Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Oj vilken skillnad ser knappt ut som samma häst ens! Bara färgen, men det kanske är ljuset oxå som gör. En grej som är väldigt snyggt är tegelväggar i stall! Ser exklusivt ut :).

Ja stallet jag står i är väldigt fint och lyxigt fint för häst dyrt för plånbok haha..
Ja nu är ju kondisen på Jorunn mkt olik sig på bilderna , där hon är med lång man går hon på lösdrift och är typ i vila.
Och nu är hon i tävlingskondis och ett ex antal kilo lättare:D

Gillade att hon fick så "lång" hals=)

KL

Nu är jag hemma från kursen. Elsa var verkligen kanon att rida för. Det finns inte ord som kan beskriva hur fruktansvärt pedagogisk hon är, riktigt riktigt trevlig, DUKTIG och bara så himla bra. Jag har nog aldrig varit så här nöjd efter något ridpass någonsin.

Första passet började vi med att "lära känna". Hon frågade vad jag ville ha hjälp med och jag sa att jag hade svårt att hitta traven och att jag ville ha hjälp med uppsittningarna. Fick massor med bra knep på hur jag ska träna uppsittningarna och den här dagen slutade med att jag kom upp HELT själv! WOOOOOOP :bump:

Sen tränade vi mycket på traven, hur jag ska göra för att lättare kunna hitta den, eller hur jag ska visa Lokka att jag menar trav istället för tölt. Hon var riktigt riktigt fin. Lokka fick beröm för hennes fina gångarter och jag fick beröm för att jag red så mjukt och fint (:o). Åh, jag är verkligen överlycklig.

Imorgon taggar jag för att rida på clinicen och det kommer minst 30 personer som ska kolla xD nervöst som tusan men det ska nog gå bra. Sen är det lektion efter det igen. Alla borde få chans att träna för Elsa, hon är bäst! :bow:

Och jag går mot strömmen och tycker inte det här klär Jorunn alls. Men det är min åsikt och som sagt, alla har rätt att ha sin egen.
Tycker hon ser mer robustare ut med lång man och mer skranglig med klippt.
Om du själv är nöjd så är väl allt toppen men nej, personligen vill jag ha islandshästar med naturlig man.

Klart det går bra! Med en bra inställning går det mesta:)
Berätta gärna om instruktionerna du fick vid uppsittning?

KL
Någon som var på takturs istölt och vill diskutera det? Såg många underhalsar och spända hästar, bensprattel fick bra poäng i uttagningen:( kände mig dum som själv gillade ekipage med takt och form och harmonisk ridning. Eller kan jag för lite?

Hon ser ut som en liten dressyrponny :p

Jag tycker att du får göra precis som du vill med din häst, så länge hon mår bra. Och om du har tänkt tävla dressyr med henne så får jag väl medge att manen blir liiiite lättare att knoppa nu.

Min pojkes man däremot törs jag bara borsta igenom varannan dag, i rädsla att jag drar bort strån. Han har så lång, tjock och fin man så den är jag rädd om!

Jag gillar det inte men å andra sidan gillar jag långa fina naturliga manar på alla hästar, framförallt ponnyer. Förutom fjordingar då. Ska man en var kort så ska den vara knoppad med små rosetter i ;)

Jag gillar det inte men å andra sidan gillar jag långa fina naturliga manar på alla hästar, framförallt ponnyer. Förutom fjordingar då. Ska man en var kort så ska den vara knoppad med små rosetter i ;)

En självfrände:idea:
fast jag erkänner att jag varit på Isas man med saxen.
Skälet är att hon har lite eksem och kliade av delar av manen i somras och det blev så hemskt ojämnt med en del långa partier och däremellan nästan stubb. Jag jämnade till lite nertill. Det blev inte heller fint, men något vettigare.

Nu är manen ca 30 cm lång, någorlunda jämnt, och jag hoppas att hon låter bli att klia sig i sommar. Som sagt, finare med lång man.

Isa har förresten en konstig sorts eksem.
I somras fanns det inte ett sår och inte en svullnad i mankam eller svansrot. Men klia av sig tagel gjorde hon ändå (självklart var hon täckad - från mars/april och framåt - och jag smörjde med kortisonlösning och mjukgörande).

Red Karl en kortis igår. Jag hade tänkt mig skritt men han var så pigg och glad så jag tillät honom att springa lite också. Det hade inte varit så svårt att hålla honom i skritt, men jag ville känna hur han kändes i traven också (ren).
Duktig kille som trots att han inte varit riden sedan före midsommar -12 kom ihåg hur man går i form i skritt och trav, hur man skiljer gångarterna, rätt galopp, och till och med kom ihåg tölt (han är inte någon naturtöltare) även om han hade lite för bråttom framåt för att hålla tölten.

Han har ju gått i hage hela tiden sedan han blivit någorlunda ohalt, så han har ju inte vilat i nästan ett år. Springer som busen ute i hagen och bråkar med de andra killarna, så jag räknar med att han egentligen har rehabiliteringstränat sig själv ganska bra.
Dock är meningen att skritta honom i början, jag kunde bara inte låta bli att låta honom välja lite själv.
Det blev väl femton minuters ridtur eller så.

Å jag går emotströmmen och tycker fjordningar ska ha lååång man,, deras manar blir ju såååå snygga som långa med deras olika gärger i sin man.
Hade en fjordning med suuuuperlång man på ridskolan för 511 pr sedan haha..Sedan dess tycker jag de är snyggast i lång man:love:

Ja hade Jorunn nu haft lååång fiiin man hade man ju inte klippt, men nu har hon ju superkort och mer trasselsuddsman tyvärr. Det gick inte att ens göra en inbakad fläta eller nått.

Nu går de ju att knoppa utan problem=)

Ja ibland kan man behöva ta till saxen/rycka för att fixa till när någo/någon annan gått hårt åt manen, så läge det ser naturligt ut så är det helt okej. Jag önskar att min häst hade mer man, men jag får vara nöjd med en mer lagom man och fördelen är att den inte är så förbaskat tung. Manfagra typer har ju flera kg man känns det som.

Å jag går emotströmmen och tycker fjordningar ska ha lååång man,, deras manar blir ju såååå snygga som långa med deras olika gärger i sin man.
Hade en fjordning med suuuuperlång man på ridskolan för 511 pr sedan haha..Sedan dess tycker jag de är snyggast i lång man:love:

Ja hade Jorunn nu haft lååång fiiin man hade man ju inte klippt, men nu har hon ju superkort och mer trasselsuddsman tyvärr. Det gick inte att ens göra en inbakad fläta eller nått.

Nu går de ju att knoppa utan problem=)

Hållden knoppad, görna med rosetter, så ska jag inte klaga på utseende :angel:

Det är väl som med allt annat.
Jag har fem fjordingar. Yngve och Ärlig har ganska mjukt tagel i sina manar, Yngve håller på att få lång man för att jag ska se hur det ser ut. Men Yngve är lite udda i sin färgställning över huvud taget - han är kritvit hela hästen. Möjligen lite mörkare på framknäna.
Myrans man är också ganska mjuk och hon håller också på att odla.

Jenta har så styvt tagel att manen kan vara 20 cm lång utan att böja sig åt sidan alls. Det blir inte snyggt, tro mig! Hon är för övrigt musblack: enda fjordfärgen jag saknar är isabellblack och det får jag nog avla fram själv om jag vill ha en. Lägga en vit hingst på mnin rödblacka Myra, till exempel, men då måste det vara en vit hingst med rödanlag och en sådan finns visst i Norge (kan inte använda Yngve som är vitblack med rödanlag, eftersom han och Myran är halvsyskon).

Jaja.
Smaken är olika och det är väl tur, det.

tNu börjar det vara dags att gå ut och ta en ridtur i det fantastiska vädret, härligt!

Du behöbver inte va spydig mot mig för då slutar jag prata alls med dig..Du behöver inte sitta här och kläcka ur dig otrevligheter som ja det är väl som med allt annat... att jag tycker mot strömmen.:mad::mad::mad::mad:

Otrooligt onödigt skrivet av dig... enbart för att provicera en... och vet du va.. du lyckades!!!:mad:

Det undrar jag också, Krydd håller alltid en trevlig ton även om man är oeniga om sakfrågan.

:love:
Vad söt hon blev!! Nu ser hon ut som en "vanlig" ponny och inte nån Islandshäst! :D
Kul att få se! nån som vågar..! De flesta islandshästägare skulle ju aldrig ens tänka tanken så det är ju väldigt sällan man ser en friserad islänning. Coolt. :laugh:

:love:
Vad söt hon blev!! Nu ser hon ut som en "vanlig" ponny och inte nån Islandshäst! :D
Kul att få se! nån som vågar..! De flesta islandshästägare skulle ju aldrig ens tänka tanken så det är ju väldigt sällan man ser en friserad islänning. Coolt. :laugh:

Vågar?!:confused: Dom flesta skulle nog inte ens komma på tanken som du skrev... Därav att du inte sett det särskilt ofta!!;) du får inte tävla med klippt man.. Men om man som Niela inte rör sig i islandshästvärlden så spelar det inte så stor roll... Som sagt man gör som man vill med sin egen häst!

Det har väl knappast med mod att göra om nu hästen inte starkt ogillar det och bits och sparkas. Det är ett val och en smaksak.

Åh, dagens ordmärkeri! :p
Jag trycker det var kul att Niela VÅGADE.
Så det så.
Vågade ge sig på en tjock och ostyrig isis-man, vågade gå mot strömmen, vågade testa .... ja, jag tycker det var kul att se. Behåringen är ju ett stort kataktärsdrag hos islandshästen, kul att se vad som "händer" om man gör annorlunda. :)

Jag vet att man inte får tävla med friserad man men det växer ju ut om man klippt ... det är ju inte så man hamnar på svarta listan! :p

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen blir strävhårig på vintern

Omröstningar

• Tvättstugedrama