Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Det bedöms inte i första hand om höga knälyft å bensprattel. En bra domare dömer inte så.

Här tycker jag att det märks lite skillnad på en del domare - tyvärr har jag själv en häst som gärna sprattlar med benen i tölten, men som inte riktigt har lärt sig att jobba ordentligt med ryggen och bakdelen (det jobbas på, har inte haft honom så väldans länge).
Det jag reagerade på vid förra årets FM (här i Finland är nivån helt annan än hos er, så kräver inte så mycket för att man skall få tävla) när vi hade förutom två finska domare också tre tyska, var att de tyska gav märkbart högre poäng för vår tölt (tävlade V1) - huvudet upp, ryggen ner, ställvis travtaktig, men helt okej lyft.
Poängen jag fick för långsamma tölten var:
Finska domarna: 4.5 och 4.5
Tyska: 5.0, 5.5(:eek:) och 5.0

Kan ju såklart bara ha råkat sig:idea:, men jag tyckte det var ganska intressant. Har någon annan märkt skillnader (ni som tävlat med utländska domare) i hur domarna har bedömt? :)

Eh ramlat av alltför många gånger:crazy: Men 3 st har varit de värsta.
Aug 09, hästen exploderade vid uppsittningen, jag föll så illa att jag hade sönder 2 revben samt spricka i tummen.
Juli 10, hästen kastar sig 180 grader, jag fastnar med ena foten och vrider ena knäet, ligamenten var väääl uttänjda men inte av:(
Aug 12, häst kastar sig 180 grader, jag åker av och slår i hela högersidan, huvud, axel och armbåge. Armbågen har jag rejäla problem av än idag:crazy:

Och så en liten uppdatering härifrån. Var på tävling med båda våra hästar för 1½ vecka sedan, med S tävlade jag V5 och med R V2. Trots att jag blev sjuk dagen före (värkmediciner är ibland mycket användbara :angel:) gick det faktist över förväntningarna. :D Blev inga höga poäng för någon av dem - 4,75 (?) med S, men vi klarade målet att få rätt gångarter och hålla henne under kontroll. :laugh: (Fröken kan annars vara latheten själv - men när det är andra hästar med kan hon bli väldigt het. :p)
Med R fick vi 4,65 (?), vilket var helt ok då ökade tölten är sist efter galoppen (jag får inte tävla i lättklass mer med honom :mad:).

R har förresten gjort enorma framsteg på den senaste tiden. :love: Tölten (särskilt på vägen) tycker herrn nu att är riktigt roligt, och senast jag red honom fick vi till en helt otrolig ökad tölt (för att vara honom :grin:) och han verkade så nöjd och glad. :banana: Också galoppvolter börjar fungera åt båda hållen (han hade en period där han tyckte att det var fullständigt onödigt att svänga i galopp och att vänster galopp är inget att ha). :bump:

KL

I söndags kom en god vän för att fota Dropi. Han är under pälsfällning/sättning och är OERHÖRT trött. Typ så här trött:angel:
IMG_1676_zpsbdbd3932.jpg

Det är svårt att fota en skäck med snö som bakgrund, ibland blev han trebent:rofl:

IMG_1711_zps43ff0642.jpg

Han var verkligen inte på humör alls... Hade helst velat gå hem och sova..

IMG_1718_zps6cadd75c.jpg

IMG_1680_zps08629005.jpg

IMG_1624_zpsaeb48364.jpg

:love:
IMG_1703_zpsccd96acb.jpg

Ja så sent som i söndags faktiskt. Vi var ute och red på en skogsväg och underlaget var väl inte det bästa. Dessutom hade jag fått Arveig lite väl tung i handen och det slutade med att hon halkade och tappade balansen. Det räckte för att jag skulle komma i obalans och gled av på vänstersidan. Jag slog mig inte särskilt mycket och det hela var i stort sett väldigt odramatiskt.

De gångerna jag ramlat av är när hästarna gått omkull. Isa för två år sedan när hon blev skrämd av en timmerlastbil (inte chaufförens fel; olyckliga omständigheter).
För några veckor sedan Barmi som "ramlade i diket" det vill säga vi kom för långt ut på vägkanten där det såg ut att vara väg men var dike med snö i.

Fått lite blåmärken och lite ont i en fläck på ryggen båda gångerna men inte värre än så.
Blåmärkena på höger ben var magnifika när Barmi och jag ramlade i diket, men jag har en liten blödningsrubbning så jag blir "vacker". Hela benet från tjugo centimeter norr om knät och hela vägen ner... Benet blev förstås ordentligt svullet också pga blåmärket. Fortfarande lite svullen kring höger knä - eventuellt lite "vatten i knät" men eftersom jag inte har ont av det, spelar det ingen roll.

Värsta skadan hittills var i somras när jag tappade balansen när jag skulle sitta upp på min 165 cm höga vbl-travare. Jag stod där med ett ben i vädret och fiskade efter stigbygeln, ramlade baklänges och bröt höger ringfinger. Klantigt.
Men det läkte ju på några månader så det var heller ingen fara. Svåraste momentet i vardagen var att rensa kattsandlådan, att fixa foder till hästarna var inte särskilt besvärligt (använde höger handlov i stället för att greppa med fingrarna)

Fråga till alla:

Hur har ni ramlat av och vad hände (på Islandshäst då alltså).

Fengur ramlade jag av några ggr men det är så längesen så jag minns inte vad som hände eller hur många ggr det var.

Laukur har jag ramlat av två ggr. Första gången var 2011 i mars, fortfarande hårt i backen. Han hade bara varit "riden" i ca 4 månader, skulle ta ett litet pass på ridbanan som då var utan staket och han var busig och hoppade till så jag hamnade snett och då blev han rädd och började bocka som en dåre och jag flög av och det gjorde ONT! Hade ont i ryggen och kunde knappt röra mig på flera dagar, en liten spricka i revbenen då han råkade trampa på mig. Efter det rider jag med säkerhetsväst!

Andra gången var min premiärtur efter jag fått min dotter. Hade med mig min kompis och hennes häst som bor här och Laukur kickade åt den andra hästen, tror han kände sig trängd är han gick så nära bakom, och då hamnade jag fram på halsen och då hoppa han åt sidan och stöp i backen :p Ingen skada skedd den gången förutom ett ömt lår!

Kl

Är det någon som har erfarenhet av att sko med sulor? Vad har ni för erfarenhet? Positivt och negativt och gärna konstruktivt. :)

Sol har tydligen tunna sulor och blir lätt öm på grus. I höstas när hon blev halt (innan vi visste varför) och hovslagaren kollade efter hovböld så sa han att hon ev. skulle behöva sulor för att hennes var väldigt mjuka och tunna.
Nu kommenterade nya hovslagaren samma sak och den korta perioden som hon inte hade snösulor så tyckte jag hon kändes öm, snubblade till flera gånger på gruset. Så jag funderar på att låta henne få sulor vid nästa skoning, ska prata med hovslagaren. Men har hört lite både för ovh emot så det hade varit kul att höra vad ni har för erfarenheter.

Kvandi borde lära sig att efterspänna sadelgjorden låter det som. :)

Jag uppfattar inte att bensprattel med taktfel premieras högre än lydig och välriden häst som gör alla moment rätt.

Sitt domarsekreterare ett par gånger och lyssna på vad domarna säger, och vad som påverkar poängen och titta noga på ekipagen som bedöms. Det lär man sig massor på. Man inser också vad svårt det är för domarna att hinna se alla ekipage när det är flera på banan och man kan ha både "tur" och "otur" angående om domarna upptäcker ens missar, och det gäller också konkurrenternas ritter...

Vet inte hur många gånger jag tjatat om det, men det blir generellt ganska rejäla avdrag för taktfel/ tillfälligt tappad takt, fel tempo, oprecisa övergångar osv och grov ridning.

Idag plockade hovis bort snösulorna på Spá, Kná får ha sina en period till så har jag iallafall en häst att rida på om det blir "klabbsnö".

Min ena har sulor o han är en helt annan häst med de, min hovis lägger nån form av tjärfyllning mellan sulan o hoven o det har funkat toppenbra :)

Kvandi borde lära sig att efterspänna sadelgjorden låter det som. :)
".

Jag förstår inte alls vad du menar :D :angel:

Eric le tixerant-gjorden har blivit min räddning! Med den åker inte sadlarna fram så väldigt o då blir inte sadelgjorden lös ;) o jag får sitta kvar!! fantastiskt!

KL

Åh jag är så glaaad. Förutom att det går jätte bra med Lokkis så har jag fått ett erbjudande att rida på en clinic på söndag här i stan. På lördag är det kurs för samma tränare, Elsa Albertsdottir, och sen clinic och lektion på söndag. :bump::banana:

Men är nervös :o

KL

Mackan har idag gått igenom veterinärbesiktning utan anmärkningar. Snart är han min... :)

/Anna

Ramlat av oräkneliga gånger....

Sånt jag minns ...:

Min första islänning: 1) galopp över en äng med högt gräs, en sten döljer sig i gräset, han hoppar åt sidan och jag tappar honom. Tog flera timmar att få fatt på honom. :p
2) Samma häst fast flera år senare, vet ff. inte vad som hände när jag plötsligt stöper i backen med huvudet före. Hjälmen sprack....! sviter av hjärnskakningen åratal efteråt.

Hildur - 1) brallade av mig av okänd anledning första ridturen hemma. landade med en duns på rygg ...
2) Exploderade oförklarligt vid uppsittning, drös som en potatissäck rätt ned i blå isen med ena höften .... kunde inte rida på ett par veckor...

Strumpan - gravid i tredje månaden blev jag prydligt avsatt i diket. Hon gjorde en "snygg sväng" på bakben.. rätt ofarligt egentligen men eftersom jag var gravid fick jag mig en tankeställare.

Saeta: jag vill också rida kurs&clinic!!!!
UllaBeata: Vad roligt!! Grattis!
FreSus: Fin han är! Jag tycker att det är fint med så mycket vitt i ögat, det ger karaktär.

Jag hade hovis ute idag och har nu en häst med och en utan snösulor, tror inte att de kommer att behövas så mycket mer i vinter. Hoppas inte det iallafall optimist som jag är.

Spá är anmäld till rakbanetävling på lördag, det blir kul. Ska starta i "Hjortrontölt" travrace och Safttölt. :)

Häromdagen såg jag ett LODJUR på ridturen! Jättehäftigt, och jag känner mig väldigt privilegierad. Jag var ute med två kompisar och vi var inte direkt tysta, men Lodjuret var ganska coolt tills jag tappade självbehärskningen och skrek "titta ett LOOOOOODJUUUUUUUR!!!!!!!!" Ha ha ha. Jag red först och var rädd att de andra skulle missa. Det korsade vägen i maklig skritt kanske 150m framför oss tills jag började gapa. ;)

KL

Mackan har idag gått igenom veterinärbesiktning utan anmärkningar. Snart är han min... :)

/Anna

Åh grattis! Vad kul :laugh:

Saeta: jag vill också rida kurs&clinic!!!!

Det ska bli grymt kul! Är sjukt nervös också eftersom det säkert kommer vara endel som kollar. Och jag är ju liksom inte alls så duktig... Men det får jag väl helt enkelt bjussa på, någon måste ju vara sämst med :D

delvis kl

Någon som har ridit för Elsa Albertsdottir?

Takten är ju det som först och främst bedöms. En häst med tvivelaktig takt fast med bra form å frammåtbjudning får dåliga påäng. En häst med bra takt och usel form får bättre. Höga benlyft är trevligt men bara om takten är bra och formen annars blir man lätt lurad. Vet själv då jag gjorde en tabbe på en tävling och fattade inte hur alla andra gav noll och jag 5,0. Jaha hästen hade inte ens rätt gångart :grin:... Är bättre på att se nu och inte luras av fin form å trevlig häst. Koll på vilket ben som hamnar vart. Underlättar även då man hör. Vissa gånger är vädret verkligen inte det bästa. Stått i halvstorm och frusit. Bara att öht komma ut på tävling då är ju en bedrift.

Min ena har sulor o han är en helt annan häst med de, min hovis lägger nån form av tjärfyllning mellan sulan o hoven o det har funkat toppenbra :)

Låter ju bra.
Ska be hovis utbilda mig i ämnet, detta är okänd mark för mig. Men det lutar nog åt att det blir sulor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka