Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

*KL*

Inte många dagar kvar tills den här sötnosen anländer! :bump:

pict0150.jpg

*KL mig själv*

Älskar den här bilden och jag älskar min häst! Det går riktigt bra för oss nu! :laugh:

62700_10200290143209497_230983016_n.jpg

KL

Så har min häst gått pass idag för första gången :banana: Min tränare red honom och det gick fint att lägga honom i pass, men farten var inte så hög och han klarade inte så lång bit... Men det är ett steg i rätt riktning iallafall. Kul är det iallafall, min lilla häst :love:

KL

Så har min häst gått pass idag för första gången :banana: Min tränare red honom och det gick fint att lägga honom i pass, men farten var inte så hög och han klarade inte så lång bit... Men det är ett steg i rätt riktning iallafall. Kul är det iallafall, min lilla häst :love:

Kul med pass!!!:bump: hur tränar ni vidare på att öka tempo och orka längre sträckor? Jag la min 4?gångare i pass och efter det var den runda fina galoppen som bortblåst...:confused: men vi kämpar på, har inte vågat testa passen något mer efter det! Fast jag såå gärna vill ha en till växel!!;)

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte hur vi tränar vidare :o:confused: Men i morgon skulle vi testa ute, med en annan häst som lite draghjälp. Jag kommer inte försöka mig på passen själv, än...:grin: utan överlåter det till min tränare som vet vad hon gör :bow: Jag har fullt upp med tölten :angel::o (gammal storhästryttare med betoning på både gammal och storhästryttare :) ) Vill givetvis lära mig rida pass också, men det är fint om han kan det innan jag ska börja experimentera med det :crazy:

knapplån
Åhh vad jag längtar till min nya sadel får så länge rida barbacka vilket inte alls är kul så de blir mestadels skritt just nu.Men en liten kortisvila i våren är väl inte heltfel de heller säger Jorunn=)

Kul med pass!!!:bump: hur tränar ni vidare på att öka tempo och orka längre sträckor? Jag la min 4?gångare i pass och efter det var den runda fina galoppen som bortblåst...:confused: men vi kämpar på, har inte vågat testa passen något mer efter det! Fast jag såå gärna vill ha en till växel!!;)
Man tränar upp kondition, styrka och explosivitet i de övriga gångarterna.
Passen tränas sparsamt, det är dom andra gångarternas träning som ger mer tryck i passen sen. Sen tränar man främst läggningar i början av hästens passträning, för då kan man korrigera senare även i passen.

Klart det går bra! Med en bra inställning går det mesta:)
Berätta gärna om instruktionerna du fick vid uppsittning?

Så sant :)

Jag ska försöka förklara, hoppas det inte blir allt för luddigt, är inte den bästa på att förklara, hehe.

Men iallafall så frågade Elsa vad jag ville träna på och jag sa först och främst uppsittningarna (!) och sen lite allmän finslipning. Hon undrade vad jag menade och jag visade. Då fick hon prova för att se hur hon reagerar och det tog kanske... 10min för henne och sen kunde hon kliva på och av på varje sida lite hur som helst.

Det hon sa att jag skulle göra var att ställa henne liiiite lite innåt och så hon lyssnar på mig. Hålla koll på innerörat för att se så hon har koll på det jag gör och inte tappar fokus. Lokka har en tendens att flyga iväg bara man lyfter benet upp mot stigbygeln, och så fort hon börjar röra sig, gå fram, backa flytta sig i sidled osv så ska jag putta på henne för att visa att det är jag som bestämmer. I början fick jag putta massor på henne eftersom hon vägrade stå still. Men till slut så kom jag faktiskt upp helt själv. Och gjorde även det dom andra dagarna.

Det är svårt att förklara :p kanske kan jag be någon filma så kan jag visa så istället, lite lättare att visa än att förklara i text :p men det var riktigt riktigt bra övningar jag fick och det ska bli så himla roligt att jobba vidare på allt nytt vi lärt oss!

Man tränar upp kondition, styrka och explosivitet i de övriga gångarterna.
Passen tränas sparsamt, det är dom andra gångarternas träning som ger mer tryck i passen sen. Sen tränar man främst läggningar i början av hästens passträning, för då kan man korrigera senare även i passen.

Tack för svar!!:) då får vi träna på och se om det blir nån pass i framtiden eller om vi ska utesluta den helt då den hade väldigt negativ inverkan på galoppen tex?!:confused: känner mig kluven där med passen men inbillar mig att det borde vara bra för en häst som lätt blir travtaktig att kunna "gå i grisepass" på volt? :confused: vad tror ni? Nu är inte grisepass och riktig pass samma sak men det laterala rörelsemönstret borde vara bra?! Eller?!;)

*kl*
Jag var på kurs för Gummi i helgen med Hörn. Riktigt bra. Hörn är väldigt outbildad och villig, vilket gör att hon gärna springer ifrån arbete. Men vi fick jobba väldigt mycket på att få henne att sluta överreagera på min underskänkel och därmed också få kontroll över bakbenen. Sen även för mig att jobba med att kunna avbryta en övning om den inte ger det resultat jag vill ha samt att jag ibland måste släppa på kravet om att det ska bli perfekt på en gång. Sätta upp en prioritet i vad jag vill få ut av varje övning. Tex när jag skulle flytta ut henne i volten och jag kände att hon både överböjde sig och föll ut genom bogen, så bad Gummi mig att strunta i det och bara fokusera på insidan, att hon böjde sig genom hela kroppen och att jag fick kontroll på det inre bakbenet och inte bry mig så mycket om resten. Det är SJUKT svårt.

I övrigt fick vi goda vitsord. Sista passet gick hon väldigt bra, mjukt och avslappnat. Har inga bilder från det och överhuvudtaget så jobbade vi i låga tempon så bilderna jag har är kanske inte särskilt spännande, men här är två, lägger upp några i gångartstråden också. Resten ligger här.

gummi05-700x474.jpg

gummi11-700x487.jpg

Bjussar på denna bild på mig och Lokka, Stina och Alfadis. Uppvärmning i Jällas ridhus innan clinicen.

14.jpg

Brolinskan: Ni är så fina :love:

knapplån
Åhh vad jag längtar till min nya sadel får så länge rida barbacka vilket inte alls är kul så de blir mestadels skritt just nu.Men en liten kortisvila i våren är väl inte heltfel de heller säger Jorunn=)

Vad blir det för sadel?

Men? Stoppade inte du just om din sadel?:confused:

Stämmer bra de, men en omstoppning gör tyvärr inte att en sadel passar bättre.

När Jorunn lärde sig passage och nu när vi rider väldigt väl i dressyren öht så har jorunn börjat använda sin rygg sjukt bra och höjjer den så pass att sadeln inte längre passar tyvärr.
Vi har ju blivit betydligt bättre både hon och jag i dressyren numera=)
Den trycker bak och har skavt bort päls och hon får ont i ryggen av den.
Så det är bara att inse.. sadeln passar inte längre!:crazy:

Tack så mycket för det svaret :) då vet jag lite mer hur träningen kommer läggas upp :) ( kan erkänna att jag inte ens frågade min tränare, utan var bara helt uppe bland molnen att se min häst gå i ytterligare en gångart :) )
Spännande kommer det bli iallafall :)

Roligt att du fick samma tips som jag om min häst av Gummi, "strunta i ytterbogen och sluta vara ett kontrollfreak" :D Har fungerat kanon i längden, tycker jag!

Uppföljning av passträning :) Idag red vi ut tillsammans och vi ( min tränare) Prövade att lägga honom i pass idag också och det gick bara så fint. Går i medeltempo som det är nu... Spännande :bump::banana: Nu vet vi ju att han kan och kan fokusera lite mer på de andra gångarterna igen:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka