Den ultimata agilityrasen?

MiniLi

Trådstartare
Sitter och tittar på agility-SM live och blir riktigt inspirerad!
Bara för att det är roligt och spännande - vilken är den ultimata agilityrasen?
Om du BARA valde utifrån egenskaper som är relevanta för agilityn och inte behövde ta hänsyn till andra faktorer.

Vilken ras och varför?
Vilken storleksklass skulle du föredra och varför?

Sv: Den ultimata agilityrasen?

Jag har funderat lite på det där, om prestationsacel i agility skulle vara något. Inte för att jag egentligen tror att set är en bra idé, men intressant att fundera kring.

Om man tänker kring de mest framgångsrika raserna och egenskaperna så är det ju vallhundar, relativt små, snabba och smidiga. Min Stoja är ju såpass ung att jag inte har någon större erfarenhet av largehandling, men jag tycker der ser lättare ut med en mediumhubd, dessutom ofta smidigare i vardagen (ren smaksak förstås). Inte allt för liten i förhållande till klassen av konkurrensskäl, men om det är en largehund så inte för stor heller.

Vallinstinkten är väl det som gör de duktiga på att läsa av föraren, men behovet att faktiskt valla känns ju mer som en nackdel tidsmässigt om man satsar stort på en annan sport.

Så ja... en liiiten bc utan vallbehov? :p

Ja just medium känns som en storleksklass där det inte finns några solklara raser eftersom det kan bli lite hur som helst beroende på hur hög hunden slutar. Men de som lyckats få BC i medium storlek verkar ju konkurrera bra. Likaså kelpie om hunden slutar där.
Dock är väl det i så fall hundar som hamnar inom det "extra" spannet vi har här i sverige och därför inte får gå i medium i internationella sammanhang och det vill man ju inte om man satsar högt?

Jag tänker ganska ofta att jag tycker det verkar "enklare" att köra small eller medium just för att hundarna inte är lika snabba. Lättare att hänga med ;)
Men jag har egentligen aldrig kört någon riktigt snabb liten hund så det kanske mest är förutfattade meningar :p

Jag förmodar att en taggad JRT kan vara nog så svår att hinna med....
sedan kanske de inte är speciellt intresserade av det hela, vad vet jag.
Men nog finns det säkert en och annan snabb ras bland de små också (dvärgpincher?).

I large är väl BC solklara, även kelpie står sig bra i konkurrensen om man kollar på dom få som är med i årets SM. Och Australian Stock Dog är också häftiga.
I medium en liten kelpietik, liten BC (dock ovanligt att dom blir så små) eller en häftig sheltie. Min kelpie går i medium och hennes tider står sig väldigt bra. Även Berger des pyrrenes är häftiga i medium om man hittar bra linjer :)
I small vet jag inte vad jag skulle välja, en sheltie, papillon eller nån rolig terrier :)
Jag skulle välja nån av dom raserna för att dom har dom fysiska förutsättningarna och är arbetsvilliga och snabba i både fötter och huvud. :)

Det är ju skillnad på snabb och snabb. Det skiljer ganska mycket på steglängd mellan de stora och de små vilket borde innebära skillnad i hastighet :)

Det är ju skillnad på snabb och snabb. Det skiljer ganska mycket på steglängd mellan de stora och de små vilket borde innebära skillnad i hastighet :)

Jovisst, men jag svarade på "Lättare att hänga med" och jämförde små hundar med varandra - inte små hundar med stora hundar.
Tror nog en JRT är snabbare än en mops eller annan ras med ungefär lika långa ben.

Jag hade satsat på en staffe ändå, vet till och med efter vilken hund. ;) satsa på en som är lite lättare än mina som jag har och med lite längre ben.
Varför? För att jag gillar deras arbetsglädje, energi och att dom är så tuffa och orädda.
Jag har en staffe i small och en i medium. Men med det jag söker hamnar man i medium. ;)

Jag tänker ganska ofta att jag tycker det verkar "enklare" att köra small eller medium just för att hundarna inte är lika snabba. Lättare att hänga med ;)
Men jag har egentligen aldrig kört någon riktigt snabb liten hund så det kanske mest är förutfattade meningar :p

Säg inte så, Jannie körde i Oxelösund med sin smallsheltie och slog bc-vinnaren i large med mer än 1 sekund, på samma bana..... ;)

Jag tycker att antingen border collie eller sheltie är det solklara valet om man ska just titta på rasen. Det finns ju redan en uppsjö av framgångsrika shelties och bc i agility av en anledning. Jag har själv lite svårt för bc av anledningen att rivningar kan bli ett enormt problem i large beroende på hund och träning så för min del gillar jag small/medium mer. Samtidigt som det såklart är häftigt med en hund med tryck i! Man ser nästan alltid cool ut med en bc hur dålig man själv än är på agility ;)

För mig är det viktigt att hunden är byggd för jobbet. Inga överdrivna vinklar, ingen styltig, showig gång där hunden tänker alldeles för mycket uppåt och hunden ska ha en god galopp med bra språng. Mentalt ska det vara en hund med vad få av oss sheltiefolk kallar "koncentration". En hund som förstår agility och kan tänka själv men samtidigt vilja samarbeta och lyda. En hund som tar livet på största allvar och är lite vass i kanten. Kampvilja och driv är jätteviktigt men det beror också på hur man själv odlar det, man kan lätt förstöra kampvilja hos en hund precis som man kan odla fram det på en hund som inte är naturtalang från början.

I grund och botten blir det en individsak. För de här hundarna kan man hitta i alla raser men just sheltie och bc vinner på att man ofta avlar på en följsamhet och koncentration. Sen tror jag mycket ligger på föraren också, vet du vad du ska plocka fram så kan du göra mycket av lite så att säga!

Jag tror inte det finns en ren formel för vad en bra agilityhund är - tittar man på SM finner man kelpies, bc, aussies, shelties, schnauzers, terriers etc. och det enda dessa hundar har gemensamt är att de är hundar. Jag har jämfört MH beskrivningar och inte hittat någon gemensam nämnare för bc, malle, aussie, sheltie, JRT, pudel och border terrier mentalt. De ser alla helt olika ut.

Det är stor skillnad på att köra liten och stor hund. Den största skillnaden är att en liten hund har många fler chanser att svänga än en stor hund eftersom den tar fler steg. Därför måste du vara med den på ett annat sätt än en stor hund. Många som kör stor hund har inte riktigt insett detta ;) Men någon har fått testa köra min lilla någon gång och var förundrade över hur lite man behöver göra för att få henne med sig istället för att gå runt som man tänkt.

När jag har lånat en BC någon gång för att testa tyckte jag att jag stod stilla mycket mer och väntade på att den skulle svänga men när det väl gick rakt fram så gick det toksnabbt. (och det var ingen dålig BC utan en med VM-meriter ;))

Det skiljer även i svängradie. Denna video är ganska intressant att studera:

http://www.youtube.com/watch?v=sD-UrHq9tR8

Rolig video! Fast nu var jag lite mer ute efter vilka krav det ställs på förarens handling, och inte just hastigheten i sig :)

Det är stor skillnad på att köra liten och stor hund. Den största skillnaden är att en liten hund har många fler chanser att svänga än en stor hund eftersom den tar fler steg. Därför måste du vara med den på ett annat sätt än en stor hund. Många som kör stor hund har inte riktigt insett detta ;) Men någon har fått testa köra min lilla någon gång och var förundrade över hur lite man behöver göra för att få henne med sig istället för att gå runt som man tänkt.

När jag har lånat en BC någon gång för att testa tyckte jag att jag stod stilla mycket mer och väntade på att den skulle svänga men när det väl gick rakt fram så gick det toksnabbt. (och det var ingen dålig BC utan en med VM-meriter ;))

Ja där har du rätt. En stor hund flyter ju ut mer av bara farten än den lilla. Men föraren till den stora behöver ju dock vara med mer för att få till svängarna (just eftersom de flyter ut) samtidigt som de behöver hänga med i tempot.

Sist jag körde liten vovve så var det en dvärgpincher och honom fick jag stanna och vänta på eftersom jag var lite väl inne i mitt vanliga "kubba fort som fan" ;)

Som jag skrev innan så är det nog mest förutfattade meningar från min sida. Samtidigt som jag inte kan låta bli att notera att det i large tycks kräva en mer välutvecklad handling? Man ser iallafall mer avancerad handling mycket oftare i large än i small..?

Ja där har du rätt. En stor hund flyter ju ut mer av bara farten än den lilla. Men föraren till den stora behöver ju dock vara med mer för att få till svängarna (just eftersom de flyter ut) samtidigt som de behöver hänga med i tempot.

Och föraren av den lilla hunden behöver med vara med hunden för att inte få svängen för tidigt
Sist jag körde liten vovve så var det en dvärgpincher och honom fick jag stanna och vänta på eftersom jag var lite väl inne i mitt vanliga "kubba fort som fan" ;)
Det är en av svårigheterna med en small-hund. Att få till timingen så man inte är för tidig (eller för sen) då du har en mycket kortare ansatslängd. Det är tex vanligare tycker jag att en smallhund tar hinder de ska runda stöden tillbaka för de har så kort ansatssträcka men en largehund ser det naturligare att runda

Som jag skrev innan så är det nog mest förutfattade meningar från min sida. Samtidigt som jag inte kan låta bli att notera att det i large tycks kräva en mer välutvecklad handling? Man ser iallafall mer avancerad handling mycket oftare i large än i small..?

Man handlar ju olika eftersom det är olika saker man behöver göra för att ge hunden en så bra linje som möjligt. Det viktiga tycker jag är att inse att man inte handlar små och stora hundar likadant och att det finns olika svårigheter i att handla olika hundar.

Tyvärr är det många largeförare som tror att man kan handla små hundar likadant som en stor och sådana har jag slutat träna för. Man behöver ha erfarenhet av att träna liten hund med för att kunna lära ut bra small-handling.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 534
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 925
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 833
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat