Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Men att du har stöd på yttersidan så det inte blir för tvärt, överböjt. Nu var ju inte jag med men det låter som du öppnat upp för mkt och eftersom din häst är känslig vid skänkeln blir det en jättereaktion. Men jag lägger inte fokus på det utan rider bara på och sen verkligen se till att det är dit du ska du visar med kroppen. Sen lite ut utan att tappa stödet. Sitter kvar som i voltenmed sittbenen och överkroppen. Testa lägg an skänkeln lite. Vad händer då?

Gillade du gummi? Är han en bra instruktör? Vill själv gärna testa rida för han :).

KL!

9 långa timmar i stallet idag!! Nu är jag trött! ;)
Hade sadelutprovning på morgonen och äntligen har vi köpt ny!! :)
Lillhästen fick välja :D

Åå vad roligt och vad fina ni är tillsammans! Vad är det för kavaj du har? Skitfin!

Det är en Kingsland Hale ;-) Toksnygg om jag själv får säga! Fast det är nog lika många som tycker det är för mycket som det finns de som gillar det. Men man får matcha lite lagom så blire bra... ;)

wpid-img_20130325_134218.jpg

Men att du har stöd på yttersidan så det inte blir för tvärt, överböjt. Nu var ju inte jag med men det låter som du öppnat upp för mkt och eftersom din häst är känslig vid skänkeln blir det en jättereaktion. Men jag lägger inte fokus på det utan rider bara på och sen verkligen se till att det är dit du ska du visar med kroppen. Sen lite ut utan att tappa stödet. Sitter kvar som i voltenmed sittbenen och överkroppen. Testa lägg an skänkeln lite. Vad händer då?

Gillade du gummi? Är han en bra instruktör? Vill själv gärna testa rida för han :).

Jag hänger inte riktigt med i din beskrivning ovan? Det Gummi ville var alltså att jag skulle strunta i yttersidan och bara fokusera på att få henne att flytta inre bakben ut, om hon blev överböjd skulle jag inte försöka rätta till det (tills vidare) utan bara fortsätta med övningen att få henne att flytta ut bakdelen.

Känsligheten för skänkeln innebär inte att hon flyttar sig för den i sidled, utan att hon studsar eller rusar för den. Precis som jag skrev så måste jag därför jobba med att ha ett mer jämt tryck med underskänkeln och vänja henne vid att den alltid finns där. Det är sjukt svårt, jag inser att jag omedvetet håller skänklarna på lite avstånd eftersom hon är så villig.

Jag tycker att Gummi är bra. Jag gillar att han ger mycket eget ansvar i ridningen och låter en känna efter och styra en hel del själv. Det är svårare för det kräver mer av mig som ryttare, men också enklare att då ta med sig lärdomen utanför lektionstimmen. :)

*kl*
Idag red jag lektion för Hreggi. Det gick sådär. Jag kände mig lite spänd och som om jag inte visste vad jag höll på med på hästryggen. Egentligen gick det inte alls dåligt, vi fick jobba med väldigt basic grejer och det är ju det vi behöver. Men jag saknar verkligen att ha en lite mer utbildad häst som Eros där det blir lite mer finlir. Gud vad jag saknar den hästen. Hörn är jättefin, men det är så lång väg att gå innan vi kommer till finridningen och det blev väldigt tydligt idag.

Jag hade, för skojs skull, tänkt tävla nästa vecka, men känner mig inte lika sugen nu. Kanske känns det bättre imorgon.

Lokka fick vila igår efter kursen och det var nog välbehövt, både för henne och mig. Undrar vem som har mest träningsvärk... Idag skrittade jag ut henne iallafall och tro det eller ej, men jag kom upp på första försöket. Det har hänt otroligt mycket sen kursen. Oj va jag har lärt mig mycket och även Lokka tror jag. Jag tror vi fått en ännu starkare relation, att hon litar mer på mig osv.

Här är två bilder från helgen, hoppas dom syns :)

32.jpg

36.jpg

Ser tyvärr inte:(

KUL att träningen ger resultat!:laugh:

KL
Igår kom vårt nya träns, ett Rambo Micklem Multibridle.
Dropi är ju lite knepig i munnen, otroligt stark, tar gärna bettet, lite okänslig för tygeln. Han har ju också i sig att rusa från arbetet och många ridturer har varit ett evigt dragande:cry: i munnen.
Sedan han kom i juni 12 har jag jobbat stenhårt med sitsen, röstkommandon, vikten. Även från marken. Det blir sakta bättre men jag kände ändå att vi behövde något annat. Bett har vi provat hit och dit, upp och ner, fram och bak. Typ.

Testade först med tränset och vanligt bett, utan clips. Ingen skillnad alls. Sen kände jag mig våghalsig och tog bort bettet (har aldrig i hela mitt liv ridit en häst bettlöst:eek:) och ställde in mig på att NU BLIR DET ÅKA AV. Satte medium som bettlöst, dvs med flärpen under hakan.

Och herre min skapare. Fram klev en såååå nöjd häst, frustade, öronen fram, villig men rusade inte, tog halvhalter, halt, samlade sig, trippade iväg i en kort samlad tölt :love::love:
Jag utmanade honom lite och red till en korsning där han häromdagen tog bettet och stack, bara för att se hur det egentligen funkar och se på f*n, inte en tillstymmelse att sticka. Vi avslutade med en trevlig liten galopp :eek::rofl: och det mina vänner, gör jag väldigt sällan pga min rädsla och hans racerfart....

Jag vet inte vad det är som är så himla bra med det här tränset men BRA är det!!!

Ser tyvärr inte:(

KUL att träningen ger resultat!:laugh:

KL
Igår kom vårt nya träns, ett Rambo Micklem Multibridle.
Dropi är ju lite knepig i munnen, otroligt stark, tar gärna bettet, lite okänslig för tygeln. Han har ju också i sig att rusa från arbetet och många ridturer har varit ett evigt dragande:cry: i munnen.
Sedan han kom i juni 12 har jag jobbat stenhårt med sitsen, röstkommandon, vikten. Även från marken. Det blir sakta bättre men jag kände ändå att vi behövde något annat. Bett har vi provat hit och dit, upp och ner, fram och bak. Typ.

Testade först med tränset och vanligt bett, utan clips. Ingen skillnad alls. Sen kände jag mig våghalsig och tog bort bettet (har aldrig i hela mitt liv ridit en häst bettlöst:eek:) och ställde in mig på att NU BLIR DET ÅKA AV. Satte medium som bettlöst, dvs med flärpen under hakan.

Och herre min skapare. Fram klev en såååå nöjd häst, frustade, öronen fram, villig men rusade inte, tog halvhalter, halt, samlade sig, trippade iväg i en kort samlad tölt :love::love:
Jag utmanade honom lite och red till en korsning där han häromdagen tog bettet och stack, bara för att se hur det egentligen funkar och se på f*n, inte en tillstymmelse att sticka. Vi avslutade med en trevlig liten galopp :eek::rofl: och det mina vänner, gör jag väldigt sällan pga min rädsla och hans racerfart....

Jag vet inte vad det är som är så himla bra med det här tränset men BRA är det!!!

Känner igen det där, 12 år sen jag bytte och byter inte tillbaka:love:

Åh vad kul att höra! Berätta gärna om historien bakom att du valde detta träns och hur du använder det? Ev nackdelar som dykt upp och hur du hanterat det?

Kl

Jag är i sjunde himlen! :love:

Vilket underbart stall vi har flyttat till. Ridvägarna är verkligen oändliga och så fantastiska!
Det är allt jag saknat och drömt om och lite till. Idag red vi ut en väg som vi ridit tidigare, men istället för att svänga så fortsatte vi rakt fram och sen kom en trevlig liten väg en bit fram som vi svängde in på. Det blev en tre timmar lång runda med totalt ca 100-150 meter asfalt, resten fin grusväg.

När vi flyttade hit var sol trött efter en timmas ridtur (så långa rundor hade vi knappt i gamla stallet) men nu är hon fortfarande pigg och framåt efter tre timmar. Knappt svettig alls.

Idad provade vi även att rida över en orange snöpinne som stod i vägkanten. Sol blev rädd för något på andra sidan vägen och bestämde sig för att närmsta flyktväg var ÖVER pinnen. Så hon drog den under magen och mellan bakbenen. Kompisen grät av skratt. Ibland undrar jag vad som är fel på min häst. Tur att hon har en sån härlig personlighet. Hahaha

Åh vad kul att höra! Berätta gärna om historien bakom att du valde detta träns och hur du använder det? Ev nackdelar som dykt upp och hur du hanterat det?

Bitlessbridle, det fanns en annons i Ridsport och tränset fanns bara att beställa från USA då. Sagt och gjort min kompis och jag beställde var sitt sen jag gjort en egen kopia efter bilden på webben och testat stoppförmågan. Klockrent stopp. Hennes ännu vildare halvblod blev som förvandlad och både hon och jag rider sen dess på det. Hennes dressyrtränare var mycket skeptisk men måste ju erkänna att det gick ypperligt. Tävla var nog uteslutet då kandar är tvunget.
Jag har ännu inte hittat några nackdelar, ibland har jag glömt att spänna nosgrimman men det märks inte i ridningen :eek:. Jag tävlar inte heller. Nån gång har min blivit rädd och dragit en bit men det går att få stopp, man drar ju inget i munnen så man gör inget illa.

Nån gång har min blivit rädd och dragit en bit men det går att få stopp, man drar ju inget i munnen så man gör inget illa.

Nu vet jag inte hur ditt bettlösa fungerar men alla jag sett hittills verkar genom tryck en del snällare än vanligt bett och en del mindre snälla. Man kan skada tänderna även med bettlösa och med nosgrimmor, de verkar utifrån, men även andra delar av ansiktet är känsligt för tryck och kan orsaka smärta.

Den bästa garantin för att inte göra hästen illa är en snäll hand.

Nu vet jag inte hur ditt bettlösa fungerar men alla jag sett hittills verkar genom tryck en del snällare än vanligt bett och en del mindre snälla. Man kan skada tänderna även med bettlösa och med nosgrimmor, de verkar utifrån, men även andra delar av ansiktet är känsligt för tryck och kan orsaka smärta.

Den bästa garantin för att inte göra hästen illa är en snäll hand.

Varför skulle man ha en hård hand när man väjer att rida bettlöst? Jo jag har nog sett alla med bett som inte kan få stopp på sin häst, jättesnälla händer. Pyttsan!

Tror inte Lobelia menade så utan att en snäll hand är det bästa verktyget.

Jag håller med om det, jag vet att jag har en hård hand, jobbar med det dagligen. Men jag har också en häst med stöddig, ouppfostrad attityd (som vi också jobbar med dagligen) och let's face it, hans 350 kg är ALLTID hårdare än min hand. Han nonchalerar en lätt hand och det blir en dragkamp som jag inte vill ha.
Att jobba med lydnad så han stannar för sitsen, vikt och/eller röstkommando är prio ett. Jag vill inte behöva ta honom i munnen alls.

Igår, första gången stannade han klockrent på enbart sits med bettlösa. Då har vi tagit ett steg framåt anser jag:D

Nu ser jag. Din sista bild säger allt egentligen:D
Och så fiiin din dam är men jag är ju partisk med en valack som ser likadan ut:love:

Yey :D Jaa hon är fantastisk! Sista bilden, jag var så himla lycklig efter sista passet på söndagen att jag hade tårar i ögonen :love:

Varför skulle man ha en hård hand när man väjer att rida bettlöst? Jo jag har nog sett alla med bett som inte kan få stopp på sin häst, jättesnälla händer. Pyttsan!

Inte menade jag att man har hård hand för man rider bettlöst, men man får inte en snällare heller. Och bettlöst är inte per automatik snällare mot hästen.

KL

Någon kanske minns hur jag skrev i höstas om hur kass jag kände mig som ryttare och människa för att jag drog min häst i munnen och inte fick henne att trava? I alla fall var det så och jag mådde rejält kasst av det och kände att jag inte kom ur den onda spiralen.
Nu har jag flyttat med hästar till Stenholmen och har tillgång till ridhus (i plural!). Det har verkligen gjort underverk med min häst och ffa med min ridning. Att ha fyra väggar och lugn och ro har gjort att fokus på framåt-nedåt lossnat rejält och de senaste veckorna har min svarta fina häst travat som jag vet inte vad. Vi har verkligen kommit till ett läge där hon söker sig framåt nedåt och jag kan jobba med sätet och behöver inte dra henne i munnen. Visst, på rakt spår är det fortfarande jobbigt, men det går. Och om hon går upp i tölt går det att böja och locka ner henne i trav igen utan kamp. Häromdagen när vi avslutade passet i jogg i trav med halvlång tygel och en häst som sökte sig ner-ner-ner och inte alls försökte öka tempot började jag snudd på att gråta. Det var ren och skär lycka!!
Idag red vi ut och även om hon gärna vill spänna sig mer där går det fortfarande att prata framåt-nedåt och vi kan trava! På hemväg spände hon sig några gånger, men det kan jag leva med. Belönade henne med två passrepor och den passen gick inte av för hackor vill jag lova! Tölten har också blivit galet mycket bättre när hon mjukar sig mer och tar halvhalter. Jag är så galet glad att vi är där vi är idag ridmässigt!! Och inte blir jag mindre glad att rida min 5-åring som går från klarhet till klarhet och alltid är lika positiv.
Ibland undrar jag om livet ska få kännas så här bra? Jag ser i alla fall till att njuta till fullo!

Ville bara dela med mig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama