Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

*KL*
Varit ute på en mycket härlig tur, med kvittrande fåglar och solsken och några plusgrader. :)
Alma var dock väldigt stönig stundtals.
spacer.gif

*kl*

Nu ger jag upp detta med bett på Odinn.
Han är kollad och undersökt flera gånger men är jätte fin i munen, finns ingen anledning att det inte ska funka, men det gör det inte.

Han är hård i munen, gapar, flänger med huvet, blir stel å stressad....
På hackamoret är han en helt annan häst. Mjuk, följsam, lugn och svarar på minsta förhållning.
Så nu kommer jag aldrig mer sätta in ett bett i hans mun, tränaren får tycka vad hon vill men det är det bästa för oss.

Så, skönt å ha det bestämt!! :p

:crazy:
*kl*

Nu ger jag upp detta med bett på Odinn.
Han är kollad och undersökt flera gånger men är jätte fin i munen, finns ingen anledning att det inte ska funka, men det gör det inte.

Han är hård i munen, gapar, flänger med huvet, blir stel å stressad....
På hackamoret är han en helt annan häst. Mjuk, följsam, lugn och svarar på minsta förhållning.
Så nu kommer jag aldrig mer sätta in ett bett i hans mun, tränaren får tycka vad hon vill men det är det bästa för oss.

Så, skönt å ha det bestämt!! :p

Skönt när man har bestämt sig för något som funkar! :) Vad är det som gör att han inte gillar bett? (Sorry, jag har inte läst hela tråden). Det skulle kanske vara nosgrimman han inte tycker om? Min dam är väldigt bestämd om vad hon tycker och inte tycker om och vi spenderade en hel ridtur med skakande huvud och mycket tjaffsande pga att jag hade spänt åt nosgrimman, :crazy: Det gillade hon INTE!!! Jag provade även ett rakt gummibett men det satte jag aldrig på för hon såg ut som om hon skulle kräkas när hon fick in det i munnen! :laugh:

*KL*

Varit ute på premiärpromenad med Ljómi idag och oj vad kul han tyckte det var! :D

163535_4780884246981_380450838_n.jpg

Laukur fick stå idag för igår lyckades han trampa av sig ena framskon under ridturen, tur hovslagaren kommer i morgon :) På söndag är det ridlektion igen! Ska bli kul och se om vi fortfarande jobbat rätt, är ju så lätt att bli hemmablind så man sitter och rider fel utan att man märker det :crazy:

Jag har prövat alla slags bett, raka, tredelat, tvådelat, smala bett, ännu smalare bett, med nosremmen, utan nosremmen, olika nosgrimmor.... Men han är otroligt missnöjd.

Men på hackamoret är han mjuk som smör att jobba med.
Vi hobbyrider bara å har inga planer på att tävla eller liknande, vi tränar för skoj skull enbart.
Så ja Känner att nä, nu skiter vi i bettet, nu lägger vi inte mera tid på detta, nu har vi det bara skoj :love:

KL.

Nu är det snart dags för eksemsäsongen att dra igång (vädret till trots ..).När börjar ni täcka era hästar? Min har inte eksem men kom nyligen från Island så är extra rädd om honom ..

Den eviga frågan...det dröjer nog inte jättelänge innan jag börjar täcka min eksemhäst (svenskfödd), men har inget datum eller så.

Jag vaknade till kl halv fem i morse och tittade på termometern. Minus sju, och jag bor bara ett par mil från dig så du hade säkert ungefär lika kallt! Knotten kläcks inte så länge det är ordentlig nattfrost. Så det är bara att glädjas åt den sena våren. Jag har haft en eksemhäst så jag vet hur det är. Jag ville ha kallt på vår och höst... Andra gnällde om blommorna frös 1/10 men jag och Blesa, vi bara njöt...

Nu blir jag nyfiken på vem du är ;)

Ja så länge det är närmare 10 minus på natten ska det ju inte vara någon fara, så för saken önskar jag kallt ett tag till, men snart ska åkrarna gödlas inför kommande höskörd och tjälen är hur djup som helt! Aldrig är man nöjd :p

*kl
Alltså, jag har en (kanske) lite dum fråga. Jag är helt ny inom islandsvärlden och har en brant inlärningskurva! :D
Många gånger har jag hört talas om att en häst har ditt eller datt i blup. Vad är blup?? Jag har fattat att det är någon sorts bedömning, men av vad? Hade varit kul att veta. :)

Blup är ett avelsvärde där hästens släktingars bedömningar (och snart tävlingsresultat?) räknas ihop i en kompliserad ekvation. Om du sedan visar din häst så kan du höja eller sänka din hästs blup beroende på om det går bättre eller sämre än vad man kan förvänta sig med den blupen. Blupen sjunker dessutom varje år med ett visst värde automatiskt om ingen nära släkting/avkomma gör något fantastiskt! Eller så sjunker den drasktiskt om någon gör bort sig... Typ...

KL

Nu har jag ÄNTLIGEN bokat in en lektion med bland annat lastträning med en riktigt duktig tränare. Ska bli så otroligt kul, spännande och skönt att få ordentlig koll på lastningen och i allmänhet en bättre kommunikation med Sol. Mycket har blivit bättre, men lastningen har tyvärrblivit värre. I somras kunde jag skicka på henne själv eller gå på med henne. Men sen hände något och hon satte sig på tvären och det var ju samtidigt som hältan så det blev ingen lastträning då. Så nu hoppas jag att jag ska få hjälp att komma tillrätta med lastningen igen.

Nu ska jag bara få henne hyfsat lättlastad till helgen så att vi inte behöver krångla när vi ska åka till Gummi-kursen. Idag gick det först bra, sen asdåligt och sen bra igen. Så nu vet jag hur jag ska börja imorgon, så fortsätter vi i lugn och ro då.

KL.

Nu är det snart dags för eksemsäsongen att dra igång (vädret till trots ..).När börjar ni täcka era hästar? Min har inte eksem men kom nyligen från Island så är extra rädd om honom ..

Förra året började jag täcka ca 1 april - och den blöta sommaren gjorde inte gott för Isa som var sämre än året innan vad gäller att klia av sig man. Dock hade hon inga sår och var inte tjock i huden så det kunde ha varit värre.
I år känns det inte aktuellt riktigt än, pga kalla nätter. Inte ett knott i sikte men man ska ju inte vänta tills de syns. Så jag kanske skulle låta mig inspireras av ditt inlägg och ta fram mitt blågulblommiga täcke och slänga på Isa endera dagen.

Red Isa igår för första gången på ca tre veckor. Hon fick ju en sparkskada på utsidan vänster has och jag har låtit henne vila lite extra länge.
Hon var jättetrevlig igår. Lite tyngre på bettet än jag önskar, men faktiskt bättre än hon varit på hela vintern och våren. Var riktigt avslappnad och fick gå i alla gångarterna, klarade galopp utan att tagga upp och sökte sig till och med mot form i galoppen.
Hennes tölt är fortfarande - förstås - ganska dålig, men hon har verkligen förstått vad hon ska göra. Igår jobbade vi lite på framdelsförflyttning(eller vad det nu blev: tanken var att få in baken bättre under hästen men drivning fungerar inte pga spänning, så jag försökte hålla henne rak i kroppen och flytta framdelen i serpentin, helst med lite "tagen bakdel" alltså försöka sätta bakdelen i lite sluta och sedan göra en rörelse som påminner om korrekt bakdelsvändning i tölt. Men alltså inte vända, utan bara flytta lite, lite grann och då lägga mer vikt på ytter bakben.
Jag undrar om någon över huvud taget begriper vad jag skriver.

Det vill hur som helst till att försöka lura Isa att använda bakbenen bättre, inte driva henne in i jobbet.
Samling på riktigt i skritten och senare i övriga gångarter, kommer sedan. Ska börja lite med det i skritten framöver, men måste känna av så hon inte spänner sig (och det märks när hon gör det).

Kl

Igår tömkörde jag A på ridbanan ute. Kan erkänna att det inte jobbats något alls på den i vinter i och med nybyggt ridhus. Dock uppskattades det väldigt mycket av A som från början mest hoppade runt som en liten studsboll. Det fick mig att inse hur viktigt det är att inte fastna inne i ridhuset, han kommer nog att lätt bli uttråkad då.

Bokade in två nya lektioner för Johan och en tävling igår också. Ska göra debut i T3 hade jag tänkt, kan tyvärr inte skylla på att vi inte har någon ökad tölt längre... :)

Blup är ett avelsvärde där hästens släktingars bedömningar (och snart tävlingsresultat?) räknas ihop i en kompliserad ekvation. Om du sedan visar din häst så kan du höja eller sänka din hästs blup beroende på om det går bättre eller sämre än vad man kan förvänta sig med den blupen. Blupen sjunker dessutom varje år med ett visst värde automatiskt om ingen nära släkting/avkomma gör något fantastiskt! Eller så sjunker den drasktiskt om någon gör bort sig... Typ...

Aha!! Då förstår jag! Hur får jag reda på min hästs blup då? Finns det reggat nånstans?:) (skulle bara vara kul att veta)

och BLUP är inget som islandshästvärlden uppfunnit. Samma term finns åtminstone inom travet och har använts där i många år.

Jag har en gång fått lära mig att det faktiskt var islandshästvärlden som var först att använda BLUP och att andra sedan också började med det. Men om det stämmer vet jag förstås inte.

*kl*
Igår Hade Odinn verkligen vårkänslor, för han gick inte att fånga i hagen, över huvud taget.
Han å Fafnir sprang omkring som galningar, tokhästar.
Han sprang så tokfort att han sprang omkull i en slänt men verkar inte skadad sig.
Han var snabbt uppe på benen å bockade iväg som en toooook :D

Men ja, någon ridtur blev de inte på honom för fångad skulle han INTE BLI, å mutad vägra han bli oxå. ;)
Knaaaaaasiga djur ;)

Draken är alldeles för social så det fick bara bli Draken som fick sig en genomkörare:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka