Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag vet inte... Jag är dålig på att se kapacitet hos unghästar, så jag skulle säkert köpa på mig något praktexemplar av skogsmulle :o
Det känns lite onödigt att rida mer kurser och så när hästen inte har mer att ta fram, och jag inte utvecklas så mycket på hästen heller. Men kanske jag får se det i ett större perspektiv än bara själva träningen. Det ÄR ju faktiskt ett tillfälle att skapa kontakter och slänga ut trådar åt alla möjliga håll.

Att rida lektioner ska ju vara utvecklande oavsett vilken kapacitet hästen har. Man kan alltid bli bättre och lära sig mer, även om hästen inte blir någon tävlingshäst för det. Men att lära sig att rida ännu finare, balanserat, få hästen smidigare, mer lösgjord och bärig osv osv har inget med hästens tävlingskapacitet att göra :)

Det är såklart sant :)
Jag känner bara att jag har ändå haft hästen i många år, och vi känner varandra utan och innan, så de senaste gångerna vi ridit för tränare har varken jag eller hästen gjort nåt nytt eller upptäckt något vi inte redan märkt, så att säga. Jag är absolut inte någon fulländad ryttare, så det är ju inte där skon klämmer, utan handlar nog mer om att hitta en tränare som kan hitta saker att arbeta på med ett "färdigt" ekipage så att säga.

Jag vet inte... Jag är dålig på att se kapacitet hos unghästar, så jag skulle säkert köpa på mig något praktexemplar av skogsmulle :o
Det känns lite onödigt att rida mer kurser och så när hästen inte har mer att ta fram, och jag inte utvecklas så mycket på hästen heller. Men kanske jag får se det i ett större perspektiv än bara själva träningen. Det ÄR ju faktiskt ett tillfälle att skapa kontakter och slänga ut trådar åt alla möjliga håll.

Jag ber om ursäkt om det låter oförskämt men jag tycker att du har fel inställning.
Du är inte själv på SM-nivå men du är säker på att du inte ens med hjälp av tränare kan hitta mer kapacitet hos den häst du har...

jag som är en glad amatör och hobbyryttare med ytterst mediokra hästar, är övertygad om att jag med tid, träning och rätt instruktör hela tiden kan utvecklas med mina hästar. Knappast till SM-nivå, men bättre kan vi bli.

KL. Isa halt sedan igår, har ett sår på ena hasen så jag antar att någon fått in en träff på henne. Jaja, halt men inte katastrofalt, så det är ju bara att vänta lite på att hon ska bli bättre.

Barmi trevlig igår, visserligen långt från trav men det går allt lättare att ha kontroll på bakbenen på honom och takten i långsam tölt är bättre.

Den lilla träningsfröken jag har inne, är en riktigt trevlig tjej. Pigg och glad, arbetsvillig men inte het. Rena grundgångarter, stora steg i framför allt traven. Tar halvhalter även i galopp trots att hon är riden enbart tiotalet gånger. Mycket trevlig.
Går i form i skritt.
Har inte alls grejat med tölt, det får komma lite senare när hon är säkrare på att förstå vad jag menar med tygeltag, skänklar, halvhalter.
Hur som helst en riktigt trevlig häst!

Karl är rolig. I morse hade jag med lite morotsbitar ut till hagen. Karl var en bra bit bort men upptäckte direkt vad som hände och kom travande i friskt tempo (och jag är lika glad varje gång jag ser honom trava och gå rent). Fullt fart mot morötterna och köra bort alla andra...

Jag tycker det hänger mycket på att hitta rätt tränare, någon som kan plocka fram de där lilla extra som gör skillnad just nu och samtidigt kunna se och ge mer långsiktiga mål.

Om du inte känner att du får ut det du vill av träningarna på din egen häst så kan du ju träna på någon annan, en del tränare har ju lektioner på sina egna hästar, ofta om de har någon typ av ridskola. Där kan ju finnas riktigt fina hästar som du kan få mer tävlingsinriktad träning på.
Du kan ju även kolla om det finns någon häst du kan bli medryttare eller fodervärd på som du kan få träna och tävla med.

På vilket sätt har hästen inte kapasitet? Vad har ni tävlat tidigare? Du kanske kan hitta nya utmaningar i en annan gren som passar hästens talang bättre? Nya töltfimi kanske kan vara något, eller gaedingakeppni?

Vad är det du inte gillar med unghästar och hur pass ung och oriden räknar du som unghäst? Finns ju gott om hästar på 5-6 år som är inridna ett par månader men inte tränade. Där kanske du har lättare att se och känna om det finns kapacitet än på en tvååring tex. Det finns ju en hel del hästar i den kategorin till ibland väldigt låga priser. Och om du vill ha en häst du kan rida och träna med mål för tävling så behöver du ju inte vänta så länge heller.

Jag ber om ursäkt om det låter oförskämt men jag tycker att du har fel inställning.
Du är inte själv på SM-nivå men du är säker på att du inte ens med hjälp av tränare kan hitta mer kapacitet hos den häst du har...

Jag förstår din tanke, men det är alltså en häst jag haft i många år (närmare 10), tävlat relativt mycket med, tränat för många otroligt duktiga tränare som gett massor av beröm för hans ridbarhet men vi är alla överrens: Det finns inte mer att plocka fram hos hästen.

Självklart kan man alltid utvecklas på olika sätt som ekipage, men det är just tävlingsridning som jag saknar och där kan vi inte utvecklas märkbart, det är jag faktiskt rätt säker på.

KL
Red en fjording förra veckan och tänkte; Töltdags! Så blev det ju inte riktigt :D

Ja, du har rätt, mycket handlar nog om tränaren också. Tyvärr har de duktiga tränare vi tidigare tränat för flyttat eller slutat ha privatlektioner, så tränarbrist gör säkert också motivationen låg.

Töltfimi verkar spännande! Men anordnas det tävlingar i det, annat än de som var på Strömsholm nu i vinter?
Vi har tävlat i allt som erbjuds på vanliga lokalklubbstävlingar. Fyrgång, femgång, alla möjliga töltgrenar, pass... Det går aldrig mer än "okej". Hästen har helt okej rörelser, okej vilja, okej exteriör och så men när inget är mer än just "okej" trots flera års träning så är det svårt att nå några högre nivåer :(

Det jag inte gillar med unghästar är väl just att man (jag) inte vet alls vad man (jag) får. En 4-5-åring som har ridits litegrann kan jag ju se hur den ser ut, men 1-3-åringar har jag svårt för. Så jag kan förstås hålla ögon och öron öppna efter nåt fynd i åldern 4-6 sådär, som är inriden men inte tränad så mycket. Det är helt okej.

Jag skulle leta efter en foderhäst i ditt läge. Om problemet är att du inte har råd att köpa en till just nu, men tid och råd att ha två.

Annars kanske dressyr kan vara en utmaning att börja tävla i. :)

Ja, det kanske är bäst, om det dessutom är köparens marknad är det kanske lättare än annars att hitta trevliga hästar att bli fodervärd åt :)

Dressyr vore jättekul! Men jag tror jag och min lilla lurviga ponny inte skulle passa in så bra bland alla extremt korthåriga halvblod :o Jag är rädd för att se för lång ut också ur "engelsk ridning-perspektivet". Men nog är jag lite sugen på att prova tävla dressyr med honom, det ska jag erkänna :D

Det är inte vinnarna som smälter in i mängden, det är vinnarna som sticker ut och som syns! Så var inte rädd för att inte smälta in ;)

Jag tror du har hamnat i en spiral som gör att din inställning tagit stryk. Jag tror du skulle må bra av att byta bana helt och skakas om lite. Börja leta efter möjligheter istället för begränsningar. Har du provat trec? Trail?
Dressyr eller western-grenar kanske hade varit en rolig utmaning för dig och din häst.

Om man inte kommer framåt så kanske man får byta riktning eller ta några steg åt sidan för att sen fortsätta framåt.

Idag har jag fixat lite nya bilder på Kná i vårsolen.
kna_tolt1_mars13_zps2bc0238b.jpg

Fler finns i 2007: ornas tråd

Senast ändrad:

Vad flott hon är! Hur går försäljningen?

*kl*

Är det någon mer här med en häst som inte börjat fälla än öht? Min håller fortfarande stenhårt i vinterpälsen... :crazy:

Knapplån

Hopplektion idag som vanligt och det tar sig verkligen.
Idag vart det ett PB och Jorunn skuttade över hela 85 cm hinder:bump:

Innan de så körde vi lite stuts å de är kul tycker Jorunn

Tack! :) Vi behöver jobba en del på bärigheten och trycket i steget, men det tar sig, och ibland glimtar det till och funkar! Jag tycker att hon är jätteduktig i förhållande till ålder och hur mycket hon är riden.

Försäljningen går ganska bra måste jag nog tycka. Ett par spekulanter har hört av sig varav en är en drömköpare tror jag. Det är en uppfödare som själv fått fram många fina hästar och som sökt efter avkommor (ston) efter just det sto som Kná är efter. Precis vad jag hoppats på! Båda föräldrarna är jättefina, men de var mest "aktuella" under 90-talet när de tävlades, sedan har de mest gått i avel och producerat avkommor utan att visa upp sig själva. Jag hoppas hitta någon som "varit med ett tag" som förstår vad den köper så att säga, det är ju lite roligare. Haken är "bara" att spekulanten behöver få sålt en av sina för att ha möjlighet att köpa Knasan, och det kan ju ta tid. Och så ska ju tycke för individen uppstå också. Men vi får se vad som händer, än ropar jag inte hej så att säga. Och vem vet vilka fler spekulanter som kan dyka upp på vägen. Men det känns rätt hoppfullt faktiskt. Har för mig att det tog 2-3 månader att sälja Faxi, och jag fick det pris jag hade begärt från början, så jag känner inte för att drabbas av panik ännu utan har is i magen. ;) Jag har varit lite seg med att uppdatera annonserna senaste veckorna, men gör en ny raid nu när jag har nya bilder så får vi se om det blir några nya napp.

kna_trav9_mars13_zps70e01973.jpg

Kná tilltalar mig väldigt mycket måste jag erkänna! :) Men jag har ju redan en egen fux.... :)

Kl.
Det känns oerhört lyxigt att ha tillgång till ett ridhus i stort sett när man vill. Idag löslongerade jag A lite grann och jääklar va fin han är i traven när han trycker på! Ska bara lyckas göra samma när jag sitter på.... :)

KL!
Helt utmattad efter dagens tävling!!
Lilla hästen gick över förväntan och tog sig till B-final i T8 och A-final i V5 med enl matte jättefina siffror på 5,17 efter Utta.
Stolt över honom är jag! Min lilla flipperkula behöll fokus ;)

*kl*

Är det någon mer här med en häst som inte börjat fälla än öht? Min håller fortfarande stenhårt i vinterpälsen... :crazy:

Jag har två som inte fäller. Fast de brukar vara senare än de andra.

Kl

Idag skall vi till hästtandläkaren! Spännande....

Karl har inte heller blrjat- Han brukar ha fällt färdigt i slutet av juni och börjar sätta vinterpäls i mitten av juli-

Visst är det underbart ;)

Laukur har precis börjat fälla han. Vill bli av med så mycket som möjligt innan det är dags för det tråkiga eksemtäcket...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka