Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Nu ger jag upp detta med bett på Odinn.
Han är kollad och undersökt flera gånger men är jätte fin i munen, finns ingen anledning att det inte ska funka, men det gör det inte.
Han är hård i munen, gapar, flänger med huvet, blir stel å stressad....
På hackamoret är han en helt annan häst. Mjuk, följsam, lugn och svarar på minsta förhållning.
Så nu kommer jag aldrig mer sätta in ett bett i hans mun, tränaren får tycka vad hon vill men det är det bästa för oss.
Så, skönt å ha det bestämt!!
KL.
Nu är det snart dags för eksemsäsongen att dra igång (vädret till trots ..).När börjar ni täcka era hästar? Min har inte eksem men kom nyligen från Island så är extra rädd om honom ..
Blup är ett avelsvärde där hästens släktingars bedömningar (och snart tävlingsresultat?) räknas ihop i en kompliserad ekvation. Om du sedan visar din häst så kan du höja eller sänka din hästs blup beroende på om det går bättre eller sämre än vad man kan förvänta sig med den blupen. Blupen sjunker dessutom varje år med ett visst värde automatiskt om ingen nära släkting/avkomma gör något fantastiskt! Eller så sjunker den drasktiskt om någon gör bort sig... Typ...
blupen hittar man på WF på pålles namn
blupen hittar man på WF på pålles namn
och BLUP är inget som islandshästvärlden uppfunnit. Samma term finns åtminstone inom travet och har använts där i många år.