Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Eftersom du skriver att "hästen bästa" gäller enligt TR så antar jag att du inte är en islandshästmänniska? Niela sticker ju knappast ut med sin längd till sin lilla ponny i islandshästsammanhang. Är själv ingen islandshästmänniska, utan trillade in av en slump. Tycker som sagt att bilden ser helt ok ut, och viktmässigt ser hon långt ifrån för stor ut.

Hon planerar att rida dressyr på vanliga dressyrtävlingar. Ingen har ifrågasatt om Jorúnn kan bära upp Niela, det gör hon utan vidare.

Jag vet det, men jag fattade guinnes inlägg som att det som går emot TRs regler inte är för hästens bästa (=dåligt för hästen), och alltså borde det alltid gälla när det ser oproportionerligt ut.

Hmmm, låt mig gissa...
gillar du fux?
Söta är de hur som helst!

Red en massa igår. Karl fick ta en tur och var överdrivet pigg vilket i och för sig är kul men frestar till dumheter.

Barmi jättetrevlig hela turen, och blandade åter in enstaka travsteg. Tölten är fin, och stundtals får jag "rätt" elasticitet i rörelserna i den långsamma tölten också.

Aldar lite jagad av Lukas i hagen nu på morgonen, ser ut att använda benen på ett väldigt bra sätt, särskilt bak. Kommer nog att kunna visa upp en ökad tölt utan problem när han är vuxen - om han inte ändrar sig radikalt tills dess. Dessutom fin ren trav. Tänk vilken fin pojke jag hittade - och var tillräckligt galen och intelligent för att köpa.
En kompis och jag har börjat diskutera ett avels-samarbete på sikt. Det är klart att det underlättar om Aldar får en bra bedömning men även annars har vi lite tankar. Hon har en större och bättre gård än jag, så tanken är väl att förvara alla "våra" avelshästar hos henne och att min insats ligger huvudsakligen i inridning och träning av unghästar. Min kompis bedriver avel i liten skala sedan några år tillbaka, och hennes mål är att få fram trevliga familjehästar med vettiga gångarter och bra psyke. Bra mål.

Jag vet det, men jag fattade guinnes inlägg som att det som går emot TRs regler inte är för hästens bästa (=dåligt för hästen), och alltså borde det alltid gälla när det ser oproportionerligt ut.

Nu hänger jag inte med.

Vad som ser proprotionerligt ut är en vanesak och kulturellt betingat. Vad som är norm i omgivningen.
Vad hästen verkligen orkar beror på arbetsuppgift och hästens fysik.

Ganska ofta så överenstämmer inte normen med verkligheten. Och vad jag förstår så följer dressyrens TR både och, folk blir tillsagda både av estetisk skäl och för att det bedöms att hästen inte orkar. Ibland så blandas begreppen ihop och vad estetiken säger blir helt plötsligt en sanning och man struntar i vad hästen egentligen är bekväm med.

kl
jag är inte ett dugg oroad att domarna kommer döma ner mig för jag är för lång för det är jag inte som sagt!=)

Jag kan korta upp mina läder bra mkt mer än vad jag har på bilden och då kommer hälen precis på magen:)
Om det nu är det som är så himla viktigt.

Och som jag sa innan så har man börja insett att man inte längre kan gå på vad man FÖRR ansåg propitionerligt ekipage.
Då vi idag avlar fram allt smalare hästar med långa ben= långa killar som rider dressyr kommer längre ner med sina ben.
Vilket isin tur innebär att hälarna faktiskt kommer under magen på hästen.

för tunga ryttare är värre tycker jag, det är inte oki att rida en häst om man väger över 100 kilo tycker jag... inte ens om man har en ardenner.
Då kan man köra hästen eller longera tills man väger ok för ridning.

Och som sagt jag tävlar INTE för att vinna utan för att få komma ut.. så blir jag nerbedömd för att någon domare tycker jag är fasligt lång så gör det inget!
Jag har lika kul inne på dressyrbanan för de:D
Skulle jag tävla för att vinna skulle jag köpa mig ett flått halvblod med 10:or i gång;)

Jag har alltid tävlat mot mig själv, är jag nöjd och tycker vi har presterat bättre än sist spelar det ingen roll vad en domare tycker.

Så folk behöver inte oroa sig för TR i dressyr.. de följer vi utan problem.. men är ändå tacksam för att folk oroar sig för våran skull:bow:

Är det så klokt att korta stigläderna? Själv får jag mycket sämre sits och inverkan med fel stigläderlängd.

KL.

Var och tävlade igår. Är riktigt missnöjd med min ridning i uttagningarna. Red inte utan åkte runt och gjorde för många missar. Kom till final i V2 på grund av en strykning och gjorde nog min bästa ritt någonsin. Slutade på en andraplats med poängen 5,50. Audur var pigg och underbart kul att rida. Jag hade den bästa känslan jag någonsin haft på en ovalbana. Börjar nästan grina av lycka när jag tänker på det.

Vadå tycker ni inte att jag och jorunn passar ihop??:D

383511_10151451405443998_80884911_n_zps42103ce4.jpg

Hmmm, låt mig gissa...
gillar du fux?
Söta är de hur som helst!

Haha! Jag skulle ALDRIG ha fux för det hade alla och det var en tråkig färg tyckte jag och nu står det två i hagen :o

Konstigt hur det kan bli, men jag valde ingen av dom pga färgen utan pga att jag gillar hästarna :)

kl
jag är inte ett dugg oroad att domarna kommer döma ner mig för jag är för lång för det är jag inte som sagt!=)

Jo, 175 cm till en mindre c-ponny är att räkna som för lång i dressyrens värd, de flesta ponnyryttare av den längden försöker komma till D-ponny, om inte annat för hjälpgivningens skull.

kl
Jag kan korta upp mina läder bra mkt mer än vad jag har på bilden och då kommer hälen precis på magen:)
Om det nu är det som är så himla viktigt.

Då tappar du den "bättre" inverkan från sitsen, om du kortar läder och får en väldigt stor vinklel i knäled.

för tunga ryttare är värre tycker jag, det är inte oki att rida en häst om man väger över 100 kilo tycker jag... inte ens om man har en ardenner.
Då kan man köra hästen eller longera tills man väger ok för ridning.

Varför ska inte en stor ardenner kunna bära 100 kg och däröver när du anser din lilla c-ponny kan bära runt 70-80 kg?

Och som sagt jag tävlar INTE för att vinna utan för att få komma ut.. så blir jag nerbedömd för att någon domare tycker jag är fasligt lång så gör det inget!

Riktigt så funkar det inte, om din ponny under tävling inte orkar det du vill den ska göra pga av din storlek, då kan det bli avdrag. Och det blir antagligen "lite lägre" under hjälpgivningen och sits.
Samma avdrag som vilkensomhelst får för deras häst inte orkar-oavsett anledning.

Däremot finns risk att du som vuxen blir tillsagt om sin storlek i förhållande till den startande ponnyn i hästklassen, eller kanske stoppad att starta.

Nu orkar hästen Niela utan problem och under förutsättning att man har en vettig längd på stigläderna så är hjälpgivningen inga problem för att man har långa ben. Jag medger att det är annorlunda och sporrar som sitter på långa ben är obrukbara men storleken på hästen är mest en vanesak och hälarna i magtrakten på hästenär absolut inget måste för att kunna rida korrekt.

I övrigt håller jag med om att det potentiellt kan bli poängavdrag och varningar.

Fin bild ... :D

Niela: Det är inte alltid vi håller med varandra men självklart ska du kunna tävla dressyr med Jorunn. Som du dock verkar medveten om är det dock bra att vara beredd på ev. avdrag/kommentarer både från domare och medtävlare. Inte för att du ÄR tung men för att många fortfarande är ovana. Hörde själv någon "storhästryttare" kommentera mig och min unghäst när vi red i ridhuset häromdagen.

Tror det kommer ändra sig med tiden när vi Islandsryttare visar upp att hästar i balans som är glada och går bra.

*kl*
Jag själv har börjat ge mig på mer grenspecifik träning i form av pass-start ur stillstående. Finns en viss risk att jag totalt sabbar stilpass-starterna, men vill ge P1 en chans så planen är att variera denna träning med MYCKET kommunikationsövningar och sätesridning... :

http://www.youtube.com/watch?v=LKqlUSHR3Q8

kl

Jag har också sett bilden på Niela och Jorunn, och jag tycker inte det är benen som är "problemet" utan överlivet. Ett långt överliv är ofta störigare för hästen än långa ben, och det är nog främst det som domarna kommer att kunna anmärka om som oproportioneligt ekipage/för lång ryttare. Precis som Niela m.fl. säger, så är det inte allt för ovanligt att dressyrryttares fötter är nedanför magen på hästen. Men överkroppen är minst lika viktig! Därmed inte sagt att det är ett problem just det här ekipaget, Niela har alldeles säkert tillräckligt bra balans för att rida en såpass "liten" häst.

Jag är ungefär i Nielas längd, och min häst är lite större än Jorunn. Min bär upp mig väldigt bra, det ser "bättre" ut än Niela (min överkropp är inte lika långt över hästen) men jag är ändå osäker på om jag skulle våga prova tävla dressyr, just på grund av min längd.

Med det sagt så vill jag säga att det ju som bekant råder lite av en storlekshysteri och att knappast någon c-ponny tar skada av att ridas av t.ex. Niela eller mig (dvs normalviktiga, relativt långa kvinnor) men att det nästan bara är islandshästar som rids av "oss". Töntigt tycker jag.
Men ändå är det nog bra att veta, att det handlar inte bara om att man kan få poängavdrag utan man kan också få varningar eller kanske till och med startförbud, det snackas bakom ryggen på en och så vidare om man tävlar med en "alldeles för liten" (men fullt välmående) häst.

Jag vill också ha en pass-skimmel :love:

Jag måste fråga er alla en sak, igen... Jag fick idag en förfrågan om jag kan tänka mig att låna ut min häst på foder. Personen som frågade har ridit min häst några gånger, h*n är ingen stjärnryttare men trivs med min häst, och hästen (som är ganska kräsen med vem som sitter på ryggen) trivs med ryttaren.

Det som är bra, är att jag vet att de trivs ihop, och om jag lånar ut hästen på foder öppnas det upp möjligheter för mig att hitta något mer "spännande" att ha på foder eftersom jag och min häst nått maxkapaciteten för oss tillsammans. Jag vet också att personen tycker om hästen och vill det bästa för den.

Det som gör mig mer skeptisk är att jag vet inte om ryttarens kunskaper räcker till. H*n har inte jättebra koll på gångarterna, men tränar på det och försöker lära sig. H*n har överlag lite bristande kunskap gällande det mesta som utrustning, hur man bygger upp och tränar en häst osv. H*n är inte nybörjare, som sagt, utan en okej ryttare, men som inte har fått en chans att lära sig så mycket "extra".

Vad tror ni? Jag vill låna ut hästen för att ge mig själv mer möjligheter att utvecklas och för att jag vet att den är nöjd med ryttaren, men hjärtat säger "kanske inte" på grund av ryttarens lite begränsande kunskap (men sånt kan man ju bättra på!) och osäkerheten för om nåt ska gå fel :crazy:

Jag vill också ha en pass-skimmel :love:

Jag måste fråga er alla en sak, igen... Jag fick idag en förfrågan om jag kan tänka mig att låna ut min häst på foder. Personen som frågade har ridit min häst några gånger, h*n är ingen stjärnryttare men trivs med min häst, och hästen (som är ganska kräsen med vem som sitter på ryggen) trivs med ryttaren.

Det som är bra, är att jag vet att de trivs ihop, och om jag lånar ut hästen på foder öppnas det upp möjligheter för mig att hitta något mer "spännande" att ha på foder eftersom jag och min häst nått maxkapaciteten för oss tillsammans. Jag vet också att personen tycker om hästen och vill det bästa för den.

Det som gör mig mer skeptisk är att jag vet inte om ryttarens kunskaper räcker till. H*n har inte jättebra koll på gångarterna, men tränar på det och försöker lära sig. H*n har överlag lite bristande kunskap gällande det mesta som utrustning, hur man bygger upp och tränar en häst osv. H*n är inte nybörjare, som sagt, utan en okej ryttare, men som inte har fått en chans att lära sig så mycket "extra".

Vad tror ni? Jag vill låna ut hästen för att ge mig själv mer möjligheter att utvecklas och för att jag vet att den är nöjd med ryttaren, men hjärtat säger "kanske inte" på grund av ryttarens lite begränsande kunskap (men sånt kan man ju bättra på!) och osäkerheten för om nåt ska gå fel :crazy:

Nu är jag ju i och för sig inte isis-ägare (än i alla fall :love:) men tittar in här mad jämna mellanrum eftersom det är så kul att se era fina hästar, så jag lägger mig i i alla fall.

Du kan inte låna ut hästen på foder med förbehållet att det tränas för tränare regelbundet? Varannan vecka eller vad som helst som känns bra?
Tror att får man väl en "egen" häst att träna på så faller det mesta på plats ganska snabbt rent kunskapsmässigt och jag personligen hade hellre lånat ut en häst på foder till någon som bryr sig till 100% än någon duktigare ryttare som jag inte vet om den är lika mån om hästen.

Det verkar ju som en jättefin möjlighet för er båda och som jag förstått det är det väl inte direkt en unghäst som du ska låna ut, utan en "färdig" häst? Då hade jag inte tyckt att det gjort så mycket om hästen inte får prestera på topp av vad den har kapacitet för utan får gå på ryttarens nivå. Fördelen med foder jämfört med att sälja är att funkar det verkligen kan du ju alltid ta tillbaka hästen, och oavsett om man har uppsägningstid osv så tror jag det ska mycket till för att en häst ska bli helt "förstörd" på låt säga tre månader hos en fodervärd som verkligen bryr sig om den.

Kan hon ha kvar hästen hos dig, om hon skulle bli fodervärd så hade det ju varit toppen. Då har du ju lite koll och kan hjälpa henne ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka