Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Oj är de så strikta hos er!
Jag har nyligen tagit två djurskyddsmissar. Där står inget i avtalet om villkor hit eller dit - mer än att man inte får släppa ut dem förrän de är kastrerade vilket jag tycker är ett rimligt villkor. Det är ju inte meningen med fler katter som ingen kan ta hand om.

Tror det varierar väldigt mycket vad som står i avtalen. Eller ja. Uppenbarligen är det så :)

Bonusbild på min frusna katthemskatt som ännu inte är färdigbehandlad pga att hon ännu är i för dåligt skick att allt ska göras på en gång, därav rinniga ögon och mager kropp. Hon har bara varit i katthemmets ägo i fyra veckor, så det är ett seriöst katthem så ni inte tror att hon inte får den behandling hon behöver. Hon är klippt pga omfattande tovor.
72662_10151569282424612_1655613815_n.jpg

Kl

Idag kom vintern tillbaka här på västkusten! Jag var givetvis snabb ut med kameran. Älskar att fota i snön!

vackrasystrar.jpg

Mina fina tjejer!

Meyja har fällt typ allt täckhår, hon ser nu ut som en ullig boll!
vackremejis2.jpg

Idag red jag Kveikja i paddocken. I skritt o trav gick det jättebra! Hennes skritt har verkligen blivit så rolig att rida! Riktigt känner hur ryggen åker upp o hur det blir uppförsbacke! Tölten däremot var vi inte på humör för. Jag är seg för jag jobbar massor denna veckan o Kveikja hade visst fått träna övergång tölt-trav med medryttaren igår(bra övning för ryttaren men mindre bra för Kveikja...) så K kastade ju sig mot trav så fort jag inte lyckades hålla ihop. O när jag skulle driva på och samla så försökte hon bara springa iväg. Så vi gjorde väl ett halvt voltvarv som tillslut blev ok o sen valde vi bort tölten för idag... Ingen idé när varken ryttare eller häst orkar. Galoppen och galopofattningarna har ju blivit mycket bättre men idag märktes tydligt att K var osäker på underlaget o inte vågade ta ren galopp. Så jag lyssnade på det oxå, med tanke på att hon gått omkull i galopp två gånger denna vinter på sämre underlag i paddocken så vill jag inte riskera det när jag sitter på!

Nu har jag två arbetspass kvar innan en helt ledig vecka! Då skall vi till tandläkaren, hovslagarn och tävla i en ishall! Blir en toppenvecka!! Fast dyr... :angel:

KL!

Nån här som har en Aquila Mentis eller testat en sån?
Finns ingen att prova nära mig så jag behöver all info jag kan få om den :)

Tack på förhand <3

Idag är jag LYCKLIG!! Första hästen för Ctränarprovet är godkänd! Och med bra poäng och omdömen :) Restrerande 3 ska ridas in på praktiken :D tjohoo!

Stort Grattis!!

Kl

Vi lekte i paddocken nu på kvällen...
rabock.jpg

meyjsnogg.jpg

loshosnogg3.jpg

O på dagen red jag ut på Kveikja, jag har jobbat massor i en vecka men idag firade vi ledighet! O hon gick så jäkla bra! Kunde riktigt trycka på i tölten, bra tempo och framförallt bra bakben! Hon längde verkligen bakbenssteget och den stunden som syrran red (så jag kunde titta) så gick hon i uppförsbacke! Så coolt! Vi har verkligen olika dagar nu, ena dagen grymt bra o nästa pannkaka... Men det är väl så det är?

Super fint du är verkligen duktig på att rida och få fram det där speciella hos hästarna tycker jag.

KL

Min duktiga häst idag!
lostltgrym3.jpg

Man kan inte bli annat än lycklig av den pownien! :love:

Andra halvan av dagen spenderade vi på kurs för Daniel Jónsson! Syrran red Vigdis och det gick grymt bra för dom!!! Hon har gett mig lov att visa bild -som ju efterlysts här! Men hon har visst kameran... Så ni får hålla er några dagar... Tycker det är grymt imponerande med tränare som kan vara helt nya inför en häst och som genom bara nån övning förändrar hela hästens uttryck och "vara"! Viggan var SÅ SNYGG!!!

Vad duktiga ni är! Hon ser finare ut än någonsin numera i tölten tycker jag. :) Det verkar ha blivit fina framsteg under vintern. Trevligt också att ni ser så glada ut.

Får jag också vara med här och snacka? :) Jag har för tillfället en islandshäst, och väldigt många funderingar, som förhoppningvis ni kloka kan hjälpa mig med!
Hästen jag har nu är min ögonsten som jag haft i många år och skulle ha otroligt svårt att skiljas ifrån, eftersom vi verkligen är nära vänner och inte "bara" häst och ryttare. Han är fin och trevlig på alla sätt, men ingen tävlingshäst på någon lite högre nivå. Jag däremot är en tävlingsryttare som tappar motivation direkt utan tävlingar.

Vad ska jag göra? :crazy: Att sälja min bästa vän känns inte som ett alternativ, unghästar är jag inte speciellt intresserad av och "färdiga" tävlingshästar kostar ju skjortan! Det finns verkligen inget utrymme för tillfället för att köpa häst för 70.000 och uppåt, inte en chans.
Jag kan väl ändå inte vara ensam om att någon gång varit i den här situationen? Hur har ni andra gjort? Det finns ju knappast fina hästar att bli tävlande medryttare eller fodervärd på heller, de växer inte precis på träd de där hästarna.

Just nu 0-2 gånger per år, ungefär. Så gott som ingenting, alltså. När jag för några år sedan var som mest aktiv låg det på runt 7-8 tävlingar per år, och det är väl där någonstans ungefär jag skulle vilja vara.
Men sedan är inte just själva tävlingarna den viktigaste biten, utan alltihop runtomkring med kurser, träningsscheman och tydliga mål.

Men det var ju ändå inte så mkt. Kurser och träningar kan du ju gå på ändå :). Gå regelbundet på kurs. Rid för tränare 1gång/månad minst och lägg upp några tävlingar i kalendern.

Nej, med avstånden här blir det ogärna oftare än så :crazy:
Visst kan jag, men med en häst som inte har mer kapacitet så får jag ändå inte fram någon motivation. Jag vet vilka poäng vi kommer att landa på och det finns inte mer att plocka fram i hästen. Då blir det ändå inte roligt att (tävlings)träna och tävla.

Det är en svår kombination att inte vilja sälja sin häst som inte har den kapacitet man önskar och att vilja ha en ny tävlingshäst som man inte har råd att köpa. Vilken nivå vill du ligga på rent tävlingsmässigt? Öppen klass, A-klass, SM-nivå? Om du inte kan tänka dig att sälja den hästen du har nu, har du råd och tid att ha två hästar? Det är verkligen köparens marknad nu och det gör att det finns möjlighet att göra lite klipp, vissa säljare är desperata att bli av med sina hästar och ibland ska ett skambud gå hem.
Om man inte känner någon hästägare som kan tänka sig att låna ut sin häst med mer kapacitet för att tävlas, så finns det i mina ögon inte så många andra lösningar än att nöja sig med det man har och tävla så gott det går/sälja den gamla hästen och köpa en tävlingshäst/behålla den gamla hästen och "göra ett klipp" med någon otränad och billig, men flott (ung)häst.

Ja, det är en skitsvår kombination :crazy: Även om jag skulle sälja hästen jag har, så skulle det inte bli så mycket klirr i kassan ändå.
Självklart vore SM-nivå en trevlig nivå att ligga på :D, men jag vill iallafall kunna tävla öppna klasser och veta att jag har en chans att ligga i toppen, och kunns åka på lite större tävlingar (typ regionala) utan att vara "det svarta fåret" som inte alls hör hemma där.

Råd och tid för en till finns det, så det skulle isåfall vara om man lyckas göra ett riktigt fynd någonstans. Tyvärr har jag, i takt med att jag tävlat mindre, också kommit längre ifrån hela islandshästsporten och känner nästan ingen som håller på med islandshästar längre :crazy: Så det är ju svårt att fråga runt bland mina bekanta också om de vet något och sådär.

Och du kan inte tänka dig en yngre häst med kapacitet men som behöver tränas mer innan den är reod för tävlingsbanan? tycker att dte ligger många sådana ute billigt som skulle göra sig fint i öppen klass med mer träning och styrka.
Annars är kanske en bra start att börja rida lite mer kurser och prata runt om att du letar efter en tävlingshäst. Om man är en duktig ryttare så kan det dyka upp möjligheter där man minst anar det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka