba med den, den kan bli onödigt svårt och dessutom till och med farligt att ge sig ut i terrängen.
En häcklöpare har fått lära sig att hoppa långt, flackt och helst igenom hindret. Det kan som sagt vara väldigt svårt att lära om.

Alla hästar kräver mycket jobb för att gå bra, bättre då att satsa på en som har lätt för sig och rätt förutsättningar så blir jobbet roligare :idea:.
Om hästen inte är hoppad uppsuttet när du kommer och tittar på den (oftast är inte galoppörena det) brukar man iaf kunna få se den löshoppad för att få en liten uppfattning om hur den hoppar.
Det finns många fullblod som är riktigt bra hoppare!

Om du ska bedöma ett fullblod när den hoppar (alla hästar iofs) så titta var de har knäna i språnget, får ej vara nedåt, och sedan att högsta punkten i språnget är så mycket mitt över hindret som möjligt. Landningen skall helst inte vara mycket längre efter hindret än hindret är högt.

+ workoholic

Tack för den värdefulla informationen! Ska nämligen åka ner till Skåne under sportlovet och kolla på några som jag tycker är fina.. Väldigt bra det där du sa om vart hästens knän ska befinna sig, något mer man ska titta på när man söker en framtida fälttävlanshäst?

Kommer köpa en relativt ung häst, max 6 år helst 4. Det är väl bättre att satsa på en som är en riktigt bra hoppare och en hysad gång än tvärtom med tanke på att det krävs mycket mer av hästen i hoppning?

Ja det skulle jag säga.

Dressyren kan man alltid jobba med (som någon nämde ovan). Och inom fälttävlan krävs inga jättebra gångarter egentligen även om det är en fördel om du ska upp på en högre nivå. Dock krävs ett bra hopp med rätt språngkurva för att inte dra på sig för många fel i hoppningen och framförallt för att klara terrängen! :)

Lycka till! :d

Jag är långt kommen i ridningen, men fälttävlan är nytt för mig i satsande tävlingssammanhang.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 389
Senast: Hedinn
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: kryddelydd
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 697
Senast: Dandylinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka