Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Har inte fått några. Ev kan hon utvecklas så hon kan räcka till men han var tveksam. Det är trist men sånt man får räkna med. Gillar att han är ärlig dock!

Åker upp i april så kan fixa bilder då :)

Han har blivit mycket finare det senaste halvåret och det syns verkligen på bilderna så jag blev jätteglad när jag såg dom :)

Tölten är ju fortfarande svår, men han töltar iallafall! Tyvärr inge värst koncentrerad under fotograferingen när det gällde tölten då det var folk och hundar överallt, men det blev en del fina galopp och trav bilder iallafall.

Fast är 7.5 så fy skam då? :) beror ju helt på dom andra gångarterna osv men i mina ögon är d väl helt okej?! Fyr eller femgångare?

Lite oklart med antalet gångarter. Och jo, nog kan jag tycka att 7,5 år OK men min och Gummis måttstock är nog inte densamma. 8,0 skulle jag vara urnöjd med. Men men, hon stannar ett tag till iaf, ska fundera lite på hur jag vill göra även om min plan hela tiden varit att hon får stå kvar fram till visningen oavsett.

Kl på mig själv.

Här kommer några fler bilder. Den första är den enda hyffsade töltbilden. Han har ju inte någon uppvisningstölt än precis utan vi får slita en del för att det ska bli vettig tölt utan att han sänker ryggen och kastar upp huvudet för att det är svårt och jobbigt. Men trav och galopp bilderna blev bättre :)

dsc_0422.jpg

dsc_0462.jpg

dsc_0470.jpg

dsc_0477.jpg

dsc_0486.jpg

dsc_0546.jpg

Är såå glad efter att ha sett de här bilderna och jämför med hur bilderna från i somras ser ut. Vi har blivit mycket starkare och det är stooor skillnad :) Klart att det alltid finns att jobba på, men att det syns och känns skillnad är så roligt!

kl

Vi har överlevt vår första tävling!! :banana:

Mitt mål var att få honom framåt iallafall, och jag lyckades! Ingen placering såklart, men med poäng långt över förväntan :D Skritt 4,5 Trav 5,0 (när han väl kom fram i trav) och Galopp (med motorstopp) 4,5

601282_10151333098877616_259277237_n.jpg

Ska lägga ut lite bilder i gångartstråden också :laugh:

7,5 tölt är:
- Bra jämn fyrtaktig tölt, men saknar steglängd och elegans.
- Bra jämn fyrtakt, med bra steglängd, men liten aktion.
- Bra temposkillnad, med bra aktion och rörelse, men med många
taktfel vid kort- och mellantempo.
- Tölt med korta bakbenssteg, men bra aktion och rörelser i frambenen,
ganska bra tempo.

Så 7,5 tölt kan vara lite hur som beroende på hästen :)

8,0 tölt är:
- Jämn fyrtakt med bra fram- och bakbenssteg, aktion över medel,
ganska bra tempo.
- Jämn fyrtakt med bra fram- och bakbenssteg, bra aktion, men endast
medeltempo.
- Bra temposkillnader med hög aktion och rörelser, men med
taktmissar vid högre tempo.
- Ganska korta bakbenssteg, men bra aktion och rörelse i frambenen,
inga taktmissar, bra tempo.
- Den maximala poängen om kort tölt inte visas.

Gillar att studera skillnader i hästar som får samma poäng och nej det är inte så konstigt att vissa hästar med taktmissar och flotta rörelser får samma poäng som hästar med mindre rörelser men ren takt när det i bedömningen bedömas lika :)

//Petronella - läser alltid - hinner sällan skriva (hann med nu bara på grund av jag redan höll på med FIZO ;))

Det som saknas i är tydligen lyften, men å andra sidan så kan tydligen Svadilfariavkommorna visa på det senare. Många av dem är tydligen lite tröga.
Antar att lyft inte är så lätt, om ens möjligt att rida fram mer än i viss grad om det inte finns där naturligt.

Fina ridbilder, men skulle vilja se mer ryggarbete hos hästen
Nu är det mer bara springtrav och hästen går i fri form visst den spretar med frambenen men det är helt utan att ryggen är med.. tyvärr.
Om du jobbar upp ryggen lite mer och får ner formen lite så han verkligen är på tygeln kommer hästen bli betydligt finare både i form och steg:)

För steg det har den de ser vi ju=)

Tack för svar :)

Ryggen är hans svaghet och jag lovar dig att hela överlinjen blivit sååå mycket bättre sen vi starta upp igen i slutet av juni då han stått i ett halvår, så ja, vi behöver fortfarande stärka ryggaktiviteten i alla gångarter:)

Under fotograferingen "red" jag inte, utan det blev mest rolig ridning utan massa krav och jag måste säga att han är riktigt snygg trots att vi bara springer på utan att arbeta, om du förstår hur jag menar, jag åkte mest med och korrigerade tempot :) Hade jag jobbat honom mer hade det antagligen sett bättre ut som du säger :) Så jag håller med!

Senast ändrad:

Han ser jättetrevlig ut! Kul att se ridbilder på er!

Knapplån som följer

Visst är fullpälsad islandshäst med benlindor bland det fulaste som finns?
wpid-dsc_1536.jpg

Påminner mig om Faun'en i Narnia-filmen.... Stackars Andi bryr ju sig förståss inte, han var nog mest glad över att matte la tid på bara honom idag! Det var evigheter sedan jag red honom något mer seriöst! Han går mest med sin lilla medryttare o några andra vänner som lånar honom. Så han går nog 6dgr/v iaf men bara skogen... Men idag var han mattes ponny o fick jobba lite lätt på sin dressyr. Han hade inte glömt hur man gör, men han är ju inte direkt lika smidig o lätt som när han var i full kondition. Men jag är ju så skraj för hans spatt så jag har inte vågat träna. Tänkte försöka träna dressyr på banan lite det närmaste o se vad som händer. Han har ju inte en ryggmuskel kvar...

En annan tråkig nyhet är att vi fick avliva våran ena älskade katt i lördags. Han blev inte ens ett år gammal... Han blev trampad av en häst så illa över bröstkorgen att han inte gick att rädda. Att en stallkatt kan sätta sig i hjärtat så hårt på så kort tid förstår jag inte...
wpid-dsc_0530.jpg

Vila i frid Linus!

Visst är fullpälsad islandshäst med benlindor bland det fulaste som finns?
wpid-dsc_1536.jpg

Påminner mig om Faun'en i Narnia-filmen....
Ja! Ha ha ha! Vilken rolig liknelse och du har rätt. Han ser inte klok ut stackarn. :) Hoppas att han är ok i benen, jag har inte hängt med, hade han fått "en ny omgång" med spatten? :(

Beklagar förlusten av missen.

kl på det

Ang katter så söker katthem m fl katter som kan få bo i stall som stallkatter.... det är så himla trist med katter som slängs ut utan värde...Så ni som har möjlighet hjälpa till ge några katter ett värdigare hem, gör det!

Ja! Ha ha ha! Vilken rolig liknelse och du har rätt. Han ser inte klok ut stackarn. :) Hoppas att han är ok i benen, jag har inte hängt med, hade han fått "en ny omgång" med spatten? :(

Beklagar förlusten av missen.

Nejdå, inga nya skov, 1,5år sedan sist(självförvållat då han sattes i liten bantarhage o reds inte på några veckor...). Men jag är orolig att jag skall belasta bakbenen så han får ont igen. Han kan vara gallig bak efter hårdare ridturer ibland... Om det betyder något för spatten vet jag förståss inte, men han hade aldrig det förr iaf, men han börjar ju bli till åren -17bast!

Tog benlindor på för jag tänkte det kanske gav nån nytta nu när han skulle jobba. Men fult var det! Fast det var ännu fulare att bara ha på bakbenen så det blev runt om, min lilla Faun ;) hehe

kl på det

Ang katter så söker katthem m fl katter som kan få bo i stall som stallkatter.... det är så himla trist med katter som slängs ut utan värde...Så ni som har möjlighet hjälpa till ge några katter ett värdigare hem, gör det!

Före vi skaffade Rut o Linus så undersökte jag det här med att rädda från katthem. Men det föll för min del på katthemmens avtal, de är alldeles för uppstyrda -jag vill få göra vad jag vill med mina djur. Vill inte behöva be om lov för att avliva t.ex. Eller behöva uppvisa veterinärintyg på avlivning om det görs utan katthemmets "lov". Jag vill iaf inte vara låst o inte få göra vad jag anser bäst!

Fast jag räddade ju dessa två istället, de skulle skjutas samma helg som jag frågade om dom. Speciellt Linus som var oerhört skygg! De försökte fånga honom i en veckas tid, tillslut sa vi att det inte går -de skulle skjuta honom således. Men en lördag kl 21 fick vi ett ryck o gick dit en sista gång! Lyckades skrämma in L bakom en låda där han sedan inte kom ut utan vi kunde fånga honom. Så blev han räddad oxå! Tre dagar var han apatisk, sen var det som att han vaknade o efter det har han varit den keligaste o mest tillitsfulla katt jag mött! Åh vad jag saknar honom!
wpid-linnusored.jpg

Före vi skaffade Rut o Linus så undersökte jag det här med att rädda från katthem. Men det föll för min del på katthemmens avtal, de är alldeles för uppstyrda -jag vill få göra vad jag vill med mina djur. Vill inte behöva be om lov för att avliva t.ex. Eller behöva uppvisa veterinärintyg på avlivning om det görs utan katthemmets "lov". Jag vill iaf inte vara låst o inte få göra vad jag anser bäst!

Oj är de så strikta hos er!
Jag har nyligen tagit två djurskyddsmissar. Där står inget i avtalet om villkor hit eller dit - mer än att man inte får släppa ut dem förrän de är kastrerade vilket jag tycker är ett rimligt villkor. Det är ju inte meningen med fler katter som ingen kan ta hand om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka