Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Thorvaldur som har "uppfunnit" BLUP (Best Linear Unibased Prediction) är islänning och jobbar och bor sedan över 20 år i Sverige (uppfödarnamn "från Knubbo"). BLUP:en användes först på får (eller var det kor? Nej får tror jag bestämt) och sedan på islandshästar. Nu används det ju såväl på trav- och ridhästar över hela världen.

/Malin

*kl*

Min fina tjej har blivit väldigt ljus nu, hon är verkligen så himla fin! Hon fick en tidig födelsedagspresent av mig häromdagen, en fin röd grimma. Hon blir trots allt fyra år om en månad. I väntan på att min nacke ska bli bra så att jag kan rida in henne har vi börjat trickträna - och hon tycker det är så himla kul! :D

Här visar hon upp sin fina grimma som passade henne perfekt!
20130409_103757_zpsa4ecd835.jpg

20130409_095851_zpsc716fcb6.jpg

Min Pålla fick också ny grimma idag! En med BLING på sidorna och på nosen!!!:devil::devil: Jag som har sagt att jag aldrig skulle sätta på min häst bling har just nu bling på både träns och grimma och båda är köpta av mig!!:laugh: Hon är faktiskt jättefin i både bling och rosa...:banghead::banghead:

Jag önskar att min häst passat i rosa men det ser hemskt ut på en fux, bling-bling har förstås :)

Trist att han inte funkar med bett, men jag kan iallafall tipsa om ett träns jag hört jättemycket bra om - ett rambo micklem multibridle, där det finns tre olika bettlösa alternativ, kan ju vara bra att växla lite även om man inte sätter ett bett i munnen på hästen :)

Jag blir snart tokig, vad är de med sadlar och leverans i tid??
De verkar vara en omöjlighet .
HOPPAS att sadeln kommer till helgen för jag blir verkligen tokig snart:(
Snart 1 månad utan sadel

Knappnål!

Ni som har hästar som har starka passanlag, har ni märkt någon skillnad på tölten efter ni börjat träna passen?
Min pålle har enormt mkt pass i sig och det känns som hela hans kropp bara skriker efter att få sträcka ut i pass, vi har dock inte lagt honom i pass medvetet men han lägger sig själv konstant!
Tölten känns styv och inte speciellt rolig, och jag undrar om passen kan förbättra tölten? Spånar bara hej vilt men nån kanske haft samma fundering eller faktiskt märkt en skillnad!
Nu ger jag honom möjlighet att sträcka ut ofta i galoppen med en märkbar effekt på tölten men han vill mer!
Funderingar? :)

Vilken underbar blick hon har, vaken och nyfiken! Sen är hon sjukt söt :D

Även så undrar jag om nån vet nån bra tränare runt Västmanland? Nån kunnig måste lägga honom i pass i början! Tipsa gärna :)

KL
Drottning Saga af Allt (som hon helst vill att man kallar henne ;) ) tackar för alla komplimanger :D

Nu har passen blivit mycket mindre framträdande hos Sol, eller så har jag lärt mig kontrollera den bättre. I början kunde hon gå över i pass när jag försökte samla galoppen som var flack och fyrtaktig. Men det har oclså hänt vid flera tillfällen att jag medvetet låtit henne gå iväg och det har varit i precis såna situationer som du beskriver, när jag kännt att hon bara väntar på att få signalrn. Det har oftast varit under perioder som gångarterna utvecklats i olika takt och hon haft problem att separera dem åt ena eller andra hållet. Målet var inte från början att förbättra tölten, men jag har märkt en klar skillnad på alla gångarter efteråt. Dock bara vid de tillfällen då hon själv bjuder och verkligen vill och det känns som att hon "behöver" det. I början när det bara råkade bli av missförstånd vid tillfällen då hon inte bjöd själv så har det inte blivit bättre, utan då har jag fått jobba tillbaka med galoppen för att få henne mjuk igen. Men när hon vill själv så har hon kännts mjukare efter en kort sträcka pass. Dock då låter jag henne gå precis som hon vill, försöker att störa så lite som möjligt och låter henne välja tempo. Hon har ju inget tempo direkt och det tänker jag att hon inte behöver ha än på länge. Kanske kommer det med tiden när hon är stark nog, kanske inte... Spelar ingen roll.

Knappnål!

Ni som har hästar som har starka passanlag, har ni märkt någon skillnad på tölten efter ni börjat träna passen?
Min pålle har enormt mkt pass i sig och det känns som hela hans kropp bara skriker efter att få sträcka ut i pass, vi har dock inte lagt honom i pass medvetet men han lägger sig själv konstant!
Tölten känns styv och inte speciellt rolig, och jag undrar om passen kan förbättra tölten? Spånar bara hej vilt men nån kanske haft samma fundering eller faktiskt märkt en skillnad!
Nu ger jag honom möjlighet att sträcka ut ofta i galoppen med en märkbar effekt på tölten men han vill mer!
Funderingar? :)

Syrrans ena häst blir mycket bättre i tölten efter att ha kört ett passrace ;-) Hon är 6år iår ochppassen är inte tränad, men hon tillåts ofta få passa helt enkelt för att hon är bra på det o vill! Unga hästar som får göra det de är bra på växer i sig själva. Det har inte drabbat någon gångart negativt hitintills iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka