Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

KL
Har ni några "träningsscheman"? Skulle behöva lite tänk, har liksom halkat snett i ridningen på något vis. Gör det jag "ska" och det är okej, men inte direkt kul. Tror jag fått prestationsångest eller nått.

När jag får för mycket prestationsångest så brukar jag skoja till det med mindre seriös ridning ett tag. Rider med halsring o bara låter hästen sköta finliret själv, kanske hoppar lite,, löshoppar eller bara skrittar ut över stock o sten. Sen blir det roligare att träna igen när man "flummat" ett tag!

Kl

Igår klippte jag Andis sommarfrisyr(tänkte vara före fällning iår så det blev lite tidigt egentligen). Och hör o häpna men det gömde sig en häst i med hans mått mätt fint hull! Inte alls så tjock o fet som jag trodde... Utan tom hyfsat välmusklad! Allt utom ryggen då...

andibus4.jpg

andibusmuskel.jpg

andibus3.jpg

Igår red vi ut en lite längre runda, o efter att ha dragit järnet i en galoppbacke så åkte Kveikjas sadel bak en sisådär 5cm på ryggen. Jag la inte fram den igen utan tänkte att den väl glider fram... Det gjorde den inte- o jäklar vad hon gick i tölten sen! Borde nog sadla långt bak lite oftare ;) Att hon gick bra igår märktes idag, hon var lika ovillig att röra sig som jag(träningsvärk efter löprunda med lite för många utfall). Träningsvärk is da shit! Det blev ingen ridning för mig iaf, lika stel som ett kylskåp o att bara sätta/ställa sig på/från en stol är pest o pina!

Jag har inget direkt schema, men jag försöker att variera min ridning så mycket som möjligt, både för min och min hästs skull. Sen gör jag bara saker jag tycker är ROLIGA för jag tappade också lusten när min ridning blev lite för "prestationsångestig".:crazy: Känner att det blir bättre både för mig och min häst. =):laugh:

Utan tom hyfsat välmusklad! Allt utom ryggen då...

Men det är ju bara för att du inte har klippt den! Du ska se att den är jättevälmusklad under pälsen ;)

*kl*
Var ute och besiktigade en häst idag och pratade med säljaren (en uppfödare här i närheten), slutade med att jag anmält intresse på ett otillverkat föl! :eek: Jag som varit mycket noga med att jag INTE ska ha fler hästar förrän en av dom inte funkar längre (har 2, klart tillräckligt!) och då ska jag köpa från goda vänner i danmark som lovat att avla fram vilken kombination jag vill på valfritt av deras första klass-ston :love: Men min dröm är en vitblack hingst, och uppfödaren idag planerade en betäckning där vitblack var ett av utfallen, hon själv ville ha ett vitblackt sto :p Sto på Island som ev ska betäckas med 4-årshingst med 127 i BLUP :d Bäst jag inte åker och hälsar på hos henne de närmaste åren, verkar vara ett farligt ställe! :o

Svar till båda.
Vanligtvis är jag så, men 08:an, som är en extremt mycket bättre häst än 01:an, har fått mig att tänka fel, tror jag. 01:an är min bästis och bundis men har dålig gång (men rena och lättridna), halvtaskigt psyke (lite beroende på hur man ser det, ett psyke i betong på ont och gott). 08:an är känslig, rör sig bättre, mer will to(o?) please. Osv. Känns som jag måste ta vara på det på något vis och då blir det fel :(

Jag brukar skriva ett träningsschema för kommande vecka varje söndag. Det behövs för att jag ska kunna vara motiverad i träningen.
Men ibland planerar vi in busveckor också då all seriös träning är förbjuden och det bara ska vara KUL. Det behöver vi, eller framförallt jag, för att inte tappa "suget" och för att inte prestationsångesten ska ta över.
Men hästarna behöver också bara få ha roligt och inte så höga krav ibland, då blir de ännu bättre när man ska ta tillvara på det de har. Det är iallafall min erfarenhet :)

Jag är nog rätt bra på att variera och göra olika saker +busa, inte minst på den äldre men då får jag samvete som det är just nu :(

Jag kör korta pass, enbart ute på väg/i skog med högt tempo. Fokus är att rida fram, fram, fram och att ha skoj tillsammans. Spelar ingen roll vilken tid på dygnet, är det mörkt är det bara reflexer och pannlampa på :)

Så mitt tips är att hålla dig borta från ridbanan ett bra tag och bara rida ut, vi kör mestadels mellantempo tölt, och pass på ca 25-30 min full fart fram.

Brolinskan-> Vad kul att det gick så bra! Vilken debut!

Drekafluga-> Vad kul att du hittat hästen i ditt liv! Det har jag med tror jag och skulle vilja klona en hel flock av henne. :-)

Gimlan-> Alla får vi svackor ibland, men det brukar släppa. Försök att släppa det dåliga samvetet först och främst, det gör inget om hästen inte har toppkondis och är supersmärt. Det kan vara bra att ta en paus och få längta lite efter att rida. Jag har ibland lite ångest över att försöka hinna med båda mina hästar, men har bestämt att det räcker att Kná går varannan dag (3-4ggr/v) och Spá 4-5ggr. Det håller hyfsat bra. Och Knás kondis är helt ok trots att hon inte går mer än så. Det räcker även med 25-30min vissa dagar. Man kan ju rida kort och effektivt.

På navåsen. Jor anordnar. :)

Hade först tänkt åka till backome dagen innan, men jag går av ett dygnspass kl 9 på lördagen så det fick bli denna istället. Känns helt ok. :)

Kan du inte be Gummi om lite råd för upplägg om fortsatt träning?
Hon är så pass ung att bus-pass måste vara med i planeringen, men också tillräckligt gammal för att man får kräva saker av dem också. Viktigast är väl dock att bibehålla din egen glädje i ridningen på henne.
Jag försöker att variera träningen med mycket markarbete på mina, tömköra, ha med som handhäst, jobba i tygel, löslongera, löshoppa osv. Variation känns kul och nyttig, både för mig och hästarna.
Vad är din plan för henne? Ska du behålla henne?

KL
Tack för pepp :) Ska försöka få till det med glädjen. Eg finns det massor som är bra med ridningen. Spök har ett sjusatans tempo i tölten nu. 01:an börjar komma i bra form efter sin tremånadersvila och vi kan köra T2 så det ryker om det, vilket vi båda älskar!

Har hakat upp mig på småsaker som att jag och Spök inte är helt ihopridna sen hon kom hem från Gummi den 21:a (åh vad länge liksom) +att jag just nu har svårt att rida henne bra i trav, bla pga att 01:ans trav är pyttig och jag har vant mig av med Spöks jättetrav, men hittar vi rätt går det kalas.

Måste få ordning på min vänstra axel som jag tenderar att spänna upp, delvis pga att jag är svagare i den sidan och delvis pga att jag skadat den en gång i urtiden och något ligament eller nått växt ihop och blivit kortare. Är ju bara att strecha ut och låta det ha sin gång liksom. Men det där har jag svårt att släppa och bli besviken på mig själv.

Kan du inte be Gummi om lite råd för upplägg om fortsatt träning?
Hon är så pass ung att bus-pass måste vara med i planeringen, men också tillräckligt gammal för att man får kräva saker av dem också. Viktigast är väl dock att bibehålla din egen glädje i ridningen på henne.
Jag försöker att variera träningen med mycket markarbete på mina, tömköra, ha med som handhäst, jobba i tygel, löslongera, löshoppa osv. Variation känns kul och nyttig, både för mig och hästarna.
Vad är din plan för henne? Ska du behålla henne?

Hon är otroligt barnslig, vanligt bland Svadilfariavkomorna, men jag kräver en del, men korta stunder med mycket beröm. Upplever att det behövs för att få henne att mogna men buset har jag tappat med henne, till stor del. Tillåter en del, men får samvete och känner mig dum.

Jag gillar tyvärr inte markarbete, känner mig utsatt och osäker. Har ingen rutin +att det aldrig varit min starka sida. Handhäst är inplanerat i helgen. Det tycker vi alla är urkul! Löshoppning har vi på G, samt träning den 14:e vilket jag tror kan vara bra. Är en peppande och avspänd tränare som passar mig bra :)

Gimlan-> Fundera också på vad hästarna kan uppskatta utifrån sina personligheter. Spá har jag upptäckt tycker om tempoväxlingar, hon känns peppad när jag "leker" med det korta sträckor i taget, sakta-snabbt-sakta-snabbt, kanske för att jag belönar henne med godis när hon är riktigt duktig. ;) Jag har börjat galoppträna med henne också, och tar en eller ett par turer i veckan där jag galopperar i olika tempon så mycket underlag och terräng tillåter, det verkar hon också gilla, dessutom är det roligt att galoppera och det stärker magmusklerna på hästen.

Kná tycker om att få springa väldigt fort medan jag tycker att det är roligast att rida med eftertanke och kontroll. Som kompromiss bjuder jag henne på iallafall en tur i veckan där hon får rasa av sig ordentligt och galoppera sanslöst snabbt om hon känner för det. Vi har en väldigt bra och lång backe nära stallet som är kanon för ändamålet. Det verkar göra henne mer harmonisk och det tränar mina nerver ;).

Omväxling är nyckeln, och att inte glömma varför man håller på med hästar och ta sig tid att stanna upp lite och bara sniffa på dem och tänka sig tillbaka till när man var en liten 10-åring som aldrig trodde att man någonsin skulle få ha egen häst och var lycklig bara man fick klappa en häst eller mocka. Och framförallt minnas tillbaka till den obekymrade tiden då man inte visste så mycket teoretiskt om ridning som saboterar nöjdhetskänslan och bara känna efter hur det känns att sitta på hästen och låta sig transporteras och vara i nuet.

Har hakat upp mig på småsaker som att jag och Spök inte är helt ihopridna sen hon kom hem från Gummi den 21:a (åh vad länge liksom)

Mig tog det flera månader att hitta knapparna ordentligt på Kná sen hon kom hem från fodervärden och jag kände mig ofta som en nervös klant, men sen ändrade jag attityd och släppte mina förutfattade meningar om hur det borde vara och lät det vara som det var istället och nu hoppar jag ofta av med ett leende istället för att känna mig besviken på att det inte gått som jag velat. Det är jättefrustrerande när man vet vad hästen kan och man inte själv får till det. Men det brukar ju ordna sig det med.

Mina hästar är också otroligt olika så det är eg inget konstigt att det haltar just nu, dels med träningen dels pga hästarnas olikheter. Jag vet liksom om det, men blir bara besviken på mig själv. Det går verkligen inte uselt men det ör ju inte samma självklara flyt med den äldre som har varit min i 4-5 år. Usch, känns som jag bara gnäller, men som sagt, det haltar liksom.

Spök med musche.

164668_10151603001229612_366815897_n.jpg

Kl

Igår fick A behandling av kiropraktorn så idag när solen sken och jag var ridsugen lånade jag en annan häst. Oj vad nyttigt det är att rida andra hästar då och då (händer tyvärr lite för sällan). Men det bästa var ändå att jag uppskattade min egna så mycket efteråt.. :)

*kl*

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra längre... :(

Jag har sen i jan-feb haft problem med nacken, varit sjukskriven osv. Nacken blir inte bättre och nu har jag fått mig en tankeställare. Det kanske inte är så smart att ha en unghäst som ska ridas in när man knappt kan rida själv, står ensam i stallet och har ingen i närheten som kan hjälpa en.. Mina medryttare har inte varit i stallet sen julas heller så jag är skitstressad över att hinna med att hålla igång Filen nu också. Åker jag av kan det sluta riktigt illa, och B är mer i luften än på marken just nu. Sälja vill jag inte, men det känns som enda alternativet just nu. Skicka iväg henne på inridning har jag inte råd med (student) och att bara gå och skrota i hagen vill hon inte. Hon älskar att få komma ut på promenader, att få hitta på nånting och det märks att hon blir så positiv av att få arbeta. Jag får knappt in henne i hagen efteråt (:D) och när jag kommer till stallet kommer hon gnäggande och väntar vid grinden.

Vad hade ni gjort? Sålt? Haft henne kvar? Tanken har varit att skicka iväg henne, men då ska man ju ha råd med det också och åker hon iväg måste jag skaffa nytt sällskap åt Filipus - det blir en ond cirkel av det hela.. :(

Fina fina B!
734938_10151465739369885_2124442085_n_zps9d8686e4.jpg

Jag hade behållit och låtit henne vara ett tag. Måhända tycker hon att det är tråkigt, men hon lider inte.
Har du möjlighet att hitta någon ny medryttare på Filipus?

Du har inte möjlighet att ha någon inackordering med de två? Så får unghästen mer stimulans och du har möjlighet att sälja/skicka iväg henne om det skulle bli aktuellt? Jag har ingen aning om var du bor, men kanske en duktig inackordering som kan tänka sig att hjälpa till med unghästen mot att ha hästen billigt?

Senast ändrad:

Kanske måste du vara lite mer tillåtande mot dig själv? Det låter som om du har höga krav på dig själv och då får prestationsångest och sen i sin tur så blir det inte så roligt? För tusan vi har ju hästar för att det ska vara kul :)
Var schysst mot dig själv och acceptera att det är naturligt att det tar tid innan man är "samriden" med en häst, framförallt en unghäst som varit iväg på tärning. Mycket som har hunnit hända under den tiden. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka