Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

knapplån.

På Lördag ska vi tävla våran sista islandshästtävling vi avslutar våran "karriär" med den roligaste av dom alla.:)

Om det blir den sista i livet eller bara några års uppehåll det får visa sig men just nu i våra liv tycker vi annat är så mkt roligare.

Ni får väl önska oss lycka till, vi har några stora utmaningar i framtiden att ta oss igenm=)

*KL*
Inte så rolig uppdatering, men min nya häst står på Ultuna sen i torsdags.
Hittade henne i hagen blockhalt och med jättesvullen i kotan vf. När jag visiterade henne så kände jag en liten pinne/sticka på insidan av kotan, lyckades hindra mig själv från att dra ut den och ringde Ultuna och lastade henne och åkte upp, den har gått in i både kotleden och kotsenskidan... Hon sövdes och opererades senare samma kväll och nu håller vi ALLA tummar att hon blir bra!
Underbara, fina lilla tjejjen!

Nej fy vad tråkigt! :( Håller tummarna för att hon repar sig och blir helt återställd!

Nej vad hemskt! Hoppas att det går bra!!!

Niela: Lycka till på lördag, vad ska du tävla i för grenar?

Jag flög av ganska illa igår och har fått strikt vila ordinerat av min naprapat. Det är fruktansvärt tråkigt. Det är även rätt svårt att ta hand om en gård, köra traktor och utfodra xx antal djur ensam när man har svårt att ens böja sig. Jag räknar dock med att vara på hästryggen senast onsdag, för på fredag/lördag blir det Gummi-kurs, oavsett hur ont det gör.

Ajaj! Vet hur det känns, ramlade av Laukur för två år sen och jag har ramlat av hur många ggr som helt i mitt liv som ryttare (hade shettis som första häst, säger en del ;)) men har aldrig fått så ont som den gången :crazy: Ryggen värst + att jag fick en spricka i ett revben så efter det rider jag med säkerhetsväst!

Fy fasen, spricka i revben! Jag är väldigt glad att jag bara skadat mjukdelar den här gången även om hela ryggen fått sig en törn. Men inget brutet.
Det är så konstigt dock, i höstas gick jag omkull rätt illa med en häst i galopp på Island, jag landade på ansiktet så kraftigt att hjälmen flög av. Då hade jag i stort sett inte ont alls efteråt. Men igår, när jag seglade av i slow motion från trav och landade på sidan, så kunde jag inte resa mig på en bra stund och idag har jag ont överallt. Verkligen överallt. Varje muskel skriker.
och tajmingen är absolut inte perfekt med tre träningshästar och fyra egna som ska tränas, men det är den väl aldrig å andra sidan.

Varför är det sista tävlingen?

Kl.

Skadat benet pga isen. Får se hur det går imorgon. Idag ingen ridning :( blir nog en kortare sväng imorgon. Inget brutet tror jag.

Vi ska satsa på hopp och dressyren ist då vi för dagen tycker de är roligare.
Och gillar inte vissa regler som är inom islandhästridningen vilket gör att för mig är det inte roligt att tävla.

Ja alla föredrar vi olika :). Trodde du skulle sälja henne först, men tänkte väl. Tror jag kan gissa varför du inte är så förtjust i sif:s tävlingar men skriv gärna varför så får vi se om jag hade rätt :).

Igår fick jag äntligen en uppdatering efter helgens tystnad!
Hon har ingen feber, svullnaden har gått ner helt, en liten galla kvar, såren är jättefina, hon är ohalt i skritt och en halv till en grad i trav... JAg trodde inte att hon skulle kunna gå ordentligt redan än mindre trava!
Imorgon ska dom ta prov på ledvätskan för att vara säkra på att ingen inflammtion ligger och gror i det tysta! Håll alla tummar tills dess! Sen kan ni få gå ner på halvtid i tumhållning! ;-)

Det är så galet bra att man kan inte föreställa sig! Stark tjej den där röda! <3

Va skönt!!! Håller tummarna hårt för att provet visar bra!

KL

Vi var hos hästtandläkaren igår... Och Kveikja har slipat ner sina "betthållartänder" ganska bra... Nog för att jag vet att hon tuggar på bettet rätt rejält stundtals(när hon bara skrittar på lång tygel eller står still) men att det gjort så stor skada så fort! O jag som tycker hon går bäst på tredelat...Attans! Så nu känner jag mig allmänt förvirrad. På raka bett blir det inte alls bra, o det är rakt bett som de inte kan lyfta upp o tugga på... Hon har gått askass på det, kör upp huvudet o då åker bettet bak när jag tar i tygeln- o då kör hon upp huvudet än mer... Tandläkaren älskar ju rakt pelham o ville jag skulle ta det, men det trivs K inte alls med -inte de gånger jag testat iaf. Så nu skall vi testa att spänna fast det tredelade med en tajt curbstrap så hon inte kan lyfta det... Blir spännande och hade det inte varit för att det blåser halv iskall jvla storm ute hade jag redan suttit på hästryggen o testat... :angel: Jag skall oxå rida mer bettlöst tänkte jag, alltid när jag inte har fokus att träna så får det bli bettlöst. Skall oxå rida henne mer på peewee!

Blir lite lack för att det finns så litet utbud av bett i storlek 9,5. Jag vill ju ha små nätta bett till hennes lilla huvud. Drömmen vore ett "miniature kimblewick" fast med rak mundel. Då hade vi haft rakt bett, med kedja(kanske byta mot läderrem) och små skänklar! Jag hatar de där stora ringarna som sitter på vanliga kimblewick. O de miniature som redan finns de är bara tvådelade... Suck! Fast jag har iaf beställt ett minihackamoore, ett "BBB" barefoot bitless bit, verkar hur bra som helst!

Ja jag var inne på att sälja henne ett tag men insåg att denna häst kan jag aldirg sälja.
Så då fick jag fundera om lite, och göra "om" hästen efter till de jag vill ha helt enkelt:)

Islandshästen är enligt iallafall mig en mkt allsidig ras=)

Jag gillar inte Sifs regler om att man inte får klippa man, svans, raka, eller klippa bort hovskägg.
Sedan gillar jag inte sättet man rider på ute på tävlingsbanorna, det är en stil som inte är vad jag tror på.
Och eftersom jag inte vill rida min häst så kommer vi aldrig komma annat än sista ute på tävlingarna och då ser jag inte någon anledning till varför jag skall fortsätta att tävla helt enketl.

Det finns ju olika ridstilar, western klassisk islänsk galopp trav osv, man ska hitta sin ridstil som passar en själv bäst helt enkelt.
Säger absolut inte att den islänska ridstilen är fel på någevis men den tilltalar inte mig bara.:)

Hoppas du förstår mig hur jag menar=)

Sedan gillar jag inte sättet man rider på ute på tävlingsbanorna, det är en stil som inte är vad jag tror på.
Och eftersom jag inte vill rida min häst så kommer vi aldrig komma annat än sista ute på tävlingarna och då ser jag inte någon anledning till varför jag skall fortsätta att tävla helt enketl.

Jag kan också vara kritisk till en del av det man ser på tävlingsbanan men för mig är det inte specifikt för islandshästtävlingar.
Jag tycker att det ofta är nivåberoende.
Oavsett disciplin (undantaget hoppning där jag tyvärrr tycker att det är för hårt i hästens mun även på toppen) tycker jag att ryttare på relativt låg nivå är dåliga på att få med hästens rygg och är för "duktiga" på att hålla för hårt i tyglarna (utom western där man är för "duktig" på att inte hålla i tyglarna:angel:)

Vad gäller placeringar.

Jag tror ju att en välriden islandshäst med taktrena och stabila gångarter kan stå sig ganska väl åtminstone på lätt klass och en bra bit i öppen klass också, utan att vara spektakulära.
Men man måste säkerligen få ut steglängden ordentligt.
Man ser ju en del "pinnande" i framför allt traven tycker jag, där många ryttare misslyckas med att länga travstegen och i stället får högre stegfrekvens för att komma upp i sådan hastighet som man verkar vilja ha.

Jag har i stort sett ingen erfarenhet av att tävla islandshäst (men ska antagligen ut på ett pat tävlingar på ett ungsto jag har i träning i sommar). Jag tror att jag kan få hyfsade resultat på ungstoet, även om tölten rimligen inte kommer att ge någon vidare utdelning på henne eftersom hon är för lite tränad - och kommer att vara för lite tränad 1 maj om vi ska ut då.

Ingen stor spricka så jag var uppe i sadeln igen efter en vecka :)

Usch! Hoppas du repar dig fort igen!

O ja det finns mkt skit överallt självklart.:) alla grenar har sina akilleshälar=)

Va skönt!!! Håller tummarna hårt för att provet visar bra!

KL

Vi var hos hästtandläkaren igår... Och Kveikja har slipat ner sina "betthållartänder" ganska bra... Nog för att jag vet att hon tuggar på bettet rätt rejält stundtals(när hon bara skrittar på lång tygel eller står still) men att det gjort så stor skada så fort! O jag som tycker hon går bäst på tredelat...Attans! Så nu känner jag mig allmänt förvirrad. På raka bett blir det inte alls bra, o det är rakt bett som de inte kan lyfta upp o tugga på... Hon har gått askass på det, kör upp huvudet o då åker bettet bak när jag tar i tygeln- o då kör hon upp huvudet än mer... Tandläkaren älskar ju rakt pelham o ville jag skulle ta det, men det trivs K inte alls med -inte de gånger jag testat iaf. Så nu skall vi testa att spänna fast det tredelade med en tajt curbstrap så hon inte kan lyfta det... Blir spännande och hade det inte varit för att det blåser halv iskall jvla storm ute hade jag redan suttit på hästryggen o testat... :angel: Jag skall oxå rida mer bettlöst tänkte jag, alltid när jag inte har fokus att träna så får det bli bettlöst. Skall oxå rida henne mer på peewee!

Blir lite lack för att det finns så litet utbud av bett i storlek 9,5. Jag vill ju ha små nätta bett till hennes lilla huvud. Drömmen vore ett "miniature kimblewick" fast med rak mundel. Då hade vi haft rakt bett, med kedja(kanske byta mot läderrem) och små skänklar! Jag hatar de där stora ringarna som sitter på vanliga kimblewick. O de miniature som redan finns de är bara tvådelade... Suck! Fast jag har iaf beställt ett minihackamoore, ett "BBB" barefoot bitless bit, verkar hur bra som helst!

Min är precis likadan. Men nu med micklem träns, kan jag ha tredelat. Numer är han fin i munnen, inga förslitningar :)

Intressant diskussion om just tävlingar. Jag och många jag pratat med har märkt en förändring de senaste åren, tyvärr inte åt "rätt" håll upplever jag det som.

Jag tror ju att en välriden islandshäst med taktrena och stabila gångarter kan stå sig ganska väl åtminstone på lätt klass och en bra bit i öppen klass också, utan att vara spektakulära.

Så var det absolut förr! Jag och min häst vann ganska ofta, framförallt medans vi fortfarande tävlade lätt klass. Han är väldigt välriden och har stabila, rena gångarter med helt okej rörelser, går i en trevlig form och så.
När vi började tävla var han en av de finare i lätt klass. Inte med mest "bensprattel" men mjukast och trevligast. Resultatet = blågul rosett.
Det senaste året har jag varit och tittar på ett par tävlingar och då har jag märkt att så är det inte nu.
Nu vinner allt för ofta hästar som har tappad rygg, inte så bra undertramp, men viftar högt med frambenen. I lätt klass, alltså. Det tycker jag är synd. Till exempel är det en liten tjej som tävlar en äldre häst som ser väldigt trevlig ut. Den töltar rent och med helt okej form, har en väldigt trevlig form i grundgångarterna och ren takt och tjejen rider mjukt och harmoniskt. De brukar ofta inte ens komma till final, för att hästen inte har så mycket energi, tempo och steg. Men i lätt klass tycker inte jag det ska behövas. Jag skäms lite för hur sporten har utvecklats när jag ser sådana harmoniska ekipage kanske inte ens ta sig till b-final, och vinnarekipaget är ett ekipage som inte alls ser lika trevligt ut, där hästen har mycket luft i steget men både slår upp, är stressad, går emot handen osv. osv.
Det är så synd! :(

Nog babblat om det för just nu :p Idag ska jag och min häst antingen ut och konditionsträna, eller trimma lite dressyr. Jag har beslutsångest!

Vad tycker du skillnaden är mellan ett minikibelwick med rak mundel och ett babypelham med rak mundel?

Babypelham finns ju i 9.5 och 8.5 också för den delen. Jag har dock aldrig testat ett kimbelwick, men jag fick höra av tandläkaren att de två var jämförbara och inverkade på samma sätt. Men bara för att de har lika konstruktion så betyder det ju inte att de känns lika, så därför undrade jag lite över skillnaden. Ni har väl pelham till Snöggur? Hade varit kul med en jämförelse. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka