Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Tjusiga! :)

Ang foderhästdiskussionen:
Min fd tävlingshäst som jag red som ungdomsryttare är sedan några år sen medryttarhäst på heltid. Han presterade stabilt på 5,60 i femgång och jag velade länge mellan att behålla eller sälja till satsande ungdom. Nu är han i flera år riden långt under sin kapacitet och visst kan det kännas lite jobbigt att hans fulla kapacitet inte kommer till sin rätt men HAN är glad och lycklig över att få gå på långturer i skogen och slippa krav på överdriven samling. Som nittonåring så kommer han nu inte att säljas utan lär bli kvar hos oss resten av sitt liv...

Våra medryttare vill själva utvecklas och rider med jämna mellanrum lektion för mig också men det blir självklart inte riktigt samma sak. Sålänge de rider honom mjukt och fint så tycker jag dock att det känns ok att han är lite rund om magen och har "segat till" sig lite. :)

KL

Vår testning med bettlöst Micklem fortsätter. Igår testade jag med det skarpaste alternativet (med rem bakom nacken) men det avr ingen höjdare alls. Han gick emot mer än nånsin, jag var arg, han var arg:( Vi återgår till mellanalternativet eftersom det fungerat så bra.

En annan del av vår ridning just nu är att Dropi är knackig bak. Han fick en broddspark på hö bak, på senan, i mitten av feb. Rejält svullen men INTE halt.
Svullnaden gickner efter en vecka, såret läkte bra. Status idag är inte halt, inte öm, inte varm, inte svullen, såret så gott som helt läkt.
Men vissa dagar är det knackigt. Kan inte försklara det bättre än att han är ovillig bak, ovillig att samla för tölt, ovillig för att ta tölt alls vissa dagar. Vissa dagar inga problem alls. Övriga gångarter ok. EQT tittade igenom honom förra veckan och han fick VG med anmärkningen att han tappat muskler (vilket jag vet) och att han behövde mer tid, hitta styrkan och orken att bära sig. Hon nämnde också att han har rejäl ärrbildning där sparken tog och det i sig kan trycka mot senan.

Igår syntes det ordentlig under ridning. Han kortar vä bak, tar inte ut det steget till 100%, vare sig i skritt eller trav.
Så jag tog beslutet att han får en månad skritt enbart, kvarstår problemet så har jag en tid bokad på klinik 2/5. Kvarstår det inte så avbokas tiden.
Tankar om detta?

Det låter som att din häst är ungefär samma sorts häst som min.
Har det varit svårt att hitta medryttare till honom?

Jag känner nog mest i dagsläget för en medryttare/halvfodervärd som har honom 4-5 dagar i veckan, men att jag rider någon gång i veckan för att hålla kunskaperna i färskt minne och känna efter hur han känns. Jag skulle ha huvudansvaret, men medryttaren/halvfodervärden skulle få ganska stor frihet på sina dagar.
Typ att jag bestämmer var han ska stå, vad han ska äta, om och isåfall hur ofta han ska ridas för av mig godkänd tränare, och om det är något speciellt han inte får göra i ridningen eller inte får göra för ofta, som hoppa till exempel. Medryttaren/halvfodervärden skulle få träna och tävla, skogsmullerida, dressyrträna etc. efter eget intresse. Rida och sköta självständigt på sina dagar och på många sätt ha hästen som sin egen.
Tror ni att det kan finnas en möjlighet att hitta någon tjej eller kille, gärna yngre eftersom han är en underbar ungdomshäst, som skulle kunna vara intresserad av nåt sånt? Eller skulle de allra flesta tycka att jag var för "kontrollerande" för att det skulle fungera, vad tror ni?
Hade en perfekt tjej i tankarna som jag skulle ha frågat när hon växt till sig lite, eftersom hon var för ung när jag "upptäckte" henne, men tyvärr hann hon få en egen häst innan det blev aktuellt.

*KL*

Allt flyter på bra med lilla Ljómi och Laukur här hemma :) Tog en ridtur igår så lillen fick vara själv i hagen en stund, en del skrik och lite spring men han stanna kvar i hagen iallafall. Var värst när han såg oss, när vi blev borta så var han lugnare :P

Lite bilder som min syster tog den dagen Ljómi flyttade hit :)

24455_10200393050382112_1372357853_n.jpg

483318_10200393050942126_375685473_n.jpg

526459_10200393050502115_1021688506_n.jpg

Tycker inte de är för kontrollerande=)

Jag har så idag, min medryttare får göra vad hon vill på sina dagar, skritta bara, rida ut bara, rida i ridhuset, hoppa träna tävla osv:)
Nu är hon bara intresserad av att träna och inte tävla men vibåda brukar koma och kika på varandra när man rider lektion för man vill se.. alltid trevligt=)

Jag har fixat matkassar (hö) och matburkar(kraftfoder) för hela veckan så hon behöver aldrig tänka på att fixa mat utan mockar bara.:)

Jag skriver eller ringer om det är något speciellt jag vill.. om jag vill att hon ska smeta på lyllera efter ett ridpass eller vad det nu kan tänkas vara.

Kl
Har ni fått tidningen islandshästen? Skulle väl komma förra veckan?
:)

Såg på facebook att de bad folk meddela om man fått och var man bor för de skulle eventuellt göra nån felanmälan till posten eller hur det var. Gå in och kolla facebook-sidan om det finns mer info.

KL

Efter mitt lugnt värsta islandshäst år sen jag började (med fång, kolik och andra tråkigheter) så är jag äntligen på banan. Och det är min pärla också, bara riden i 4 veckor och på bilden fångas första töltstegen. Detta är min fula ankunge som jag köpte för en spottstyver som ett projekt som jag skulle ha som verksamhetshäst. Nu gör hon mig så lycklig att jag för första gången i mitt liv känner att den här hästen vill jag aldrig sälja (annars är jag med hästar som med män, inget är gott nog och man skall inte fästa sig och blanda in känslor). Men det som gör mig gladast är att hon fångade mitt hjärta med sin personlighet på riktigt långt innan jag fattade hennes kapacitet:love:.

Första tölten i helgen, lyckligtvis fångad på bild!
IMG_20130329_214809.jpg

Vackrast i sin sommarskrud.
541802_10150896999501360_1151689142_n.jpg

Vi har just ett sådant arrangemang med S. :) Medryttaren (15årig flicka som i princip lärt sig rida på S.) har henne 3 dagar i veckan, men har ganska noggranna regler om vad som får göras (t.ex. inte hoppa). Hennes mamma är också med varje gång och jag håller "lektioner" för henne alltid emellanåt. Vi har även ett häfte som hon skriver i efter varje gång, och dessutom en FB-grupp om man har något ärende. De betalar halva stallhyran för detta.

KL

Jag skall komma för 1½ månad och jobba till Sverige! :banana:
Har däremot ett litet dilemma då jag blivit erbjuden att ta med R dit, men jag vet inte. Skulle få lektioner för de som har gården och för min tränare (som bor där, men kommer till Finland och håller träningar med jämna mellanrum), vilket skulle vara super då vi har lite problem med att få någon till vårt stall. Vill man fara på kurser är de ju inte precis billiga... Men å andra sidan är det inte direkt billigt att frakta hästen till Sverige (+ dessutom veterinärintyg och allt annat som måste fixas), och jag vet inte hur R skulle tycka om det hela. :confused:

Kalasfin häst!

Var ute och red Barmi en tur igår i vårvädret (fast det blåste ganska kallt). Vi jobbar på med att flytta bakdel och böja kroppen och lösgöra, mest i tölt.
Kan inte påstå att tempokontrollen är perfekt, men det blir bättre och bättre. Väldigt nöjd med gossen även om jag förstås längtar efter "riktig" trav och inte bara inslängda enstaka steg. Men det kommer, det kommer.

Men sandra vad fiiiiiin hon är! Är det dottern till min elevs häst? :)
(Snart impulsåker jag till dig, saknar dig!!!)

*kl*
Tävlade på kvaltävling igår vilken jag lite spontant anmälde mig till i förra veckan. Ställde upp i T2 och V1 och red för första gången någonsin Hörn på en ovalbana i förrgår och då hann jag lite smått testa på T2. Fyrgången hade jag dock ingen riktig plan för.

T2 gick jättebra, vi fick 6,1 6,4 och 6,6 av domarna och slutade på 6,37, A-klass. Härligt! Är jättenöjd, framförallt med två 6,5or och en sjua för lösa tyglar. Det finns fortfarande jättemycket att förbättra och utveckla, men det känns helt okej med 6,37 som utgångsvärde :D

Inför fyrgången kändes Hörn bra, men det blev ganska kallt och när jag satt av för att spänna sadelgjorden så var det som att sitta upp på en helt ny häst. Hon är ju väldigt het och det var som om hon vaknade till liv. Jag fick plötsligt ingen trav och knappt någon skritt, kort tempo tölt kändes väldigt avlägset.
Så när jag red in på banan fick jag möblera om gångartsföljden ganska drastiskt för att förhoppningsvis få till alla gångarter. Jag hade inte mycket till broms, hon tog inga förhållningar utan körde full fräs hela programmet. Nåja. Jag bråkade inte med henne, för vi fick in alla gångarter, även om det gick väldigt fort och hon slog upp en sväng i traven, så är jag sjukt nöjd med henne. Till nästa gång kanske vi har hunnit träna lite mer ;)
Vi slutade på 5,6 och jag är väldigt nöjd med att vi fick en sexa och två 6,5or för den ökade tölten och att vi överhuvudtaget fick till trav och skritt.

Fick fina domarkommentarer och Hörn kändes glad och hade öronen spetsade hela tiden. Så jag är nöjd och glad. Det är en bra bit kvar innan vi egentligen är redo för tävlingsbanan på riktigt, det här var mest på kul.

Fick inte så många bilder från tävlingen då min sambo och tillika fotograf var domarsekreterare, men har några fler bilder från träningen dagen innan.
Hela högen bilder finns här och här.

tavling2-700x547.jpg

horntraning06-700x470.jpg

horntraning01-700x466.jpg

horntraning04-700x569.jpg

horntraning06-700x470.jpg

horntraning13-700x510.jpg

horntraning14-700x470.jpg

Kl

Har bestämt mig för att anmäla mig till en tävling, en inofficiell sponsortävling. Lagom mjukstart och så billig så det gör inget om det blir dåligt väder eller om Sol skulle bestämma sig för att inte vilja gå på transporten som hon gjorde förra året. Det är om fyra veckor, och om två veckor åker vi på Gummi-kurs. Ska bli superspännande!

Hon ser kalasfin ut! Grattis till fina poäng! Ska bli kul att följa er i framtiden :)

:D
Varför känns det som om jag hört det för (och varför dras jag alltid till hästar med mycket turbo men ingen broms)?

Katharina> Tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka