Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag vill inte ha sulor året om. Vintertid är det ju nästan ett måste men sommartid vill jag att de ska luftas så då bara skor. Skulle nog hellre välja boots på en lättömmandehovhäst.

Edit: är hon öm även i hagen?

Senast ändrad:

KL.
Stackars lilla Isa är halt vänster bak så hon slipper jobba..
i lördags blev hon ordentligt halt och när jag kollade henne, hittade jag ett hål på utsidan vänster has. Lite blod som runnit längs benet gjorde att det var lätt att veta var jag skulle leta...

hon har förstås blivit sparkad av någon av de andra hästarna i hagen, och en brodd har slagit ett litet hål.
Som tur är, ingen svullnad eller värmeökning och hältan blir betydligt lindrigare dag för dag.
Så det är bara att fortsätta hålla koll, och vänta ut det hela.
Det underlättar när man vet vad som orsakar en hälta...

Red Barmi igår, och var mer noga än vanligt med att få igenom öppnan och upp ryggen innan jag lät honom springa. Visst är det konstigt att takten blir ännu renare när man är noggrann...
Han är en riktigt trevlig liten kille, och jag tänker kanske tävla honom i någon töltgren i höst. Det är alldeles för tidigt att ge sig ut på tävling redan nu på våren.

Åh dessa broddsår:( Vi har haft en tuff vinter med dessa, min Dropi har haft flera, som tur är har det varit kallt och de har läkt fort.

Men 2 rejäla har det blivit, ett på skanken hö bak, som behövdes röntgas, vet funderade på att sy men beslöt att inte göra det, det har läkt jättefint. Det andra på samma bakben, fast bak på skenan:( Där var jag orolig ett tag pga svullnaden men det läker också jättefint.

Otroligt nog har han inte varit halt alls, bara ömmat vid tryck de första dagarna men det har läkt fort.

Det är vad jag hört som nackdel och jag förstår ju tanken. Godi gick barfota i flera år utan problem när vo bodde i skogen och red på mjuka vägar. Sen fick han boots en period och det gick också super.
Jag vet faktiskt inte hur det är i hagen, just nu är det ju knölig, men snart blir det ju mjukt.

Det som gör att jag tvekar att köpa barfotaboot är att hon just nu skos på ett särskilt sett på inrådan från veterinär för att underlätta för henne att inte felbelasta. Och jag tänker att det inte går med barfotaboots. Så det tänker jag fråga hovslagaren om. Hade hovarna i övrigt varit bra hade jag kunnat tänka mig ha boots under en period och se hur det funkar på henne.

Det var ju veterinärens inrådan för några månader sen, så jag behöver kolla med hovslagaren om det fortfarande behövs. Vilket jag tror.

KL

Jahopp! Att man kunde bli så biten av en tävling :D Första hästen o första tävlingen, det va ju SÅ kul!! Så nu tävlar vi igen den 29:e ;)
Hade han inte trivts så hade det inte blivit fler, men lillhästen tyckte verkligen det va jättekul, lätt ofokuserad dock och varenda gång han såg mig på läktarn så gnäggade han som en tok, min lilla vovve <3
Jag vågar inte tävla honom själv ännu, blir ju så ruggigt nervös och kan bara tänka mig hur HAN blir då :D

734294_10151335125800222_1903521110_n.jpg

Vår första rosett!! 2:a plats i B-final T8

733965_10151335284465222_398952378_n.jpg

Och vår andra rosett!! Delad 5:e plats i A-final V5

Så stolt över min fantastiska kille!! :)

Grattis!
Jag kanske inte har hängt med ordentligt men jag hade ingen aning om att du var på gång att köpa honom! Ska hur som helst bli jättekul att följa er :)

Låter ju bra.
Ska be hovis utbilda mig i ämnet, detta är okänd mark för mig. Men det lutar nog åt att det blir sulor.

Vet en skicklig travhovis som förordar tjocka lädersulor som tillåter hoven att andas. Kan ta reda på hela namnet det är om du vill prata med honom :)

Tack! Nej, jag har legat lite lågt med det, och har inte skrivit något om det förrän nu :)

Idag bekräftade Mackan att jag gör helt rätt i att köpa honom och bjöd mig på en härlig ridtur! Han känns nästan bättre och bättre för varje dag just nu :)

Jag har läst lite om just lädersulor och en del verkar tycka de är super, medan andra har skrivit att de blir för mjuka och inte avlastar när det är blött. Men det beror ju säkert på vad hästen har för problem och hur allvarligt det är. Annars gillar jag naturmaterial. :)

*KL*
Nu åker jag från kontoret och mot Ultuna och hämtar hem min fina lilla tjej som hittills har återhämtat sig helt otroligt från stickan i kotan!
Nu har vi en lång rehab framför oss, men det gör jag så gärna!

Jag har läst lite om just lädersulor och en del verkar tycka de är super, medan andra har skrivit att de blir för mjuka och inte avlastar när det är blött. Men det beror ju säkert på vad hästen har för problem och hur allvarligt det är. Annars gillar jag naturmaterial. :)

Så kan det ju säkert vara, men tycker det låter som det kanske kan vara något att testa :)

*kl*

Här har oturen varit framme igen. Jag som nyligen blev friskförklarad pga mina nackproblem lyckades ramla i en stentrappa och drog på mig en rejäl stukning i ena foten. Precis nu när jag har ledigt från jobbet och hade planerat att börja sitta på B.. :(

B är extremt uttråkad och har det lite jobbigt med att släppa pälsen. Men hon har blivit så himla ljus och fin, min lilla pärla! Dock tycker Filipus att det är lite jobbigt nu eftersom B har börjat stegra och är extremt bråkig med honom, så bara snön smälter undan ännu mer ska B få gå i en större hage, dock ensam i början.

Trollet för nån vecka sedan:
20130303_1157240_zps2fee60fb.jpg

Ska försöka låna en bättre kamera och ta lite bättre bilder på hästarna snart! :)

Gu' va hon e söt!!!

Kl

Har just tränat i paddocken på min lilla grå o hon är så jkla underbar! Idag har vi råkat träna steglängdsökningar och nedtagningar o jag ser oss helt klart i öppen klass om några månader! Hon känns jättehäftig!

På söndag skall vi tävla istölt i ishall, skall bli kul!

KL

Idag var vi ute och red i två timmar i snöyran. Nytt område och nya vägar är spännande, man vet inte riktigt vart man hamnar och grusvägarna här är oändliga. :love: Ska bli riktigt kul att packa med fika och rida iväg på långtur i sommar.

Jag blir så imponerad över all energi som våra små hästar har. När vi flyttade hit i slutet av februari så orkade hon knappt med vår korta runda, för den var ju längre än våra längsta rundor i förra stallet. Men idag blev hon inte minsta trött, hon hade helst velat tölta hela vägen. :p

Idag fick jag även en flashback från Godi. När jag skulle rätta till stigbygeln som hamnat lite snett genom att bara lyfta upp tån lite så blev det grisepass direkt. Så små rörelser gjorde honom spänd och han tappade balansen direkt.
Detta kom jag att tänka på precis efter att jag (ganska så våldsamt) hävde mig åt sidan för att rätta till sadeln och Sol töltade vidare utan att ge vika minsta lilla. Jäklar vilken töltmoppe hon har blivit, jag hade nog kunnat dansa fågeldansen på ryggen utan att hon brydde sig det minsta. Och när jag köpte henne var jag glad om jag kunde tölta henne 50 meter utan att tappa över henne i trav eller grisepass. :o Det har hänt en hel del ändå, även om jag ibland kan tycka att vi borde ha kommit så mycket längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka