Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Knapplån

Nu tycker jag trevligheten börjar naggas i kanten i den här tråden igen....

Jag vet att det för några år sedan fanns en bukefalist som tävlade dressyr med sin islandshäst (hon var vuxen) med ganska bra resultat och hon hade inga problem med att domare ansåg ekipget vara oproportionellt så det ska säkert gå bra. Hoppningen är det ju lite värre med men Niela verkar inte direkt satsa på tävlingshoppning på höga höjder ändå.

Nu finns det många vuxna ryttare som är proportionerliga på ponny, men Niela är ganska långbent. Jag tycker det ser bra ut men det är mest för jag är van vid islandshästekipage, en del i storhästvärlden tycker det är fel och folk med så pass långa ben på ponnytävlingar riskerar att få en varning. Hur det är i storhästklasser vet jag inte men jag misstänker att det finns ett motstånd där.

Jag kritiserar på inget vis Niela, Jorunn fixar att bära henne med glans, risken finns att inte alla dressyrdomare håller med, och även om det inte blir en anmärkning kan detta medvetet eller omedvetet påverka poängen.

Senast ändrad:

Knapplån

Nu tycker jag trevligheten börjar naggas i kanten i den här tråden igen....

Jag vet att det för några år sedan fanns en bukefalist som tävlade dressyr med sin islandshäst (hon var vuxen) med ganska bra resultat och hon hade inga problem med att domare ansåg ekipget vara oproportionellt så det ska säkert gå bra. Hoppningen är det ju lite värre med men Niela verkar inte direkt satsa på tävlingshoppning på höga höjder ändå.

Det finns väl en vuxen tjej nu med som tävlar dressyr på en silversvart efter Askur? :)

Jag var mest intresserad av att veta varför man väljer islandshäst när man inte vill utnyttja gångarterna :)

Jag tror Niela har besvarat den frågan tidigare, antingen i denna tråden eller den innan :)

Niela verkar ju onekligen älska sin lilla häst och lägger ned stort engagemang så några poängavdrag av nån konservativ domare spelar nog ingen roll för de tror jag. :)

Man kanske ändrar sig under tidens gång?
Jag skulle kunna tänka mig att göra något liknande, jag gillar Islandshästen- lagom stor och så gillar jag karaktären men när jag rannsakar vad jag vill med ridningen nu så är det inte gå gångartsridning som lockar längre... :laugh:
Nu är det ju måååånga år tills jag ska upp i sadeln igen om jag nånsin kommer dit men....

Jag tror Niela har besvarat den frågan tidigare, antingen i denna tråden eller den innan :)

Jag tror tom hon fått besvara den mer än en gång :)

KL Islandshästar är ju trevliga på många vis, så varför inte? Så tänker jag :)

(Sen skulle jag DÖ om någon petade på mina damers manar :eek: :D )

Jag vet inte om det verkligen är så unikt att rida dressyr med sin islandshäst. Jo tävla är väl inte så vanligt. I dressyr alltså och inte SIF:s egna. De är ju ganska meningslösa faktiskt. Alldeles för lite konkurrens. Men det handlar om intresset. Så är det. Bättre då att söka sig till ridsportsförbundet. Eller varför inte kombinera?!

Kommer med en liten nyfiken fråga till Niela.. Är du vuxen? Varför väljer man då att köpa en ponny och använda till dressyr och hoppning? Man får väl inte ens tävla ponny när man är över 18?
Och varför överhuvud taget välja islandshäst till de grenarna? Visst, det finns islandshästar som är bra på hoppning/dressyr, men det är ju inte det som de är bäst på..

Hade du planerat att rida gångarter när du köpte Jorunn men ändrade planerna, eller fanns det någon annan anledning till att du köpte islandshäst trots att du inte vill tölta?

Man får tävla ponny som vuxen du tävlar bara med storhäst:)
Och vem har sagt att jag satasr på OS i hopp och dressyr när jag tävlar??

Nä just de.. jag är glad att komma ut på en max 70 cm hopptävling vilket vi klarar alldeles super.
Vi kanske tävlar p åsin HÖJD LA nivå i framtiden i dressyr
CR nivå på Distans

När jag köpte Jorunn var de för jag fastnade för henne.. rasen fick jag på köpet:D

Jag köpte mig ett sv hbl med dressyrstam men höll på med hoppning på den tiden..Skulle jag enligt dig behöva sälja henne bara för att det var en dressyrhäst jag hade och jag red inte gångartsridning på henne mestadels??

För mig är det inge konstigt att man väljer att inte rida tölt på en islänning likaväl som det inte är något konstigt att inte använda travaren till trav.

Jag älskar ju hästen inte rasen.. och jag vill ha en allsidig häst en allroundhäst ut i fingertopparna.
Och själv anser jag att islänningen är perfekta allroundrasen.
Vill man inte ha en bjässehäst så är denna ras super.
Billiga i drift, låg fallhöjd:D och man kan på en härlig hoppbynivå tävla och träna allt möjligt.

Just Jorunn har visat sig ha mkt fallenhet för dressyr och hon håller på och lär sig både piaff och passage idagsläget oich tycker detta är mkt roligt dessutom.
Men jag har ju inga planer påatt tävla i samma klass somhon kommer va utbildad.

Och jag vet många som tävlar ponny som är för långa utan poängavdrag, samt långa karlar som rider hästsom också är för långa.
Många av världselitens killar är lååååånga över 190cm långa och som sitter och ridaer smäckra hbl på 165
Hälarna är en bra bit under magen.

Det är så idag vi vill ha ädla hästar med smalt bröstomfång och då kommer skänklarna längre ner än om samma häst hade varit grov i bröstomfånget.
Så det där med för lång ryttare är förlegat för länge sedan.=)
Vikten tycker jag är av viktigare börda..
Inte OK att väga 140 kilo och rida häst öht. Sedan får du va 155 spelar ingen roll enligt mig.

Och SÅ lång är jag inte på Jorunn så vi pratar om poängavdrag ute på tävlingar*skrattar*
Här har jag lååånga läder kan korta upp dom några hål utan problem
(bilden är 2 år gammal) sådär dålig galopp har hon inte idag=) likabra å säga de=)
När jag hoppar har jag hälarna på sidorna och inte ens under magen så nej det är ingen risk att jag skulle riva hindrena med hälarna:rofl:

dsc_7397_165164461.jpg

Jorunn ca 134 cm hög och jag 175cm lång ser inte alls så farligt ut tycker jag, då har man sett värre=)

Alla gör man ju som man vill, skulle aldrig ifrågasätta en travhästägare varför den rider och tävlar hoppning på sin travare.
Men man blir påhoppad på direkten av isisfolket varför man har en isis om man inte rider tölt..
Märkligt det där:confused:

Som sagt om 6 år kasnke jag ändrar mig och vill tä'vla en tölttävling, jag är väldigt flexibel och öppensinnad=)

KL

Idag har vi tävlat en liten lokal istölt! Lokala ishallen skulle smälta bort isen så då fick klubben en chans att ordna en tävling! Jättekul och välordnat! Verkligen bra att vara på en sådan anläggning, tillgång till faciliteter som café, toaletter och läktare för publik! Som det såg ut så tog inte isen så stor skada så nu hoppas vi på fler istölter nästa vinter trots att hockeysäsongen är igång då.

Kveikja o jag gjorde vår bästa uttagningspoäng (hitintills ;) ) på 5,5. Men i finalen red jag som en kratta så vi slutade på 6e plats...

Kändes som att isen krävde väldigt mycket kraft av hästarna? Stämmer det?

istoltkvekkis2.jpg

Men jag måste ju säga, den vita rosetten matchade oss bäst ;)
istoltrosett.jpg

*kl*

Min lilla fröken B somnade idag när jag stod och kliade henne i vårsolen. Oj så skönt det var att bli kliad, jag fick knappt sluta. ;)

20130324_154413_zpsd6cce2c8.jpg

Njuuuuter!

Sen busade hon och farbror Fil lite.
20130324_152257_zpsb7da2dd9.jpg

20130324_152030_zps379f4424.jpg

Finaste B! :love:

Gud, vad jag blev rädd där! För en sekund tyckte jag att det stod "somnade in idag", gaaah! Tur att det bara stod somnade!
De är så fina, dina pållar! :love:

+ _moa_

Haha nej, som tur var så somnade hon bara! ;) Jag hade varit helt förstörd annars, den hästen har verkligen tagit en stor plats i mitt hjärta och tanken har alltid varit att hon ska säljas om ett tag, men hon kommer nog stanna länge i denna familj. :love:

*kl*
Filipus idag efter en härlig ridtur i solskenet. Han har gått ner en hel del i vikt den senaste tiden så han är ganska fin i kroppen nu trots att han bara har vilat. Pigg är han iaf! :love:
20130324_151409_zps268cdc60.jpg

Alla gör man ju som man vill, skulle aldrig ifrågasätta en travhästägare varför den rider och tävlar hoppning på sin travare.
Men man blir påhoppad på direkten av isisfolket varför man har en isis om man inte rider tölt..
Märkligt det där:confused:
Klart att alla gör som man vill, men alla har även olika anledningar till varför de gör som de gör. Om du känner dig påhoppad så var det inte alls min mening.

Det är ju underbart om du har hittat den perfekta hästen för dig, då spelar det ju ingen roll vilken ras det är. :)
Du får göra precis vad du vill med din häst, det är som sagt din häst. Dessutom så tycker jag att det är roligt med folk som vågar vara annorlunda.

Jag var som sagt mest nyfiken på varför just du gjorde det valet ;)
(Och jag är inte så aktiv här så visste inte att du har fått förklara det tidigare)

KL
Hunnit rida Spök ett par gånger nu sen hon kom hem från Gummi. Snacka snabbspolning i utbildning. Igår gråt jag efter ridturen i ren lycka. :love:

Knapplån.
Tänkte dela med mig av lite bilder på hästarna här hemma som fotades idag. Flesta unga och inte mycket tränade och vissa med nya ryttare men en bra början på deras karriär :) Dessutom vädret <3

228200_10151315191912343_1824055573_n.jpg

Jag och Ól frá Flekkudal som min svärfar tränar och pojkväns moster äger, avelsvisning är målet.

8299_10151315208517343_1492961739_n.jpg

Min pojkvän och hans femgångssto Tvenna frá Miðási, som jag tränar i vår, avelsvisning är målet.

7350_10151315237902343_742535005_n.jpg

Tvenna frá Miðási.

600324_10151315145907343_1196778619_n.jpg

Jag och Vinur frá Flekkudal, ska tränas och förhoppningsvis tävlas av mig i vår.

482189_10151315173307343_1379452650_n.jpg

Eiður och mitt träningssto Fálma frá Flekkudal, kommer bli grym när hon bestämmer sig för det ;)

Ja de var lite granna iaf ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka