Sv: Den ultimata agilityrasen?
Jag tänker ganska ofta att jag tycker det verkar "enklare" att köra small eller medium just för att hundarna inte är lika snabba. Lättare att hänga med
Men jag har egentligen aldrig kört någon riktigt snabb liten hund så det kanske mest är förutfattade meningar
Säg inte så, Jannie körde i Oxelösund med sin smallsheltie och slog bc-vinnaren i large med mer än 1 sekund, på samma bana.....
Jag tycker att antingen border collie eller sheltie är det solklara valet om man ska just titta på rasen. Det finns ju redan en uppsjö av framgångsrika shelties och bc i agility av en anledning. Jag har själv lite svårt för bc av anledningen att rivningar kan bli ett enormt problem i large beroende på hund och träning så för min del gillar jag small/medium mer. Samtidigt som det såklart är häftigt med en hund med tryck i! Man ser nästan alltid cool ut med en bc hur dålig man själv än är på agility
För mig är det viktigt att hunden är byggd för jobbet. Inga överdrivna vinklar, ingen styltig, showig gång där hunden tänker alldeles för mycket uppåt och hunden ska ha en god galopp med bra språng. Mentalt ska det vara en hund med vad få av oss sheltiefolk kallar "koncentration". En hund som förstår agility och kan tänka själv men samtidigt vilja samarbeta och lyda. En hund som tar livet på största allvar och är lite vass i kanten. Kampvilja och driv är jätteviktigt men det beror också på hur man själv odlar det, man kan lätt förstöra kampvilja hos en hund precis som man kan odla fram det på en hund som inte är naturtalang från början.
I grund och botten blir det en individsak. För de här hundarna kan man hitta i alla raser men just sheltie och bc vinner på att man ofta avlar på en följsamhet och koncentration. Sen tror jag mycket ligger på föraren också, vet du vad du ska plocka fram så kan du göra mycket av lite så att säga!
Jag tror inte det finns en ren formel för vad en bra agilityhund är - tittar man på SM finner man kelpies, bc, aussies, shelties, schnauzers, terriers etc. och det enda dessa hundar har gemensamt är att de är hundar. Jag har jämfört MH beskrivningar och inte hittat någon gemensam nämnare för bc, malle, aussie, sheltie, JRT, pudel och border terrier mentalt. De ser alla helt olika ut.