Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja, det är ju det. Men jag är väl rädd att förstöra det Gummi gjort också. Men allihopa har ju helt rätt. Tack för att jag får höra det! Behöver höra att det är OK att ta det lite slappare en period.

Vintern har varit ganska påfrestande privat också. Pappa fick en lättare infarkt, väldigt lätt men pga läget på förträngningen krävdes bypass, vilket så klart utlöste en kris i hela familjen. Jobbet har dragit ner massor, alla som fick gå gick med vederlag, men flera av de jag klickat bäst med har slutat. Så det kanske spelar in, att jag inte hämtat mig fullt ut.

KL
Har ni några "träningsscheman"? Skulle behöva lite tänk, har liksom halkat snett i ridningen på något vis. Gör det jag "ska" och det är okej, men inte direkt kul. Tror jag fått prestationsångest eller nått.

Nej, tränigsschema skulle inte fungera för mig och mina pållar.
Jag har något slags övergripande tanke om vart jag vill, på både längre och kortare sikt, och en tanke om vad som behöver tränas för att nå dit.
Däremot fungerar det inte med ett förskrivet scema om "måndag ska jag träna tölt, tisdag ska jag träna galoppfattningar" eller liknande.

Jag startar nog varje ridtur med en tanke på vad jag ska göra, men får ganska ofta anpassa mig.
Till exempel kan jag ha tänkt mig att träna Lukas i den korta galoppen men upptäcka att han är lite för sträv i munnen. Då blir det till att jobba på det i stället.
Eller så har jag tänkt mig att träna traven, och får till väldigt bra galopp. Då ändrar jag och jobbar med galoppen i stället när det går bra.

För Barmi, till exempel, är det övergripande målet att kunna rida honom som fyrgångare. Han har bevisat att han har trav, men det är inget jag kan bestämma över honom just nu. Alltså försöker jag tänka ut hur jag ska träna för att få till traven och tror att det är genom att lösgöra hästen. Och det får jag jobba med i skritt och tölt som är de gångarter där han går att jobba.

Eller träningshästen. Hon ska ridas med sikte på tävling.
Till att börja med, behöver hon förstå skänklarna (nyligen inriden - för tre veckor sedan eller så om man inte räknar veckan i juni som var) och välja den gångart jag har tänkt mig. Det är hon säker på - utom tölten som hon inte väljer själv. Nu jobbar jag med att få henne stabil i form/på tygel, vilket fungerar hyfsat i skritt och jag har börjat med det i trav.
Jag har börjat be henne lite om tölt, men det får jag ju göra när det känns som om hon kommer att svara rätt och inte "kasta sig fram i trav".

Alltså, en övergripande plan och tankar på vad som behöver tränas mest, sedan är det min och hästens dagsform som avgör vad varje ridtur fokuserar på.

Jag kan ju inte säga vad du skall göra men jag kan säga att jag hade samma huvudbry när Kveikja skulle ridas in. Alldeles ensam o utan ridbana -hur skulle det gå? Jag hade iofs inga problem med hälsan men velade ändå. Men eftersom det var skralt på kontot så började jag själv så smått med förberedelser o innan jag visste ordet av det så satt jag på hästryggen! Det gick visst alldeles utmärkt att rida in själv i en liten rundpaddock byggd med plaststolp o band ute i hagen.

Jag tycker du skall vänta lite, gör så mycket din nacke klarar. Den kanske blir bättre o då vore det ju synd att ha sålt din lilla pärla!

Taefill: Nej, inte svårt att hitta medryttare, har haft flera olika genom åren, någon var med och tävlade honom på Tunas lagtävling i fyrgång och tölt förra året men annars mest vuxna ryttare som gillar att rida i skogen och ibland på ridbanan. Som sagt, lite jobbigt att han inte går lika bra som han KAN, men kunskaperna finns där vilket märks om jag själv sitter upp lite snabbt :)

Jag hade sålt, du har ju redan svarat på frågan.. din hälsa är inte oki och du är stressad över att du inte hinner med alla dina hästar.
Du ska nog bara ha en häst så du slipper känna dig stressad och den häst du har ska vara utbildad och snäll så du inte behöver känna att du riskerar att åka av.

Så skulle jag göra i alla fall.

KL

Kör en snabbuppdatering här, kommer inte ihåg när jag uppdaterade sist.. :o

Skuggi och jag tävlade 17 mars, gick käpprätt åt skogen. Tråkigt, för han har verkligen varit jättefin hemma. Känns dock att han inte är helt redo för tävling (än), han stod ju trots allt nästan hela förra året och efter igångsättningen har jag lagt om träningen på honom en hel del. Han är jättemycket bättre men fortfarande inte tillräckligt stark för att orka vara där. Men vi tar nya tag, tar det lugnt med tävlingarna och tränar massa styrka det här året :)

Därför har jag börjat höra mig för om någon vill låna ut en tävlingshäst detta år.. (Vet ni någon så säg gärna till ;))

Annars då, Óskadís är rätt rund nu. Fölet förväntas i maj någongång. Himla spännande vad det är för något som kommer ut.

Fylkir har börjat hitta passen. Rätt roligt faktiskt! :)

Jag hade sålt, du har ju redan svarat på frågan.. din hälsa är inte oki och du är stressad över att du inte hinner med alla dina hästar.
Du ska nog bara ha en häst så du slipper känna dig stressad och den häst du har ska vara utbildad och snäll så du inte behöver känna att du riskerar att åka av.

Så skulle jag göra i alla fall.

Du glömde att läsa detaljen att det enbart är två hästar, va?
Behövs en häst som sällskap till den äldre, antingen den nuvarande unghästen eller en annan häst.

Jag tycker nog som flera andra: det finns tid att fundera på saken.
Ett alternativ till att skicka bort för inridning hos proffs, kan ju vara om man har någon kompis som är duktig, och som har häst. Då kan man kanske tillfälligt byta häst med varandra? Och komma överens om kostnader.

Jag har just nu bytt unghäst med en kompis. Hon får ha hand om min unghäst medan jag hjälper henne att rida in och träna hennes.
Samma konstruktion kommer att gälla en annan kompis i sommar, och jag för lite diskussioner med en uppfödare i trakten som också bett mig att hjälpa till med inridning av hennes unghäst(ar).

Sådana konstruktioner kan vara givande för fler än en part.

Jag brukar försöka ställa några frågor till mig själv under arbetet med hästen.

- Vad är problemet?
- Vad beror problemet på?
- Hur kan jag lösa problemet?

För mig känns det lättare när jag har något konkret att jobba med. Fråga ett är oftast ganska lätt att svara på, och det kan också bli flera svar. Jag brukar försöka jobba med ett "problem" i taget. Fråga två och tre kan vara klurigare att finna svar på ibland. Finner du inte någon lösning själv så kanske du kan höra av dig till din tränare (Gummi till exempel, som har tränat hästen tidigare) och få lite idéer därifrån? :)

/A

KL

Jippie! Nu är tölten på väg tillbaka!!! Den blev som bortblåst över en natt och iställen fanns den värsta grisepassen jag varit med om. Jag har som tur var så otroligt snälla och duktiga stallkompisar så jag har fått coachning och lånat boots och idag var det till och med töltsteg innan traven vid ett tillfälle. Kanske inget man ska vara glad för egentligen, men hellre några steg tölt där det inte ska vara tölt än grisepass nonstop. Idag töltade hon rent stora delar av ridturen och när hon inte gick rent var det mer galopprollar än passtakt och då är det mest att få henne rak så blir hon ren.

Dock tyckte jag traven kändes väldigt seg idag. Ren och balanserad var den, men inget tryck i alls. Men det var samma i galoppen och hon var jättetrött på morgonen när jag kom så jag hoppas att det bara var allmän trötthet.

Nu blir det en vila hela helgen (ofrivillig såklart, jobb och liknande) och förhoppningsvis sitter alla gångarter där de ska nästa vecka! :)

+ alla andra!

Tack för alla kloka råd!

Medryttare letar jag, dock står hästarna ute på landet utan bussförbindelser = man måste antingen ha egen bil och körkort eller någon som ställer upp och skjutsar 1,7 mil enkel resa..

Inackordering var det tänkt att vi skulle ha i sommar, en ettåring som skulle stå med B. Dock blev det ändrade planer tyvärr så vi får se om det finns någon annan som kan tänka sig ha sin häst hos oss eller om det bara blir mina två som står ihop i sommar.

Jag ska boka tid hos sjukgymnasten igen till veckan och fortsätta med min rehabilitering och kräva röntgen om nacken inte blir bättre. Jag har diskuterat med familjen och är inte nacken bättre till sommaren så kommer jag få fatta ett beslut då om jag ska behålla eller sälja henne.

B är extremt uttråkad just nu. Idag gnäggade hon tio gånger när jag kom ut i hagen, sprang till grinden, smet in i stallet och in i hennes box när jag tog in Filipus. Ledde ut henne igen och hon gick raka vägen till grinden. Bara snön smälter undan lite mer ska hon få börja följa med som handhäst, tror hon skulle må bra av det.

Det här var ett nytt sätt att rulla sig på, såhär stod damen länge idag. Jag får mig iaf ett riktigt gott skratt varenda gång, hon har humor den där tjejen! :love:
5459_10151531987989885_1976620407_n.jpg

Ganska off topic men hur hade du tänkt att en röntgenundersökning av halsryggen skulle hjälpa?:)

Red Karl igår en kortis, söta goa Karl. Pigg och glad men fantastiskt lättriden. Jag är nöjd med grundarbetet: när hästen vilat i tio månader och ändå direkt går i form i skritt och trav och galopp så är det ganska bra.
Visst låter jag honom ha ryggen sänkt - ingen vits att jobba för hårt så här i igångsättningen - men ändå.
Igår kollade jag av öppna, sluta och skänkelvikning och det fungerade bra i både skritt och trav.

KL

När jag känner att det blir för mkt krav så tar jag paus från alla krav och gör bara de jag vill.
Vill jag inte rida en dag så gör jag inte de, vill jag bara rida ut barbacka gör jag de osv.
Jag ser de helt enkelt som så att hästen får en liten halvvila.

Just nu går min på halvvila då jag ingen sadel har och under 3 veckor har vi mestadels bara slöridit mkt uteritter mkt skrittarbete.
Då och då har vi försökt os på ett seriöst dressyrpass men de är svårt.. balansen är inte var den har varit hos mig som när man var 15 år hahah:o

Ridning för mig är min hobby.. min fristad här ska jag ladda batterierna så jag orkar jobba och vara jag helt enkelt.

Då är jag noga med att inte hästeriet också skall bli en stressfaktor jag vill inte behöva kolla på klockan när jag är i stallet och tänka åhh måste skynda mig ska dit å dit sen.
1 dag i veckan har jag de så och de räcker men då vilar Jorunn=)

Du glömde att läsa detaljen att det enbart är två hästar, va?
Behövs en häst som sällskap till den äldre, antingen den nuvarande unghästen eller en annan häst.

Jag tycker nog som flera andra: det finns tid att fundera på saken.
Ett alternativ till att skicka bort för inridning hos proffs, kan ju vara om man har någon kompis som är duktig, och som har häst. Då kan man kanske tillfälligt byta häst med varandra? Och komma överens om kostnader.

Jag har just nu bytt unghäst med en kompis. Hon får ha hand om min unghäst medan jag hjälper henne att rida in och träna hennes.
Samma konstruktion kommer att gälla en annan kompis i sommar, och jag för lite diskussioner med en uppfödare i trakten som också bett mig att hjälpa till med inridning av hennes unghäst(ar).

Sådana konstruktioner kan vara givande för fler än en part.

Nu frågade hon efter råd och om vad vi skulle ha gjort..

Och nu gav jag svar som uppenbart inte passade dig.. och det är ju knappast något jag kan göra åt eller hur!?
Kommer knappast ändra min åsikt så det passar DIG bättre:grin:

Om det hade varit MIG spelar det ingen roll om jag "bara" hade haft 2 hästar om JAG hade varit så pass dålig i min kropp att det är farligt om jag ramlar av hade jag aldrig ens tänkt tanken att rida på en unghäst...inriden som icke inriden.

JAG hade sålt bägge hästarna och köpt mig ist en läromästare som är lite mer lugn och trygg.

Jag hade dessutom hyrt in hästen så jag hade sluppit allt runtomkring som tillhör ett stall om min kropp var sjuk.
Så att jag bara hade behövt åkt och ridit och mockat och fixat lite mat.. eller lösdrift så hade jag bara behövt åka ut och ta in hästen från hagen ridit lite och sedan släppt ut den och åkt hem.

Hälsan för MIG går före allt annat.. men de är jag de!!

så de så!:p

Visst är den härlig? :love:

Kryddelydd: Det vet jag inte, men när en familjemedlem hade liknande problem gjordes en magnetröntgen (?? Vet inte om det heter så..) och upptäckte diskbråck i nacken.

Niela: Fast bägge hästarna säljer jag inte, jag anser att min valack är en läromästare. Han är min klippa i mörkret och jag känner honom ganska bra efter 13 år tillsammans, det är några år sedan jag åkte av honom sist. Jag slänger upp min 5-åriga lillasyster på honom utan att tveka och jag vet att han skulle gå genom eld för mig - och jag skulle göra detsamma för honom.

Det är bara unghästen som säljs i såna fall, men som det ser ut nu kan det ha ordnat sig! Jag har fått kontakt med en person som kan tänka sig att hjälpa mig med grunderna på min 3-åring, så jag behöver kanske inte sälja henne! :bump:

KL

Kör en snabbuppdatering här, kommer inte ihåg när jag uppdaterade sist.. :o

Skuggi och jag tävlade 17 mars, gick käpprätt åt skogen. Tråkigt, för han har verkligen varit jättefin hemma. Känns dock att han inte är helt redo för tävling (än), han stod ju trots allt nästan hela förra året och efter igångsättningen har jag lagt om träningen på honom en hel del. Han är jättemycket bättre men fortfarande inte tillräckligt stark för att orka vara där. Men vi tar nya tag, tar det lugnt med tävlingarna och tränar massa styrka det här året :)

Därför har jag börjat höra mig för om någon vill låna ut en tävlingshäst detta år.. (Vet ni någon så säg gärna till ;))

Annars då, Óskadís är rätt rund nu. Fölet förväntas i maj någongång. Himla spännande vad det är för något som kommer ut.

Fylkir har börjat hitta passen. Rätt roligt faktiskt! :)

Kolla med Jamila Berg, hon har mycket bra kontakter! :laugh:

KL
Har tagit till mig av tipsen och var ute och töltrejsade på 01:an. Massa T2 i högt tempe vilket är vår favvo :love: . Solen sken sken och vi körde barbacka på gamla skogsvägar som i princip bara används av mig.

08:an får lite vila pga av kattbiten tumme som ser ut som en spänd korv :mad:

Nu frågade hon efter råd och om vad vi skulle ha gjort..

Och nu gav jag svar som uppenbart inte passade dig.. och det är ju knappast något jag kan göra åt eller hur!?
Kommer knappast ändra min åsikt så det passar DIG bättre:grin:

JAG hade sålt bägge hästarna och köpt mig ist en läromästare som är lite mer lugn och trygg.

Jag hade dessutom hyrt in hästen
så de så!:p

Det handlar inte om att svaret/förslaget inte passar mig.
Ditt svar passar inte med aktuell djurskyddslagstiftning som säger att man inte får ha en häst ensam, vilket också fördes fram: vid försäljning av unghästen skulle den äldre bli ensam.

När du nu tillägger det här med uppstallning, blir din tankegång mer rimlig som alternativ.

Och frågan om att sälja den äldre hästen, som du här föreslår, har vad jag kunnat se aldrig varit aktuell.

Men, men.

Iblan kan jag för övrigt tänka att hälsa handlar mer om att trivas än att ha en perfekt kropp.
Att trivas kan handla om att gå och plocka och pilla med hästarna i stället för att åka en lång bit för att "hälsa på" sin häst.

KL

När jag känner att det blir för mkt krav så tar jag paus från alla krav och gör bara de jag vill.
Vill jag inte rida en dag så gör jag inte de, vill jag bara rida ut barbacka gör jag de osv.
Jag ser de helt enkelt som så att hästen får en liten halvvila.

Just nu går min på halvvila då jag ingen sadel har och under 3 veckor har vi mestadels bara slöridit mkt uteritter mkt skrittarbete.
Då och då har vi försökt os på ett seriöst dressyrpass men de är svårt.. balansen är inte var den har varit hos mig som när man var 15 år hahah:o

Ridning för mig är min hobby.. min fristad här ska jag ladda batterierna så jag orkar jobba och vara jag helt enkelt.

Då är jag noga med att inte hästeriet också skall bli en stressfaktor jag vill inte behöva kolla på klockan när jag är i stallet och tänka åhh måste skynda mig ska dit å dit sen.
1 dag i veckan har jag de så och de räcker men då vilar Jorunn=)

Mycket bra skrivet det är ju så det ska vara!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka