Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

På vilket vis går man mot stömmen när man rycker manen på en dressyrponny? Niela står i ett stall där man håller på med dressyr/hoppning, tränar dressyr och hoppning och har som mål att tävla dessa grenar, framörallt dressyr. Hade hon stått med hästen i ett islandsstall hade jag kanske hållt med dig (hos oss hade det inte varit direkt modigt folk får göra som de vill) men nu följer Niela bara modet där hon befinner sig och då är det snarare modligt att ha en häst med yvig man och svans i den mån folk engagerar sig, nu ser hästen bara ut som flertalet övriga hästar och ponnyer i stallet.

Nej det är inte ordmärkeri, vi håller bara inte med dig.

Åh, dagens ordmärkeri! :p
Jag trycker det var kul att Niela VÅGADE.
Så det så.
Vågade ge sig på en tjock och ostyrig isis-man, vågade gå mot strömmen, vågade testa .... ja, jag tycker det var kul att se. Behåringen är ju ett stort kataktärsdrag hos islandshästen, kul att se vad som "händer" om man gör annorlunda. :)

Jag vet att man inte får tävla med friserad man men det växer ju ut om man klippt ... det är ju inte så man hamnar på svarta listan! :p

:bow:
Underbart att det finns folk som inte tar allt på såååå stort allvar utan faktiskt kan slappna av och skratta lite=)

Precis som du säger så växer ju manen ut.. nu ska jag inte tävla islandshästtävlingar mer som det ser ut idagsläget.
Och skulle jag nu om 5 år få för mig att börja så är det ju bara å låta manen växa ut så vips får jag tävla igen:D

Detta med att klippa manar är mkt känsligt änme men när man inte har sin islandshäst till att tävla tölttävlingar utan tävlar hopp och dressyr spelar det ju knappast någon roll.
Då kanske man vill anpassa isisen efter hopp och dressyrtävlingar.
Och där är det mkt vanligt att man knoppar manen vid tävling=)

Jag hade ett hbl innan jorunn som jag också där gjoprde som jag ville, jag lät hennes man växa ut för att blli lång bara för att se hur hon skulel se ut.Till alla andras förskräckelse.
Men vem bryr sig vad andra tycker?? är folk verkligen så veka i psyket så de inte kan stå för sina egna åsikter utan måste alltid göra som alla andra tycker och tänker??

Jösses då är jag väl rätt stark i psyket.

:love:
Vad söt hon blev!! Nu ser hon ut som en "vanlig" ponny och inte nån Islandshäst! :D
Kul att få se! nån som vågar..! De flesta islandshästägare skulle ju aldrig ens tänka tanken så det är ju väldigt sällan man ser en friserad islänning. Coolt. :laugh:

Ja visst vart hon söööt:love:
Tycker hon passar så jäkla bra i det,:love:

Jag tror faktiskt inte det är ett " känsligt ämne" mer att det är inte speciellt rastypiskt pluss att det inte är speciellt snyggt på en islandshäst!:angel: men som sagt du ska inte rida islandstävlingar så då är det fritt fram å göra som du vill... :laugh:

Nej det är inte ordmärkeri, vi håller bara inte med dig.

Ursäkta frågan men hur många personer finns bakom ditt användarnamn? :p (på temat ordmärkeri ;) )

Jag tycker Niela går mot strömmen, och jag är helt övertygad om att det förutom att det är kul att testa nåt nytt är för att starta diskussion och provocera och hon lyckas varje gång.

Det är kul tycker jag, och jag står fast vid att det var modigt gjort. Det är inte bara att sätta saxen i en man och få ett snyggt resultat! :bow: Agree to disagree?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror faktiskt inte det är ett " känsligt ämne" mer att det är inte speciellt rastypiskt pluss att det inte är speciellt snyggt på en islandshäst!:angel: men som sagt du ska inte rida islandstävlingar så då är det fritt fram å göra som du vill... :laugh:

Alla hästar har ju lång man rasmässigt om man inte klippet, pre är en ras där många anser att den ska ha kvar sin långa nån. Å de flesta som rider barock har den kvar. Medans de flesta som har den till dressyr klipper den. Samma med travaren, jag har inte sett en travare i trav med kort man...det är åxå lite typ som en oskriven lag att ha den lång inom travet. Tycket de ska va frivilligt..visst ska du ställa ut hästen men för att tävla...jag tävlar ju inte med manen?:)

När manen vuxit ut och blivit klädsamt sliten och ruffsigt igen är det ju bara att tävla på oavsett gren. :)

Lite stelbent egentligen av Islandshäst-sidan att inte tolerera det här med fixning av manen. Islandshästar är ju välkomna på "vanliga" tävlingar oavsett hur de ser ut. :)

Vi var två som utalade oss i tråden det var oss två jag syftade på, och tala om ordmärkeri:.

Det finns en hel del som har islandshäst som vanlig ponny, inget fel i det. Det enda som utmärker Niela är att hon är den enda som regelbundet diskuterar dressyr och hoppträning under tävla islandshäst.

Senast ändrad:

När manen vuxit ut och blivit klädsamt sliten och ruffsigt igen är det ju bara att tävla på oavsett gren. :)

Lite stelbent egentligen av Islandshäst-sidan att inte tolerera det här med fixning av manen. Islandshästar är ju välkomna på "vanliga" tävlingar oavsett hur de ser ut. :)

Jag vet inte hur din häst ser ut men min har inte en klädsamt sliten man?! Skulle hellre borsta än att klippa...:laugh:
Det är skillnad på att fixa till och klippa...;)

Kommer med en liten nyfiken fråga till Niela.. Är du vuxen? Varför väljer man då att köpa en ponny och använda till dressyr och hoppning? Man får väl inte ens tävla ponny när man är över 18?
Och varför överhuvud taget välja islandshäst till de grenarna? Visst, det finns islandshästar som är bra på hoppning/dressyr, men det är ju inte det som de är bäst på..

Hade du planerat att rida gångarter när du köpte Jorunn men ändrade planerna, eller fanns det någon annan anledning till att du köpte islandshäst trots att du inte vill tölta?

Jag har ingen häst. :p
men de jag har haft har vind och tid fått gjort sitt med. Topparna du vet. Det är fint tycker jag.

Kommer med en liten nyfiken fråga till Niela.. Är du vuxen? Varför väljer man då att köpa en ponny och använda till dressyr och hoppning? Man får väl inte ens tävla ponny när man är över 18?
Och varför överhuvud taget välja islandshäst till de grenarna? Visst, det finns islandshästar som är bra på hoppning/dressyr, men det är ju inte det som de är bäst på..

Hade du planerat att rida gångarter när du köpte Jorunn men ändrade planerna, eller fanns det någon annan anledning till att du köpte islandshäst trots att du inte vill tölta?
Man får tävla ponny, men man måste ställa upp i storhästklasser, det finns ingen nedre gräns där, och storhästfolk har lite annan syn på längd i förhållande mankhöjd så jag kan tänka mig att det kan bli en del anmärkningar på oproportinerligt ekipage.

Senast ändrad:

Suck, lär dig citera är du snäll. Fulcitat där man avsiktligt ändrar betydelsen på vad folk skriver är patetiskt.

ja, det var inte min avsikt att fulcitera och vara patetisk, kan du förklara vad jag gjorde fel? :confused:

Jag ser att du ändrat ditt inlägg minuten efter att jag postat/citerat. Jaja, totalt OT hur som så vi kanske ska gå vidare med våra liv? :)

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Nu tycker jag trevligheten börjar naggas i kanten i den här tråden igen....

Jag vet att det för några år sedan fanns en bukefalist som tävlade dressyr med sin islandshäst (hon var vuxen) med ganska bra resultat och hon hade inga problem med att domare ansåg ekipget vara oproportionellt så det ska säkert gå bra. Hoppningen är det ju lite värre med men Niela verkar inte direkt satsa på tävlingshoppning på höga höjder ändå.

Du kan läsa på härhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Citat hur man lämpligen citerar. Ett het tips, citera inte halva meningar på ett sådant sätt att ursprunget går förlorat, då kan du lika gärna påstå att jag skrivit något helt efter eget huvud, det blir ungefär lika sant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen blir strävhårig på vintern

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka